Etätyö ei ole kaikille mieletön mahdollisuus vaan ainoastaan kamalaa
Tuija Siltamäen kolumni: Etätyö ei ole kaikille mieletön mahdollisuus vaan ainoastaan kamalaa, eikä siitä saa tulla työelämän uusi normaali
En todellakaan halua, että työnantaja tunkee epäergonomiseen kotiini järkevän työpisteen, kirjoittaa Tuija Siltamäki.
https://yle.fi/uutiset/3-11873566
Täysin samaa mieltä Tuijan kanssa. Tarvitsen taukoa kotiarjesta ja pyykkivuorista.
Entäs lapsiperheet? Kuinka moni vanhempi oikeasti pystyy keskittymään töihin kotona yhtä hyvin kuin työpaikalla? Entäs sitten kun pikkukoululainen tulee koulusta ja asiaa riittää ja äitiä tarvitaan?
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Itselleni oman työni pakollinen etätyöaika oli henkisesti raskaampaa ja tylsää, koska yksinäisenä ja lähes ystävättömänä en tavannut ketään ihmisiä etätyön aikana eikä tullut juteltua kenenkään kanssa (jos kaupan kassaa ym. ei lasketa.) Myös kommunikointi oli hankalampaa, sillä välittömiä vastauksia ei saanut, emme ole työssä, jota voisi tehdä täysin itsenäisesti, vaan aina porukalla, ja paljon sitä hiljaista tietoa juurikin hukkui matkalla.
Menin itse erittäin mielelläni takaisin toimistolle kesällä, kun siihen oli mahdollisuus. Oma pieni vuokrayksiö ei myöskään ollut kovin ihanteellinen työskentelyyn. Tulihan siinä puuhasteltua hiljaisina hetkinä kaikenlaista kotona työn ohessa, mutta koen kuitenkin mielekkäämmäksi, että työ ja koti ovat ympäristönä "irrallaan" ja olo on itselläni virkeämpi, kun menee fyysisesti töihin eikä ole koko päivää kotona.
Mutta tämä on vain oma näkemykseni. Ymmärrän hyvin niitä, joilla on iso talo / paljon tilaa tehdä mieleinen etätyöpiste, jotta saa myös ergonomisesti hyvän työasennon. Itse en viitsinyt ostaa kalliita uusia pöytiä ja tuoleja, kun niille ei kuitenkaan kotona ollut tilaa. Huomasi siinä myös ihmisten erilaisen aseman; ei kaikilla ole kivaa asuntoa tai kesämökkiä, jonne mennä tekemään töitä. Olisi minustakin mahtavaa, jos voisi hoitaa hommat jostain Saimaan rannalta, mutta itselläni ei sellaista mahdollisuutta ollut ja se oma 30 neliön kämppä alkoi ahdistaa pitemmän ajan jälkeen.
Mä olen etänä ollessa saanut vastauksia työkavereilta nopeammin kuin läsnätyössä. Ja muutenkin yhteyden helpommin. Meillä on iso konttori, ei vakityöpisteitä, ja ihmiset liikkuvat jonkin verran konttorin ulkopuolella. Ns. läsnätyössä ei löytänyt ihmisiä tai tuli jäätyä odottelemaan, että tulee vastaan.
Nyt työkaverit ovat paremmin koneen ääressä ja Teamsilla saa usein saman tien vastauksen tai otetaan nopea pikapalaveri pienellä porukalla saman tien. Asia on jo ratkaistu siinä ajassa, kun ennen olisi vielä etsiskelty ihmisiä. Lisäksi nyt tulee helposti otettua mukaan joku toisella paikkakunnalla oleva ihminen, koska se onnistuu yhtä helposti, läsnätyössä ei tullut mieleen, että tosiaan napataanpa Jaana Lappeenrannasta ja Mikko Vaasta mukaan vartin keskusteluun. Myös vapaamuotoisten tapaamisten osallistujia on laajemmin, koska nyt voi helposti osallistua mistä vaan, eikä tule palloteltua ideoita vain niiden kanssa, jotka sattuvat sijaitsemaan samalla konttorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin hän ja moni muu on tuota mieltä mutta ihan yhtä moni, minä mukaanlukien on sitä mieltä että olisi mahtavaa jos etätyöstä tulisi uusi normaali. Onko toisen ryhmän mielipide arvokkaampi kuin toisen?
Ei ole. Mutta meillä ainakin on asiasta ihan selvä sääntö työpaikalla. Toisen tekemä etätyö ei saa vaikuttaa muiden hommiin. Siis älä ryhdy vaatimaan etöosallistumisen mahdollisuutta tilaisuuksiin, jotka järjestäjä on suunnitellut pidettäväksi lähinä.
Miten se vaikuttaa sinun hommiin, jos jotkut seuraavat kokousta etätyöpisteeltään? Ei niin mitenkään.
"Seuraavat kokousta". Niinpä niin.
Minä pelaan aina kännykkäpelejä samalla kun sivukorvalla seuraan etäkokousta. Ei tulisi kuuloonkaan, jos olisi lähikokous. Lempipelissäni on menossa lähes kolmastuhannes kenttä.
Korona-aika on osoittanut, että monet kokoukset ovat turhia tai ainakin olleet turhan pitkiä.
Ei ne kokoukset välttämättä turhia ole, mutta fyysisesti paikalla olo on ollut turhaa. Ennen lennettiin kokouksiin, mutta nyt ne hoituu helposti Teams-palaverilla ja kyllä sitä on miettinyt miksi ihmeessä ei näitä kokouksia hoidettu ennenkin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyövalittajat, antakaa pestinne työttömille
Oletko tosissasi? Oman alani työllisyysprosentti on lähemmäs 100. Kaikkia ei voi korvata.
Ahhahhah korvaamaton työn sankari näemmä paikalla.
Menkää toki toimistolle jos siltä tuntuu. Minä en sinne enää palaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin hän ja moni muu on tuota mieltä mutta ihan yhtä moni, minä mukaanlukien on sitä mieltä että olisi mahtavaa jos etätyöstä tulisi uusi normaali. Onko toisen ryhmän mielipide arvokkaampi kuin toisen?
Ei ole. Mutta meillä ainakin on asiasta ihan selvä sääntö työpaikalla. Toisen tekemä etätyö ei saa vaikuttaa muiden hommiin. Siis älä ryhdy vaatimaan etöosallistumisen mahdollisuutta tilaisuuksiin, jotka järjestäjä on suunnitellut pidettäväksi lähinä.
Miten se vaikuttaa sinun hommiin, jos jotkut seuraavat kokousta etätyöpisteeltään? Ei niin mitenkään.
Minä pelaan aina kännykkäpelejä samalla kun sivukorvalla seuraan etäkokousta. Ei tulisi kuuloonkaan, jos olisi lähikokous. Lempipelissäni on menossa lähes kolmastuhannes kenttä.
Korona-aika on osoittanut, että monet kokoukset ovat turhia tai ainakin olleet turhan pitkiä.
Ei ne kokoukset välttämättä turhia ole, mutta fyysisesti paikalla olo on ollut turhaa. Ennen lennettiin kokouksiin, mutta nyt ne hoituu helposti Teams-palaverilla ja kyllä sitä on miettinyt miksi ihmeessä ei näitä kokouksia hoidettu ennenkin näin.
Tätä minäkin olen ihmetellyt jo ennen koronaa. Olen ajatellut, että siinä sosialisoinnissa on vain joku juju, mitä en ymmärrä. Että se työ on jotenkin arvokkaampaa, kun tarjotaan ne pullakahvit ja länkytetään säästä . Muistan ensimmäisiä kertoja, kun itse olin palavereissa ja koulutuksissa, ihmettelin, tässäkö se nyt tosiaan on, tämänkö takia piti tulla paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Menkää toki toimistolle jos siltä tuntuu. Minä en sinne enää palaa
No ei sinne saa niin vaan mennä. Itse kyllä pidän etätöistä, mutta tosiaan meillä ei saa mennä toimistolle kuin tietty määrä työntekijöitä kerrallaan ja pitää pyytää lupa hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Jos etätyöstä tulee entistä yleisempää, pitäisikö työntekijöiden palkkoja nostaa? Työtiloista tulee kuitenkin työnantajalle isoja kuluja, jotka etätyössä ulkoistuvat työntekijälle: pitää itse järjestää hyvä työtila kalusteineen ja välineineen. Jos perheessä on useampi etätyöläinen, isompaan asuntoon siirtyminen voi olla monelle ajankohtaista, jotta kaikilla on työrauha kotikonttorissa. Olisiko oikein, että osa työnantajan varmasti suurista säästöistä (työtilan vuokra, vakuutukset, kaikki mitä työpaikalla tarvitaan) osa menisi myös työntekijöille palkankorotuksina, eikä vain pomon pussiin?
Aiemmassa työpaikassa maksettiin pari tonnia, kun siirryit kotikonttoriin sekä vajaa kolme sataa euroa korvausta kuukausittain. Lisäksi kodin nettiyhteys maksettiin.
Itse olen samaa mieltä ap:n kanssa etätyöstä sitäkin jonkin aikaa aikoinani tehtyäni.
Olisin saanut myöhemminkin samalta työnantajalta pestin etätyöhöni, mutta onneksi se oli näitä työkkärin rahoittamia palkkatukityöpaikkoja, ja etätyön tarjoamalleni taholle ei työkkäri myöntänyt palkkausrahaa enää minun kohdallani toistamiseen, toki petyin, koska vaikka se olisi ollut jatkossakin osa-aikaista työtä ja omalla tavallaan tykkäsin, mutta tehtyäni kodin ulkopuolella omaan koulutukseeni ja ammattiini liittyviä töitä, niin täytynee myöntää, että olihan se etätyöjaksoni maailman yksinäisintä työtä ilman konkreettista työyhteisöä ympärilläni, johon olin tottunut aiemmissa ja kyseisen etätyönpestin jälkeenkin. Kotiini piti järjestää kaikki työvälineet tietokoneyhteyksineen, vaikkakin onneksi verottaja antoi työhuonekuluvähennyksen verotuksessa. Itse työn hoitaminen ei vaatinut säännöllistä työaikaa, eli työtä pystyi tekemään sellaiseen kellon aikaan vuorokauden aikana, kun itselleni sopi, mutta työnantaja halusi kuitenkin valmiit työn tulokset tiettyyn päivään mennessä valmiiksi, eli ei voinut hirveän paljon löysäillä, että ehti tiettyyn päivämäärään mennessä hoitaa urakat valmiiksi. Työ sinänsä oli melkoisen yksitoikkoista, olin nimittäin tottunut vaatimpiin ja monipuolisiin työtehtäviin kodin ulkopuolella olevissa työpaikoissani. Tietokoneen erilaisten ohjelmien käyttöä homma kuitenkin edellytti.
Onneksi kuitenkin minulla oli samalla paikkakunnalla kolleega samaisella työnantajalla tekemässä myös samaa etätyötä, ja otettuani yhteyttä häneen, pidimme työjakson loputtuamme pienen yhteisen meetingin kesämökillä saunoen ja uiden hyvän sapuskan ja kahvittelun merkeissä, muutoin olimme vain puhelimitse yhteyksissä työjaksojemme aikana, koska emme asuneet ihan saman tien varrella ( noin yli 10 km välimatkaa). Myöhemmin samainen kolleega vaihtoi alaa aivan toisenlaiseen, ja en ole kuullutkaan hänestä sen koomin yhtään mitään, en itseasiassa tiedä nykyisin, että asuuko hän enää edes samassa kaupungissakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos etätyöstä tulee entistä yleisempää, pitäisikö työntekijöiden palkkoja nostaa? Työtiloista tulee kuitenkin työnantajalle isoja kuluja, jotka etätyössä ulkoistuvat työntekijälle: pitää itse järjestää hyvä työtila kalusteineen ja välineineen. Jos perheessä on useampi etätyöläinen, isompaan asuntoon siirtyminen voi olla monelle ajankohtaista, jotta kaikilla on työrauha kotikonttorissa. Olisiko oikein, että osa työnantajan varmasti suurista säästöistä (työtilan vuokra, vakuutukset, kaikki mitä työpaikalla tarvitaan) osa menisi myös työntekijöille palkankorotuksina, eikä vain pomon pussiin?
Aiemmassa työpaikassa maksettiin pari tonnia, kun siirryit kotikonttoriin sekä vajaa kolme sataa euroa korvausta kuukausittain. Lisäksi kodin nettiyhteys maksettiin.
Tässä on jotain ideaa ja näinhän sen pitäisi mennäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on jotain ideaa ja näinhän sen pitäisi mennäkin.
Vain siinä teoreettisessa tapauksessa, että kaikki kyseisessä työpaikassa voivat siirtyä etätöihin. Sattuupa vaan aika monessa paikassa olemaan työnantaja se, joka linjaa, että kaikki eivät etätöihin saa siirtyä. Vaikka vastaavaa toimistotöitä tekisivätkin.
Etätyö on sata kertaa parempi kuin avokonttorissa työskentely, missä on jatkuvasti keskeytyksiä ja keskittyminen on vaikeaa. Tällä tavalla ahneet työnantajat ajavat työntekijöitä etätöihin: tekevät konttorityötilat (säästön takia) niin inhottaviksi, että ihmiset ovat mieluimmin kotona töissä. Toki työmatka-ajan säästäminen on positiivinen asia etätöissä.
Etätyö on kivaa ja matka-aika tosiaan säästyy. Mutta kyllä tässä vuoden etätyötä tehneenä alkaa vähän oleen mitta täynnä. Varsinkin kun tässä tuli myös ero ja nyt on melko yksinäistä myös työpäivän jälkeen, kun ei kukaan tule töistä. Mutta onneksi tulee kesä ja voi liikkua sitten ulkona enemmänkin, kun iskee epätoivo. Mietin kauhuissani, että jos tätä jatkuu vielä syksylläkin, kun tulee taas pimeys. Toisaalta kauhistuttaa myös paluu toimistolle, kun tässä on niin tottunut suoraan sängystä nousekaan koneelle.
Vierailija kirjoitti:
Selkeästi moni tässä keskustelussa ei ymmärrä millaisessa pelon ja ahdistuksen vallassa monet lähityötä tekevät ovat joutuneet elämään vuoden jo. Moni näistä etätyöläisistä on tehnyt aikaisemmin toimistossa töitä kohdaten työpaikallaan vain omat työkaverit ja palavereissa muiden tahojen edustajat. Moni ei ymmärrä sitä miten valtavan määrän erilaisia ihmisiä lähityössä olevat kohtaavat viikottain ja millaista on olla todellisessa tartuntariskissä koko ajan.
Olkaa onnellisia, että saatte olla turvassa etänä.
Pelkäsitkö yhtä hysteerisesti sikainfluenssaakin? Entä vuosittaista influenssa-aaltoa, oksennustautia, ripulia tai muuta helposti tarttuvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestinnästä vain pieni osa on puhetta ja sanoja. Minä taas olen korona-ajan loputtua todella kyllästynyt laaduttomiin viestintätilanteisiin, jossa keskustelen Teamsin pallukoille.
Hyviä kysymyksiä. Monissa maissa kauppoihin pääsyä on korona-aikana rajoitettu ja on ollut maskipakkoja. Suomessa kaikenlaisen kuluttamisen rajoittaminen, vaikka se olisikin järkevää pandemiassa, on ollut todella vaikeaa hallitukselle.