Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä sinua auttoi OIKEASTI kovaan stressiin?

Vierailija
12.04.2021 |

Minulla on stressaava työ. Varsinkin nyt korona-aikaan siitä on vaikea palautua. Pelkään, että alkaa tulla fyysisiä oireita stressistä.
Työn sisältöä ei voi nyt vaihtaa. Ongelma on tietysti sekin, että olen luonteeltani herkkä stressaaja, minkä vuoksi streessaannun.
Ymmärrän kuitenkin, että jos tämä jatkuu näin, saan viisikymppisenä sydärin.

Mitkä ovat olleet omat keinosi vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (463)

Vierailija
361/463 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chin tuckien tekeminen. Ei mitään 5 sekunnin sarjoja vaan minuuttien pitoja silleen että saa paremman tuntuman kehon tuntemuksiin

362/463 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huikkaa 24/7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/463 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepotauot.

Vähäinen somen käyttö.

Se, että ei koko ajan aikatauluta kaikkea.

Terveellinen kasvis-ja marjapainotteinen ruokavalio.

Omien voimavarojen puitteissa harrastettu monipuolinen liikunta. Muista lepopäivät.

Vierailija
364/463 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää näitä, tulee tarpeeseen. Toki kaikille ei toimi kaikki. Mutta edes jotain apuja.

Vierailija
365/463 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoinen läsnäolo ja meditaatio. Kauniin ja rauhoittavan musiikin kuunteleminen.

Vierailija
366/463 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömäksi joutuminen/pääseminen.

Vierailija
367/463 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi hitsi, osaan samaistua tilanteesi hyvin.

Mulla oli monta vuotta paha kuormitus ja eihan se hyvin loppunut. Burn-out tuli, terveys meni ja nyt opiskelen uutta alaa.

Vuosia kuitenkin pystyin sinnittelemaan jotenkuten ja jos ei olisi tullut viimeista niittia ehka olisin vielakin entisessa tyossa.

Mun vinkit jaksamiseen on:

ehdoton ykkonen on riittava uni. Mutta unihan ei aina tule jos on stressia. kaikki keinot on kaytettava hyvaksi: lasi viinia ennen unta voi rentouttaa, samoin kavelylenkki tai kylpy tai ASMR videon kuuntelu.

Sitten olis se etta olisit kiva itsellesi. Puhut natisti etka soimaa itseasi. Ymmarrat rajasi ja teet parhaasi niissa puitteissa. ei enempaa eika vahempaa.

eipa mulla oikeen muuta sanottavaa oo. Kaikki muu oli vahan sananhelinaa mulle.

Voimia !

Vierailija
368/463 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut kaikki mahdolliset ja mahdottomalta tuntuvat keinot, mutta vaikuttaa siltä, että niin kauan kuin työelämässä joutuu selkänahkaansa porvarin raavittavaksi tarjoilemaan, ei stressi hellitä.

Huolehdi yöunestasi, meditoi, liiku, syö terveellisesti jne. jne. Entäpä kun mikään näistä ei vain auta?

Vierailija
369/463 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti? Uusi työ ainoa joka auttaa. Älä uhraa itseäsi työlle. Se ei ole sen arvoista.

Vierailija
370/463 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syvä lepo korvatulppien ja unimaskin kanssa. Auttaa rentoutumaan ja irtautumaan. Rauhallisen musiikin kuuntelu toimii myös.

Vierailija
371/463 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalta pois pysyminen. ;)

Vierailija
372/463 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välitön palaute. Eli biofeedback

Kun huomaan että stressaan, katson pulssin - teen hengitysharjoitusta kunnes syke rauhoittuu ja hapetusarvo paranee.

Uupumiseen asti ei ehdi, kun huomaa jo ne merkit kun alkaa stressata.

Sitten tietysti kaikki se ennaltaehkäisevä: riittävästi unta, ulkoilua, säännöllinen ravitseva ruoka.

Kofeiini ja sokeri sotkivat oman vireysjärjestelmän poikkeuksetta, joten etenkään iltakuuden jälkeen ei enää mitään virvoitusjuomia. Ne on syystä virvoitusjuomia!

Alkoholia joku tarjoilee ehdotuksena täällä, mutta sen on todettu vain nostavan kehon vireystilaa vaikka se turruttaa ajatuksia! Keho jää edelleen rullaamaan korkealla sykkeellä ja uuvuttaa energiaa.

Vierailija
373/463 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitys- ja tietoisuusharjoitukset. Rentoutusharjoitukset.

Kunnon hikiliikunta.

Möyhy.

Stressaavista asioista irrottautuminen.

Vierailija
374/463 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooga ja hengitysharjoitukset

Vierailija
375/463 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tuntia moottoripyörällä moottoriradalla. Tai päivä moottorikelkalla metsässä...

Vierailija
376/463 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa, suklaa ja aikana ennen koronaa lempibändin konsertti säännöllisin väliajoin.

Vierailija
377/463 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ehdottomasti mennä asian juurille eli tiedostaa, miksi asia stressaa ja sitten koittaa poistaa se syy, jos vain mahdollista. Jos ei ole mahdollista poistaa syytä, niin sitten vapaa-ajasta on tehtävä niin kiinnostavaa ja palauttavaa kuin suinkin, että taas jaksaa sen stressaavan asian kanssa.

Kotiin tullessa kaikki vähänkin stressiaiheeseen viittaava on laitettava heti pois silmistä ja mielestä. Kaikki vaatteet, kassi tavaroineen, eväät ym. tarvittavat seuraavan päivän valmistelut on heti kotiin tullessa tehtävä valmiiksi sitä seuraavaa päivää varten ja laittaa ne sitten konkreettisesti pois näköpiiristä ja loppupäivästään. Laukut, vaatteet ym. voi laittaa odottamaan johonkin kaappiin tai muualle, jossa ei näe niitä loppupäivänä. Tehdyt eväät voi tunkea vaikka jääkaapin hedelmälaatikkoon jne. odottamaan. Itsellä on jopa omat kotivaimet, oma puhelin yms. lähtölaukussa valmiina, ettei tarvi mitään valmisteluja tehdä tai miettiä enää iltasella tai aamulla ennen lähtöä. Elän siis vapaa-aikaa jopa eri avainten ja puhelimen kanssa.

Kun sitten on kaikki pakollinen esivalmistelu tehty seuraavalle päivälle, pitää keskityttyä siihen muuhun elämään. Kotona vaihdat ihanat vaatteet ylle, laitat volyymit kaakkoon lempimusiikkia kuunnellen, menet ulkoilemaan, ulos syömään, pidät oman spa-hetken tai varaat joku spa-ajan keskelle viikkoa iltaan, jonne lähdet - tai mitä tahansa, joka ei muistuta ainakaan sressaavasta asiasta koko loppupäivänä. Nukkumaan menoon asti pitäisi viihtyä jossain itselle mielekkäässä puuhassa. Vapaa-aika viikollakin pitäisi siis olla laadukasta, kuten pidemmällä vapaalla. Jostain luin, että pelkkä löhöily vetää ajatukset helposti stressaaviin asioihin, eikä palauta. Joten mahdiollisten pakollisten päivänokosten jälkeen kannattaa kyllä todellakin tehdä jotain mieluista, joka täyttää mielenkin, eikä vain laiskoitella.

Ja kun päänsä laittaa tyynyyn, niin kannattaa muistaa ja ajatella, että vielä monta tuntia saa vain köllötellä ja rentoutua.

Ehdottomasti kannattaa myös ajoissa mennä nukkumaan. Ja pitää suht sama unirytmi vapaallakin. Silloin ei tule mitään isoa muutosta, kun arki alkaa, jos on tottunut aina heräämään ajoissa joka viikonpäivä. Vain joskus sillöin tällöin sitten valvoo, jos on jotain kunnon syytä valvoa.

Itse kun olen uskossa Jeesukseen, niin hengellisten puheitten ja saarnojen kuunteleminen, raamatun lukeminen, rukous yms. rauhoittaa myös ja vie ajatukset pois huolenaiheista.

Vierailija
378/463 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukauden känni

Vierailija
379/463 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

rarehanu kirjoitti:

Huikkaa 24/7

Juuh, sama.

Vierailija
380/463 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosi ja siitä seurannut pitkä sairasloma. Sen jälkeen olen osannut olla itselleni armollinen ja kieltäytyä liian stressaavista asioista.