Mikä sinua auttoi OIKEASTI kovaan stressiin?
Minulla on stressaava työ. Varsinkin nyt korona-aikaan siitä on vaikea palautua. Pelkään, että alkaa tulla fyysisiä oireita stressistä.
Työn sisältöä ei voi nyt vaihtaa. Ongelma on tietysti sekin, että olen luonteeltani herkkä stressaaja, minkä vuoksi streessaannun.
Ymmärrän kuitenkin, että jos tämä jatkuu näin, saan viisikymppisenä sydärin.
Mitkä ovat olleet omat keinosi vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Bentsot, metsässä kävely ja viini.
Suosittelen vain keskimmäistä.
Miten saat bentsoja, eihän niitä nykyään anneta edes pahaan ahdistukseen?
Työpaikan vaihto oli ainoa keino, myös raudanpuutteen ja kilpirauhasen vajaatoiminnan hoitaminen. Nykyisin opiskelen työn ohella, ja olen vähemmän stressaantunempi kuin ollessani liian stressaavassa ja epämieluisessa työssä..
Mulla auttoi ainoastaan töistä kokonaan pois jääminen. Ei meillä ollut mitään mahdollisuutta vaikuttaa työnkuvaan tai määrään tippaakaan, joten ei jäänyt muita vaihtoehtoja. Loppuaikoina en enää käytännössä nukkunut ollenkaan ja arvuuttelin sekoanko ensin vai saanko halvauksen/sydärin.
Useimmille tämä ei ole realistinen vaihtoehto, mutta kerroin nyt asian niinkuin se oli.
Ssri-lääkitys ja lopulta työpaikan vaihto
Kylläpä sinkkuna lohduttaa, miten kumppanille voi puhua. Se kumppani taitaa myös mahdollistaa sen töistä poisjäämisen ja vaikkapa uudelleen kouluttautumisen. Mulla on opintotuet jo käytetty tutkintoon, jonka piti olla varma työllistäjä. Not so.
Tässä kun yksin maksaa asuntolainaa, niin pitäisi olla uusi työpaikka pedattuna. Sitä ei vaan jaksa hakea, kun joka päivä menee selviytyessä. Kaverit elää ruuhkavuosia eikä niistäkään ole tueksi. Yritä siinä sitten olla stressaamatta. Ja ei, ei ne päivittäiset tunnin lenkkeilyt auta tähän yhtään.
Musiikki päivittäin ja tehdä sellaisia asioita mistä oikeasti PIDÄN. Nauttia hetkestä ja siittä että kaikki on hyvin. Eli asenne auttoi lievittämään tiettyä stressin kulmakiveä. :) myös ulkoilu kuten oli kiva lähteä kävelemään, itseni uudistus (kampaaja, uudet jutut itsessäni), opettelin uusia asioita, vähensin töitä ja vaihdoin alaa. Sekä aloin nökeen kavereita enemmän
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä sinkkuna lohduttaa, miten kumppanille voi puhua. Se kumppani taitaa myös mahdollistaa sen töistä poisjäämisen ja vaikkapa uudelleen kouluttautumisen. Mulla on opintotuet jo käytetty tutkintoon, jonka piti olla varma työllistäjä. Not so.
Tässä kun yksin maksaa asuntolainaa, niin pitäisi olla uusi työpaikka pedattuna. Sitä ei vaan jaksa hakea, kun joka päivä menee selviytyessä. Kaverit elää ruuhkavuosia eikä niistäkään ole tueksi. Yritä siinä sitten olla stressaamatta. Ja ei, ei ne päivittäiset tunnin lenkkeilyt auta tähän yhtään.
Sinulle sanoisin että (tämä kirjoitettu siis hyvällä) että oikeasti vaikka elämäsi on stressaavaa ja tuollaista, joka päivä selviämiseen- pahemminkin voisi olla ja voi tulla olemaan joskus. Ei se kumppani tarkota aina et se helpottaa kokemusta tästä itsellä- aiheutti sinun laisessa elämäntilanteessa enemmänkin extra lisä shittiä stressiini ja lisäsi vain stressiä kun mukaan tulivat parisuhde kiemurat ja pettäminen, ja joutui vielä siihenkin keskittymään. En jaksanut tehdä mitään mukavia asioita yhdessä kohtaa kun miehestä pääsin niin Se ”stressini” väheni ja jäin tuohon tilanteeseen missä nyt olet eli koin tuon tilanteen jo helpoitus ja huokaisu ajaksi kun kävin tuosta jo pidemmässä stressissä. Jos ymmärrät pointtini mitä tarkoitan? En stressaisi sinuna noin paljoa koska huonommin voisi olla. Mitä jos sinulla olisi pettäjä mies rinnalla? Narsisti mies kuvioissa? Tai vaikka sairastuisit tässä samalla itse pahasti? Muuta vakavaa? Vastoinkäymisiä tulee ja vaikka pärjäät juuri ja juuri olen varma että selviät. Ja olet onnellisempi tietyllä lailla juuri nyt. Keskity niihin asioihin mitä sulla on nyt ja yritä löytää jokaisesta hetkestä ja asiasta jotain hyvää. Nauti siit et oot esim sinkku ja terve. Nauti et sulla ei ole esim vammaista lasta huolehdittavana yksinhuoltajana kädestä suuhun eläjänä kuten nykyään minulla näin. Elämä osoittaa perspektiiviä. Kaikesta selviää. En itse stressaa vaikka voisin, se on myös isommaksi osaksi asenteesta kiinni.
Yh äiti 30v
Vierailija kirjoitti:
Tämä auttoi itsellä
Eli kuuntelin YouTubesta rentoutusohjelmia.
Kannattaa etsiä itselle sopiva. Itsellä stressi nousi jos oli jotain luonnon ääniä😬
Isäni menehtyi ja äitini vähän sekosi ... joten tuosta löytyi apu.
Kiitos, testasin pari mindfullness-taltiointia. Hyviltä vaikuttivat. ap
Minua on auttanut puuhailu ja kaikenlainen tekeminen ylipäänsä. Yritän siis kanavoida pahan oloni johonkin toimeen. Teen kunnon hikilenkin tai jumpan, siivoan raivopäisesti, teen pihahommia, lähden käymään jossain yms. Kaikkein pahinta on jäädä sohvan pohjalle miettimään asioita. Elokuvien katselu, leipominen, kokkailu ja lukeminen myös rentouttaa. Autonominen hermosto pitää saada myös pahimmassa ahdistuksessa rauhoittumaan niin, että syke laskee, hengitys tasaaantuu ja ns. kierrokset vähenee. Tähän auttaa vaikka piikkimatolla loikoilu vähintään 30min, saunominen, raskas fyysinen tekeminen kuten urheilu tai vaikka heiluminen ja pomppiminen pahimpana hetkenä, laulaminen tai musiikin kuuntelu kuulokkeilla. Unettomuuteen minulla auttoi kun hyväksyin sen, että okei nyt ei nukuta niin valvoin sitten yhden yön putkeen kokonaan. Kylläpä nukutti mukavasti seuraavana yönä.
Tarkoitatko "oikeasti auttoi" vai "oikeasti kovaan stressiin"?
Jooga. Opettelin kunnolla meditoimaan. Netistä löytää näin korona-aikaan myös verkkokursseja tähän, ja etänä joogaohjausta. Minä joogaan aamuin illoin. Välillä restoratiivisempaa,välillä lihasrääkkiä. Se on yllättävän palkitsevaa. Hengittämiseen ja rentoutumiseen keskittyminen rauhoittaa hermostoa uskomattomasti, en olisi ikinä uskonut.
Ennen harrastin hulluna bodypumppia, spinningiä, zumbaa jne endorfiinikamaa. Varmaan sekin auttaisi, mutta käytännön syistä on nyt hankalaa. On tehnyt hyvää pakottaa itsensä rauhoittumaan. Mieli ja keho kiittää.
Alkoholi on ainut mikä minulla auttaa. Töiden jälkeen korkki auki heti. Nytkin krapulassa töissä.
Harrastus, missä ei voi keskittyä muuhun. Itsellä esim. paritanssi (täytyy keskittyä ja seurata viejää, ettei olla toistemme varpailla), ratsastus (hevoseen täytyy keskittyä jotta mennään samaan suuntaan) ja laskettelu.
Stressin aiheuttajan poistaminen elämästä. Eli itselläni se oli työpaikan vaihto. Turhaan kävin toista vuotta työpsykologilla ja joogassa ja metsälenkeillä jne. kun kaikesta huolimatta ne omat toimet tai luonteenpiirteet tai työskentelytavat ei olleet syynä. Mikään ei auta jos oikeasti töissä on järjestetty työtehtävät ja -olosuhteet päin persettä. Kurjaa että hinnan maksaa terveydellään työntekijä ja vieläpä monesti syyttää siitä itseään. Eli tee kaikkesi jotta pääset stressin aiheuttajasta eroon.
Pelkkä makaaminen vaakatasossa pimeässä viileässä huoneessa.
Hauta arkku olisi ollut hieno laite äänieristettynä ja ilmastoituna.
Liikunta kokonaan pois vuodeksi, määräsi lääkäri.
Työssä sai sen verran liikuntaa että elimistö oli täydessä stressitilassa. Olisi pitänyt tehdä puoltapäivää, mutta ei onnistunut, joten osa-aikaista eläkettä puolivuotta x2.
Koko elimistö oli täydessä tulehdustilassa ja hermosto tuhoutunut liian rasittavasta työnteosta.
Kyseessä oli rakennusala.
Vuoden aikana pelkkää makaamista. Yli kilometrin kävelyt kielletty. Kokeilin kerran piruuttani kaksi kilometria, niin tuloksena yöunet puolittui ja tuli yöhikoilua.
Olen aina treenannut kovempaa kuin keskiverto urheilijat. Olen aina ollut kovempi kuin muut ja vääntänyt riskirajoille. Olen aina ollut periksiantamaton siinä mihin lähden, mutta tekemättömyys ja makoilu oli minulle elämäni kaikista kovin haaste.
Olen tottunut voittamaan muut. Olen varma että voitin tekemättömyydessä aika monet sinä aikana, jopa laiskimmat työttömät minä voitin sinä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä auttoi itsellä
Eli kuuntelin YouTubesta rentoutusohjelmia.
Kannattaa etsiä itselle sopiva. Itsellä stressi nousi jos oli jotain luonnon ääniä😬
Isäni menehtyi ja äitini vähän sekosi ... joten tuosta löytyi apu.
Kiitos, testasin pari mindfullness-taltiointia. Hyviltä vaikuttivat. ap
Jason Stephenson on ihan paras.
-Eri
Avantouintia 5 min niin stressi lähtee menojaan.