Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko 'mitä järkeä tuosta on maksaa' -ihmisiä?

Vierailija
10.04.2021 |

Joiden elämäntehtävä on saada kaikki ilmaiseksi vaikka se olisikin työlästä. Mistään ei haluta maksaa mitään ja muiden "tuhlailulle" pyöritellään päätä.

Kommentit (522)

Vierailija
401/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Kerran kävin treffeillä ravintolassa miehen kanssa, joka työskenteli lähihoitajana ja asui isossa kaupungissa, silti hän kertoi omistavansa oman auton, ja siksi olikin outoa, kun hän muuten vaikutti aika pihiltä mieheltä.

Kävimme esimerkiksi brunssilla , johon minulla oli kuponki, jolla sai kaksi brunssia 30€:lla eli 15€/hlö, ja mies sanoi, että hänen mielestään se on ”tosi kallis hinta” brunssista (vaikka se oli tosiasiassa puoleen hintaan).

Sehän riippuu suoraan siitä, että mitä kukainenkin arvostaa ja mihin haluaa laittaa rahaa. 15 eurolla saa kaupasta ison läjän ruokaa. Meilläkin on kaveripiirissä eräs tyyppi, joka ei ikinä suostu lähtemään kaveriporukassa muutamalla tuopilliselle, kun ne baarihintaiset tuopit on niin kalliita. Lähtee aina kotiin siinä vaiheessa, kun muut ovat siirtymässä niiden baarihintaisten juomien pariin. Silti samalla tyypillä on suht uusi talo ja auto, kaksi sijoitusasuntoa ja matkustelee varsin paljon ulkomailla. Sitten muutama baarihintainen juoma vanhan kaveriporukan kanssa on kynnyskysymys.

Ehkä sillä on alkoholiongelma. Yrittää välttää sosiaalista tilannetta missä joisi ja nolaisi itsensä ja/tai sitten lähtee kotiin riipasemaan kunnon kännit.

Vierailija
402/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tietysti täysin oman keskustelunsa aihe ja sori jo valmiiksi ohiksesta, mutta tässäkin keskustelussa nousee esiin sana laiskuus aina negatiivisena määreenä.

Ihmettelen sitä.

Jos joku on ei siivoa kotiaan itse tai leivo pulliaan itse ja on laiska - niin mitä sitten?

Miksi se laiskuus pitää enää nykyaikana arvottaa huonoksi ominaisuudeksi?

Itse olen aina vähän ihmetellyt ahkeria.

Minusta on tyhmyyttä sekin, että on koko elämänsä ahkera ja raataa selkä vääränä.

Siitä saa vain väärän selän ja ihan samanlaiseen hautaan päätyy kuin se laiskakin.

Samoin kuin pihistelyssä ja tuhlaamisessa, myös tässä kultainen keskitie lienisi parasta.

Ihmisen pitää välillä ahkeroida ja säästää, välillä taas pitää ymmärtää olla laiska ja tuhlata!

Kyllä se jossain myös näkyy miten elämäänsä elää. Laiskat ovat yleensä lihavia eivätkä osaa mitään, ahkerat hoikkia koska viitsivät liikkua ja tehdä asioita. Ja samalla myös oppii. Enkä nyt kyllä tiedä, että onko laiskuus jotenkin älykkään ihmisen ominaisuus jos kerran ahkeruus on tyhmää... ehkä se sitten on. 

Ja kaikki autot on vanhana ooppeleita ja kaikki ainoat lapset itsekkäitä ja kaikki mustat raiskaajia ja ja ja ja ja.....'huokaus' tuli vaan mieleen tämänpäiväinen Esko Valtaojan haastatattelu, jossa hän sanoi, että valitettavasti ääliöt on uusiutuva luonnovara...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini.

Koko nuoruuteni hän taivasteli joka ikistä vaatetta, jota toivoin tai jonka ostin. Aina oli älytöntä ostaa valmiina mokoma paita, tuommoisen ompelisi itsekin helposti. Ikinä ei kyllä ommellut mitään.

Erityisen katkera olen siitä, etten saanut harrastaa mitään liikuntalajia, josta olisi pitänyt maksaa. Olisin halunnut käydä tanssitunneilla, jazztanssissa ja/tai kilpatanssissa. Mutta ei tullut kuuloonkaan, vaikka emme suinkaan olleet vähävaraisia. Eikä äiti ollut erityisen pihi muuten, mutta joistakin asioista oli vaan turha maksaa.

Lukiolaisena minulla oli kesätöiden ansiosta omaa rahaa ja kävin maksullisilla aerobic-tunneilla. Tämä suututti äitiäni tolkuttomasti. Hän sähisi aina lähtiessäni, että hypi tuossa olohuoneessa ja anna hänelle se raha.

Vierailija
404/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden tällaisen miehen. Hänen mielestään rahaa ei saa käyttää esim. ravintolassa syömiseen, ruuan kotiinkuljetukseen, woltista tilaamiseen eikä siivoojan palkkaamiseen eli kaikkeen sellaiseen, mikä helpottaisi hänen vaimonsa työtaakkaa. Sen sijaan rahaa saa laittaa baarissa käymiseen ja uhkapeliin, koska nehän ovat HÄNEN harrastuksiaan. 

Vierailija
405/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aikeissa hankkia leasing-auton, jotta mun ei enää koskaan tarvitse stressata auton hajoamisesta ja yllättävistä korjaamokuluista. Pari ihmistä on olleet suunnilleen toimittamassa mua hoitoon, koska eihän tollasesta nyt kannata maksaa! Eivät siis käsitä, että joku on valmis maksamaan helppoudesta eikä tavoittele taloudellisesti järkevintä vaihtoehtoa.

Ap

Ja sitten kaikki yläpeukuttajat paheksuu vuokralla asumista, vaikka sekin perustuu monesti samaan ajatukseen.

Itse kyllä ihmettelen tätä tee-se-itse paheksuntaa. Mielestäni ilmastonmuutoksen kannalta ylikulutus on se suurin ongelma, ja siihen ei yhtään haluta herätä koska siihen puuttuminen vaatisi meiltä vielä enemmän. Moniko teistä heittää hajonneet hyödykkeet roskiin ja ostaa halvalla uutta tilalle sen sijan että opettelisi korjaamaan asiat vaan itse?

Se autoilun kieltäminen ja lihansyönnin lopettaminen kun tosiaan ei riitä.

Tämä just. Pitää alkaa opettelemaan tulemaan toimeen vähemmällä kulutuksella.

Se on sitten eri asia, korjaako tavaransa itse vai korjauttaako, usein korjauttaminen on tehokkaampaa tietenkin.

Vierailija
406/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saatan sanoa tietyistä asioista noin. Maksan kyllä mielelläni hyvästä laadusta, mutta on paljon asioita jotka ovat mielestäni täysin turhia, enkä ymmärrä että kukaan haluaisi käyttää rahojaan sellaiseen.

Monesti köyhyyttään valittelevat ihmiset eivät olisi niin köyhiä, kun eivät syytäisi rahojaan turhiin asioihin joita ilmankin pärjää.

Mä mietin tuota rahankäyttöä aina kun katselen kavereitani joilla ei oo kauheasti rahaa, niin aina kun ollaan oltu baarissa mennään pizzerian kautta kotiin. Tai darrapäivänä tilataan kotiin. Eikö jo jos sen valmiiks tietää et haluu pizzaa nii kannattais ostaa valmiiks pakastepizza odottamaan kun ei ne ees oo kebabpizzoja huonompia.

Mun mielestä ei oo järkeä maksaa pizzasta minkä humalassa sit vaa kiskoo.

Oon ite käyttäny tohon paljon nuorena rahaa ja siksikin mietin et kui kallista.

Vai onko se niin et se kolmen tai neljän euron pizza näyttää selvinpäin aupassa kalliilta mut sit muutaman tuopin jälkeen 9e kebabbilassa ei tunnu missään?

Vierailija
407/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

406 *kaupassa

Vierailija
408/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aikeissa hankkia leasing-auton, jotta mun ei enää koskaan tarvitse stressata auton hajoamisesta ja yllättävistä korjaamokuluista. Pari ihmistä on olleet suunnilleen toimittamassa mua hoitoon, koska eihän tollasesta nyt kannata maksaa! Eivät siis käsitä, että joku on valmis maksamaan helppoudesta eikä tavoittele taloudellisesti järkevintä vaihtoehtoa.

Ap

Ja sitten kaikki yläpeukuttajat paheksuu vuokralla asumista, vaikka sekin perustuu monesti samaan ajatukseen.

Itse kyllä ihmettelen tätä tee-se-itse paheksuntaa. Mielestäni ilmastonmuutoksen kannalta ylikulutus on se suurin ongelma, ja siihen ei yhtään haluta herätä koska siihen puuttuminen vaatisi meiltä vielä enemmän. Moniko teistä heittää hajonneet hyödykkeet roskiin ja ostaa halvalla uutta tilalle sen sijan että opettelisi korjaamaan asiat vaan itse?

Tämä just. Pitää alkaa opettelemaan tulemaan toimeen vähemmällä kulutuksella.

Se on sitten eri asia, korjaako tavaransa itse vai korjauttaako, usein korjauttaminen on tehokkaampaa tietenkin.

En halveksu niitä jotka tekee itse tai korjaa, mutta minulla on useasti käynyt niin, että joku korjaamista odottava projekti odottaa korjaajaansa pari vuotta ennenkuin joutuu roskiin tai ehkä joskus harvoin tulee oikeasti korjatuksi. Parempi olisi heittää kylmemmin ja nopeammin heti ne pois, niin olisi vähemmän vaivaa säilömisestä ja siivouksesta. Jos käy töissä, harrastaa jotain ja on lapsi(a) niin ei siihen arkielämään kauheasti ylimääräisiä projekteja mahdu, ruuanlaitto, pyykkäys ja siivoaminenkin kun ovat ikuisia askareita. Minusta ihmiset vaatii aika paljon itseltään kun pitäisi kierrättää ilmeisten roskien lisäksi kaikki muukin, ja tehdä itse ruuat ja niin edelleen.

Jonkun napin kyllä jaksan korjata eikä neula ja lanka paljon tilaa vie, mutta esim ompelukoneesta olen miettinyt luopua, niin harvoin se tuottaa hyötyä tässä taloudessa. Yleensä menee vaan hermo pieneenkin korjaukseem kun en ole mikään taitava sen kanssa.

Vierailija
409/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tyhmää olla avuton ja maksaa kaikesta.

Esimerkki

Erillisuunistamme rikkoutui vastus. Kodinkonekorjaamo antoi korjaustarjoukseksi 350-400€.

Suomesta ostettuna varaosa olisi maksanut 170€

Saksalaisesta liikkeestä tilattuna tehtaan alkuperäinen varaosa 39€ kotiin kuljetettuna. Vaihtamiseen kului minulta tunti aikaa kaikkinensa.

Uusavuton olisi maksanut moninkertaisen hinnan korjauksesta tai ostanut uuden.

Kun osaa ja pystyy, voi vähentää työntekoa, kun rahat riittävät silti pidempään.

Et laskenut tuohon aikaa mikä sinulta kului aiheen googlettamiseen ja osan vaihtamisen opiskeluun. Tuollaiseen menee helposti koko päivä, olen kokeillut. Ja ei, en usko kun väität että sinulla meni 5 minuuttia.

Koko päivä Googletukseen? Et vain osaa.

Jos sulla on vanhan uunin tyyppinumero, niin aikaa menee noin 20 sekuntia googlettaa varaosanumero ja noin kolme minuuttia löytää edullisin toimittaja.

Ja osan vaihtamisen opiskelun olen suorittanut elämäni varrella, kun olen laidasta laitaan laitteita korjannut. Muutaman ruuvin ja liittimen irroitukseen ei tarvita pitkää perehtymistä. Samalla kun lähdet edestä purkamaan rojua, niin näet rakenteen.

Taidat olla ihan kädetön tai kärsit pahasta hahmottamisen vaikeudesta, jos kaikkeen pitää päiväkaupalla perehtyä, kuinka mekaniikka toimii.

Pisin aika meni syöttökaapelin irroitukseen, kun oli syvällä saarekkeen keskellä, niin oli vähän hankala työasento. Loppu oli pelkkää ruuvaamista.

No niin, sieltähän se tuli. Olet koko elämäsi opetellut juttujen korjailua ja olet tehnyt siitä ihmisarvon mittarin. Nyt sitten syydät haukkuja sellaisten niskaan, joita sinun harrastuksesi ei kiinnosta. Laske siihen harrastukseesi elämäsi varrella käyttämäsi aika, niin tiedät miten pitkään todellisuudessa siihen korjaamiseen meni. Harrastuukseesi on myös mennyt huomattavasti enemmän rahaa kuin tuo mainitsemasi muutama kymppi.

Olet juuri sitä sietämätöntä ihmistyyppiä, josta tämä aloitus on tehty.

Olen muuten maalannut tauluja koko elämäni ja olen säästänyt pitkän pennin, kun seinillä roikkuu omaa taidettani. Olen myynytkin muutamia, joten voin tässä tehdä pikaisen arvion että olen säästänyt vähintään 5 000 euroa. Sen summan edestä suunnilleen kotonani roikkuu tauluja.

Joten menepä sinä uunin korjailija youtubeen ja katso sieltä ohjeet miten maalataan taulu. Et tuhlaa enää siihen livelove-roskaan vaan tekaiset pikaisesti vaikka perheesi muotokuvat seinälle. Vai oletko ihan kädetön?

Haha! Viisi tonnia säästöä, kun nobody on tuhertanut työväenopiston opeilla impressionistista toritaidetta...

Suurimman säästön olen tehnyt rakentamalla isohkon (+250 neliötä) omin pitkästä tavarasta. Puutkin tulivat omasta metsästä itse kaataen. Materiaali ja työpalkkasäästöt n. 200 tuhatta euroa.

Vierailija
410/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä ne jatkuvasti korjattavat asiat oikein ovat? Kerro esimerkkejä. Minulla on nimittäin vaikka miten paljon opiskeluaikaisia tavaroita, lähes 20 vuotta vanhoja. Ihan ehjiä. Kahvinkeitin, silitysrauta, pöytiä, tuoleja, kippoja, kuppeja, verhoja, vaatteita... Hävittämisen syy on lähes aina ollut kulunut ulkonäkö tai se, että halusin laadukkaamman tilalle.

Kuljet siis samoissa vaatteissa ja kengissä vieläkin, eikä puhelimetkaan hajoa? Höhöpöpö. Itse vaihdan puhelimen 7-8 vuoden välein, vaihdan siihen itse näytön, parsin omat vaatteeni ja käytän kengät suutarilla. Paistinpannut ja muut ovat hankittu ajatuksella että ne ovat ikuisia, huonekalut on vanhempia kuin minä, ja niitä voi myös aina kunnostaa.

Edustat juuri tätä nykyihmisen käsittämätöntä piittaamattomuutta. Ei yhtään ihmetytä että ilmastonmuutosta ei saada kuriin.

Se uusi on halpaa siksi että se tuotetaan orjatyöllä maissa joissa ei piitata ekologisuudesta ja eettisyydestä. Ja me hukutaan tuohon tavaraan, jota jopa poltetaan, kun se ei sesongissa menekään kaupaksi. Joten joku herääminen tässä pitäisi tapahtua. Vaan ei, täällä paheksutaan sivu tolkulla sitä kun jotkut edes yrittää.

Vierailija
411/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saatan sanoa tietyistä asioista noin. Maksan kyllä mielelläni hyvästä laadusta, mutta on paljon asioita jotka ovat mielestäni täysin turhia, enkä ymmärrä että kukaan haluaisi käyttää rahojaan sellaiseen.

Monesti köyhyyttään valittelevat ihmiset eivät olisi niin köyhiä, kun eivät syytäisi rahojaan turhiin asioihin joita ilmankin pärjää.

Mä mietin tuota rahankäyttöä aina kun katselen kavereitani joilla ei oo kauheasti rahaa, niin aina kun ollaan oltu baarissa mennään pizzerian kautta kotiin. Tai darrapäivänä tilataan kotiin. Eikö jo jos sen valmiiks tietää et haluu pizzaa nii kannattais ostaa valmiiks pakastepizza odottamaan kun ei ne ees oo kebabpizzoja huonompia.

Vai onko se niin et se kolmen tai neljän euron pizza näyttää selvinpäin aupassa kalliilta mut sit muutaman tuopin jälkeen 9e kebabbilassa ei tunnu missään?

Mä syön aina välillä pitserian pitsaa mutta en juuri koskaan pakastepitsaa. Se on melkein pelkkää pohjaa ja eikä se mitään halpaa ole, niin pahan makuisesta ruuasta ei kannata minusta maksaa mitään. Joko kotiruoka tai kunnollinen mättö.

Sitä paitsi olisi erittäin huono idea kavereillesi mennä kotiin kovassa kännissä ja alkaa siellä paistamaan pitsaa. Saattaa sammua sohvalle kun on pitsa uunissa, seuraavaksi huutaa palohälytin tai naapurit ja poliisit ovat ovella!

Vierailija
412/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä ne jatkuvasti korjattavat asiat oikein ovat? Kerro esimerkkejä. Minulla on nimittäin vaikka miten paljon opiskeluaikaisia tavaroita, lähes 20 vuotta vanhoja. Ihan ehjiä. Kahvinkeitin, silitysrauta, pöytiä, tuoleja, kippoja, kuppeja, verhoja, vaatteita... Hävittämisen syy on lähes aina ollut kulunut ulkonäkö tai se, että halusin laadukkaamman tilalle.

Kuljet siis samoissa vaatteissa ja kengissä vieläkin, eikä puhelimetkaan hajoa? Höhöpöpö. Itse vaihdan puhelimen 7-8 vuoden välein, vaihdan siihen itse näytön, parsin omat vaatteeni ja käytän kengät suutarilla. Paistinpannut ja muut ovat hankittu ajatuksella että ne ovat ikuisia, huonekalut on vanhempia kuin minä, ja niitä voi myös aina kunnostaa.

Edustat juuri tätä nykyihmisen käsittämätöntä piittaamattomuutta. Ei yhtään ihmetytä että ilmastonmuutosta ei saada kuriin.

Se uusi on halpaa siksi että se tuotetaan orjatyöllä maissa joissa ei piitata ekologisuudesta ja eettisyydestä. Ja me hukutaan tuohon tavaraan, jota jopa poltetaan, kun se ei sesongissa menekään kaupaksi. Joten joku herääminen tässä pitäisi tapahtua. Vaan ei, täällä paheksutaan sivu tolkulla sitä kun jotkut edes yrittää.

Jos ei ole rahaa ostaa kerralla kunnollisia niin esimerkiksi paistinpannut ja kumisaappaat menevät rikki. Tämä on se ongelma.

Vierailija
413/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole koskaan tainnut edes syödä kunnon pizzaa nuukuuksissasi? Jotain pakastepizzaa ja pizzerian/kebabbilan kunnon pizzaa ei voi edes verrata keskenään, niin erilaisia ovat.

Vierailija
414/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapuri, keski-ikää lähestyvä mies. Ei haluaisi maksaa mistään mitään, jatkuvaa valitusta kuinka kaikki maksaa niin paljon. On yrittäjä ja sanoo, että inhoaa ihmisiä, jotka yrittävät tinkiä hinnasta.

Meidän talo maalattiin viime kesänä. Siitä lähtien on säännöllisesti huomauttanut, että ”kuka hullu palkkaa maalarin”. Heidän talonsa pitäisi myös maalata, on luvannut vaimolleen viimeiset kaksi vuotta, että ”ensi kesänä maalaan talon”.

Vierailija
415/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No nämä tietyt autoihmiset ovat kaikista pahimpia. Vaivattomuus ei ole heille mikään hyve. He pitävät leasing-sopimuksia suuren luokan kusetuksena, koska heille tärkeintä on rahan säästö ei helppous. He eivät myöskään ikinä maksaisi renkaiden vaihdosta ja säilytyksestä. Ja pahinta tosiaan on. että ovat suuna päänä ojentamassa muita tuhlaamisesta tyhmäksi leimaten, he eivät vain ymmärrä, että ei niitä leasing-sopimuksia olisi ja myytäisi, jos ei olis merkittävää ryhmää, jota ei kiinnosta auton harrastaminen vaan se on välttämättömyys, johon ei haluta käyttää aikaa ja vaivaa.  

Joku renkaiden vaihto ei ole kauhean iso vaiva, kaksi kertaa vuodessa noin tunti. Isompi vaiva mulle on se että joudun varaamaan siihen aikaa, viemään auton johonkin silloin kun kaikki muutkin renkaitaan vaihtavat jne. Vaikka 5km säteellä onkin varmaan kymmenen firmaa jotka tuon tekisivät plus säilytyksen. Mä pidän helpompana sitä että vaihdan renkaat just silloin kun itsellä on aikaa, en halua käyttää tollaseen aikatauluttamiseen yhtään hetkeä. 

Samoin leasing-sopparit. En pidä siitä saatavaa helppoutta sen rahan arvoisena. Mutta ihmiset arvottavat erilaisia asioita. Mulle uusi auto ei ole mikään itseisarvo, kun en autoa käytännössä välitä kauhean usein edes pestä. 

Ihmiset ovat erilaisia. Itse asun 5 minuutin ajomatkan päässä rengasliikkeestä, renkaiden vaihtoon ja tasapainotukseen menee se 10-15 minuuttia, maksuun 1 minuutti ja sitten voinkin jo ajella kotiin tai asioille. Vanhat renkaat pestään ja laitetaan rengashotelliin liikkeen toimesta. Helppoa eikä maksa paljoa. Miksi vaihtaisin renkaat itse sateessa kun helpommallakin pääsee ja voin tehdä senkin ajan miellyttävämpiä asioita?

Vierailija
416/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli 9 euroa pizzasta on paljon mutta kaljat kapakassa ei maksa juuri mitään.. 6-7 euron tuoppeja kumotaan kymmenittäin. Sairasta.

Vierailija
417/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen toisaalta äärettömän pihi, mutta voin myös ostaa silmää räpäyttämättä 5000e matkan😅Mutta jos näen maassa tölkin kerään varmasti, vaatteet pidän puhki ja en osta kun mitä ihan pakko. Ruoat ostan 99% ilta-alesta,resq sovelluksella tai tehtaanmyymälästä isot satsit..merkkilaukkuja taas minulla on iso kokoelma😅Syömässä käyn ravintoloissa, mutta kahvin kohdalla iskee piheys..juurikin kun kupin hinnalla saa paketin😅

Puhkikuluneet vaatteet ja merkkilaukku? Varmasti hyvä yhdistelmä 😅

Vierailija
418/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei, puhelin ei ole milloinkaan hajonnut. Enkä kyllä ymmärrä miten se edes tähän liittyy, kun normi kaduntallaaja ei sitä osaisi itse korjata. Ja ei, minulla vaatteetkaan eivät hajoile. Kuluvat loppuun kyllä, mutta siihen ei korjaaminen auta.

Sinun on muuten ihan turha saarnata kenellekään piittaamattomuudesta tai epäekologisuudesta, kun vaihdat kännykän 7-8 vuoden välein! Miksi helvetissä sinulla edes on kännykkä? Et sinä tarvitse sitä. Mutta et sinä ympäristöstä piittaa mitään. Sinulla on vain sairas pakkomielle hallita muiden rahankäyttöä.

Täällä keskustelussa on kyllä niin inhottavia, vastenmielisiä ihmisiä että en voi ymmärtää. Juuri näitä joista aloitus onkin tehty.

Vierailija
419/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tyhmää olla avuton ja maksaa kaikesta.

Esimerkki

Erillisuunistamme rikkoutui vastus. Kodinkonekorjaamo antoi korjaustarjoukseksi 350-400€.

Suomesta ostettuna varaosa olisi maksanut 170€

Saksalaisesta liikkeestä tilattuna tehtaan alkuperäinen varaosa 39€ kotiin kuljetettuna. Vaihtamiseen kului minulta tunti aikaa kaikkinensa.

Uusavuton olisi maksanut moninkertaisen hinnan korjauksesta tai ostanut uuden.

Kun osaa ja pystyy, voi vähentää työntekoa, kun rahat riittävät silti pidempään.

Et laskenut tuohon aikaa mikä sinulta kului aiheen googlettamiseen ja osan vaihtamisen opiskeluun. Tuollaiseen menee helposti koko päivä, olen kokeillut. Ja ei, en usko kun väität että sinulla meni 5 minuuttia.

Koko päivä Googletukseen? Et vain osaa.

Jos sulla on vanhan uunin tyyppinumero, niin aikaa menee noin 20 sekuntia googlettaa varaosanumero ja noin kolme minuuttia löytää edullisin toimittaja.

Ja osan vaihtamisen opiskelun olen suorittanut elämäni varrella, kun olen laidasta laitaan laitteita korjannut. Muutaman ruuvin ja liittimen irroitukseen ei tarvita pitkää perehtymistä. Samalla kun lähdet edestä purkamaan rojua, niin näet rakenteen.

Taidat olla ihan kädetön tai kärsit pahasta hahmottamisen vaikeudesta, jos kaikkeen pitää päiväkaupalla perehtyä, kuinka mekaniikka toimii.

Pisin aika meni syöttökaapelin irroitukseen, kun oli syvällä saarekkeen keskellä, niin oli vähän hankala työasento. Loppu oli pelkkää ruuvaamista.

No niin, sieltähän se tuli. Olet koko elämäsi opetellut juttujen korjailua ja olet tehnyt siitä ihmisarvon mittarin. Nyt sitten syydät haukkuja sellaisten niskaan, joita sinun harrastuksesi ei kiinnosta. Laske siihen harrastukseesi elämäsi varrella käyttämäsi aika, niin tiedät miten pitkään todellisuudessa siihen korjaamiseen meni. Harrastuukseesi on myös mennyt huomattavasti enemmän rahaa kuin tuo mainitsemasi muutama kymppi.

Olet juuri sitä sietämätöntä ihmistyyppiä, josta tämä aloitus on tehty.

Olen muuten maalannut tauluja koko elämäni ja olen säästänyt pitkän pennin, kun seinillä roikkuu omaa taidettani. Olen myynytkin muutamia, joten voin tässä tehdä pikaisen arvion että olen säästänyt vähintään 5 000 euroa. Sen summan edestä suunnilleen kotonani roikkuu tauluja.

Joten menepä sinä uunin korjailija youtubeen ja katso sieltä ohjeet miten maalataan taulu. Et tuhlaa enää siihen livelove-roskaan vaan tekaiset pikaisesti vaikka perheesi muotokuvat seinälle. Vai oletko ihan kädetön?

Haha! Viisi tonnia säästöä, kun nobody on tuhertanut työväenopiston opeilla impressionistista toritaidetta...

Suurimman säästön olen tehnyt rakentamalla isohkon (+250 neliötä) omin pitkästä tavarasta. Puutkin tulivat omasta metsästä itse kaataen. Materiaali ja työpalkkasäästöt n. 200 tuhatta euroa.

Älä sitten pistä sitä homepommia kiertoon vaan polta kun aika on. Sinunlaistesi osaamattomien tunarien tekeleitä on asuntomarkkinat väärällään. En ottaisi edes ilmaiseksi jonkun omin kätösin väsäämää ns. taloa.

Vierailija
420/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen. Näillä ihmisillä ei yleensä ole yhtään mitään. Tietenkään. Koska mitäänhän ei koskaan kannata hankkia.

Yleensä näillä viksuilla rahan käyttäjillä on velaton talo, pari autoa ja moottorivene ja hankinnassa motskari, kaikki velattomia ja motskari ostetaan luonnollisesti käteisellä.

En ymmärrä miksi huvikäyttöön tarkoitetun veneen ja moottoripyörän (joiden molempien käyttöaika Suomen ilmastossa on maks. 6 kk, joiden arvo alenee vuosi vuodelta ja joiden ylläpito, käyttäminen ja säilyttäminen maksavat rahaa) hankkiminen olisi fiksua rahankäyttöä mutta kympin kuluttaminen kahvilassa istumiseen on turhaa ja paheksuttavaa.