Mikä sinua auttoi OIKEASTI kovaan stressiin?
Minulla on stressaava työ. Varsinkin nyt korona-aikaan siitä on vaikea palautua. Pelkään, että alkaa tulla fyysisiä oireita stressistä.
Työn sisältöä ei voi nyt vaihtaa. Ongelma on tietysti sekin, että olen luonteeltani herkkä stressaaja, minkä vuoksi streessaannun.
Ymmärrän kuitenkin, että jos tämä jatkuu näin, saan viisikymppisenä sydärin.
Mitkä ovat olleet omat keinosi vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (463)
Oikeestaan vain kaks juttua. Musiikki. Ja luonto.
Kuunnella just sitä musiikkia mikä rentouttaa ja samalla antaa voimaa. Mieli musaa siis.
Ja luonto. Se on vain siinä, aitona, hyväksyy sinut juuri sellaisena kuin olet.
Jo luonto yksistään on iso voimavara.
Itse lisäsin siihen vielä meditoinnin. Suljen silmät, hengitän syvään ( nenän kautta aina) ja sitten hitaasti ulos. Näin useita kertoja, joskus kymmenenkin. Se vaan sulkee stressin pois.
Aattelin että " en murehdi niitä asioita, joihin en voi vaikuttaa ", en ajattele niitä enää. Kelpaa juuri tällaisena. Olen armollinen itselleni.
Somen käytön vähentäminen lievitti yllättävän paljon. Tosin 2 ensimmäistä päivää olivat vaikeita, mutta sen jälkeen huomasi eron.
Sokerin, alkoholin, kahvinjuonnin runsas vähentäminen.
Lenkkeily eri maisemissa kuin yleensä.
Huolien ylös kirjoittaminen ja niille ratkaisuvaihtoehtoja.
Päiväunet.
Hauskojen tv-ohjelmien katselu, ei v#kivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitkät metsälenkit koirani kanssa.
Todella ressaantunutta uuvuttaa lisää.
Raha. Aloin sijoittaa. Tienaan osinkoja. Ei ole parempaa lääkettä stressiin kuin tieto siitä, että on taloudellista puskuria. Nykyään nukun yöni.
Toinen: pääsin äärimmäisen stressaavasta työstä pois. Tämä yhdistettynä osinkotuloon tekee elämästä elämisen arvoista. Elän köyhästi mutta omavaraisesti. Se on uskomaton rikkaus ja stressittömyyden lähde.
Täydellinen lepo riittävän pitkään.
Kalevalainen jäsenkorjaus, meditointi, terveellinen ruoka ja nukkuminen. Unettomuden vuoksi käytin monenlaisia luonnontuotteita, mm. valeriaanaa apuna.
Työpaikan vaihtaminen
Sali/juokseminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ashwagandha juuri.
Tieteellisesti todistettu auttavan stressiin.
Saa lisäravinteena.
Ei, ei ja ei. Maksa vaurioituu näillä mömmöillä!
Ei se ole mikään vitamiini, vaan juuresta tehtyä jauhetta. Aika vaikea vaurioittaa maksaansa moisella.
Vihreä tee -kapseleilla ainakin saa maksavaurion vaikka se ei ole vitamiini, vaan teelehdistä tehtyä jauhetta. Luontaistuotteet on aikamoinen arpapeli..
No ashawagandhaa on käytetty Aasiassa jo 3000 vuotta, ja tutkittukin melko paljon. Maksavaurioista en pikaisella googlauksella löytänyt mitään tietoa.
Alkoholi. Joka toinen päivä kun nollaa pään niin juuri ja juuri jaksaa töissä.
Nettiseksi ja päivittäiset keskustelut ihan mistä tahansa.
Opi tuntemaan itsesi ja ne asiat jotka tuottavat stressiä töissä. Kun tunnistat stressorit, pyri joko poistamaan, vähentämään tai muuttamaan niitä. Myös jokaisella on omat keinonsa palautumiseen.
Liisa Keltikangas-Järvisen teokset ovat hyviä ja helppolukuisia, esimerkiksi Temperamentti, stressi ja työelämä.
Esimerkiksi itselläni stressiä aiheutui siitä kun työminä yritti määrittää liikaa sitä kuka olen, joten epäonnistumiset töissä tulivat ihon alle (vaikka niitä oli harvoin eikä mitään vakavia). Sanotaan vaikka lääkäri. Ihmiset olettavat ensisijaisesti sinun olevan lääkäri ja jos teet virheen työssäsi olet heti paska ihminen. Vaikkei se pidä ollenkaan paikkaansa.
Olen ollut täysin samassa tilanteessa kuin ap. Ainut asia, joka auttoi oli irtisanoutuminen. Etsi toisenlaista työtä.
Ota rennommin älä ole niin tosissasi. Hyväksy se että sinäkään et ole täydellinen. Hyväksy se että joskus elämä on pelkkää paskaa mutta se on ohi menevää sekin niin kuin kaikki muutkin. Älä pingota. Jos työssä joku osa alue aina stressaa niin mieti miksi ja auttaako siihen että valvoo yöt ja mitä pahimmillaan voisi tapahtua. Käy läpi ne ja huomaat jääväsi eloon ja työ on työtä.
Työpaikan vaihto tai usean kuukauden mittainen sairasloma
Käyttäjä639845 kirjoitti:
Alkoholi. Joka toinen päivä kun nollaa pään niin juuri ja juuri jaksaa töissä.
Yksi huonoimmista "ratkaisuista" jotka lopulta romahduttaa koko systeemin. Ainoa mitä alkoholilla saa nollattua on kuntosalitulokset ja pankkitilin.
Irtisanoutuminen töistä. Ihan oikeasti, jos työpaikka stressaa niin muuta keinoa ei ole.
Aamuista kannattaa myös tehdä niin kivoja kuin suinkin.
Tee esimerkiksi aamupala ja kiva kattaus valmiiksi tai jotain muuta, joka piristää heti aamulla, kun silmät avaat ja keittiöön menet. Ja kiva aamutakki ja -tossut tietysti päälle heti sängystä.
Jos itse koitan aamulla saada päiväni käyntiin jossakin tunnelmavalaistuksessa, en kyllä herää kunnolla enkä piristy. Vain kylppäriin asti, jonne ensin suunnistan, pidän tunnelmavalon päällä aamupesujen ajan. Unet pesen usein ensin niin kuumalla vedellä kuin voin, koska yleensä palelen herätessä ja se on ihana lempeä lämmike aamunavajaiseksi. Jos taas kaipaan kylmää virkistystä, niin sitten sitä. Olon ja tarpeen mukaan lämpöä tai viileää tunnelmallisessa valossa.
Sitten kylppäristä tultua laitan niin paljon valoja päälle kuin mahdollista. Ei siis mitään sarastusvaloja ja nurkassa palavia pöytälamppuja enää, vaan kunnon shokkivalaistus päälle niin kuin olisi päiväsaika. Olen huomannut, että siitä virkoaa kaikkein nopeimmin. Tunnelmavalot virittävät aivot enemmänkin oleiluun, eikä semmonen valo auta, jos pitää saada itselle virtaa.
Herään myös niin aikaisin, että aamullakin jää ns. omaa luppoaikaa.
Hyvin alkanut aamu vaikuttaa monesti myös loppupäivään. Kaikkihan tietvät sanonnan väärällä jalalla nousemisesta. Joten kannattaa nousta oikealla jalalla eli tehdä aamuistaan muuta kuin masentavaa haukottelua.