Täysin vegaaninen Suomi? Olisiko mahdollista?
Tuli tuosta toisesta keskustelusta mieleen. Kaikki eläintuotanto alas, metsästys- ja kalastuskielto eikä enää villaa tai nahkaa saisi myydä missään. Olisiko mahdollista?
Kommentit (429)
Ei. Kasveillakin on tunteet. Miksi et ajattele kasveja?
Söin elämäni ensimmäisen tofu annoksen ja saa jäädä myös viimeiseksi. En syö lihaa usein ja pidän kasviksista , mutta tämä tofu vouhotus on älytöntä. Tofu on mautonta ja sitkeää purukumia, maustaminen ei pelasta sitkeydestä. Soija on toistaiseksi tuonti kamaa, eli kyllä kotimaiset viljat saa korvat tofut ja riisit.
Olen sekasyöjä syön ja teen myös vegaanista,mutta älytön ajatus.
Arvostan sitä, että te vegaanit yritätte elää niin ettette vahingoita eläimiä. Mutta ikävä kyllä myös kasvisten tuottaminen tappaa valtavat määrät eläimiä. Kasviensuojeluaineet ja -tuholaismyrkyt tappaa hyönteisiä ja hyönteisiä syöviä lintuja sekä muitakin eläimiä ja esim. peuroja tapetaan massoittain etteivät vahingoita peltoja. Lista on paljon pidempikin, mutta en tähän nyt muista niitä. Ikävä totuus on, että kaikkien ihmisten elämä tällä planeetalla tulisi lopettaa, jos tavoitteena on ettei yksikään eläin kärsisi tai kuolisi tähtemme.
Mikäli me täällä Suomessa tahtoisimme elää luontoa säästäen, keskittyisimme naudanlihantuotantoon. Ylämaankarja sopisi kylmään maahamme, koska se pärjää jopa pakkasessa. Ja naudat voivat laiduntaa jopa metsässä, niin on ollut aikoinaan. Kasvisten kasvattaminen vaatii monenlaista ruiskutusta ja lannoitusta, mitkä eivät luonnolle hyväksi. Koko maa täyteen pieniä luomutiloja, missä hoidettaisiin nautoja. Joka lähiö tulisi minusta ympäröidä luomutiloilla, myös kasviksia niitä haluaville. Naudoille hyvä elämä luontaisessa ympäristössä ja lopetus kivuttomasti ja pelotta ilman ikäviä kuljetuksia. Nautojen elämän loppuvaiheen laadukkuudessa olisi varmasti paljon kehitettävää, ja siihen tulisi keskittyä maamme ruoantuotannon kehittämisessä. Esim. joka tilalle oma pieni rakennus vain siihen tarkoitukseen (mistä muut naudat eivät saisi havaita, mitä siellä tapahtuu), mihin kiertävä ammattitaitoinen luvat saanut henkilö tulisi tilauksesta päättämään eläimen elämän.
Itse tahtoisin olla kasvissyöjä, mutta jo 2 autoimmuunisairautta omaavana joudun rajoittamaan syömiseni eläintuotteisiin, pahimmassa tapauksessa vain märehtijän liha sopii. Nyt syön vielä naudan lisäksi kalaa, munia, maitotuotteita ja possuakin joskus. 6 kk olen ollut tällä dieetillä, ja olen vihdoin päässyt eroon niveltulehduksesta olkapäissä, mitkä kivut valvottivat 10 edellistä vuotta niin ettei voinut edes nukkua kyljellä. - Ei kukaan huvikseen tätä dieettiä valitse. Joudumme sanomaan ei synttärikakuille, pizza-aterioille, alkoholijuomille, joululaatikoille, ihanille salaateille ja keitoille, mausteillekin suolaa lukuunottamatta. Mieluummin kuitenkin tämä valinta kuin jatkuvat kivut ja mahdollisesti lisää entistä ikävämpiä autoimmuunisairauksia.
Kasvit imevät mullasta ravinnon. Maa köyhtyy, jos sitä ei lannoiteta.
Typeryyden huippu. Suomi on jo muutenkin suossa.
Ihminen on yksi elollinen muiden joukossa. Maapallo on täynnä lajeja, jotka elävät toisia tappamalla. Se on luonnollista. Lajien määrät pysyvät hallinnassa sillä että osa tapetaan pois. Ihmisellä on luonnon antama oikeus tappaa muita lajeja elääkseen.
Konkurssiin menevät näköjään vegeyritykset yksi toisensa perään. Nytkin vegekahvila Hesadishun keskustassa. 😆 Ei porkkanamunkki maistunut.
Minun terveyteni ei kestäisi sitä ollenkaan. Autoimmuunnisairaat eivät kestä kasvisten oksalaatteja, ja soijassa on paljon oksalaatteja. Pavut taas panee mahan aivan sekaisin, kuten muutkin palkokasvit ja kaalit, en tiedä niiden oksalaattimääriä (mutta itse en kestä niitä yhtään ylimääräistä kehon tuottamien lisäksi).