Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten eii voi riittää 400-500 e elämiseen? (toimeentulo, työmarkkinatuki)

Vierailija
11.04.2021 |

Tässä laskeskelin että mulla menee n. 160-200 e kuukaudessa ruokaan. Asioin Lidlissä. Netti maksaa 15e. Puhelinta en käytä. Kuljen bussilla 2 kertaa kuukaudessa, siihen menee about 9 euroa. Muuhun tarpeelliseen tai kivaan jää sitten rahaa noin 150? Miten joillain ei voi muka tuollainen summa riittää?!

Kommentit (642)

Vierailija
381/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

puoliso tienaa 1600 netto. Meidän kaupungissa ei ole kaupoilla ruokien kotiinkuljetusta ja puoliso tarvitsee auton, koska on vuorotyössä kaupan alalla ja vuokralla asutaan. Nyt täytyy ostaa autoon kesärenkaat 300 sekä autoremontti maksaa.

1600 netto on ihan hyvä palkka käteen ja saathan sinäkin jotain etuutta, olet hoitovapaalla tai työttömänä?

Eli jos teidän yhteenlasketut nettotulot on noin 2 tonnia niin tehän pärjäätte hyvin.

Ja sellainen lisäys vielä tähän, että saatte noilla tuloilla asumistukea koska teillä on lapset, sekä lapsilisät. Teidän perheen yhteenlaskettu netto on kyllä lähempänä kolmea tonnia.

Meillä 4-hengen perhe ja nettotulot yhteensä 2000e. Tässä mukana lapsilisät.

Ei saada asumistukea tai toimeentulotukea.

Paljonko teillä maksaa vuokra ja paljonko on auton kulut. Meneekö teidänkin kaupungissa viimeinen linja-auto klo 17.00 lauantaina ja sunnuntaina? Miten tulet kaupan alan työstä myöhemmin kotiin? Entä miten kuljetatte ruoat kaupasta kotiin? Minä saan kantaa terveyden puolesta vain leipäpaketin, en painavampaa ja en voi tehdä kuin toimistotöitä.

Vierailija
382/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistaa pitäisi ensin kansalliset maataloustuet, joita ei ole muissakaan maissa. Seuraavaksi tulee poistaa arktista maataloutta suosivat tuet. Suomalaista maataloutta tulee harrastella siellä, missä se on luonnonolosuhteiden puolesta kannattavinta. Tuet pitää sitoa paremmin tuottavuuteen, ettei makseta pelkästään siitä, että innostuu täyttelemään tukianomuslappuja.

EU on menossa hyvään suuntaan siinä, että maataloustuelle asetetaan tilakohtainen katto. Se voisi olla 300 000 euron sijasta kylläkin esim. 100 000 euroa. Hyvää on myös se, että eroja eri EU-maiden tukitasoissa korjataan lähemmäs toisiaan. Tavoitteena pitäisi olla, että samankokoinen tuki maksetaan joka maassa samoin perustein. Nythän kreikkalainen jussi voi saada viisikin kertaa enemmän tukea kuin virolainen vastineensa.

Paras tavoite olisi se, että maatalous alkaisi siirtyä kokonaan osaksi markkintaloutta eli luovuttaisiin talikkokomunismista koko Euroopassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, monelle pienen lapsen vanhemmalle tulee yllätyksenä, että ala-asteella kaikilla lapsilla on älypuhelin eikä lasten vaatteita enää saa kirpputorilta.

Itse ostin lapsille kirpputorilta vaatteita, kun he olivat pieniä, mutta nyt ei pojalle myydä enää kirpputorilla mitään enkä ihmettele, meillä kaikki pojan vaatteet menee rikki, housut menee aina polvista rikki ja lenkkareita kuluu vähintään kahdet.

Joskus tuli ohjelma telkkarista perheestä, jolla oli 7 poikaa, he ostivat kesällä lapsille yhteensä 27 lenkkarit, koska ne hajoavat poikien käytössä.

On kyllä sitten lenkkareiden laatu näköjään melko onneton teillä päin. Kyllä meillä oli samat lenkkarit ties miten pitkään, ostettiin varmaan aina isolla kasvuvaralla. Aikuisenakin minulla kestää lenkkarit sen 5 vuotta.

Onko sinun lapsi joku hissukka, joka ei ole pihalla? Lapsen jalka kasvaa, ei edellisvuonna ostettu kenkä edes mahtuisi jalkaan.

Vierailija
384/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

äänelläsi torjutaan köyhyyttä ja pidetään jokaisesta huolta

Vierailija
385/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ensinnäkin mulla menee vuokraan 380 euroa kuussa. Ja se on pieni vuokra, moni maksaa yli 500 tai jopa 1000 euroa asumisesta.

Asutko sinä ilmaiseksi vanhempien kanssa vai miten?

Vuokra on 490 euroa minulla, saan siihen asumistukea 319 euroa. T. Ap

Jos vuokra-asunto kotivakuutus on pakollinen, lisäksi sähkö, vesi, puhelin, liikenne, terv.hoito, hammaslääkäri, harrastukset, kengät ja vaattet, hygeniatuotteet, netti jne.

Jos sun tulot on 400-500€ miinus asuminen 171€, niin ruokaa, sähköön ja muihin kuluihin jäisi 229-329€/kk

Esim. netti 20€, vesi 25-30€, sähkölasku 50-70€, vakuutus 15€ eli ruokaan, vaatteisiin ja muihin 80-180€/kk.

Jos on toimeentulotukiasiakas niin vuokra, sähkö, kotivakuutus, vesimaksu maksetaan. Sähkölasku on muuten todella kallis jos on 50-70 euroa/kk, kannattaa vaihtaa halvempaan.

Vierailija
386/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulonsiirtoja, ilmaista tukea! vastiiketonta rahaa!

Maataloustuet poistettava suomesta

Kun Suomessa lopetetaan maataloustukien jako, ruoan

hinta laskee ainakin 60%. Maaseudun työpaikat

lisääntyisivät. Ja työttömyys poistuisi Suomesta.

Jotka eivät tule toimeen ilman tukia, myyvät tilansa

sellaiselle yrittäjälle joka pärjää tai myyvät tilansa

valtiolle jota itse kannatan. Valtio palkkaisi omille

tiloille työntekijät. Näin isänmaa pysyy Suomalaisten

omistuksessa. Työntekijät maksavat valtiolle paljon

vähemmän kuin maataloustuet. Maaseudun työttömyys

vähenisi, koska maaseutuyritykset voisivat toimia

3-vuorossa. Ne tiloille töihin joilla ei ole varaa omaan

tilaan. Ammattitaito on varmaa.

Maataloustuki = 39400 /vuosi/tila, tukia hakeneita

maatiloja oli vähän yli 69 000.

Puolison tulot tai omat muut tulot eivät vaikuta tukien

määrään pienentävästi.

Työmarkkinatuki on alle 6000/vuosi ja lisäksi

tarveharkintainen.

Maataloustuki = 11800 /vuosi/työtön, 2 kertaa enemmän

kuin työmarkkinatuki.

Mielestäni aika hyvät tulot vaikka vietäisiin 50% veroa.

Keskiverto maatilallinen tienaa kuukaudessa saman minkä

työtön 17 kk:ssa.

Vierailija
387/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajetaan alas eläintuotannon tuet. ​Eläintuotantoon tukeminen julkisista varoistapitää esimerkiksi lihan keinotekoisesti halvempana kuin kasvisproteiinit, jolloinlihan kuluttaminen on helpompaa. Eläintuotannon tukeminen on lopetettava jamaataloustuet suunnattava vähäpäästöiseen ja ympäristön monimuotoisuuttatukevaan ruuantuotantoon niin EU-tukien kuin kansallisten tukien osalta.Edistetään vertikaaliviljelyä ja muita tulevaisuuden vähän tilaavieviäruoantuotannon muotoja.

Otetaan käyttöön eläintuotevero.​ Pelkkä eläintuotannon tukien laskeminen ei riitä.Eläintuotteiden hintaa tulee nostaa myös verotuksella. Haluamme ottaa käyttöönkaikkiin eläintuotteisiin osuvan haittaveron, joka kohdistuu tuotannon negatiivisiinympäristövaikutuksiin●Loppu eläinten hyväksikäytölle! ​Eläintuotannosta on luovuttava ja eläinperäisistätuotteista on pyrittävä kokonaan eroon niin pitkälle kuin se on mahdollista.Kielletään turkistarhaus ja turkisten myynti.

https://www.vihreatnuoret.fi/wp-content/uploads/2019/01/Vaaliohjelma_20…

Vierailija
388/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käyn töissä ja laskujen jälkeen jää käteen n. 700€

Mulla on kaksi lasta.

Ihan hyvin pärjätään kun ei pahemmin mitään luksusta ostella.

Mutta heti kun on joku kuukausi kun pitää ostaa esim. lapsille vaatteita tai joku asia hajoaa, niin sitten onkin jo tiukkaa. Osamaksulla en halua pahemmin ostella, koska niistäkin voi tulla kuukaudessa iso summa jos on monta osamaksua maksettavana.

Mä luulen että samoin on työttömillä?

Tällaisiin tilanteisiin (uusien talvikenkien tai -takin ostoon tai jos jokin hajoaa) olisi hyvä olla säästössä reilu summa rahaa valmiina. Jos kerran ihan hyvin pärjäätte muuten niin eikö sitä rahaa voisi joka kuukausi laittaa säästöön jotain 50-100e kuussa? Kun on säästössä aina joku 500-2000e niin tuollaiset tilanteet eivät huolta enää aiheuta.

Jos laittaa joka kuukausi 50e säästöön se tekee puolessa vuodessa 300e säästöjä, mikä on jo iso summa.

Yhdyn tähän, mutta en vain ymmärrä tuota termiä "laittaa säästöön". Siis minne laittaa, ja mistä? Häviääkö ne rahat sieltä käyttötililtä jotenkin mystisesti kuukauden vaihtuessa, vai miksi ne pitää erikseen jonnekin laittaa? Eikös ne vain kerry sinne tilille sitä mukaan kun tienaa enemmän kuin kuluttaa?

Toimeentulotukea saavalla ei kannata olla tilillä säästössä rahaa koska ne voidaan huomioida ja evätä toimeentulotuki. Ensin maksaa laskut ja sitten nostaa tili tyhjäksi ja säästöön.

Vierailija
389/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, monelle pienen lapsen vanhemmalle tulee yllätyksenä, että ala-asteella kaikilla lapsilla on älypuhelin eikä lasten vaatteita enää saa kirpputorilta.

Itse ostin lapsille kirpputorilta vaatteita, kun he olivat pieniä, mutta nyt ei pojalle myydä enää kirpputorilla mitään enkä ihmettele, meillä kaikki pojan vaatteet menee rikki, housut menee aina polvista rikki ja lenkkareita kuluu vähintään kahdet.

Joskus tuli ohjelma telkkarista perheestä, jolla oli 7 poikaa, he ostivat kesällä lapsille yhteensä 27 lenkkarit, koska ne hajoavat poikien käytössä.

On kyllä sitten lenkkareiden laatu näköjään melko onneton teillä päin. Kyllä meillä oli samat lenkkarit ties miten pitkään, ostettiin varmaan aina isolla kasvuvaralla. Aikuisenakin minulla kestää lenkkarit sen 5 vuotta.

Onko sinun lapsi joku hissukka, joka ei ole pihalla? Lapsen jalka kasvaa, ei edellisvuonna ostettu kenkä edes mahtuisi jalkaan.

Ehkä se nyt ei lasten kengissä niin haittaa jos on käytön jälkiä, ei niitä nyt koko ajan uusita. Kasvuvaran kanssa lasten kengät ostetaan, ei tietenkään juuri oikean kokoista.

Vierailija
390/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi lasta.

Mutta heti kun on joku kuukausi kun pitää ostaa esim. lapsille vaatteita tai joku asia hajoaa, niin sitten onkin jo tiukkaa. Osamaksulla en halua pahemmin ostella, koska niistäkin voi tulla kuukaudessa iso summa jos on monta osamaksua maksettavana.

Tällaisiin tilanteisiin (uusien talvikenkien tai -takin ostoon tai jos jokin hajoaa) olisi hyvä olla säästössä reilu summa rahaa valmiina. Jos kerran ihan hyvin pärjäätte muuten niin eikö sitä rahaa voisi joka kuukausi laittaa säästöön jotain 50-100e kuussa? Kun on säästössä aina joku 500-2000e niin tuollaiset tilanteet eivät huolta enää aiheuta.

Jos laittaa joka kuukausi 50e säästöön se tekee puolessa vuodessa 300e säästöjä, mikä on jo iso summa.

Yhdyn tähän, mutta en vain ymmärrä tuota termiä "laittaa säästöön". Siis minne laittaa, ja mistä? Häviääkö ne rahat sieltä käyttötililtä jotenkin mystisesti kuukauden vaihtuessa, vai miksi ne pitää erikseen jonnekin laittaa? Eikös ne vain kerry sinne tilille sitä mukaan kun tienaa enemmän kuin kuluttaa?

Toimeentulotukea saavalla ei kannata olla tilillä säästössä rahaa koska ne voidaan huomioida ja evätä toimeentulotuki. Ensin maksaa laskut ja sitten nostaa tili tyhjäksi ja säästöön.

Mitä ihmettä, tuohan on huijaamista! Ei sinulle silloin se toimeentulotuki kuulu. Minä luulin että nyt puhutaan työmarkkinatuesta, tietenkin.

Vierailija
391/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miljardien maataloustuet pois:

Suomalainen säästäisi 180 euroa,

ruokalaskuun tulisi 50 euroa lisää

Tänä vuonna Suomen 50 000 maatilaa nostavat 1,7 miljardia euroa tukea.

Somerolainen kananmunantuottaja Mikko Välttilä luopui tänä vuonna tilansa maataloustuista, noin 25 000 eurosta. Hän kehottaa EU:ta seuraamaan esimerkkiään: irti kaikista maataloustuista kymmenen vuoden siirtymäajalla.

https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/maatalouden-miljardituki-pois-suomal…

Vierailija
392/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minä olen työtön? TYÖTTÖMÄN ELÄMÄÄ,

Vierailija
393/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen on kallista ja toki ruoan suhteen voi nirsoilla ja siitä koittaa säästää, mutta kun ruokakin on kallista täällä. Itse saanut nyt 3kk ajan työmarkkinatuen (538e/kk) + toimeentulotuen (28,57e/kk) + kulukorvauksen (9e/pv) + korotusosan (4,80e/pv miinus verot tuosta 20%), koska olen työkokeilussa ja olen toukokuun loppuun asti. Nyt sää jopa rahaa säästöön ihan kivasti. Olisikin tuo summa työmarkkinatuki, niin en kyllä valittaisi yhtään. Saan siis suunnilleen nyt työkokeilun ajalta 797e/kk, siitä maksan vuokran oman osuuden 87e/kk ja joka toinen kuukausi netin 74e. Pre-paid liittymä johon hommaan ehkä kerran 3kk 10e puheaikaa.

Vierailija
394/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuminen on kallista ja toki ruoan suhteen voi nirsoilla ja siitä koittaa säästää, mutta kun ruokakin on kallista täällä. Itse saanut nyt 3kk ajan työmarkkinatuen (538e/kk) + toimeentulotuen (28,57e/kk) + kulukorvauksen (9e/pv) + korotusosan (4,80e/pv miinus verot tuosta 20%), koska olen työkokeilussa ja olen toukokuun loppuun asti. Nyt sää jopa rahaa säästöön ihan kivasti. Olisikin tuo summa työmarkkinatuki, niin en kyllä valittaisi yhtään. Saan siis suunnilleen nyt työkokeilun ajalta 797e/kk, siitä maksan vuokran oman osuuden 87e/kk ja joka toinen kuukausi netin 74e. Pre-paid liittymä johon hommaan ehkä kerran 3kk 10e puheaikaa.

Siis miten voi olla noin halpa vuokra? Vai asutko jossakin useamman hengen kimppakämpässä? Ja miten netti voi olla noin järkyttävän hintainen?

Vierailija
395/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksille jaetaan taas kohta lisää koronatukia ja monella isolla firmalla suunnitelma on jo selvä – Messukeskus: "Miljoona euroa hakuun heti"

Kustannustuki kolmosessa avautuvat luukut myös yksinyrittäjille ja pienten ravintoloiden sulkukorvaukselle.

Yrityksille tarkoitetun kustannustuki kolmosen haku aukeaa näillä näkymin vapun alla 27. huhtikuuta ja jatkuu juhannusviikolle asti.

Noin 200 viihde- ja ruokaravintolaa Suomessa ja 40 ravintolaa Norjassa ja Tanskassa pyörittävä Noho Partners aikoo pistää hakemuksen vetämään heti kun se mahdollista.

Haussa on miljoona euroa, sillä valtion koronatukien 800 000 euron tukikattoa on korotettu kustannustuki kolmosessa 1,8 miljoonaan.

– Tietysti aiotaan hakea, tukikatto tuli meillä täyteen jo viime vuonna, sanoo Noho Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström.

Messukeskuksella on sama tilanne ja odotukset korkealla.

– Tottakai, aiomme hakea kustannustukea tulevalla kierroksella. Hyvä, että katto nousi, mutta olisi saanut nousta enemmänkin, sanoo Suomen Messut osuuskunnan toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen.

https://yle.fi/uutiset/tuoreimmat

Vierailija
396/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi lasta.

Mitä ihmettä, tuohan on huijaamista! Ei sinulle silloin se toimeentulotuki kuulu. Minä luulin että nyt puhutaan työmarkkinatuesta, tietenkin.

Miten niin ei kuulu? Jos elää säästeliäästi ja saa toimeentulotuesta säästöön niin ei saisi hakea tukea? Ja sitten jos tuhlaa kaiken toimeentulotuen, ostaa kaljaa yms niin sitten olisi mielestäsi oikein hakea tukea?

Vierailija
397/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi lasta.

Miten niin ei kuulu? Jos elää säästeliäästi ja saa toimeentulotuesta säästöön niin ei saisi hakea tukea? Ja sitten jos tuhlaa kaiken toimeentulotuen, ostaa kaljaa yms niin sitten olisi mielestäsi oikein hakea tukea?

Ei minun mielipiteelläni ole väliä. Lain mukaan mennään.

Vierailija
398/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten voi olla noin halpa vuokra? Vai asutko jossakin useamman hengen kimppakämpässä? Ja miten netti voi olla noin järkyttävän hintainen?

Vuokra on 425e/kk, mutta saan toki asumistuen jonka unohdin laittaa tuohon eli saan aumistukea 309e/kk.

Järkyttävän hintainen? kk maksu noin 35e, mutta saan laskun joka toinen kuukausi eli maksan joka toinen kuukausi tuon n.74e. Netti on laajakaista ja 100M.

Vierailija
399/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netti halvemmaksi! Nyt vaan tarjouksia seuraamaan esimerkiksi vähän aikaa sitten oli mobiililaajakaista 50 M tarjouksessa 5 €/kk. Elisalta saa 14,90 €. Ihan Prepaid rajattoman netin saa 24,90 €/kk.

Käy kaikki sivustot nyt läpi ja etsi halvempi yhteys.

Tyhmää maksaa netistä 37 €/kk kun paljon halvempiakin vaihtoehtoja on.

Vierailija
400/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys vaikuttaa lasten unelmiin, heikentää henkistä hyvinvointia ja luottamusta tulevaisuuteen

Perheen taloudellinen tilanne heijastuu lasten tulevaisuususkoon, osallistumismahdollisuuksiin, kiusaamiskokemuksiin sekä henkiseen hyvinvointiin, ilmenee Pelastakaa Lasten toteuttamasta kyselystä ja Lapsen ääni 2019 -raportista, www.pelastakaalapset.fi/lapsenaani.

Niukkuus pakottaa keskittymään vain välttämättömimpiin hankintoihin. ”Lukiokirjat pitää ostaa palkkapäivän jälkeen, että niihin riittää rahat. Uusia vaatteita en juurikaan saa ja välillä on jopa tiukkaa ruokakaupassa,” kertoo eräs kyselyyn vastannut lapsi. ”Kaupassa täytyy miettiä halvinta tuotetta, eikä ole varaa harrastaa eikä matkustella,” kertoo toinen kyselyyn vastannut.