Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten eii voi riittää 400-500 e elämiseen? (toimeentulo, työmarkkinatuki)

Vierailija
11.04.2021 |

Tässä laskeskelin että mulla menee n. 160-200 e kuukaudessa ruokaan. Asioin Lidlissä. Netti maksaa 15e. Puhelinta en käytä. Kuljen bussilla 2 kertaa kuukaudessa, siihen menee about 9 euroa. Muuhun tarpeelliseen tai kivaan jää sitten rahaa noin 150? Miten joillain ei voi muka tuollainen summa riittää?!

Kommentit (642)

Vierailija
341/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites ois vaikka vaatteet, kengät, pesukone, puhelin, jääkaappi, astianpesukone, lääkkeet, kampaaja / parturi, urheiluvälineet

ööh, ei kukaan tarvitse 200-300 kpl vaatteita, ihan hyvin 10-20 vaatetta riittää, ja ei niitä joka kuukausi tarvitse ostella ja varsinkaan kalliita. Tokmannista saa hyviä vaatteita 5 eurolla. Puhelin, pesukone ja jääkaappi löytyy eikä nekään hajoa joka kuukausi. 

Kuka haluaa ostaa vaatteensa Tokmannilta?

Luuletko että veronmaksajat haluavat ostaa sinulle Stockan vaatteita?

Vierailija
342/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittaja! Pala helvetin tulessa!

Miksi pilkkaat työttömiä ja köyhiä jatkuvasti?!

Neljän lapsen yksinhuoltajana voin kertoa meidän köyhyydestämme. Lapsilla ei ole varaa harrastaa. Lapsilisiä leikattiin yli 500 euroa meidän perheeltämme. Jääkaappi on yleensä aika tyhjä, ja kun se on täynnä, saattavat lapset huudella toisiaan katsomaan ”tuu kattoon kuinka paljon ruokaa”, Äiti-nimimerkki kirjoittaa.

Iltalehti kysyi lukijoidensa kokemuksia köyhyydestä sen jälkeen, kun Helsingin Sanomat julkaisi sunnuntaina laajan, 10 000 vastaajan, tutkimuksen suomalaisesta köyhyydestä.

Tutkimuksessa selvisi, että rikkaat ja köyhät ajattelevat köyhyydestä täysin eri tavoin.

”Aiemmin ilkuin”

Olen joutunut kokemaan molempia. Olen ollut rikas ja köyhä. Silloin, kun rahaa tuli ikkunoista ja ovista, vähättelin ihmisiä, joilla ei mennyt hyvin. Myöhemmin, elämän kolhittua ja liiallisen hyvinvoinnin kadottua elämästäni, aloin ymmärtää, ettei ihminen välttämättä voi mitään, jos joutuu vaikkapa sairauden, työttömyyden tai jonkin muun elämässä vastaan tulleen onnettomuuden vuoksi köyhäksi, nimimerkk

Seitsemän vuotta sitten jouduin muuttamaan Keravalta 63 vuoden ikäisenä Orimattilaan. Rahani eivät enää riittäneet Keravan kaupungin vuokra-asunnon korkeaan vuokraan. Vuokrat vain nousevat kaiken aikaa ja tavarat kaupoissa kallistuvat, mutta minun eläkkeeni ei nouse senttiäkään – päinvastoin. Nyt leikataan, höylätään ja otetaan vielä tuostakin, jotta herroilla on vain kaikkea.

Koen itseni köyhäksi. Olen elänyt vuosia toimeentulotuella, joka osaa olla hyvinkin riittämätön ja jota ei aina edes saa, jos puuttuu jokin paperi. Minulla on kokemus siitä, että olen syönyt viikkokausia pelkkää makaronia ja kaurapuuroa. Lopulta olin niin huonossa kunnossa, etten päässyt omin voimin edes sängystä ylös. Tiedän köyhänä, miltä tuntuu, kun ei voi ostaa uusia vaatteita, vaikka sellaisia tarvitsisikin. Tiedän, miltä tuntuu, kun ruoka on oikeasti loppu: kun ei ole edes sitä makaronia tai hernekeittoa. Tiedän, miltä tuntuu kerätä pulloja ja viedä ne kauppaan toivoen, että raha riittäisi edes porkkanapussiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites ois vaikka vaatteet, kengät, pesukone, puhelin, jääkaappi, astianpesukone, lääkkeet, kampaaja / parturi, urheiluvälineet

ööh, ei kukaan tarvitse 200-300 kpl vaatteita, ihan hyvin 10-20 vaatetta riittää, ja ei niitä joka kuukausi tarvitse ostella ja varsinkaan kalliita. Tokmannista saa hyviä vaatteita 5 eurolla. Puhelin, pesukone ja jääkaappi löytyy eikä nekään hajoa joka kuukausi. 

Luuletko että veronmaksajat haluavat ostaa sinulle Stockan vaatteita?

Täysin yhdentekevää. Veronmaksajat eivät osta hänelle mitään!

Vierailija
344/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kyllä ehdoton, jos haluaa esim. olla työmarkkinoiden käytettävissä. Kaikki yhteydenotot työkkäristä on tullut soittoina - mikä oli mulle yllätys nyt kun pitkästä aikaa olen ollut työtön. Kaipa se on nopein tapa

Kirjekyyhkyäkö odottelit? :D 

Ja siis kellä ei olisi puhelinta? :D

Minä, tässä ketjussa uusi, olen lähitulevaisuudessa ilman puhelinta. Puhelimeni on melkein viisi vuotta vanha, ja sen akku kuumenee käytössä ja tyhjenee sadasta nollaan varoittamatta. Minulla on käyttörahaa parisataa euroa kuukaudessa, joten en pysty hankkimaan uutta. Enpä tiedä, miten sitten enää pärjään.

Et pysty hankkimaan uutta? Uuden puhelimen saa 10 eurolla, sen voi maksaa halutessaan myös korottomalla osamaksulla. Jos haluaa hienomman puhelimen niin 100 euron puhelin on 3 vuoden maksuajalla 2,77 €/kk.

Mistä? Osamaksulla en voi ostaa.

Telia, DNA, Elisa, Gigantti, Power, Veikon Kone, Kärkkäinen, Hobby Hall yms. Pitää seurata tarjouksia ja hyödyntää ne. Taisi viime tai edellisellä viikolla olla viimeksi tarjouksessa 10 eurolla.

Vertaa-sivuston mukaan halvin älypuhelin näyttää olevan jonkin firman jäsentarjouksessa 79 euroa. Senioridoroilla ei pääse nettiin.

Vierailija
345/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön on aktiivinen yhteiskunnallinen toimija ja tuottava kansalainen, vaikka hän ei ole ansiotyössä. Köyhyys, koulutuksen puute ja terveydelliset syyt estävät työttömän aktiivista kansalaisuutta, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta. Siksi työttömän perusoikeuksista, toimeentulosta, palveluista ja itsemääräämisoikeudesta tulee pitää kiinni sekä eettisin että kansantaloudellisin perustein. Työtön työnhakija on myös kuluttaja. Työttömällä on pieni hiilijalanjälki.

Työmarkkinatukea on korotettava 300 eurolla. Perusturvan riittävyys on turvattava. Indeksijäädytykset työttömyysturvaan on purettava.

Työttömyysturvan omavastuupäivät (5 pv) on poistettava.

Viimesijaisista sosiaalituista ei saa missään tilanteessa leikata. 20 % ja 40 % leikkaukset lopettava perustuslain vastaisena. Lait jotka ovat ristiriidassa perustuslain 19 § kanssa on kumottava.

Ruokakunta-käsitteestä tulee luopua ja siirtyä yksilökohtaiseen perusturvaan (asuminen ja toimeentulotuki).

Luottamustehtävät ja vapaaehtoistoiminta eivät saa leikata työttömien tukia.

Aktiivimalli ja työttömien muu kiusaaminen on lopetettava

https://tyottomat.fi/ajankohtaista/tyollisyysohjelma-2019-2023/

Vierailija
346/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun aloittaja! Pala helvetin tulessa!

Miksi pilkkaat työttömiä ja köyhiä jatkuvasti?!

Neljän lapsen yksinhuoltajana voin kertoa meidän köyhyydestämme. Lapsilla ei ole varaa harrastaa. Lapsilisiä leikattiin yli 500 euroa meidän perheeltämme. Jääkaappi on yleensä aika tyhjä, ja kun se on täynnä, saattavat lapset huudella toisiaan katsomaan ”tuu kattoon kuinka paljon ruokaa”, Äiti-nimimerkki kirjoittaa.

Iltalehti kysyi lukijoidensa kokemuksia köyhyydestä sen jälkeen, kun Helsingin Sanomat julkaisi sunnuntaina laajan, 10 000 vastaajan, tutkimuksen suomalaisesta köyhyydestä.

Tutkimuksessa selvisi, että rikkaat ja köyhät ajattelevat köyhyydestä täysin eri tavoin.

”Aiemmin ilkuin”

Olen joutunut kokemaan molempia. Olen ollut rikas ja köyhä. Silloin, kun rahaa tuli ikkunoista ja ovista, vähättelin ihmisiä, joilla ei mennyt hyvin. Myöhemmin, elämän kolhittua ja liiallisen hyvinvoinnin kadottua elämästäni, aloin ymmärtää, ettei ihminen välttämättä voi mitään, jos joutuu vaikkapa sairauden, työttömyyden tai jonkin muun elämässä vastaan tulleen onnettomuuden vuoksi köyhäksi, nimimerkk

Seitsemän vuotta sitten jouduin muuttamaan Keravalta 63 vuoden ikäisenä Orimattilaan. Rahani eivät enää riittäneet Keravan kaupungin vuokra-asunnon korkeaan vuokraan. Vuokrat vain nousevat kaiken aikaa ja tavarat kaupoissa kallistuvat, mutta minun eläkkeeni ei nouse senttiäkään – päinvastoin. Nyt leikataan, höylätään ja otetaan vielä tuostakin, jotta herroilla on vain kaikkea.

Koen itseni köyhäksi. Olen elänyt vuosia toimeentulotuella, joka osaa olla hyvinkin riittämätön ja jota ei aina edes saa, jos puuttuu jokin paperi. Minulla on kokemus siitä, että olen syönyt viikkokausia pelkkää makaronia ja kaurapuuroa. Lopulta olin niin huonossa kunnossa, etten päässyt omin voimin edes sängystä ylös. Tiedän köyhänä, miltä tuntuu, kun ei voi ostaa uusia vaatteita, vaikka sellaisia tarvitsisikin. Tiedän, miltä tuntuu, kun ruoka on oikeasti loppu: kun ei ole edes sitä makaronia tai hernekeittoa. Tiedän, miltä tuntuu kerätä pulloja ja viedä ne kauppaan toivoen, että raha riittäisi edes porkkanapussiin.

Olen itseki vähävarainen ja elän tuilla joten en ole pilkannut ketään . minulla ei ole lapsia eikä sairauksia joten en ehkä ymmärtänyt kaikkien tilannetta. Elän sinkkuna ja rahaa ei juuri kulu mihinkään. anteeksi jos pahoitin mielesi.

T. AP

Vierailija
347/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minä ainakin. Siellä on laadukkaita ja hyviä vaatteita. yksi T-paita minkä ostin kestänyt nyt 4 vuotta.

Ei ne minustakaan ainakaan sen huonompia ole kuin monet kalliimmat. Jos ostat viitosella vaatteen, mikä maksaa muualla 20 e ja se hajoaa vähän nopeammin, kauppa on kannattava. Harva vaate kestää oikeasti sanotaan vaikka neljä kertaa pidempään, jos sen ostaa kalliimpana versiona. Toki poikkeuksia on, mutta joskus toiseenkin suuntaan. 

Vierailija
348/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kovasti myös että miten ei pärjää. Jos on toimeentulotuen varassa niin silloinhan maksetaan melkein kaikki. Vuokra (myös ylisuuri jos ei mahdollisuutta löytää halvempaa asuntoa), kotivakuutus, lääkärikäynnit, sähkölasku, lapsille harkinnanvaraisena harrastus jne.

Minulla ei ainakaan ole mitään vaikeuksia pärjätä toimeentulotuella, siitä jää joka kuukausi säästöönkin.

Matkat kävellen, käyn kauempana kaupassa koska siellä halvempaa. Moni käy lähikaupassa vaikka hinnat paljon kalliimpia.

Vuokralla asuessa vuokranantaja vastaa jääkaapista yms. jos hajoaa. Talossa ilmainen pesutupa, netti kuuluu vuokraan.

Kuukaudessa pakollisia menoja vain ruoka ja puhelinlaskun sekä tietysti shampoo, hammastahna yms. mutta niihin ei montaa euroa mene. Vaatteet, kengät kaikki ostan uutena tarjoukset hyödyntäen. Jos tv, tietokone, puhelin, sänky tms. hajoaa niin säästöillä maksan uuden.

Täällä jotkut sanoi että kaikki ei saa tt tukea jos saa työmarkkinatukia. Kyllä mullekin tulisi ongelmia pärjätä jos en saisi toimeentulotukea ja pitäisi vielä maksaa laskut(sähkö, vesi YMS). Luulin että työmarkkinatuen saajalla on myös oikeus AINA tt-tukeen mutta näin ei sitten ollutkaan. t. AP

Vierailija
349/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Ei vihapuheelle -liike?

Ei vihapuheelle -liikkeen nuoret ihmisoikeusaktivistit haluavat puuttua vihapuheeseen ja edistää yhdenvertaisuutta verkossa ja yhteiskunnassa.

Vihapuhe on loukkaavaa puhetta tai ilmaisua, joka rajoittaa kohteensa oikeutta olla, tulla kuulluksi ja kuulla sellaisena kuin on. Vihapuheella hyökätään yksilöä tai ihmisryhmää kohtaan etnisen taustan, äidinkielen tai ihonvärin, sukupuolen, sukupuoli-identiteetin tai seksuaalisen suuntautumisen, uskonnon, maailmankatsomuksen tai mielipiteen, vamman tai jonkin muun ominaisuuden perusteella(Esim.työttömyys).

Vihapuheessa ei ole kyse pelkästä vihasta tai puheesta vaan yhteiskunnan rakenteista ja ilmapiiristä. Vihapuhe on ihmisoikeusloukkaus, joka saa voimansa yhteiskunnan eriarvoisuudesta ja siitä kumpuavasta syrjinnästä.

https://eivihapuheelle.fi/

Vierailija
350/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintönä köyhyys

Dokumenttiprojektin Perintönä köyhyys on tarina suomalaisesta köyhyydestä. Joni Forsgren ja Mira Vihtamäki eivät köyhyytensä puolesta ole kaikkein lohduttomimmassa asemassa: heillä on sinisilmäinen Sami-poika, katto pään päällä ja auttavaiset äidit. He elävät kuitenkin täysin yhteiskunnan tukien ja ruoka-avun varassa. Samille säästetään rahaa tuttipullossa, joka toimii myös tarvittaessa hätäpankkina jääkaapin ja tilin ollessa tyhjiä.

Myös Carolan perheessä oli alkoholismia: hän muistelee joskus juosseensa siskonsa kanssa humalaista isäänsä karkuun Myllypurosta Pukinmäkeen.

Vaikka dokumentin päähenkilöt elävät kädestä suuhun, Mira muistuttaa, että aina on löydyttävä maitorahaa eli kaikkia senttejä ei voi kuluttaa.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/11/27/perintona-koyhyys

Vierailija
351/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas aloittaja

rolli on sepustanut tällaisen tarinan tänään.

Kovasti teet kyllä töitä lietsoaksesi kateutta työttömiä kohtaan.

Mahtaa tätä työttömät-sitä ja tätä trollii ahistaa todella kovasti

kun kokoajan tekee näitä työtön-köyhät-aloituksia ja ketjuja,joita

sitten käsivatkaten sitä ja silmät kiiluen suu vaahdossa

trollaajaspämmää esiin kokoajan vastailemalla itse itselleen.

Puhutaan sitten myös muista tuista! Kaikki tuet esiin!

Vierailija
352/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Professori Alf Rehn kirjoitti jokin aika sitten Helsingin Sanomissa osuvan kolumnin köyhyydestä. Siinä hän totesi, että köyhyyttä on vaikea ymmärtää, jos ei ole koskaan itse ollut köyhä. Köyhyys kun on niin paljon muutakin kuin tulojen vähyyttä. Köyhyys on kokonaisvaltainen kokemus.

Mutta miltä köyhyys sitten tuntuu? Minäpä kerron.

Köyhyys tuntuu hävettävältä. Köyhää hävettää, kun ei pysty itse hoitamaan omia välttämättömiä menojaan. Hävettää, kun laskujen eräpäivistä pitää neuvotella. Hävettää, kun puhelinliittymä katkaistaan. Hävettää, kun on kuljettava kuluneissa vaatteissa, koska rahaa uusiin ei ole. Hävettää, kun joutuu lainaamaan tuttavaltaan parikymppiä voidakseen ostaa syntymäpäivälahjan omalle lapselleen.

Köyhyys tuntuu väsymykseltä. Yöllä ei tule uni, koska pimeät ja yksinäiset

Köyhä on väsynyt ainaiseen taisteluun arjessa selviytymisestä. Väsynyt ikuiselta tuntuvaan murehtimiseen.

Köyhyys tuntuu pelolta. Köyhää pelottaa, meneekö asunto alta, jos ei pysty hoitamaan vuokraa. Köyhä pelkää kodinkoneiden hajoamista. Jos pesukone menee rikki, sitä ei ole varaa korjata. Köyhä pelkää sairastumista. Lääkkeisiin ei välttämättä ole varaa Kela-korvauksesta huolimatta.

Köyhyys tuntuu ulkopuolisuudelta. Köyhällä, joka usein on työtön, on aikaa seurata uutisia. Niistä köyhä kuulee, millä kaikilla eri tavoilla poliitikot tuloero-ongelman tai työttömyyden ratkaisisivat. Köyhä tajuaa, että suurimmalla osalla uutisten puhuvista päistä ei ole mitään käsitystä siitä, miltä köyhyys oikeasti tuntuu.

https://areena.yle.fi/audio/1-2710733

Vierailija
353/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys tuntuu nöyryyttävältä. On nöyryyttävää kiertää luukulta toiselle selvittämässä vieraille ihmisille omia tulojaan ja menojaan. Köyhälle tulee syyllinen olo. Samaan aikaan köyhä kuulee, miten häntä ja hänen kohtalotovereitaan pidetään sosiaalipummeina ja yhteiskunnan loisina.

Köyhyys tuntuu ahdistukselta. Köyhän sydän särkyy, kun hänellä ei ole varaa lapsensa harrastuksiin tai lukion oppikirjoihin. Köyhää ahdistaa ajatus siitä, onko hänen lapsensakin tuomittu köyhyyteen. Varsinkin kun jo tiedetään, että huono-osaisuuskin voi periytyä.

Köyhyys tuntuu mahdottomilta valinnoilta. Sellaisilta, joita hyväosainen ei osaa edes kuvitella. Köyhä joutuu valitsemaan esimerkiksi sen väliltä, antaako viimeisen vitosen setelinsä lapselleen opettajan lahjakeräystä varten, vai käyttääkö sen julkisen kulkuneuvon matkalippuun päästäkseen käymään taas kerran työvoimatoimistossa.

Köyhyys tuntuu nälältä. Kun jääkaapissa on enää valo, ja kaupasta ei voi ostaa mitään, sillä tilikin on tyhjä - silloin ollaan ilman ruokaa. Silloin köyhän ainoa helpotus on tieto siitä, että edes lapsi saa koulussa lämpimän aterian.

Köyhyys tuntuu pahalta. Se jättää pysyvän jäljen. Sen muistaa surullisen kirkkaasti vielä vuosikymmenten päästä, vaikka olisi ollut niin onnekas, että on pystynyt nousemaan hyvätuloisten joukkoon. Köyhyys ei unohdu. Minä tiedän, sillä minä olin se lapsi.

https://areena.yle.fi/audio/1-2710733

Vierailija
354/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kovasti myös että miten ei pärjää. Jos on toimeentulotuen varassa niin silloinhan maksetaan melkein kaikki. Vuokra (myös ylisuuri jos ei mahdollisuutta löytää halvempaa asuntoa), kotivakuutus, lääkärikäynnit, sähkölasku, lapsille harkinnanvaraisena harrastus jne.

Minulla ei ainakaan ole mitään vaikeuksia pärjätä toimeentulotuella, siitä jää joka kuukausi säästöönkin.

Matkat kävellen, käyn kauempana kaupassa koska siellä halvempaa. Moni käy lähikaupassa vaikka hinnat paljon kalliimpia.

Vuokralla asuessa vuokranantaja vastaa jääkaapista yms. jos hajoaa. Talossa ilmainen pesutupa, netti kuuluu vuokraan.

Kuukaudessa pakollisia menoja vain ruoka ja puhelinlaskun sekä tietysti shampoo, hammastahna yms. mutta niihin ei montaa euroa mene. Vaatteet, kengät kaikki ostan uutena tarjoukset hyödyntäen. Jos tv, tietokone, puhelin, sänky tms. hajoaa niin säästöillä maksan uuden.

Täällä jotkut sanoi että kaikki ei saa tt tukea jos saa työmarkkinatukia. Kyllä mullekin tulisi ongelmia pärjätä jos en saisi toimeentulotukea ja pitäisi vielä maksaa laskut(sähkö, vesi YMS). Luulin että työmarkkinatuen saajalla on myös oikeus AINA tt-tukeen mutta näin ei sitten ollutkaan. t. AP

Toimeentulotukea ei saa 4 hengen perhe, jos puoliso tienaa 1600 netto. Meidän kaupungissa ei ole kaupoilla ruokien kotiinkuljetusta ja puoliso tarvitsee auton, koska on vuorotyössä kaupan alalla ja vuokralla asutaan. Nyt täytyy ostaa autoon kesärenkaat 300 sekä autoremontti maksaa.

Vierailija
355/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys.

Vierailija
356/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on noin 100 000–200 000 ihmistä, jotka turvautuvat vuosittain hyväntekeväisyytenä jaettuun ruoka-apuun, ja vuonna 2020 ruoka-apua tarvitsevien määrä on kasvanut selvästi. Syynä on koronavirusepidemia, jonka takia moni lomautettu tai työtön on tarvinnut ruoka-apua selvitäkseen arjestaan.

He kuitenkin kärsivät niukkuuden tuomasta epävarmuudesta: he eivät pysty olemaan varmoja, miten saavat hankituksi itselleen ja läheisilleen seuraavan riittävän aterian.

Tämä on monelle suomalaiselle jokaviikkoista kamppailua.

Tilanne on perverssi. Juhlapuheissa sekä sosiaalitoimiston ja Kelan silmissä ihmiset tulevat juuri ja juuri toimeen saamillaan tuloilla ja etuuksilla, mutta todellisuudessa heidän tulojensa ja välttämättömien menojensa väliin jää huomattava aukko”, Laihiala sanoo.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007708302.html

Vierailija
357/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti(Esim.tämä foorumi) kuitenkin tekee vihapuheen näkyvämmäksi ja tarjoaa sille uusia kanavia.

Verkossa vihan lietsominen ja levittäminen sekä kasvoton häirintä on helppoa,(esim.köyhiä tai työttömiä kohtaan).

ja sen vaikutukset ulottuvat myös laajemmalle elämään.

Usein vihataan sellaista, mitä ei tunneta. Tietämättömyys lisää pelkoa ja ennakkoluuloja, jotka purkautuvat vihaviesteinä. Siksi haluamme kannustaa ihmisiä kunnioittavaan ja avoimeen keskusteluun sekä rohkeisiin kohtaamisiin. Jos hyväksymme vihapuheen, hyväksymme ihmisten eriarvoisen kohtelun.

siksi jokaisella on oikeus ja velvollisuus sanoa ei vihapuheelle.

https://eivihapuheelle.fi/

Vierailija
358/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

työtön avautuu Arvokkuudesta

Puhelin ei soi. Välillä tarkistan, olenko muistanut laittaa äänet päälle, mutta ei se vain soi. Välillä sähköpostiin tulee viesti, että valitettavasti minua ei ole valittu. Niin, niin. enpä sitä oikeasti odottanutkaan. Silloin jos puhelin sattuu soimaan ja kutsutaan työhaastatteluun, mietin hetken, ovatko ne soittaneet oikealle ihmiselle. Mutta moneen viikkoon ei ole ollut yhtään haastattelua. Ei sitten alkukesän. Tiedän, sekin on parempi tilanne kuin monilla. Ja se, että on ainakin joitakin työpaikkoja, joita voin omalta asuinpaikkakunnaltani hakea.

Koska en enää maksa bussikorttia, en ole juuri liikkunut mihinkään. Onneksi vieressä on kauppa, kirjasto ja pieni kirpputori. Lähellä on iso ulkoilualue, jossa liikkua. Koitan liikkua joka päivä ainakin vähän ihmisten ilmoilla. Menen kirjastoon lukemaan lehtiä. Vielä voin sanattomasti uskotella, että ehkä minä olenkin vain joku, joka on kesälomalla työstään. Ehkä palaan parin viikon päästä työhöni, niin kuin tavalliset, kunnon ihmiset. En todellisuudessa tiedä, kenelle minun pitäisi tällaista uskotella. Kuka sellainen, jonka mielipiteellä on jotain merkitystä, ajattelisi etten ole yhtä tärkeä työttömänä kuin töissäkäyvänä?

Kaupan kassa, kirjaston virkailija, kirpputorin täti. Ne kaikki ovat minua ylempänä, sillä heillä on työ, minulla ei. En käy enää hierojalla, koska minulla ei ole siihen varaa, mutta siellä kysyttiin jo kahdesti, mitä teen työkseni. Koen häpeää vastatessani että olen työtön. En oikeasti edes ymmärrä, mitä se heille kuuluu. Voi tosin olla, että sillä on merkitystä hoidon kannalta, millaista työtä tekee. Silti, monissa tilanteissa, kysymme toisiltamme ensimmäisenä, mitä sinä teet. Ei esimerkiksi, kuka sinä olet. Mutta eihän se voi olla niin, että kun yhtenä päivänä ihmisellä on työ, ja toisena ei, hänen arvonsa jotenkin laskee.

https://haahuilijablog.wordpress.com/tag/koyhyys/

359/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

puoliso tienaa 1600 netto. Meidän kaupungissa ei ole kaupoilla ruokien kotiinkuljetusta ja puoliso tarvitsee auton, koska on vuorotyössä kaupan alalla ja vuokralla asutaan. Nyt täytyy ostaa autoon kesärenkaat 300 sekä autoremontti maksaa.

1600 netto on ihan hyvä palkka käteen ja saathan sinäkin jotain etuutta, olet hoitovapaalla tai työttömänä?

Eli jos teidän yhteenlasketut nettotulot on noin 2 tonnia niin tehän pärjäätte hyvin.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
360/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stop köyhyys! -metrokampanja