Hyvästi pääsykokeet kun rahalla pääsee sisään – kolme suomalaista kertoo, minkälaista on opiskella Virossa: ”Voin sanoa, että Tallinnassa vedetään kovaa”
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007910706.html
Mitä ajatuksia herättää? Itse ajattelisin, että nuo Viron korkeakoulut on ihan työnantajien tiedossa kakkosvaihtoehtoina, jonne on mentävä kun taso ei riitä Suomen korkeakouluihin. Mietin muutenkin, että jos pitää monta monituista kertaa yrittää opiskelemaan eikä tule ikinä valituksi, onkohan ala kuitenkaan ihan oikea.
Kommentit (109)
Itse tein Virossa tutkinnon ja oli kyllä tiukka setti, mutta tulipahan opittua kantapään kautta työnteko, oli sitten sen kandin jälkeen lasten leikkiä maisteria Suomessa. Tosin sen se teki, että Suomen meno tuntui jotenkin pystyyn kuolleelta ja hitaalta ja päädyin töihin muualle Eurooppaan. Voisin vieläkin muuttaa Tallinnaan, oli kiva kaupunki ja kiva kulttuuri kun pääsi sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan Suomessa halveksitaan ulkomailla korkeakoulututkinnon suorittaneita suomalaisia. Outoa.
Miten niin halveksitaan? Onko halveksimista todeta, että Suomessa taso on kovempi?
Millä lailla "kovempi taso"? Jos käyt Virossa opiskelleen lääkärin vastaanotolla, niin mistä erotat hänet Suomessa opiskelleesta? Kummatkin ovat suomalaisia.
No kyllä kuule todellakin erottaa Suomessa opiskellun lääkärin ja Viron/Venäjän ihmeet :D ihan tarkoituksella en mene lääkäriin, jos nimi ei ole suomalainen.
Et taida olla penaalin terävin muumi? Mitä jos menet suomalaisen lääkärin vastaanotolle, niin mistä päättelet, missä hän on opiskellut? Kristallipallostasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan Suomessa halveksitaan ulkomailla korkeakoulututkinnon suorittaneita suomalaisia. Outoa.
Miten niin halveksitaan? Onko halveksimista todeta, että Suomessa taso on kovempi?
Millä lailla "kovempi taso"? Jos käyt Virossa opiskelleen lääkärin vastaanotolla, niin mistä erotat hänet Suomessa opiskelleesta? Kummatkin ovat suomalaisia.
No kyllä kuule todellakin erottaa Suomessa opiskellun lääkärin ja Viron/Venäjän ihmeet :D ihan tarkoituksella en mene lääkäriin, jos nimi ei ole suomalainen.
Mitä jos lääkärin nimi onkin vaikka Maija Meikäläinen? Mistä erotat että missä maassa hän on opiskellut?
Itse olen opiskellut Tartossa lääkäriksi. Oli 20 muutakin suomalaista silloin siellä. Ei minulta ole kukaan koskaan kysellyt sen kummemmin, että miksi Viro. Ennemminkin sain heti hyvän paikan vastavalmistuneena, koska luottivat, että hommat sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yks tuttu on menossa eläinlääkikseen Tarttoon. Hän sanoi, että sitä saatetaan jopa paikoin arvostaa enemmän, koska siellä pääsee tekemään paljon enemmän käytännön hommia.
Tarton ranking oli muistaakseni kans. väl. yliopistojen vertailussa Helsinkiä parempi. Humanistisella puolella Hki on ala-arvoisen huono.
Mistä te näitä revitte??! Helsingin yliopiston humanistinenhan on maailman kärkeä. :D
https://www2.helsinki.fi/fi/uutiset/opetus-ja-opiskelu-yliopistossa/hel…
Oi, Tallinna on ihana! En olisi voinut parempaa opiskelukaupunkia kuvitella. Edullista, mielenkiintoista ja täynnä kulttuuria. Kävin siellä oman tutkintoni, joka on vallan mainiosti kelvannut suomalaisella työmarkkinalla, osaaminen ja oma into ratkaisee. :) Olen iloinen, että uskalsin valita Viron, koska pääsykoerumba kirjoitusten jälkeen olisi todennäköisesti saanut minut järjiltäni, ihan oikeasti. Sain Viroon opintotuen normaalisti. Virossa sai muuten tosi hyviä kesätyöpaikkoja, kun siellä on työntekijäpula monella alalla. Sitten kun valmistuin, niin aloitin Suomessa jo melko hyvästä vaiheesta uran kun kokemusta oli jo laajasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa monet hakee sinne minne pääsee helpoiten sisään esimerkiksi Vaasan ja Lappeenrannan korkeakouluihin. Varmaan koulutus on tasokasta mutta samaa ei siis voi sanoa opiskelijoista. Sama on siis Viron korkeakouluissa, eli opiskelijat ns. pohjasakkaa jotka ei ole Suomessa päässeet sisään.
Ihan miten vaan, neropatti. Olen yhden
tutkinnon suorittanut Suomessa suomeksi ja Virossa viroksi. Pistä paremmaksi. En ole pohjasakkaa, eivätkä ole sen kummemmin virolaiset ja muun maalaiset Virossa opiskelleet kuin Suomessakaan opiskelleet.Minä olen yhden tutkinnon suorittanut Suomessa suomeksi ja Yhdysvalloissa englanniksi. Ei ollut kovin vaikea pistää paremmaksi, sori vaan.
Sivullinen ihmettelee, kuinka pistit paremmaksi? Käytännössä kaikki suomalaiset osaavat englantia, siinä ei ole mitään erikoista. Minäkin olen opiskellut yhden tutkinnon Suomessa ja toisen Englannissa, eikä ’kielitaidosta’ ole ollut rekrytoinneissa mitään erityisapua. Ruotsissa ruotsissa suoritettu tutkinto olisi varma meriitti. Varmaan viron kielen taitokin on etu, kun sitä täällä harva osaa.
Voi reppanaa. Tuo "kaikki osaavat englantia" -hokema on niin virheellinen. Englantia osataan juu, mutta tiettyjen tieteenalan englantia ei todellakaan osata yleisesti niin, että voidaan toimia kansainvälisissä asiantuntijatehtävissä. Voin sanoa suoraan, että sinä et pystyisi lukemaan väitöskirjaani englannin "taidoillasi".
Viron kielellä voi pyyhkiä takamuksensa. Pienen maan pieni kieli, käytännössä täysin hyödytön.
Voi sinua ylimielistä. Kauhea piirre ihmisessä. Se voi olla, että olet osannut kirjoittaa väikkärisi suht hyvällä englannilla, mutta se voi myös olla, että vain luulet niin. Aika hurjia kielioppivirheitä ja tankeroita lauserakenteita on monet ei-natiivin englanniksi kirjoitettamat väitöskirjat täynnä. Ja se on ihan okei, kun tulee ymmärretyksi.
Näissä haastavissa kansainvälisissä asiantuntijatehtävissä ei tohtorin papereita tarvita, ei edes englannin kielestä. Suomenkieliset, kotimaassa opiskelleet työkaverini pärjäävät oikein hyvin.
T: Äidinkielenä suomi ja englanti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et mistään. Tiedän suomalaisen Virossa opiskelleen lääkärin ja on yksi pätevimmistä ikinä! Nimenomaan lääkis on se paikka, mihin kannattaa Viroon lähteä. Suomessa todella vaikea päästä, mutta työvoimapula on niin hirveä että virossa opiskellut suomalainen lääkäri työllistyy yhtä suurella varmuudella kuin Suomessa opiskellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt muuten ota kantaa, mutta olin kerran töissä osastolla jossa kandina Vilnassa opiskeleva vanhempi suomalaismies. Siis herranjumala sentään, aivan pimeä. Ei osannut mitään, äly ei kertakaikkiaan riittänyt hommaan, aivan pihalla. Toivottavasti ei ikinä valmistunut.
Virossa riittää muutama seteli tenttipaperin väliin niin pääsee tentistä läpi.
No ei todellakaan ole noin. Kannattaisi perustaa väitteensä tietoon eikä satuun.
Näinpä.
Itse ainakin Virossa opiskelleena voin sanoa, että tiukkaa oli päästä läpi. Uusintatentti maksaa n. 50-100e (alussa oli 50e mutta nostivat sitä hintaa. En tiedä paljon nykyään on). Ja uusinnan sai tehdä kerran. Jos uusinnasta sai huonomman kuin ekasta, se oli voi voi. Arvosanaksi jäi viimeisin. Jos ei saanut silloinkaan läpi, joutui koko kurssin käydä uudestaan ja kyllä, maksaa se myös uudestaan.
Arvosanat eivät ikinä olleet pelkästään tentistä, vaan esim 3 "pienempää" tehtävää 15%, ryhmätyö 10%, läsnäolo 30% ja loput tentistä. Ja läsnäolo oli aina kaikissa kursseista.. Mitään ei päässyt vain tenttimällä. Englannin kursseissakin oli aina suullinen tentti, luokan edessä.
Huh. Voin sanoa ettei todellakaan ollut sama meno suomen kauppakorkeissa, missä ystäväni opiskelivat samaan aikaan.
Ja virolaiset opettajat. Hyvin tiukkoja. Deadlinet piti, eikä niissä ollut joustoa yhtään.
Kandit pitää väitellä läpi 2 kertaa. Eikä kaikki niitä päässyt läpi ekalla kerralla, joten ei. Rahalla ei päässyt läpi ja veikkaan että opettajat kuritti meitä enemmän juurikin sen takia että oltiin maksettu siellä opiskelusta :)
T. Se Tallinnassa kauppakorkean käynyt
Suomessa pystyi valitsemaan, läheskään kaikilla kursseilla ei ollut läsnäolopakkoa. Niillä, joissa oli, piti olla.
Jos Tallinnassa on niitä enemmän, sitten luennoilla pitää olla. Simppeliä.
Ja jos arvasana koostuu tietyistä asioista, sitten ne tehdään.
Mitä jos lääkärin nimi onkin vaikka Maija Meikäläinen? Mistä erotat että missä maassa hän on opiskellut?