Mitä mieltä siitä, että kukaan ei saa mennä konsertteihin/ravintolaan jne ennenkuin kaikki voivat mennä
Pääministerimme loihi lausumaan, että on epätasa-arvoista, jos nyt jo rokotetut tai koronan sairastaneet saisivat luvan osallistua konsertteihin, mennä museoihin, näyttelyihin, kirjastoon tai kahviloihin/ravintoloihin tai muihin vastaaviin paikkoihin.
Olisiko se teidän mielestänne epätasa-arvoista?
Minä katsoisin asiaa vähän laajemmalti: jos edes osa pääsisi nyt liikkeelle, voitaisiin ravintolat pitää auki ja muutkin tilat ja estettäisiin konkurssiaallot. Tasa-arvon puolesta puhuu myös se, että rokotetuista suuri osa on porukkaa, joka on itse asiassa jo tehnytkin osuutensa eli istunut kiltisti kaiken vapaa-aikansa itse-eristäytyneinä, tehnyt töitä kotoa käsin tai tullut töistä kotiin siellä pysyen kun on ollut erityinen vaara saada tartunta.
Miksi kaikkien on kärsittävä?
Niin, ja jos estetään konkurssiaaltoja "päästämällä" sitä mukaa enemmän ihmisiä kuluttamaan kun ovat saaneet pistoksensa, niin se tulee meillekin halvemmaksi, sillä kaikki yritystuki, jonka Marin et co nyt syytää yrittäjille on meidän jonakin päivänä maksettava korkojen kanssa takaisin.
Mutta ehkä en ole osanut ajatella asiaa kaikilta puolilta.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko vuoden nuorten perusterveiden rajoituksia on perusteltu vanhusten ja riskiryhmien suojelulla. Nyt sitten nuoret perusterveet eivät pääse mihinkään, mutta riskiryhmät ja vanhukset pääsevät, niinkö? Sanna on ihan oikeassa, tuo on väärin. Odottakoot ne riskiryhmät nyt vuorostaan yhdenvertaisuuden vuoksi.
Olen itse töissä m*m*-koulutuksessa, tartuntoja asiakaskunnassa viikoittain. Ammattialani (opetusala) rokotteista ei kuitenkaan edes puhuta julkisuudessa saati muuten.
On päivänselvää, että vanhat ja/tai sairaat tarvitsevat rokotukset ensin, koska heidän keskuudessaan tauti on todella tappava, samoin heitä hoitava väki tulisi rokottaa. Olen myös sitä mieltä, että niiden ammattiryhmien edustajat, jotka työssään joutuvat tapaamaan paljon ihmisiä - kuten esim. lastenhoitajat tai opettajat - pitäisi rokottaa ennen niitä, jotka voivat tehdä etätyötä.
Mutta silloin kun on korona sairastettu tai rokotukset otettu, pitäisi päästä elämään vapaammin. Vanhoille ihmisille tämä tarkoittaisi esim. liikuntaharrastusten uudelleen aloittamista. Se on elintärkeä juttu, esim. appiukko, joka ajatteli, että kun kerta kuntosalihomma loppuu, hän ei voi mitenkään muuten liikkua, on joutunut turvautumaan liikkumisapuvälineisiin, tai ysikymppinen mutsini, jolle vesijumppa on ollut tärkeä hyvinvointia ylläpitävä tekijä. Teatterikäyntikin virkistäisi.
M-M-koulutuksessa pitäis nyt päivittää ne höblänkieliset powerpointit niin, että tulis päivänkirkkaasti selville, että jos tartuttaa kielitaidottoman mutsinsa tehohoitokuntoiseksi hussiin, se on menolippu kotitanhuville.
Niin kyllähän tässä lapset joutaa laittamaan harrastuksensa tauolle nuhan takia, jotta riskiryhmäpappa jossain kouvolassa pääsee harastukseensa.
Arvaapa tullaanko ikäihmisiä ikinä hyväksymään osaksi yhteiskuntaa jos vielä tälläisen tempun teette? Voi olla ettei mummoille enää ovia avata, pärjätköön ihan keskenään yhteiskunnassa jossa lapsetkin uhrataan.
Lumet on jo pääosin lähteneet. Sinne vaan juoksemaan ja pelaamaan!
En näkisi mahdottomana avata esim. Punttiksia niille joilla on rokotteet yms. Tai uimahalleja tarkoitetulle porukalle. Pikkujuttuja mutta siitä se lähtisi. Miksei sama vaikka esimerkiksi kauneudenhoitopalveluissa, meikäläisen niskat ainakin kaipaisivat hierojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni palveluita pitäisi alkaa avaamaan rokotetuille. Me ensimmäiset rokotetut olimme samalla koekaniineina ennen valtaosaa kansasta. Ja eikö palveluntarjoajille ja yrittäjille olisi tärkeää saada asiakkaita, jotka eivät voi enää tartuttaa virusta?
Perustele miksei rokottamaton saa tulla samaan paikkaan, sinähän et ole enää vaarassa.
Sinne tunkee kuitenkin muitakin rokottamattomia juuri samalla syyllä kuin sinä, ja siinähän sitten taas linko sinkoo pöpöä ja jäljittäjät leikkii vihikoiria.
Ja..? Onko kiellettyä olla flunssassa? Siinähän sitä luontaista immuniteettia tulee samalla. Rajoitusten syy oli terveydenhuollon kantokyky ja ongelmahan on poistunut nyt riskiryhmien ollessa rokotettuja?
Kokonaan toinen asia onkin terveiden ihmisten altistuskaranteenit, mutta kun selkeästi ihmisellä ei saa mielestäsi olla perustuslaillisia oikeuksiakaqn enää niin siitä lienee turha keskustella.
Mun mielestä rokotettu saa luvan olla koekaniinina, kun tutkitaan miten korona tarttuu. Eli olla siellä yleisötilaisuuksissa muiden, myös rokottamattomien kanssa. Ajattelitko muuten lapset ja raskaana olevat sulkea kuinka pitkäksi aikaa yhteiskunnan ulkopuolelle, heillehän ei rokotetta edes suositella. 10-15 vuotta?
Festivaaleilla notkuminen kaljoissa ei ole mikään perustuslaillinen oikeus. Eihän sinne pääse rahattomatkaan. Ja vaikka olisikin, se ei kävele ihmisen oikeuden elää ylitse. Kuten ei nuuskan haku Ruotsistakaan pitäisi kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni palveluita pitäisi alkaa avaamaan rokotetuille. Me ensimmäiset rokotetut olimme samalla koekaniineina ennen valtaosaa kansasta. Ja eikö palveluntarjoajille ja yrittäjille olisi tärkeää saada asiakkaita, jotka eivät voi enää tartuttaa virusta?
Haluat siis olla se muiden vihan kohde? Se turhautuminen ja viha näistä kaikista rajoitustoimista vanhusten ja riskiryhmäläisten vuoksi on syvällä ja sitä on paljon. Muut ovat lopettaneet normaalin elämänsä ja luopuneet paljosta heitä suojellakseen, niin nämä haluavat nyt päästä nauttimaan vapauksista muiden kustannuksella.
Aikamoiset tappelut tuosta syntyisi, saattaisi moni passillinen saada aika kylmää kyytiä noihin paikkoihin mennessä.
Vierailija kirjoitti:
En näkisi mahdottomana avata esim. Punttiksia niille joilla on rokotteet yms. Tai uimahalleja tarkoitetulle porukalle. Pikkujuttuja mutta siitä se lähtisi. Miksei sama vaikka esimerkiksi kauneudenhoitopalveluissa, meikäläisen niskat ainakin kaipaisivat hierojaa.
No onneksi kyseessä ei ole sinun näkemyksestäsi, vaan perustuslaeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko vuoden nuorten perusterveiden rajoituksia on perusteltu vanhusten ja riskiryhmien suojelulla. Nyt sitten nuoret perusterveet eivät pääse mihinkään, mutta riskiryhmät ja vanhukset pääsevät, niinkö? Sanna on ihan oikeassa, tuo on väärin. Odottakoot ne riskiryhmät nyt vuorostaan yhdenvertaisuuden vuoksi.
Olen itse töissä m*m*-koulutuksessa, tartuntoja asiakaskunnassa viikoittain. Ammattialani (opetusala) rokotteista ei kuitenkaan edes puhuta julkisuudessa saati muuten.
On päivänselvää, että vanhat ja/tai sairaat tarvitsevat rokotukset ensin, koska heidän keskuudessaan tauti on todella tappava, samoin heitä hoitava väki tulisi rokottaa. Olen myös sitä mieltä, että niiden ammattiryhmien edustajat, jotka työssään joutuvat tapaamaan paljon ihmisiä - kuten esim. lastenhoitajat tai opettajat - pitäisi rokottaa ennen niitä, jotka voivat tehdä etätyötä.
Mutta silloin kun on korona sairastettu tai rokotukset otettu, pitäisi päästä elämään vapaammin. Vanhoille ihmisille tämä tarkoittaisi esim. liikuntaharrastusten uudelleen aloittamista. Se on elintärkeä juttu, esim. appiukko, joka ajatteli, että kun kerta kuntosalihomma loppuu, hän ei voi mitenkään muuten liikkua, on joutunut turvautumaan liikkumisapuvälineisiin, tai ysikymppinen mutsini, jolle vesijumppa on ollut tärkeä hyvinvointia ylläpitävä tekijä. Teatterikäyntikin virkistäisi.
M-M-koulutuksessa pitäis nyt päivittää ne höblänkieliset powerpointit niin, että tulis päivänkirkkaasti selville, että jos tartuttaa kielitaidottoman mutsinsa tehohoitokuntoiseksi hussiin, se on menolippu kotitanhuville.
Niin kyllähän tässä lapset joutaa laittamaan harrastuksensa tauolle nuhan takia, jotta riskiryhmäpappa jossain kouvolassa pääsee harastukseensa.
Arvaapa tullaanko ikäihmisiä ikinä hyväksymään osaksi yhteiskuntaa jos vielä tälläisen tempun teette? Voi olla ettei mummoille enää ovia avata, pärjätköön ihan keskenään yhteiskunnassa jossa lapsetkin uhrataan.
Kyllä lapset ehtivät sinne junnufudikseen myöhemminkin, ei se ole maailmanloppu.
Moni ei palaa. Lapsen elämässä se vuosi on pitkä aika. Ne ehtivät siirtyä sinne ostarin kulmalle. Ja tästä löytyy jo kyllä ihan tutkittua tietoa, että lasten harrastusten lopetus on ollut paljon tavallista suurempaa korona-aikaan ja siitä, että kun lopettaa, niin eivät palaa.
Ei tässä ole vuotta mennyt harrastuksitta lapsilla. Pitkälle syksyyn meidänkin junnujoukkueet harjoitteli, ja talvellakin kävivät lenkillä ja tekivät taitotreenejä. Vanhemmat ja valmentajat on sitä varten että pitävät jotain rotia siinä, notkuuko lapset ostarilla vai ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele miksei rokottamaton saa tulla samaan paikkaan, sinähän et ole enää vaarassa.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen esiintyvä muusikko ja mielestäni olisi ihan katastrofi, että toiset saisivat mennä tienaamaan ja toiset eivät. Rokotusjärjestykseen kun ei voi itse vaikuttaa. Jos tällainen passi tulisi, hankkisin koronatartunnan tahallani, että sen jälkeen pääsisin tekemään työtäni.
Toivottavasti keuhkot ja kroppa sulla muutenkin pelaa vielä taudin jälkeen, että musisointi onnistuu. Mutta optimisti selvästi olet, joten eihän sulle vakavaa tautia voi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat siis olla se muiden vihan kohde? Se turhautuminen ja viha näistä kaikista rajoitustoimista vanhusten ja riskiryhmäläisten vuoksi on syvällä ja sitä on paljon. Muut ovat lopettaneet normaalin elämänsä ja luopuneet paljosta heitä suojellakseen, niin nämä haluavat nyt päästä nauttimaan vapauksista muiden kustannuksella.
Aikamoiset tappelut tuosta syntyisi, saattaisi moni passillinen saada aika kylmää kyytiä noihin paikkoihin mennessä.
Voi kyllä kuvitella, miten vihervassarit masinoi perustuslakia tukevia istumalakkoja pitkin kaupunkeja. Toivottavasti poliisi ottaa raikasta vettä sisältävät letkuautot käyttöön niitä kohdatessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
On perusteltu jo ylempänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi todella huono päätös päästää vain osa jonnekin, koska sen tietää jo valmiiksi että seula vuotaisi.
Aivan oikein menee. Ei haittaa minua mitenkään tä päätös, eikä pitäisi haitata ketään muutakaan. Koittakaa nyt vinkupetterit vähän ryhdistäytyä, hävettää lumihiutaleiden jatkuva itku joka asiasta.
Ei tässä ole kyse jonkun yksittäisen "lumihiutaleen" pääsemisestä tai menemisestä. Tämä koskee koko kansantaloutta. Eikö todella ketään huoleta tulevat, todella vakavat(!!!!) talousongelmat, perheiden hajoamiset, itsetuho, mielenterveysongelmat, köyhyys...
Ei huoleta. Uusia yrityksiä syntyy kun tästä selvitään. Itsetuhoon ei kannata vaipua.
Uusia viruksiakin syntyy, kun tästä selvitään. Parinkymmenen vuoden sisään ollut nyt SARS-ykkönen, possunuha ja nyt korona. Ei taida montaa vuotta mennä, kun on taas vähintään jokin globaalin pandemian todellinen uhka. Väkimäärä pallolla sen kun lisääntyy, luonto raiskataan karrelle, lämpötila nousee... Itsetuhoon ei kannata vaipua! Tai siis ei tarvitse. Tuho tulee joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos ei sulla ole kivaa, ei kellään muullakaan saa olla?
Aika monella muullakin on ollut elämä holdissa vuoden, miksi heidän pitäisi kärvistellä siksi että kaikkia ei ole rokotettu? Työikäisten 50-vuotiaiden rokotukset alkanevat toukokuussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapset ehtivät sinne junnufudikseen myöhemminkin, ei se ole maailmanloppu.
Moni ei palaa. Lapsen elämässä se vuosi on pitkä aika. Ne ehtivät siirtyä sinne ostarin kulmalle. Ja tästä löytyy jo kyllä ihan tutkittua tietoa, että lasten harrastusten lopetus on ollut paljon tavallista suurempaa korona-aikaan ja siitä, että kun lopettaa, niin eivät palaa.
Ei tässä ole vuotta mennyt harrastuksitta lapsilla. Pitkälle syksyyn meidänkin junnujoukkueet harjoitteli, ja talvellakin kävivät lenkillä ja tekivät taitotreenejä. Vanhemmat ja valmentajat on sitä varten että pitävät jotain rotia siinä, notkuuko lapset ostarilla vai ei
No vinkiksi, että näin sisälajia harrastavan juniorin vanhempana on mennyt. Kyseessä vielä taitolaji, jossa ei lenkkeily yms ylläpidä lajitaitoja. Maajoukkueleiritykset olleet jäissä koko vuoden. Ulkomaille ei ole päässyt kisaamaan, vaikka on valittu edustamaan Suomea karsintojen kautta. SM kisat on peruttu tänä aikana kahdesti, luultavasti kolmaansiinkaan ei pääse.
Et ilmeisesti ymmärrä, että on erilaisia lajeja ja eri puolella erilaisia rajoitteita. Älyttömintä on, että näköjään moni sisälajien joukkue on siirtynyt harjoittelemaan ulkokentille omaa sisälajiaan, jossa loukkaantumisriski on paljon suurempi (sisältä tasaiselta pehmustetulta alustalta ulos epätasaiselle ja kovalle alustalle ilman lajin turvavälineitä esimerkiksi volteissa yms tarvittavia turvavälineitä). Lisäksi ulkona lihasten lämpimänä pitäminen lajin vaatimalla tasolla on haastavaa. Tehdään samoja asioita, kun ei saada mennä isoon ilmastoituun halliin.
No mutta kyllä ne nuoret saa vaikka katkoa koipensa. murtaa kätensä tai reväyttää nivelsiteensä, mutta korona olisi ihan maailmanloppu. En vaan enää v###u yksinkertaisesti tajua näitä älyvapaita ja nuorille haitallisia rajoituksia!
Älä huoli, siihen, että olisi rokotettu ihmisiä, jotka voisivat erivapauden saada, menee loppuvuosi. Ensi vuonna sit voi miettiä tämmöisiä. Ja todellakin rokotetut saisivat mun mielestä etuoikeuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kyllä kuvitella, miten vihervassarit masinoi perustuslakia tukevia istumalakkoja pitkin kaupunkeja. Toivottavasti poliisi ottaa raikasta vettä sisältävät letkuautot käyttöön niitä kohdatessaan.
Mä vähän veikkaan et ne vihervassarit ei ole se kiukkuisin porukka. Meitä turhautuneita on paljon, mukaanlukien itseni keskiluokkainen keski-ikäinen nainen, joka puolustaa lastensa oikeuksia. Keski-ikäiset naiset ovat oikeasti pahoja, osa passiivis-agressiivisia ja räjähdysherkkiä. Saatikka sitten se työpaikkansa menettänyt päiväkaljoitteleva ja helposti väkivaltaan taipuva vähän nuorempi tai vanhempi mies, jolla ei ole enää mitään menetettävää, kun koronasulut vei pohjalle.
Tässä kansakunnassa löytyy sitä kytevää vihaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ohoh. nyt kyllä olet todella johdettu harhaan. Muistan hyvin sen tc-tilaisuuden, jossa sekä Kiuru että Ohisalo painottivat tuota että "suojellaan" vanhuksia. Ja paskan marjat. Vanhuksia syyllistettiin silloin ja syyllistetään nytkin, vaikka kaikki minun tuntemani vanhukset ovat melkeinpä eristäytyneet itse koko vuoden ajaksi.
Olen tosin varma, että on suurin osa nuorista jotka myös ovat osaneet ottaa pandemian vakavasti mutta luulenpa, että juuri sinun kaltaiset "ajattelijat" ovat piut paut välittäneet siitä, että ovat antaneet sairauden riehua. Ja nyt sitten pannaan niukunauku - kaikki mulle ja heti taas sanoiksi.
Etkö osaa hävetä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vinkiksi, että näin sisälajia harrastavan juniorin vanhempana on mennyt. Kyseessä vielä taitolaji, jossa ei lenkkeily yms ylläpidä lajitaitoja. Maajoukkueleiritykset olleet jäissä koko vuoden. Ulkomaille ei ole päässyt kisaamaan, vaikka on valittu edustamaan Suomea karsintojen kautta. SM kisat on peruttu tänä aikana kahdesti, luultavasti kolmaansiinkaan ei pääse.
Et ilmeisesti ymmärrä, että on erilaisia lajeja ja eri puolella erilaisia rajoitteita. Älyttömintä on, että näköjään moni sisälajien joukkue on siirtynyt harjoittelemaan ulkokentille omaa sisälajiaan, jossa loukkaantumisriski on paljon suurempi (sisältä tasaiselta pehmustetulta alustalta ulos epätasaiselle ja kovalle alustalle ilman lajin turvavälineitä esimerkiksi volteissa yms tarvittavia turvavälineitä). Lisäksi ulkona lihasten lämpimänä pitäminen lajin vaatimalla tasolla on haastavaa. Tehdään samoja asioita, kun ei saada mennä isoon ilmastoituun halliin.
No mutta kyllä ne nuoret saa vaikka katkoa koipensa. murtaa kätensä tai reväyttää nivelsiteensä, mutta korona olisi ihan maailmanloppu. En vaan enää v###u yksinkertaisesti tajua näitä älyvapaita ja nuorille haitallisia rajoituksia!
Joo. Ja niin kauan kuin sinä et osaa ymmärtää miksi rajoituksista olisi heti alkuunkin pitänyt pitää huolta ja ilmennät ajatuksesi lapsiin, niin ei kai ihme, että lapsesi luuhaavat kylillä ja tartuttavat toinen toistensa kautta koko naapurustonsa.
On se niin kaamea juttu.
Moni ei palaa. Lapsen elämässä se vuosi on pitkä aika. Ne ehtivät siirtyä sinne ostarin kulmalle. Ja tästä löytyy jo kyllä ihan tutkittua tietoa, että lasten harrastusten lopetus on ollut paljon tavallista suurempaa korona-aikaan ja siitä, että kun lopettaa, niin eivät palaa.[/quote]
Ta? Sinulla vanhempana velvollisuus katsoa, ettei lapsesi lähde luuhaamaan ostarille. Et voi syyllistää siitä yhteiskuntaa, hallitusta etkä lasta itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohoh. nyt kyllä olet todella johdettu harhaan. Muistan hyvin sen tc-tilaisuuden, jossa sekä Kiuru että Ohisalo painottivat tuota että "suojellaan" vanhuksia. Ja paskan marjat. Vanhuksia syyllistettiin silloin ja syyllistetään nytkin, vaikka kaikki minun tuntemani vanhukset ovat melkeinpä eristäytyneet itse koko vuoden ajaksi.
Olen tosin varma, että on suurin osa nuorista jotka myös ovat osaneet ottaa pandemian vakavasti mutta luulenpa, että juuri sinun kaltaiset "ajattelijat" ovat piut paut välittäneet siitä, että ovat antaneet sairauden riehua. Ja nyt sitten pannaan niukunauku - kaikki mulle ja heti taas sanoiksi.
Etkö osaa hävetä?
Tämä. Mun isäni on ollut kiltisti kotona viime vuoden maaliskuusta saakka ja ihan samalla tavalla kuin muutkin, hän haluaisi tavata ystäviään. Ymmärrän ihan hyvin muitakin kommentoija, omat harrastukset ovat olleet syksystä saakka tauolla.