Mikä sinua auttoi OIKEASTI kovaan stressiin?
Minulla on stressaava työ. Varsinkin nyt korona-aikaan siitä on vaikea palautua. Pelkään, että alkaa tulla fyysisiä oireita stressistä.
Työn sisältöä ei voi nyt vaihtaa. Ongelma on tietysti sekin, että olen luonteeltani herkkä stressaaja, minkä vuoksi streessaannun.
Ymmärrän kuitenkin, että jos tämä jatkuu näin, saan viisikymppisenä sydärin.
Mitkä ovat olleet omat keinosi vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (463)
Pitkällä tähtäimellä voi eri asiat auttaa, esim. elämässä tekee päätöksiä. Mutta voi olla että nopeasti tulevaan ja tarttuvaan stressiin /harmiin ei auta heti mikään. Ehkä joku meditaatiomusiikki, jonka sävel muuttaa aivojen taajuutta siten, että pahin kärki lähtee pois. Se musiikki pitää testata ja etsiä vähän etukäteen. Ehkä joku lääkevalmiste kerta-annoksena? Verensokerin nosto?
Kumppanin kanssa pikku paukut, rentouttava sauna, hierontaa ja paljon roisia ja antaumuksellista seksiä. Siihen päälle kymmenen tunnin unet, ja ollaan molemmat kuin uusia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla auttoi oikeasti todella kovaan akuuttiin stressiin pelaaminen. Olen nelikymppinen nainen enkä todellakaan pelaa ikinä, mutta stressin ollessa niin paha, etten pystynyt nukkumaan kuin pätkissä, pelaaminen pelasti. Kokeilin erilaisia puhelinpelejä, ja päädyin viimein pelaamaan Cooking Fever -nimistä peliä. Pelasin sitä tuntikausia aina kun voin ja vähän enemmänkin. Tätä vaihetta kesti muutama kuukausi ja olin aivan koukussa peliin. Sitten stressi vähän helpotti ja peli jäi pois kokonaan, en enää tarvinnut sitä.
Myös nuorempana todella sressaavassa elämänvaiheessa pelaaminen auttoi, silloin pelasin miinaharavaa. Näinä kausina pelaaminen on ollut aivan pakonomaista, mutta sen tarve on sitten kyllä loppunut aivan täysin.
Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan. Pelaamisen hyvä puoli on siinä, että se ei lisää jo olemassa olevan stressin määrää kuten esim. urheilu tai työskentely tekevät.
Tuttavani pelaa joka välissä, minusta se tuntuu haittaavan keskittymistä. En yhtään osaa ajatella, että siitä voisi olla hyötyä esim. stressin vähentämiseen.
En itsekään olisi ajatellut, että pelaaminen voisi auttaa, mutta luin joitakin vuosia sitten artikkelin, jossa tetriksen pelaamisen kerrottiin auttavan traumapotilaita jopa terapiaa paremmin. Kun sitten kohdalleni sattui kova stressiaalto, kokeilin tetristä. En vaan sitten tykännyt siitä yhtä paljon kuin kokkipelistä, joten vaihdoin, mutta siis kyllä tuossa on joku fysiologinen juttu taustalla. Vahingossa olin itse keksinyt saman terapian yli kymmenen vuotta aiemmin, en vaan enää muistanut sitä.
Pahaan stressiin? Eipä siihen ole auttanut muu kuin, että pääsee eroon stressin aiheuttajasta.
Juuri se, että pääsee kokonaan eroon siitä aiheuttajasta. Itselläni se oli huonosti johdettu ja sairas työyhteisö. Ei kai yllätä ketään, että kyseessä terveydenhuoltoala.
Meditointi aamuin ja illoin, hengitysharjoitukset (googlaa wim hof method), terveellinen ruokavalio, liikunta, luonnossa liikkuminen.
Ehdottomasti kävely metsässä poistaa itseltäni ahdistusta ja stressiä tehokkaasti. Kävely maadoittaa hetkeen ja avaamalla aistinsa kokea äänet, tuuli, eläimet yms. Tässä ja nyt vievät ajatukset pois stressaavista asioista, kun elää hetkeä metsässä.
30 minuutista muutamaan tuntiin on olo helpottunut...
Usein otan eväitä matkaan tai risukeittimen ja koen suurta yhteyttää ympäröivään luontoon kokkaillessa metsässä, jossa tunnen olevani turvassa pois mailman "pahuudesta"
Tämä stresseihin joihin ei voi itse vaikuttaa, ne stressit joihin itse voi vaikuttaa, niin käärin hihat ja teen hommat pois...
Kalsarikänni ja peli-ilta tietokoneella online-pelissä. Unohtuu kaikki ulkopuolinen ainakin hetkeksi.
Voiko joku selittää miksi ihmeessä täällä alapeukutetaan meditointia?
https://www.healthline.com/nutrition/12-benefits-of-meditation
Minulla ei ole ollut työhön tai ruuhkavuosiin liittyvää stressiä, mutta muunlaista kyllä, mm. terveyteen ja rahatilanteeseen liittyvää. Minua on auttanut täysin hiljaisessa ympäristössä oleminen. Siis ei edes musiikkia tai luonnonääniä.
Hiljaisuudessa sitten vain tuijottaa seinään ja antaa tajunnan virrata vapaasti. Sen täytyy kuitenkin tuntua mukavalta. Jos se ei tunnu mukavalta, se ei liene itselle oikea tapa.
Minulla mieli työstää stressaavia kokemuksia symbolisesti tuollaisessa tilassa. Kuvittelen "skenaarioita", jotka saavat aikaan erilaisia tunteita, ja myös itkua, naurua jne. Ne ovat kuitenkin vain kuvitteellisia tilanteita.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Stressaavan asian poistaminen elämästä, jos työstressaa niin vaihda työpaikkaa jne
Lopetin työt ja lähdin opiskelemaan toista ammattia.
Vuoden sairausloma, työpaikan vaihtaminen, arvojen mukainen eläminen, ei:n sanominen.
Minulla stressilevelit siedettävinä pitää puutarhaharrastus. Luonto rauhoittaa, ja talvella kun on ajatukset keväässä ja siementen kylvämisessä, ei takaraivossa muistutteleva töiden lista ahdista niin paljoa.
Tekemättömästä työt yrittää stressata, mutta koetan ajatella että kaikki ajallaan, hommat tulee tehtyä ennemmin tai myöhemmin.
* Liikunta, riittävä uni, terveellinen ruoka. Itselläni uni on se mikä alkaa kärsiä kun pukkaa stressiä, ja jos unet jää vähiin/huonoksi, niin sitten kärsii kyllä kaikki muukin --> noidankehä. Illalla pitää siis syödä hyvin ja liikkua sopivasti (esim. uinti toimii mulla), jotta unikin ois mahdollisimman hyvää.
* Puhuminen. Jos työperäisestä stressistä kyse, niin sitten tilanteen läpi käyminen esimiehen tai luotettavan työkaverin kanssa auttaa mulla. Omassa päässä ne stressin aiheet voi kasvaa järjettömiin mittoihin, rauhallinen keskustelu työyhteisön sisällä on hyvä lääke sitä vastaan. Parhaassa tapauksessa löytyy ihan konkreettisiakin ratkaisuja kuormituksen vähentämiseen, mutta joka tapauksessa ääneen sanoiksi puettu stressi on pienempi kuin pään sisällä yksin aamuyön pimeinä tunteina haudottu stressi.
Kovaan stressiin auttaa rauhoittava lääkitys. Runsas lepo ja säännöllinen uni auttavat paljon. Lenkkeily purkaa stressiä, samoin saunominen. Ja alkoholi on myös mainittava vaikka runsaampi käyttö aiheuttaa toki lisästressiä.
Todellinen offline eli puhelin ja tietotekniikka kiinni jä ne jää kotiin kun lähden luontoon liikkumaan
Avantouinti auttaa minulla. Samaten ystävien kanssa oleminen ja asioiden jakaminen heidän kanssaan ts. puhuminen.
Meditaatio ollut paras löytö sitten urheilun. Hari om