Miten eii voi riittää 400-500 e elämiseen? (toimeentulo, työmarkkinatuki)
Tässä laskeskelin että mulla menee n. 160-200 e kuukaudessa ruokaan. Asioin Lidlissä. Netti maksaa 15e. Puhelinta en käytä. Kuljen bussilla 2 kertaa kuukaudessa, siihen menee about 9 euroa. Muuhun tarpeelliseen tai kivaan jää sitten rahaa noin 150? Miten joillain ei voi muka tuollainen summa riittää?!
Kommentit (642)
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
puoliso tienaa 1600 netto. Meidän kaupungissa ei ole kaupoilla ruokien kotiinkuljetusta ja puoliso tarvitsee auton, koska on vuorotyössä kaupan alalla ja vuokralla asutaan. Nyt täytyy ostaa autoon kesärenkaat 300 sekä autoremontti maksaa.
1600 netto on ihan hyvä palkka käteen ja saathan sinäkin jotain etuutta, olet hoitovapaalla tai työttömänä?
Eli jos teidän yhteenlasketut nettotulot on noin 2 tonnia niin tehän pärjäätte hyvin.
Ja sellainen lisäys vielä tähän, että saatte noilla tuloilla asumistukea koska teillä on lapset, sekä lapsilisät. Teidän perheen yhteenlaskettu netto on kyllä lähempänä kolmea tonnia.
🇺🇦🇮🇱
Työttömyys – saattaa aiheuttaa ahdistusta
Vajaa kolme viikkoa työttömyyttä takana (vasta, kuitenkin) ja usko alkaa loppua (tiedän, ei sen vielä pitäisi). En ole menettämässä toivoani, mietin vain, miten ne, joiden työttömyys on kestänyt vuosia, jaksavat pitää toivoa yllä? Että ehkä tänään tulee se puhelinsoitto. Tietenkään ei ole mikään ihme, etten ole vielä löytänyt töitä. Suurempi ihme olisi, jos olisin. Rekrytointiprosessit ovat hitaita, mutta ihan rehellisesti sanottuna, en tiedä olenko mukana yhdessäkään rekrytoinnissa, jossa minulla ihan oikeasti olisi mahdollisuuksia. Tuntuu, että kaikki pitäisi osata jo valmiiksi. Pattitilanne, miten ikinä voi edetä mihinkään, jos ei saa mahdollisuutta? Monet työt kuitenkin todellisuudessa opitaan tekemällä. Hain taannoin erästä työpaikkaa, jossa koin hallitsevani valtaosan vaadituista osa-alueista. Rekrytoijalta tuli lopulta viesti, että he jättävät paikan täyttämättä, koska eivät ole löytäneet hakijaa, jolla olisi näyttöä kaikista vaadituista osa-alueista. Se tuntui melko erikoiselta, koska tuon tyylisiin, julkisessa haussa oleviin paikkoihin tulee yleensä kymmeniä ellei satoja hakemuksia, joten luulisi että valinnanvaraa olisi ollut.
Suuntaus lienee se, mikä se on ollut joillakin aloilla jo pitkään: Sitten kun olet tehnyt vuosia ilmaisia harjoitteluja ja sitä kautta saanut niitä ”näyttöjä”, saatat saada sen palkallisen työpaikan. Ellet sitten ole sitä ennen saanut hermoromahdusta tai palanut loppuun niissä ilmaisissa harjoitteluissa. Ilmaisen työn tekeminen yritysten pussiin
https://haahuilijablog.wordpress.com/tag/koyhyys/
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja työhaastattelu oli kotona tietokoneen välityksellä teams-ohjelman kautta. Koulussa kaikki hoidetaan Wilman kautta eli täytyy olla tietokone tai älypuhelin. Koulusta ei jaeta enää lappuja eikä ole reissuvihkoja, opettajat laittavat joka päivä Wilmaan viestejä, lisäksi ala-asteen ekalla luokalla kaikilla on älypuhelin. 4-luokkalaisen lapsen luokalla on WhatsApp-ryhmä, johon kuuluu opettaja ja koko luokka.
Nyt eletään vuotta 2021.
Teamsia voi käyttää puhelimella, siihen ei tarvita tietokonetta.
Halvin älypuhelin maksaa noin 80€ ja sen voi ostaa osamaksulla.
Mikä on pointtisi?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ois vaikka vaatteet, kengät, pesukone, puhelin, jääkaappi, astianpesukone, lääkkeet, kampaaja / parturi, urheiluvälineet
Kodinkoneet hankkii vuokranantaja. Astiat voi tiskata käsin ja monessa taloyhtiössä on pesutupa.
Urheiluvälineitä ei tarvitse veronmaksajien työttömälle maksaa.
Kampaaja maksaa muutaman kympin tai voi pyytää kaveria leikkaamaan.
Puhelinliittymään ja puhelimen osamaksuun menee halvimmillaan muutama kymppi kuussa. Mitään kalliita lääkkeitä tuskin kukaan tarvitsee koko aikaa ja anyway niissä on maksukatto 600€/vuosi. Sen enempää niistä ei kukaan joudu maksamaan.
Olen itse keskituloinen mutta lyhennän auto-ja asuntolainaa. Käyttörahaa jää noin 500€/kk ja sillä pärjään tosi hyvin. Siitä maksan siis ruuan, vaatteet ja kaikki laskut.Olen työtön ja työhaastattelu oli kotona tietokoneen välityksellä teams-ohjelman kautta. Koulussa kaikki hoidetaan Wilman kautta eli täytyy olla tietokone tai älypuhelin. Koulusta ei jaeta enää lappuja eikä ole reissuvihkoja, opettajat laittavat joka päivä Wilmaan viestejä, lisäksi ala-asteen ekalla luokalla kaikilla on älypuhelin. 4-luokkalaisen lapsen luokalla on WhatsApp-ryhmä, johon kuuluu opettaja ja koko luokka.
Nyt eletään vuotta 2021.
Niin? Käytettyjä älypuhelimia ja tietokoneita saa puoli-ilmaiseksi.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
puoliso tienaa 1600 netto. Meidän kaupungissa ei ole kaupoilla ruokien kotiinkuljetusta ja puoliso tarvitsee auton, koska on vuorotyössä kaupan alalla ja vuokralla asutaan. Nyt täytyy ostaa autoon kesärenkaat 300 sekä autoremontti maksaa.
1600 netto on ihan hyvä palkka käteen ja saathan sinäkin jotain etuutta, olet hoitovapaalla tai työttömänä?
Eli jos teidän yhteenlasketut nettotulot on noin 2 tonnia niin tehän pärjäätte hyvin.
Ei pärjätä, kun 2 lasta eli 4 älypuhelinta ja puhelinlasku, auto, vuokrat, toisella lapsella paino ongelma ja terveydenhoitaja sanoi, että täytyy tehdä sitä ruokaa mistä lapsi tykkää, että painoa saadaan eli niitä kalliimpia.
Yksin asuva pärjää ilman autoa ja voi syödä halpoja keitto - ja laatikkoruokia eikä tarvitse vaatteita. Meillä lapset eri sukupuolta ja pituutta tulee joka vuosi 8-10 cm eli kaikki vaatteet uusiksi joka vuosi ja kirpputorilla ei poikien vaatteita ole.
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn töissä ja laskujen jälkeen jää käteen n. 700€
Mulla on kaksi lasta.
Ihan hyvin pärjätään kun ei pahemmin mitään luksusta ostella.
Mutta heti kun on joku kuukausi kun pitää ostaa esim. lapsille vaatteita tai joku asia hajoaa, niin sitten onkin jo tiukkaa. Osamaksulla en halua pahemmin ostella, koska niistäkin voi tulla kuukaudessa iso summa jos on monta osamaksua maksettavana.
Mä luulen että samoin on työttömillä?
Tällaisiin tilanteisiin (uusien talvikenkien tai -takin ostoon tai jos jokin hajoaa) olisi hyvä olla säästössä reilu summa rahaa valmiina. Jos kerran ihan hyvin pärjäätte muuten niin eikö sitä rahaa voisi joka kuukausi laittaa säästöön jotain 50-100e kuussa? Kun on säästössä aina joku 500-2000e niin tuollaiset tilanteet eivät huolta enää aiheuta.
Jos laittaa joka kuukausi 50e säästöön se tekee puolessa vuodessa 300e säästöjä, mikä on jo iso summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ensinnäkin mulla menee vuokraan 380 euroa kuussa. Ja se on pieni vuokra, moni maksaa yli 500 tai jopa 1000 euroa asumisesta.
Asutko sinä ilmaiseksi vanhempien kanssa vai miten?
Vuokra on 490 euroa minulla, saan siihen asumistukea 319 euroa. T. Ap
Jos vuokra-asunto kotivakuutus on pakollinen, lisäksi sähkö, vesi, puhelin, liikenne, terv.hoito, hammaslääkäri, harrastukset, kengät ja vaattet, hygeniatuotteet, netti jne.
Jos sun tulot on 400-500€ miinus asuminen 171€, niin ruokaa, sähköön ja muihin kuluihin jäisi 229-329€/kk
Esim. netti 20€, vesi 25-30€, sähkölasku 50-70€, vakuutus 15€ eli ruokaan, vaatteisiin ja muihin 80-180€/kk.
Nyt olisi korkea aika poistaa kaikki maataloustuet Suomesta. Pärjätköön maatalous"yrittäjä" markkinataloudessa, jos on pärjätäkseen. Mikäli ei pärjää, kuolkoon pois.
Suomella ei ole enään varaa elättää tuota loisivaa maatalousporukkaa. Nyt voidaan tehdä radikaaliratkaisuja, kun Kepu on kutistunut pienimmäksi oppositiopuolueeksi eikä voi enään torperoida Isänmaan etua.
Lapset on erilaisia, pojilla kaikki housut ja kengät hajoaa, joten siksi niitä ei varmaan kirpputorilla ole myynnissä paitsi ihan pienten lasten.
Tukeminen ennen EUta oli ilmeisesti suurempaa kuin EU-aikana, tuki vain oli eri muodossa. Eri käytössä olleet tukimuodot löytyy tuolta:
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/5744/Suomen maatalouspolitiikan keskeisimmat muutokset Euroopan unioniin liittymisen jalkeen.pdf?sequence=1
jossa on pohdittu / tutkittu miten maatalous selviää siitä kun tukitaso EUn myötä alenee... Tuki vain oli eri muodoissa. Rajat kiinni ja tuottajahinta kolminkertaiseksi, kilpailua ei sallittu. Ja maksaja löytyi kaupan hyllyjen välistä. Samoin kun täytyi viedä voivuoria tai viljavuoria niin jotta saatiin myytyä vehnää josta oli maksettu 3 mk/kg ulkomaille jossa siitä maksettiin 1 mk/kg niin mistä löytyi se "väliraha" tuohon? Kyllä maksumies oli aina tiedossa...
Mutta oikeasti EUn myötä siirryttiin vain maataloudessa tukitaloudesta toiseen tukitalouteen...
Näin moderni orjatyö toimii Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos teidän yhteenlasketut nettotulot on noin 2 tonnia niin tehän pärjäätte hyvin.Ei pärjätä, kun 2 lasta eli 4 älypuhelinta ja puhelinlasku, auto, vuokrat, toisella lapsella paino ongelma ja terveydenhoitaja sanoi, että täytyy tehdä sitä ruokaa mistä lapsi tykkää, että painoa saadaan eli niitä kalliimpia.
Yksin asuva pärjää ilman autoa ja voi syödä halpoja keitto - ja laatikkoruokia eikä tarvitse vaatteita. Meillä lapset eri sukupuolta ja pituutta tulee joka vuosi 8-10 cm eli kaikki vaatteet uusiksi joka vuosi ja kirpputorilla ei poikien vaatteita ole.
Kun lapset joskus muuttaa pois kotoa on helpompaa. Olen taitava ruoanlaittaja ja voin itse syödä kyllä halpoja keitto - ja laatikkoruokia. Aikuinen ei tarvitse paljon vaatteita ja kirpputorilta voi ostaa, jos on tarve.
Kyllähän kuukauden pärjää ruoan osalta muutamalla kympillä, mutta kuinka terveellistä ruokaa ja minkä verran silloin syöt?
Ja syötkö vain hedelmän päivässä, vaikka mieli tekis toistakin.
Kaffepulla kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos teidän yhteenlasketut nettotulot on noin 2 tonnia niin tehän pärjäätte hyvin.Ja sellainen lisäys vielä tähän, että saatte noilla tuloilla asumistukea koska teillä on lapset, sekä lapsilisät. Teidän perheen yhteenlaskettu netto on kyllä lähempänä kolmea tonnia.
Meillä 4-hengen perhe ja nettotulot yhteensä 2000e. Tässä mukana lapsilisät.
Ei saada asumistukea tai toimeentulotukea.
MAATALOUDELTA SIIS MAATALOUDELTA ,voidaan poistaa tuet.
Metsätaloudesta tuet myös pois ,mutta ei vero huojennusta.
Ei jokaisella maanviljelijällä tarvitse olla valtion tukemaa öky autoa.
Suomi ruoka on tuista huolimatta hävyttömän kallista!
Lantasaapas syö pöydässäsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn töissä ja laskujen jälkeen jää käteen n. 700€
Mulla on kaksi lasta.
Ihan hyvin pärjätään kun ei pahemmin mitään luksusta ostella.
Mutta heti kun on joku kuukausi kun pitää ostaa esim. lapsille vaatteita tai joku asia hajoaa, niin sitten onkin jo tiukkaa. Osamaksulla en halua pahemmin ostella, koska niistäkin voi tulla kuukaudessa iso summa jos on monta osamaksua maksettavana.
Mä luulen että samoin on työttömillä?Tällaisiin tilanteisiin (uusien talvikenkien tai -takin ostoon tai jos jokin hajoaa) olisi hyvä olla säästössä reilu summa rahaa valmiina. Jos kerran ihan hyvin pärjäätte muuten niin eikö sitä rahaa voisi joka kuukausi laittaa säästöön jotain 50-100e kuussa? Kun on säästössä aina joku 500-2000e niin tuollaiset tilanteet eivät huolta enää aiheuta.
Jos laittaa joka kuukausi 50e säästöön se tekee puolessa vuodessa 300e säästöjä, mikä on jo iso summa.
Yhdyn tähän, mutta en vain ymmärrä tuota termiä "laittaa säästöön". Siis minne laittaa, ja mistä? Häviääkö ne rahat sieltä käyttötililtä jotenkin mystisesti kuukauden vaihtuessa, vai miksi ne pitää erikseen jonnekin laittaa? Eikös ne vain kerry sinne tilille sitä mukaan kun tienaa enemmän kuin kuluttaa?
Juu, monelle pienen lapsen vanhemmalle tulee yllätyksenä, että ala-asteella kaikilla lapsilla on älypuhelin eikä lasten vaatteita enää saa kirpputorilta.
Itse ostin lapsille kirpputorilta vaatteita, kun he olivat pieniä, mutta nyt ei pojalle myydä enää kirpputorilla mitään enkä ihmettele, meillä kaikki pojan vaatteet menee rikki, housut menee aina polvista rikki ja lenkkareita kuluu vähintään kahdet.
Joskus tuli ohjelma telkkarista perheestä, jolla oli 7 poikaa, he ostivat kesällä lapsille yhteensä 27 lenkkarit, koska ne hajoavat poikien käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Juu, monelle pienen lapsen vanhemmalle tulee yllätyksenä, että ala-asteella kaikilla lapsilla on älypuhelin eikä lasten vaatteita enää saa kirpputorilta.
Itse ostin lapsille kirpputorilta vaatteita, kun he olivat pieniä, mutta nyt ei pojalle myydä enää kirpputorilla mitään enkä ihmettele, meillä kaikki pojan vaatteet menee rikki, housut menee aina polvista rikki ja lenkkareita kuluu vähintään kahdet.
Joskus tuli ohjelma telkkarista perheestä, jolla oli 7 poikaa, he ostivat kesällä lapsille yhteensä 27 lenkkarit, koska ne hajoavat poikien käytössä.
On kyllä sitten lenkkareiden laatu näköjään melko onneton teillä päin. Kyllä meillä oli samat lenkkarit ties miten pitkään, ostettiin varmaan aina isolla kasvuvaralla. Aikuisenakin minulla kestää lenkkarit sen 5 vuotta.
Olen työtön ja työhaastattelu oli kotona tietokoneen välityksellä teams-ohjelman kautta. Koulussa kaikki hoidetaan Wilman kautta eli täytyy olla tietokone tai älypuhelin. Koulusta ei jaeta enää lappuja eikä ole reissuvihkoja, opettajat laittavat joka päivä Wilmaan viestejä, lisäksi ala-asteen ekalla luokalla kaikilla on älypuhelin. 4-luokkalaisen lapsen luokalla on WhatsApp-ryhmä, johon kuuluu opettaja ja koko luokka.
Nyt eletään vuotta 2021.