Mikä sinua auttoi OIKEASTI kovaan stressiin?
Minulla on stressaava työ. Varsinkin nyt korona-aikaan siitä on vaikea palautua. Pelkään, että alkaa tulla fyysisiä oireita stressistä.
Työn sisältöä ei voi nyt vaihtaa. Ongelma on tietysti sekin, että olen luonteeltani herkkä stressaaja, minkä vuoksi streessaannun.
Ymmärrän kuitenkin, että jos tämä jatkuu näin, saan viisikymppisenä sydärin.
Mitkä ovat olleet omat keinosi vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (463)
Työhyvinvointi Kysely
https://forms.office.com/Pages/DesignPage.aspx?origin=OfficeDotCom&rout…
Täysraittius. Minulle jäi paljon enemmän aikaa ja energiaa tehdä rentouttavia asioita. Alapeukuttajille: puhun vain minun subjektiivisesta kokemuksistani, juokoon se ken haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta liikunnasta stressin lievittäjänä; itse en pysty liikkumaan jos on kova stressi. En vaan fyysisesti pysty. Liikkeet ovat jähmeitä, pysähtelen, itken, töpöttelen kuin vanhus. Tällaistako vielä 30 vuotta edessä? Työpaikkaa olen vaihtanut, alaa en. Olen yrittänyt madaltaa rimaa ja tehdä vain riittävän hyvää, mutta jossain se tulee sitten vastaan, on korjattava ja aikaa menee enemmän kuin jos olisi heti tehnyt kunnolla.
Kokeile restoratiivista joogaa
Vierailija kirjoitti:
Täysraittius. Minulle jäi paljon enemmän aikaa ja energiaa tehdä rentouttavia asioita. Alapeukuttajille: puhun vain minun subjektiivisesta kokemuksistani, juokoon se ken haluaa.
Samaa mieltä. Kaikki sympaattista hermostoa aktivoivat nautintoaineet kannattaa jättää pois, myös kahvi ja musta tee.
Mulla meni 30 vuotta, että hyväksyin ajatuksen erityisherkkyydestä. Nykyään osaan hoitaa itseäni.
Palleahengitys kannattaa opetella! Meditaatio, kävely. Vältä liikaa kofeiinia ja sokeria, jos mahdollista ja rajoita kännykän käyttöä. Itselläni Escitaloprom tarvittiin pitkäaikaista stressiä ja ahdistusta lieventämään, sopii erittäin hyvin.
Taidat olla hoitaja tai lääkäri? Tsemppiä paljon hoitajalta!
Meditaatio. Ja siihen liittyvä kirjallisuus läsnäolon taidoista.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, mutta jos se pääasiassa stressaava asia on työ, eniten auttaa sen työn lopettaminen.
Tässä kommentissa hohkaa haluttomuus asettua toisen ihmisen asemaan ja empatiakyvyn puute. Mitäpä luulet, kuinka moni tekisi työtä, jos ei tarvitsisi elättää itseään?
En vähättele kenenkään työstä aiheutuvaa stressiä, vaikka itselläni työn lisäksi kuormittaa läheisen ihmisen kuolema, toisen läheisen ihmisen syöpä jne.
Lainan lyhennykset aiheuttavat stressiä. Ilman lainaa ei tarvitse työpaikassa pysyä. Valintojen maailma. Niin kuin Buddhalaisuudessa sanotaan, että asioiden haluaminen luo tuskaa. Valintojen maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bentsot, metsässä kävely ja viini.
Suosittelen vain keskimmäistä.
Mulla samat, paitsi lisään listaan vielä meditoinnin, suitsukkeet, jääkylmän suihkun ja lukemisen. Välillä myös teen itselleni jalkahieronnan, joka myöskin rauhoittaa. Bentsoja ja viiniä en kyllä suosittele myöskään.
Juu ei. Samaan aikaan siis.
Lääkkeistä eli kovista keinoista ja itsehoidosta eli pehmeistä keinoista olen oppinut tämän. On turha yrittää hoitaa itseään vuosia pehmeästi jollain joka ratkeaisi parissa päivässä kunnon satsilla lääkettä. Pahimmasta kun on selvitty on taasen turha hoitaa itseään lääkkeillä kun pehmeä omahoito riittäisi.
Eli nopeasti apu lääkkeistä jotta saadaan heti parannusta olotilaan. Sen jälkeen mahd nopeasti lääkkeet pois ja eteenpäin pehmeämmin keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Terapia. Selvität ne syyt taustalta miksi oot oikeasti stressaantunut. Jos oot luonteeltasi herkkä niin selvästi voit siinä ympäristössä huonosti, oisko aika pohtia tulevaisuutta uudelleen? Ammatinvaihto? Eri työpaikka?
Edellä on tullut paljon hyviä vinkkejä stressin alentamiseen, mutta ne toimii kun stressi on lyhytaikainen. Et sinä lopun elämää halua elää kauhun tasapainossa. Ja en nyt tarkoita että liikuntaa ja muita terveellisiä elämäntapoja tulee väheksyä. Päinvastoin. Niiden tulisi olla sun elämän ykkönen, mutta vaikuttaa että sulla on jatkuva stressi töissä.
Ihan semmosia faktoja sulle pohdittavaksi:
1. Et ole korvaamaton. Satuttiko? Hyvä. Sillä sää voit vaihtaa työpaikkaa ja voida hyvin muualla. Kukaan ei kuole sun työpaikalle ilman sinua.
2. Mitään palkintoa et saa. Kukaan ei tule kiittää KOSKAAN sinua kuin reipas ja ahkera olit oman terveytes uhalla. Ainut jota kannattaa miellyttää niin sinä. Luovuta nyt hyvä ihminen ja kiitä itse itseäsi myöhemmin kuin hyvää huolta osaat pitää itsestäsi.Nim. 3x burnout ja nyt koulussa. Voin hyvin!
En ole töissä siksi, että koen olevani siellä korvaamaton. En odota kruunua/mitalia tai edes ylistystä kun olen niin ahkera ollut.
Työpaikka on vaan paska mutta samalla v__tu ainoa, jonka täällä päin Suomea olen saanut. Olen yrittänyt muualle hakea. Aina asiat eivät ole niin Mustavalkoisia.
Stressiä lieventää kun hyväksyy työstään sen että hautausmaat ovat täynnä korvaamattomia ihmisiä.
Kunnon känni ja nyrkkitappelu räkälän takana.
Ensimmäisenä pitäisi lopettaa kaikki "laastarit", eli alkoholi ja muut päihteet, joilla sitä stressiä turruttaa. Sitten todellisen tilanteen vasta näkee ja pystyy arvioimaan, mikä todella stressaa.
Itse vaidoin työssäni osa-aikaiseen. Stressi loppui siihen ja töihin on aina mukava mennä, vapailla ehtii levätä. Muutama ylimääräinen vapaapäivä jaksossaan helpottaa käsittämättömän paljon.
Työterveydestä keskusteluapua, akuuttiin tilanteeseen sairaslomaa. Vaikka kolmikantapalaveri työterveyslääkärin ja pomon kanssa, jossa voidaan yhdessä miettiä järjestelyjä.
Rukous. Luottamus Korkeimman kaitselmukseen ts. luottamus Jeesuksen sovintotyöhön ja se, ettei mitään tapahdu Jumalan sallimatta.
Tämä on auttanut, ettei stressiä maailman asioista ole ollut. "Päivä vain jahetki kerrallansa" , sanoo laulunkin sanat.
Tämä maailma makaa juuri niillä sijoillaan kuin on kirjoitettu. Nämä Raamatussa mainitut vitsaukset ovat alkaneet enentyä maailmassa ja lisää tulee. Kuitenkin Herralla on kaikki hallussa. Tämäkin on Jumalan puhuttelua ihmisille.
Toiset menehtyvät peljätessään sitä, mikä maanpiiriä kohtaa. Toiset kääntyvät ja tekevät parannuksen ja antavat kunnian sille, jolle se kuuluu. Ihmiset tekevät enenevässä määrin myös sitä, mitä Jumala ei hyväksy. Siksi kaikki tämä.
Ihmiset pitävät rokotetta pelastajanaan ja että se tuo turvan. Tosiasiassa turva tulee korkeimmalta.
Jos oikeasti paha stressi+liitännäiset,se kannattaa hetkeksi katkaista kunnon lääkkeillä, viikko-pari jokapäivä. Mutta sitte muut keinot käyttöön.
Mutt amistä löytää lääkäri joka samalla aaltopituudella ..
Terapia. Selvität ne syyt taustalta miksi oot oikeasti stressaantunut. Jos oot luonteeltasi herkkä niin selvästi voit siinä ympäristössä huonosti, oisko aika pohtia tulevaisuutta uudelleen? Ammatinvaihto? Eri työpaikka?
Edellä on tullut paljon hyviä vinkkejä stressin alentamiseen, mutta ne toimii kun stressi on lyhytaikainen. Et sinä lopun elämää halua elää kauhun tasapainossa. Ja en nyt tarkoita että liikuntaa ja muita terveellisiä elämäntapoja tulee väheksyä. Päinvastoin. Niiden tulisi olla sun elämän ykkönen, mutta vaikuttaa että sulla on jatkuva stressi töissä.
Ihan semmosia faktoja sulle pohdittavaksi:
1. Et ole korvaamaton. Satuttiko? Hyvä. Sillä sää voit vaihtaa työpaikkaa ja voida hyvin muualla. Kukaan ei kuole sun työpaikalle ilman sinua.
2. Mitään palkintoa et saa. Kukaan ei tule kiittää KOSKAAN sinua kuin reipas ja ahkera olit oman terveytes uhalla. Ainut jota kannattaa miellyttää niin sinä. Luovuta nyt hyvä ihminen ja kiitä itse itseäsi myöhemmin kuin hyvää huolta osaat pitää itsestäsi.
Nim. 3x burnout ja nyt koulussa. Voin hyvin!