Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etätyö ei ole kaikille mieletön mahdollisuus vaan ainoastaan kamalaa

Vierailija
12.04.2021 |

Tuija Siltamäen kolumni: Etätyö ei ole kaikille mieletön mahdollisuus vaan ainoastaan kamalaa, eikä siitä saa tulla työelämän uusi normaali

En todellakaan halua, että työnantaja tunkee epäergonomiseen kotiini järkevän työpisteen, kirjoittaa Tuija Siltamäki.

https://yle.fi/uutiset/3-11873566

Täysin samaa mieltä Tuijan kanssa. Tarvitsen taukoa kotiarjesta ja pyykkivuorista.

Entäs lapsiperheet? Kuinka moni vanhempi oikeasti pystyy keskittymään töihin kotona yhtä hyvin kuin työpaikalla? Entäs sitten kun pikkukoululainen tulee koulusta ja asiaa riittää ja äitiä tarvitaan?

Kommentit (176)

Vierailija
141/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi moni tässä keskustelussa ei ymmärrä millaisessa pelon ja ahdistuksen vallassa monet lähityötä tekevät ovat joutuneet elämään vuoden jo. Moni näistä etätyöläisistä on tehnyt aikaisemmin toimistossa töitä kohdaten työpaikallaan vain omat työkaverit ja palavereissa muiden tahojen edustajat. Moni ei ymmärrä sitä miten valtavan määrän erilaisia ihmisiä lähityössä olevat kohtaavat viikottain ja millaista on olla todellisessa tartuntariskissä koko ajan.

Olkaa onnellisia, että saatte olla turvassa etänä.

Vierailija
142/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka oikeasti haluaa lähteä kotoa aamupimeässä ja viettää aamun ensimmäiset 45 minuuttia täpötäydessä ruuhkabussissa? Ja sama illalla toiseen suuntaan. Minä ainakin nautin nyt täysillä. Enkä kaipaa työpaikan juorukerhojakaan enkä väkisin väännettyjä näennäiskivoja toimintapäiviäkään. Minulle riittää mainiosti, että näen kollegoita vain tietokoneen ruudulla muutaman kerran viikossa.

En minä ainakaan, mutta olen kuullut että joillekin se ruuhkabussissa kököttäminen on omaa aikaa. Ja tavallaan ymmärrän heitäkin, jos kotona on kovin raskasta, niin kaivattu hengähdystaukohan se työpaikalle pääseminen on. Itselle onneksi koti on kiva ja rento paikka, missä on mukava tehdä myös töitä sen vajaat 8 tuntia päivässä ja sitten unohtaa työasiat illaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveä ajatus, että kotona olisi pakko pitää jotain työpaikan tuputtamaa ergonomista työpistettä. Muutenkin ihan tarpeeksi vaikeaa yrittää olla ajattelematta velvollisuuksia vapaa-aikana.

Vierailija
144/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt on riistäjillä löysät housuissa, kun pitää ketjuun näitä tekosyitä etätyötä vastaan keksiä koko ajan. Totuus on, että noin 3/4 on etätöiden kannalla (ja lopuistakin suurin osa olisi myös, jos se olisi työn luonteen ja ilman työnantajapelotta mahdollista).

Ja sitten hiukan dataa väitteesi tueksi, kiitos.

Olepa hyvä:

https://rekrytointi.com/tyonhaku/muita-uravinkkeja/etatyo-kiinnostaa-er…

Kuinka monta prosenttia vastaajista on kiinnostunut työskentelemään ainakin osittain etänä korkeimman suoritetun tutkinnon mukaan jaoteltuna:

Peruskoulu 53%

Ammattitutkinto, ylioppilas tai yhdistelmätutkinto

Ammattitutkinto 46% (Suurella osalla etätyö ei ollut mahdollinen)

Ylioppilas 76%

Yhdistelmätutkinto 63%

Korkeakoulututkinto (AMK ja kandidaatti) 82%

Ylempi korkeakoulututkinto (YAMK ja maisteri) 92%

Vierailija
145/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opettajana haluan nähdä oppilaani ja saada heihin oikean vuorovaikutussuhteen. Kuvake näytöllä hiljaisuuden takana ei ole oikeanlainen yhteys.

Vierailija
146/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi moni tässä keskustelussa ei ymmärrä millaisessa pelon ja ahdistuksen vallassa monet lähityötä tekevät ovat joutuneet elämään vuoden jo. Moni näistä etätyöläisistä on tehnyt aikaisemmin toimistossa töitä kohdaten työpaikallaan vain omat työkaverit ja palavereissa muiden tahojen edustajat. Moni ei ymmärrä sitä miten valtavan määrän erilaisia ihmisiä lähityössä olevat kohtaavat viikottain ja millaista on olla todellisessa tartuntariskissä koko ajan.

Olen onnellinen, mutta ymmärrän lähityötä tekevien tilanteen - olen koko ajan ymmärtänyt. Olen ollut huolissani myös eräistä lähisukulaisistani, jotka eivät ole voineet tehdä etätöitä. Mutta me etätöiden tekijät vähennämme osaltamme tartuntojen riskiä, koska pysyttelemme nyt enemmän kotona emmekä käytä esim. julkista liikennettä tai työmaaravintoloita samalla tavalla kuin ennen. Etätöitäkin tekemällä voi suojella myös toisia.

Vierailija
147/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yksi näistä etätyötä tässä ketjussa kritisoineista ja todellakin siitä huolimatta arvostan sitä, että mulla on mahdollisuus etätöihin ja tiedän olevani etuoikeutettu. Oon vaan tehnyt nyt vuoden päivät töitä 23 neliön yksiössä ruokapöydän ääressä, joten en jaksa olla siitä enää kovin innoissani.

Mutta ymmärrän siis täysin että tämä keskustelu tuntuu varmasti rasittavalta jos etätyö ei ole itselle mahdollista.

Koronajutut on olleet mediassa usein hyvin keskiluokkaisesta näkökulmasta tehtyjä mutta pidän edistyksenä sitä, että tässä kolumnissa nimenomaan nostetaan esiin se, että kaikilla ei ole samat puitteet niissä etätöissäkään.

Vierailija
148/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen onnellinen etätyöläinen. 10 vuotta avotoimiston metelissä ajoi minut aivan burn-outin partaalle. Minulla on kotona oma työhuone sähköpöytineen. Voin paremmin kuin koskaan.

Vierailija
149/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka oikeasti haluaa lähteä kotoa aamupimeässä ja viettää aamun ensimmäiset 45 minuuttia täpötäydessä ruuhkabussissa? Ja sama illalla toiseen suuntaan. Minä ainakin nautin nyt täysillä. Enkä kaipaa työpaikan juorukerhojakaan enkä väkisin väännettyjä näennäiskivoja toimintapäiviäkään. Minulle riittää mainiosti, että näen kollegoita vain tietokoneen ruudulla muutaman kerran viikossa.

En minä ainakaan, mutta olen kuullut että joillekin se ruuhkabussissa kököttäminen on omaa aikaa. Ja tavallaan ymmärrän heitäkin, jos kotona on kovin raskasta, niin kaivattu hengähdystaukohan se työpaikalle pääseminen on. Itselle onneksi koti on kiva ja rento paikka, missä on mukava tehdä myös töitä sen vajaat 8 tuntia päivässä ja sitten unohtaa työasiat illaksi.

Jos minulla olisi sellainen tilanne, että kotona olisi syystä tai toisesta niin raskasta, että tuntisin helpotusta ruuhkabussissa ja työpaikalla, tekisin kyllä tarpeen vaatiman elämänmuutoksen, mutta kukin ratkaisee tällaiset asiat itse.

Vierailija
150/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt on riistäjillä löysät housuissa, kun pitää ketjuun näitä tekosyitä etätyötä vastaan keksiä koko ajan. Totuus on, että noin 3/4 on etätöiden kannalla (ja lopuistakin suurin osa olisi myös, jos se olisi työn luonteen ja ilman työnantajapelotta mahdollista).

Olepa hyvä:

Kuinka monta prosenttia vastaajista on kiinnostunut työskentelemään ainakin osittain etänä korkeimman suoritetun tutkinnon mukaan jaoteltuna:

Peruskoulu 53%

Ylioppilas 76%

Yhdistelmätutkinto 63%

Että joo. Nyt pitäisi sitten vähän älykkäämpien hiffata, että edelliset ja seuraavat toimistotyötä puolustavat vastaukset tulee sitten sekoomuksen puoluetoimistosta.

Vierailija
151/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksi näistä etätyötä tässä ketjussa kritisoineista ja todellakin siitä huolimatta arvostan sitä, että mulla on mahdollisuus etätöihin ja tiedän olevani etuoikeutettu. Oon vaan tehnyt nyt vuoden päivät töitä 23 neliön yksiössä ruokapöydän ääressä, joten en jaksa olla siitä enää kovin innoissani.

Mutta ymmärrän siis täysin että tämä keskustelu tuntuu varmasti rasittavalta jos etätyö ei ole itselle mahdollista.

Koronajutut on olleet mediassa usein hyvin keskiluokkaisesta näkökulmasta tehtyjä mutta pidän edistyksenä sitä, että tässä kolumnissa nimenomaan nostetaan esiin se, että kaikilla ei ole samat puitteet niissä etätöissäkään.

Korkeakoulutetuissa on lähityötä tai osittaista lähityötä tekeviä, kuten esimerkiksi opettajat ja sosiaalityöntekijät.

Vierailija
152/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin hän ja moni muu on  tuota mieltä mutta ihan yhtä moni, minä mukaanlukien on sitä mieltä että olisi mahtavaa jos etätyöstä tulisi uusi normaali. Onko toisen ryhmän mielipide arvokkaampi kuin toisen?

Ei ole. Mutta meillä ainakin on asiasta ihan selvä sääntö työpaikalla. Toisen tekemä etätyö ei saa vaikuttaa muiden hommiin. Siis älä ryhdy vaatimaan etöosallistumisen mahdollisuutta tilaisuuksiin, jotka järjestäjä on  suunnitellut pidettäväksi lähinä.

Miten se vaikuttaa sinun hommiin, jos jotkut seuraavat kokousta etätyöpisteeltään? Ei niin mitenkään. 

"Seuraavat kokousta". Niinpä niin.

Vierailija
153/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin hän ja moni muu on  tuota mieltä mutta ihan yhtä moni, minä mukaanlukien on sitä mieltä että olisi mahtavaa jos etätyöstä tulisi uusi normaali. Onko toisen ryhmän mielipide arvokkaampi kuin toisen?

Ei ole. Mutta meillä ainakin on asiasta ihan selvä sääntö työpaikalla. Toisen tekemä etätyö ei saa vaikuttaa muiden hommiin. Siis älä ryhdy vaatimaan etöosallistumisen mahdollisuutta tilaisuuksiin, jotka järjestäjä on  suunnitellut pidettäväksi lähinä.

Miten se vaikuttaa sinun hommiin, jos jotkut seuraavat kokousta etätyöpisteeltään? Ei niin mitenkään. 

Minä pelaan aina kännykkäpelejä samalla kun sivukorvalla seuraan etäkokousta. Ei tulisi kuuloonkaan, jos olisi lähikokous. Lempipelissäni on menossa lähes kolmastuhannes kenttä.

Vierailija
154/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pelaan aina kännykkäpelejä samalla kun sivukorvalla seuraan etäkokousta. Ei tulisi kuuloonkaan, jos olisi lähikokous. Lempipelissäni on menossa lähes kolmastuhannes kenttä.

Korona-aika on osoittanut, että monet kokoukset ovat turhia tai ainakin olleet turhan pitkiä. 

Vierailija
155/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulutetuissa on lähityötä tai osittaista lähityötä tekeviä, kuten esimerkiksi opettajat ja sosiaalityöntekijät.

Toki on. Tarkennetaan nyt vielä, että keskiluokkaisen _toimistotyöntekijän_ näkökulmasta tehtyjä. (Ja perheellisen, omakotitalossa asuvan jne...)

Vierailija
156/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoissa apurahatutkijana työtä tekevänä totean, että etätyöaika on parantanut mahdollisuuksiani osallistua muun työyhteisön eli oppiaineeni toimintaan nimenomaan etäyhteyksien ansiosta. Nyt kun oppiaineen on ollut pakko hoitaa tiedotus ja ylipäänsä kaikki asiat etäyhteyksillä, me apurahalla töitä tekevätkin olemme päässeet sähköpostilistoille ja tiedotustilaisuuksiin ja kokouksiin mukaan paljon paremmin ja säännöllisemmin kuin ennen koronaa. Aikaisemmin työsuhteiset hoitivat asioita niistä keskenään puhuen, vaikka meitä apurahatutkijoitakin on aika paljon.

Vierailija
157/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olepa hyvä:

Peruskoulu 53%

Ylioppilas 76%

Yhdistelmätutkinto 63%

Tässä ei taidettu kuitenkaan kysyä sitä, kuinka moni haluaisi tehdä _pääasiassa_ etätyötä, tai kuinka paljon tarkoittaa ”osaksi”. Kyllä mäkin haluaisin tulevaisuudessa tehdä osan töistä etänä, mutta kuitenkin suurimmaksi osaksi työpaikalla.

Vierailija
158/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kolme vuotta töitä kotoa ja täytyy sanoa, että näin introverttinä tuli kuitenkin ikävä työkavereita. Se on myös ahdistavaa, kun se työpaikka on just siinä. Et pääse siitä kunnolla irti vapaa-ajalla, kun se työpiste tai työhuoneen ovi muistuttaa itestään joka päivä.

Vierailija
159/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiukan ihmettelen näitä, joille töissäkäynti on tärkeää sen sosiaalisen vuorovaikutuksen takia.

Tai pikemminkin en enää ihmettele, miksi ulospäinsuuntautuneet tuntuvat saavan niin tavattoman vähän aikaan työpäivänsä aikana. Selvähän se, että jos töissä ollaan sossimassa eikä tekemässä työtä, ei tule valmistakaan.

Etätyö on varmasti saanut monen työnantajan huomaamaan, kuka ne työt firmassa oikeasti tekee, ja kuka vaan puhuu itsestään suuria ja on tekevinään.

Itse ainakin koen, että yksin kotona puurtamalla jää saamatta paljon "hiljaista tietoa", mitä muuten poimisi työpaikan keskusteluista ohimennen. Pieniä asioita joista herää keskusteluita kun ollaan samassa paikassa, mutta joista ei yksin ollessa hoksaa/kehtaa soittaa kollegalle tai pomolle, kun asia kuitenkin tuntuu aika pieneltä. Kun tätä jatkuu pitkään, sillä on oikeasti vaikutusta.

Ei se sosiaalisuus työpaikalla automaattisesti tarkoita sitä, että aika kuluu johokin muuhun kuin työhön. Ainakin omassa työssäni mitään työtehtävää ei tehdä kokonaan yksin ja työn laatu paranee, mitä enemmän porukka kommunikoi pitkin prosessia. 

Meillä etätyöläinen ottaa kyllä aika matalalla kynnyksellä yhteyttä työkavereihinsa työpäivän aikana, ja samaa tekevät hänen työkaverinsa. Yhteyttä otetaan joko puhelimella tai Teamsilla. Joskus puhuvat hetken puhelimessa, mutta menevät sitten Teamsiin, jos keskustelun tueksi tarvitaan jotain kuvia tms. Myös yhteistyökumppanin tai asiakkaan kanssa voi puhelu vaihtua Teams -palaveriksi.

Näin toki pyrin itsekin tekemään, ja onneksi näitä työkaluja on. Mutta ihmisiä ei aina saa kiinni hetki kun pitäisi, ja sitten pitää päättää, onko asia niin tärkeä, että jää odottamaan toista mielipidettä. Moni asia olisi helppo ja nopea kysäistä naapuripöydästä, mutta ei välttämättä ole aikaa alkaa sitä selvittämään meilillä tai teams-viesteillä, jos toinen on puhelimessa kiinni. Kun oltaisiin kaikki toimistolla, näkisi helposti milloin toinen on vapaa ja milloin ei. 

Töissä myös kuulee usein sivusta hyödyllistä tietoa, kun joku muu hoksaa kysyä asiaa joka koskee myös itseä. 

Ettekö te osaa käyttää Teamsissa eri tiloja? Siis niitä "tavoitettavissa" , "varattu", "älä häiritse" jne? Siitähän sen näkee helposti ja nopeasti, onko toinen vastaamassa kysymykseen vai kenties palaverissa, puhelimessa tms. Meillä käytetään em tiloja, mutta ollaankin tehty etätöitä jo vuosia. Lisäksi meillä on Teamsissa yksi ryhmä, jossa voi kysellä päivän aikana muilta sellaisia asioita, joista muillekin voi olla hyötyä. Lisäksi muutama sellainen ryhmä, jossa käsitellyt asiat eivät koske kaikkia työntekijöitä, mutta tuo yksi on kaikille. 

On sitä yritetty opetella, mutta kun työ on tosi nopeatempoista ja tulee paljon ennakoimattomia puheluita, ei sitä aina muista klikkailla puolen minuutin puhelun ajaksi varattu-tilaa päälle ja taas pois, sitten taas parin minsan ajaksi päälle ja taas pois... Työn luonteen vuoksi enemmän perinteinen puhelin käytössä. Teams ei tavallisesti ole meillä ollut tavallinen yhteydenpitoväylä joten sekin varmasti vaikuttaa, ettei ole rutiinia sen käyttöön ennestään.

Jatkan vielä tähän, että tietenkin kysymyksiin saa vastaukset ja asiat saa selvitettyä etänäkin. Tarkoitin alun perin enempi sellaisia spontaanimpia hetkiä, kun sattumalta nousee joku keskustelunaihe esiin ja huomaa että hei tämähän olikin hyvä ja tärkeä juttu. Etäillessä ei tällaista tapahdu kun otetaan yhteyttä just vain silloin kun on joku tietty asia.

Okei, ymmärrän. Tosiaan työn luonne vaikuttaa asiaan paljon. Meillä ei toimistollakaan voi milloin tahansa ruveta keskustelemaan toisen kanssa, koska siinä häiritsee niitä, jotka keskittyvät työhönsä. Eli jos haluaa keskustella jonkun kanssa, on siirryttävä kahvihuoneeseen, neukkariin tai vähintäänkin käytävälle, jotta ei häiritse muita. 

Vierailija
160/176 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aikana kauppa on työpaikkana hanurista - sieltä ja syvältä! Turvalliseen etätyöhön ei ole mitään mahdollisuutta. Olen jopa toivonut kuluneen koronavuoden aikana, että saisinpa olla lomautettuna ja turvassa omassa kodissa 24/7 ja nauttia päivärahaa!

Miksi kauppojen, tavaratalojen ja kauppakeskusten asiakasmääriä ei ole rajoitettu koko koronavuoden aikana? Miksi suuret väkijoukot saavat kokooontua vapaasti kaupoissa? Miksi korona-ajan kokoontumisrajoitukset eivät koske kauppoja, tavarataloja ja kauppakeskuksia? Miksi kaupan alan työntekijöiden työturvallisuudesta ei välitetä tippaakaan?

Kenellä tahansa kaupan asiakkaalla voi olla oireeton koronavirus tai asiakas voi tulla jopa koronakaranteenissa kauppaan. Jos työntekijä saa koronatartunnan, hän voi tartuttaa pahimmassa tapauksessa koko perheensä!