Täysin vegaaninen Suomi? Olisiko mahdollista?
Tuli tuosta toisesta keskustelusta mieleen. Kaikki eläintuotanto alas, metsästys- ja kalastuskielto eikä enää villaa tai nahkaa saisi myydä missään. Olisiko mahdollista?
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
No enpä usko, että kaikki tuohon haluaisi suostua, ja mitään lainsäädännöllistä syytäkään asiaan pakottamiseen keksittäisiin.
Rehupassi maksukorttiin .
Absurdi ajatus keliaakikolle, jolla muitakin suolistovaivoja ja allergioita. En voi viljojen lisäksi syödä palkokasveja, sipulia, paprikaa, enkä varsinkaan sieniä, en monia hedelmiä enkä mausteita, enkä pähkinöitä. Vegaanius on silmissäni ääliöin idea ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei. Moni ihminen ei pysty olemaan terveyssyistä vegaani.
Vielä useamman terveydelle olisi pelkästään hyväksi olla vegaani. Eiköhän tulisi huomattavaa parannusta esimerkiksi lihavuusepidemiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on moneen kertaan kauhisteltu tehotuotantotilojen olosuhteita. Siis niiden, joissa eläimet liikkuvat vapaasti sisään ja ulos navetasta, saavat monipuolista ruokaa, makuualustat on kuivitettu tai peräti patjat, lypsytilalla lypsyllä voi käydä halutessaan ja vasikka on emonsa kanssa samassa tilassa, jossa ei ole muita täysikasvuisia nautoja jne.
Siellä taas annetaan ruusuista kuvaa siitä, että suurimmalla osalla naudoista olisi elämä lokoisaa. Eipä todellakaan ole. Ikävä kyllä vähemmistöllä tiloista on eläimille hyvät oltavat. Näistä on kyllä tehty tilastoja ja tutkimuksia pilvin pimein. Suomalaiset puusilimät eivät edes erota ontumista.
Lypsylehmien ontuminen Lilli Frondelius
Olemmeko sokeita lehmien ontumiselle? Minna Kujala-Wirth
Utaretulehduksen esiintyvyys on noin 19 prosenttia
Lehmän luonnollinen elinikä voi olla jopa 20 vuoden paikkeilla. Nykylehmä elää vain neljäsosan siitä. Tehomaatalous on lyhentänyt lehmien elinikää. https://yle.fi/uutiset/3-10028492
Parsinavetoiden osuus 65 prosenttia vuonna 2014
Lähes puolet tarkastetuista parsinavetoista ei laiduntanut lehmiään lainkaan. https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.211329
Luonnossa emä vieroittaa vasikan noin 6–10 kuukauden ikäisenä. Lypsykarjalla yleisintä on vieroittaa vasikka emästään alle vuorokauden ikäisenä. https://yle.fi/uutiset/3-11091415
lypsyrobotille opettaminen ei aina ole kovin lempeää hommaa
Tehotuotanto on eri asia kuin luomu tai Welfare Quality. Toki osa tehotiloistakin välittää lehmistään, mutta kaikki valitettavasti eivät. Osa kohtelee lehmiä töykeästi ja osa rapsuttelee jne.
"Lehmän luonnollinen elinikä voi olla jopa 20 vuoden paikkeilla." Ei todellakaa voi olla, jos noin olisi niin maapallolla olisi kilometrien paksuudelta lehmiä😁. Etkö ymmärrä että syntymiä ja kuolemia pitää olla sama määrä jotta
kanta pysyy vakiona. Onhan nyt nähty mitä tapahtuu esim. ihmispopulaatiolle kun syntymiä onkin hetkellisesti enemmän kuin kuolemia. Maapallon kantokyky ei enää riitä.
Sydän- ja verisuonitaudit vaihtuisivat osteoporoosiin ja puutostiloihin.
Pavuista tehdyistä ruuista tulee pieruja . Ei vatta kestä eikä muukaan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä useamman terveydelle olisi pelkästään hyväksi olla vegaani. Eiköhän tulisi huomattavaa parannusta esimerkiksi lihavuusepidemiaan.
Ääliö. Vegaanisuus ei läheskään aina korreloi terveellisyyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henki voi lähteä jos syön vahingossa edes jäämiä näistä allergeeneista. Mut kiva jos olet elänyt niin onnekasta elämää, ettet ole kuullutkaan anafylaktisesta reaktiosta.
Olen kuullut ja olen itsekin allerginen, sekä kasvissyöjä. Minäkin siis syön vain sellaista mille en ole allerginen, lihahan ei liity siihen mitä kaikkea muuta voi syödä, siihen lautaselle kun luultavasti jää vielä muuta tavaraa sullakin ilman sitä lihaa.
Kun lautaselta on terveyssyistä jätettävä palkokasvit, kaikki viljat riisistä lähtien sekä sienet, niin mistähän sitä proteiinia saa? Sori, niin kauan kun lihaa on saatavana, niin minä syön sitä. Sen loputtua kuolen johonkin puutostautiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henki voi lähteä jos syön vahingossa edes jäämiä näistä allergeeneista. Mut kiva jos olet elänyt niin onnekasta elämää, ettet ole kuullutkaan anafylaktisesta reaktiosta.
Olen kuullut ja olen itsekin allerginen, sekä kasvissyöjä. Minäkin siis syön vain sellaista mille en ole allerginen, lihahan ei liity siihen mitä kaikkea muuta voi syödä, siihen lautaselle kun luultavasti jää vielä muuta tavaraa sullakin ilman sitä lihaa.
Kun lautaselta on terveyssyistä jätettävä palkokasvit, kaikki viljat riisistä lähtien sekä sienet, niin mistähän sitä proteiinia saa? Sori, niin kauan kun lihaa on saatavana, niin minä syön sitä. Sen loputtua kuolen johonkin puutostautiin.
No lukaseppa varsin, niin voit huomata että proteiinia on aika lailla ihan kaikessa mitä kitusiisi laitat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko fiksu olo nyt? Kevyempi henkisesti edes?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko fiksu olo nyt? Kevyempi henkisesti edes?
No, ainakin olen fiksumpi kuin se, joka väittää vegaanisuuden olevan ratkaisu lihavuusepidemiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lukaseppa varsin, niin voit huomata että proteiinia on aika lailla ihan kaikessa mitä kitusiisi laitat
Aikamoisen määrät saa vetää kesäkurpitsaa ja tomaattia, että saa päivän kiintiön täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä usko, että kaikki tuohon haluaisi suostua, ja mitään lainsäädännöllistä syytäkään asiaan pakottamiseen keksittäisiin.
Rehupassi maksukorttiin .
Voi Luoja minkä naurukohtauksen sain! Ihan mahtava kommentti.
Luoja ei minua luonut lehmäksi joten jatkan hyvää liha ja makkaratraditiota. Odotan kesää innolla että saan grillata !
https://www.ts.fi/static/content/file_5_2959431_k1345655.pdf
Itseasiassa. Ei mulla olisi mitään vastaan koko vegaaniseen Suomeen mutta nuo vegaanit on niin järjettömiä että ei se siihen jäisi!
Kohta otamme yhden pillerin päiväannokseksi niin ei tarvi miettiä ruokavaliota.
Vegaaniruoka ei sovi kaikille.
Syön itse aika kasvispainotteisesti mutta olen allerginen suurelle osalle vegaaniruokaa.
Eikä se soijan yms. tänne rahtaaminen niin ekologistakaan ole.
Takerruitpa autistisella otteella kaikkiin lillukanvarsiin, joten unohdetaan nyt ensiks ainakin tuo ”totaalinen tappamiskielto” siltä osin että lemmikkien eutanasiat tietenkin tulee olemaan sallittu jatkossakin. Samoin virkaeläimet ja kalastaminen. Ongelmat liittyy enimmäkseen nimenomaan lihan ja maidon tehotuotantoon, johon olisi helpoin lääke tietysti vaihtaa vaan tiloilla eläintuotanto kasvituotantoon, kuten on jo monilla tiloilla tehtykin. Omavaraisuus ja työn määrä säilyisi siis ennallaan, vain tuotteet vaihtuisi. Metsästyksen välttämättömyydestä en osaa sanoa että kuinka tähdellistä se lopulta on, kun se ei ole ollut kiellettynä niin emme voi tietää mitä tapahtuisi, mutta ainakin jatkuessaan sieltä saisi sitä lemmikinruokaa, samoin kuin ns ”roskakala” valmisteista, noin niinkuin ilman tehotuotantoa ajatellen.