Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon omistus puoliksi, mutta vain toinen aviopuoliso lyhentää lainaa. Miten käy erotilanteessa?

Vierailija
12.04.2021 |

Eli huomioidaanko erotilanteessa jotenkin se jos toinen puolisoista on maksanut asuntolainaa enemmän tai jopa yksin?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huomioida, puoliksi menee talo.

Vierailija
2/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko avioehtoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi menee. Ja jos siitä ryhtyy tappelemaan niin asianajajat korjaavat ainakin puolet talon arvosta omiin taskuihinsa.

Vierailija
4/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI huomioida - sillä ei ole väliä, kuka maksaa, ainoastaan kirjattu omistussuhde.

Vierailija
5/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei avioehto merkitse, jos omistuspaperissa on molempien nimi.

Vierailija
6/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi yrittää jos on toteennäyttöä mutta yleensä sieltä löytyy jotain muuta mitä toinen on maksellu. ruoka on aika vaikea todeta toisen maksamaksi. tai ainakaan sillä ei ole isoa painoarvoa. joten kaikki hankinnat kirjattava kahden omistukseksi tai ainakin on vamis hankkimaan vastaavasti jotain muuta mistä jää kuitti. eli yleensä miehelle jää enemmän käteen kun muija ostaa ruoat ja mies autot ja kalut omiin nimiin. joten muijan omaisuus/tulot menee vessasta alas ja miehen seisoo pihassa. miksi edes menet avioliittoon?

Vierailija
7/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto on jokatapauksessa yhteinen, mutta onko lainakin?

Vierailija
8/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos AVOpari omistaa yhdessä asunnon ja eroaa?

Vierailija
9/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puokkiin menee. Meillä talon omistus + laina puoliksi miehen kanssa, mutta hän maksaa lyhennykset kokonaan, kun taas minä maksan sähköt + ruokakaupat. Tämä järjestely näin, koska ei jakseta välpätä minkään yhteiselle tilille maksamisen kanssa jne.

Itse asiassa minä otan tässä vähän rahallisesti takkiin, kun kylminä talvikuukausina jo pelkästään sähkö saattaa maksaa kuussa enemmän kyl tuo lyhennys + siihen sitten ruokakaupat päälle. Mutta se nyt tasoittuu, siinä kun mies maksaa vaikka lasten uudet fillarit keväällä.

Vierailija
10/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minun rahani menevät yritykseni ylläpitoon ja mies lyhentää asuntolainan. Yritys on minun nimissä ja kotitalo on yhteinen.

Vierailija
11/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaisuus kuuluu sille, jonka nimiin se on hankittu.

Vierailija
12/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoliksi menee tietenkin.

Vierailija
13/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minun rahani menevät yritykseni ylläpitoon ja mies lyhentää asuntolainan. Yritys on minun nimissä ja kotitalo on yhteinen.

Yritys jää sitten sinulle ja talo menee puoliksi. Meillä on vähän sama, minä sijoitan omiin nimiini ja mies maksaa yhteisen talon lainaa.

Vierailija
14/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos ne yhdessä omistaa niin mikä muuttuu, ei mikään.

Vierailija
15/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunto on kirjattu puoliksi teidän nimiin ja kummallakaan ei ole valittamista siitä että se jolla on isommat tulot maksaa enemmän niin se on erotessa tai leskeksi jäädessä teidän puoliksi. Oikeuskäytännössä pidetään ihan kohtuullisena että isompituloinen on maksanut enemmän yhteisiä kuluja tai että toinen maksaa lainan, toinen muita kuluja.

Jos tavoitteena on toisenlainen järjestely, kannattaa siitä ajoissa tehdä kirjallinen sopimus ja tietenkin säilyttää kaikki kuitit. Jos asiasta aletaan riitelemään vasta eron tullessa niin siitä hyötyvät vain juristit.

Vierailija
16/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette avioliitossa eikä ole avioehtoa ei ole merkitystä kumpi on maksanut lainanlyhennykset.

Vaikka asunto olisi yksin toisen nimissä ja hän yksin olisi asunnon maksanut niin erotilanteessa menisi puoliksi, jos ei ole kummallakaan muuta omaisuutta eikä velkoja eikä avioehtoa ja avioliitto ei ole ihan lyhytaikainen.

Vierailija
17/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö yrityksen pitäisi tuottaa eikä kuluttaa rahaa? Vai onko uusi ja/tai kasvuyritys?

Vierailija
18/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksä maksoi aikoinaan asuntolainan ja minä juoksevat menot. Joskus totesimme, että menee aika tasan summat. Meillä tämä toimi ja erossa jaoimme asunnon kahtia. Mikäli toinen maksaisi asuntolainan kokonaan ja juoksevat kulut jaettaisiin kahtia, niin kuulostaisi epäreilulta. Toki huomioitava myös kummankin tulotaso. Meillä tulotkin olivat hyvin samaa tasoa.

Vierailija
19/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi menee. Mikäli erotaan yhteisymmärryksessä, niin osituksessa saadaan toki sovittua toisinkin. Ja mikäli omaisuus haluttaisiin nyt siirtää sen nimiin joka sitä maksaakin, pitäisi siirrosta maksaa joko lahja- tai varainsiirtovero. Ja huom. myös siitä osuudesta joka on vielä pankille velkaa. Paitsi jos siirtää omaisuutta osituksen kautta. Ihan hanurista koko homma.

Vierailija
20/27 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olette avioliitossa eikä ole avioehtoa ei ole merkitystä kumpi on maksanut lainanlyhennykset.

Vaikka asunto olisi yksin toisen nimissä ja hän yksin olisi asunnon maksanut niin erotilanteessa menisi puoliksi, jos ei ole kummallakaan muuta omaisuutta eikä velkoja eikä avioehtoa ja avioliitto ei ole ihan lyhytaikainen.

Vaikka avioehto olisi, niin lyhennyksen maksajalla ei ole väliä jos omistus on 50-50. En näe tilannetta jossa oikeus määräisi tästä toisin. Sen sijaan jos omistus on vaan toisella ja lainaa on lyhennetty yhdessä on perusteet vaatia kohtuullistamista, samoin joskus silloinkin kun omistus on toisella ja hän on lyhentänyt yksin mutta puoliso on maksanut enemmän muita kuluja ja/tai hoitanut kotona yhteisiä lapsia.

50-50 jakoa taas kohtuullistetaan varakkaamman eduksi lähinnä vain silloin, kun huomattavan suurella varallisuuserolla ilman avioehtoa avioitunut pari eroaa muutamassa vuodessa. En näe, että mikään oikeus määräisi 50-50 omisteista taloa vain toiselle (liekö se olisi laillistakaan)?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi