Hyvästi pääsykokeet kun rahalla pääsee sisään – kolme suomalaista kertoo, minkälaista on opiskella Virossa: ”Voin sanoa, että Tallinnassa vedetään kovaa”
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007910706.html
Mitä ajatuksia herättää? Itse ajattelisin, että nuo Viron korkeakoulut on ihan työnantajien tiedossa kakkosvaihtoehtoina, jonne on mentävä kun taso ei riitä Suomen korkeakouluihin. Mietin muutenkin, että jos pitää monta monituista kertaa yrittää opiskelemaan eikä tule ikinä valituksi, onkohan ala kuitenkaan ihan oikea.
Kommentit (109)
Siis Tartto on ihana paikka. Kävin siellä pari vuotta sitten ja tuli ikävä nuoruusaikoja - olisin voinut mennä aikoinaan vaikka Tarttoon opiskelemaan. Ihan mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Yks tuttu on menossa eläinlääkikseen Tarttoon. Hän sanoi, että sitä saatetaan jopa paikoin arvostaa enemmän, koska siellä pääsee tekemään paljon enemmän käytännön hommia.
Lääkikset ovatkin eri asia kuin kauppis. Ei mitään väliä mistä valmistuu.
Ei ole ongelma päästä Helsingissä oikeustieteelliseen, jos sinne haluaa, etenkin jos on käynyt pääsykoekurssin. Vaatii hiukan toki istumalihaksia. Jos on käynyt peräti kahdesti kurssit, eikä silti päässyt, en ymmärrä. Ehkä sitten on parempi mennä Viroon. Tämän kyllä Suomessa rekrytoijat tietävät ja ottavat huomioon, kun myöhemmin valikoivat töihin tulijoita. Helsingissä pääsykokeet noukkivat juuri ne, jotka myöhemmin pärjäävät juristin tehtävissä.
Voikohan Ruotsissa lukea miesrakkauden maisteriksi?
Eikö Ruotsissa ole pääsykokeita yliopistoihin?
Itse olen käynyt Virossa kauppakorkean. Tarkoitus oli vain käydä ensimmäinen vuosi ja hakea sitten Suomeen, mutta viihdyin siellä ja opetus laadukasta. Syy miksi hain sinne, oli etten jaksanut odottaa että Suomessa alkaa haut ja halusin opiskelemaan heti.
Missään työpaikassa ei ole katsottu huonolla opiskelujani Virossa, eikä edes kysytty että miksi opiskelin siellä. Olen saanut hyviä työpaikkoja ja palkkatasoni on tällä hetkellä korkea, joten olen saanut ns. Rahani takaisin.
Tarton lääkis on vaativa.Tenttejä on paljon ja tahdissa on pysyttävä.Jos et saa tenttejä läpi niin seuraus on välivuosi ja sen jälkeen potkut yliopistosta jos ei läpi .Vaatii kovaa stressinsietokykyä opiskella siellä.Tartto itsessään on kaunis kaupunki ja kaikenlaista tapahtumaa tarjolla normaalitilanteessa .
Viro hakkaa Suomen Pisa-tuloksissa ja opiskelu otetaan erittäin tosissaan. Muualla maailmassa pääsee tosiaa helpommin sisään, mutta jos opinnoissa ei menesty niin tippuu pois tai joutuu kertaamaan lukukauden. .
Itse ainakin arvostan että nuorilla on rohkeutta lähteä ulkomaille.
Kertoo aika paljon alasta, jos vain tietyssä yliopistossa hankittu koulutus kelpaa. Eli taitaa verkostoituminen olla kaikki kaikessa? Se on sinällään tietysti ihan ok.
Suomessa on kyllä kummallinen käsitys omien yliopistojen hyvyydestä. On niitä kouluja muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä ja laadukkaita opiskelumaita: Britannia, Saksa, Yhdysvallat, Ranska
Huonompia opiskelumaita: Viro, Puola, Etelä-Euroopan maat, Venäjä
Jos kerran menee ulkomaille rahalla, niin menisi nyt edes sitten oikeasti arvostettuun ja korkealaatuiseen opinahjoon vaikka Britanniaan tai Saksaan.
Moniin näistä vaaditaan hyvä lukiotodistus ja todistus kielitaidosta.
Kyllä. Koulutus on joko englanniksi, ja / tai opiskelumaan omalla kielellä.
Ei ulkomailla voi tutkintoa suorittaa Suomen kielellä.
Lääketieteen tenttikirjat järjestään englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa monet hakee sinne minne pääsee helpoiten sisään esimerkiksi Vaasan ja Lappeenrannan korkeakouluihin. Varmaan koulutus on tasokasta mutta samaa ei siis voi sanoa opiskelijoista. Sama on siis Viron korkeakouluissa, eli opiskelijat ns. pohjasakkaa jotka ei ole Suomessa päässeet sisään.
Ihan miten vaan, neropatti. Olen yhden
tutkinnon suorittanut Suomessa suomeksi ja Virossa viroksi. Pistä paremmaksi. En ole pohjasakkaa, eivätkä ole sen kummemmin virolaiset ja muun maalaiset Virossa opiskelleet kuin Suomessakaan opiskelleet.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Ruotsissa ole pääsykokeita yliopistoihin?
Ruotsiin vaaditaan sellaisten yleistä kyvykkyyttä arvioivan testien tekemistä ja niiden perusteella sitten annetaan pisteet. Ennen testejä olet jo laittanut hakujärjetukseen kolme haluamaasi opiskelupaikkaa. Högskoleprov on tuon kokeen nimi.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo aika paljon alasta, jos vain tietyssä yliopistossa hankittu koulutus kelpaa. Eli taitaa verkostoituminen olla kaikki kaikessa? Se on sinällään tietysti ihan ok.
Naurattaa tuo Helsingin oikiksen elitisti. Itse opiskelin Turussa, ja hyvin on mennyt. Samoin Lapin yliopistossa opiskelleilla kollegoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa monet hakee sinne minne pääsee helpoiten sisään esimerkiksi Vaasan ja Lappeenrannan korkeakouluihin. Varmaan koulutus on tasokasta mutta samaa ei siis voi sanoa opiskelijoista. Sama on siis Viron korkeakouluissa, eli opiskelijat ns. pohjasakkaa jotka ei ole Suomessa päässeet sisään.
Ihan miten vaan, neropatti. Olen yhden
tutkinnon suorittanut Suomessa suomeksi ja Virossa viroksi. Pistä paremmaksi. En ole pohjasakkaa, eivätkä ole sen kummemmin virolaiset ja muun maalaiset Virossa opiskelleet kuin Suomessakaan opiskelleet.
Minä olen yhden tutkinnon suorittanut Suomessa suomeksi ja Yhdysvalloissa englanniksi. Ei ollut kovin vaikea pistää paremmaksi, sori vaan.
Ainakin opetuksen taso on lähes missä tahansa korkeampi kuin Suomessa, koska täällä korkeakouluilla ei ole varaa. Ulkomailla maksetaan lukukausimaksu, jonka avulla voidaan panostaa välineisiin ja opetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa tuo Helsingin oikiksen elitisti. Itse opiskelin Turussa, ja hyvin on mennyt. Samoin Lapin yliopistossa opiskelleilla kollegoilla.
Rovaniemen oikiksesta valmistuneet ovat täysiä tunareita. Entinen rikostuomiota saaneita löytyy valmistuneista, kun eivät osanneet töitänsä ja lakia.
Minusta tuossa ei ole mitään outoa. Mielelläni maksan oman lapseni lukukausimaksut, jos hän haluaa ulkomaiseen yliopistoon. Oikeastaan toivonkin, että hän lähtisi rohkeasti maailmalle opiskelemaan.
Puolassa on myös hyviä yliopistoja.
Kannattaa tsekata.