Tunnetko 'mitä järkeä tuosta on maksaa' -ihmisiä?
Joiden elämäntehtävä on saada kaikki ilmaiseksi vaikka se olisikin työlästä. Mistään ei haluta maksaa mitään ja muiden "tuhlailulle" pyöritellään päätä.
Kommentit (522)
Minä itse taidan olla sellainen. Jos tarvitsen maitoa niin ostan lehmän. Ihan vakavissaan olen katsellut metsäpalstoja läheltä pääkaupunkiseutua.. Siitä kun tekee itse polttopuita niin pitkässä juoksussahan se maksaa itsensä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
äkkiä Alkoon ja Prismaan kirjoitti:
Kun lyödään numerot pöytään kahvilassa kahvittelu näyttää järjettömältä.
Saat kupillisen mokkaa 3 eurolla. Kahvilayrittäjä tekee 4 euron kahvipaketista 60 kupillista kahvia saaden 4 euron sijoituksella 180 euroa. Vähennetään tuo neljä euroa ja vielä ruhtinaalliset 6 euroa maidosta, kermasta ja sokerista. Jää 170 euroa voittoa.
Menet viereiseen baariin ja ajattelet että 4 senttilitraa koskenkorvaa suoraan pakkasesta olisi nyt hyvä juomavalinta. Kyyppari laskee juoman shottilasiin ja ilmoittaa hinnan: "Se ois 53 euroa. Otamme nykyisin kossusta saman katteen kuin naapurin kahvila kahvista joten hintaa tulee 4 sentin paukulle se viiskytkolme."
Kahvilan pitäjällä on siis menoina vain raaka-ainekulut? Mitään veroja, vuokria, palkkoja tai muita sellaisia ikävyyksiä ei tarvitse maksaa? Minä alan välittömästi kahvilayrittäjäksi.
Kahvilassa näkee näitä läppärinnäppäilijöitä. Ostetaan kahvi ja varataan pöytä etäkonttoriksi. Mitä järkeä hommata omaa konttoria. Ei todellakaan käy kahvilayrittäjää kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikeissa hankkia leasing-auton, jotta mun ei enää koskaan tarvitse stressata auton hajoamisesta ja yllättävistä korjaamokuluista. Pari ihmistä on olleet suunnilleen toimittamassa mua hoitoon, koska eihän tollasesta nyt kannata maksaa! Eivät siis käsitä, että joku on valmis maksamaan helppoudesta eikä tavoittele taloudellisesti järkevintä vaihtoehtoa.
Ap
Tuo onkin ihan totaalisen järjetöntä. Jos sinulla on yksityisenä henkilönä varaa leasing-autoon, niin silloin sinulla on varaa ostaa myös täysin uusi auto vaikkapa sitten osamaksulla. Uusi auto ei yleisesti ottaen hajoa tai sitä tarvi juuri korjaamolla käyttää. Lisäksi autolaina on lähes ilmaista nykypäivänä. Muutaman vuoden leasing-maksuilla maksaa sen uuden auton täysin velattomaksi.
Olipa totaalisen järjetön vastaus. Osamaksukaan ei ole täysin ilmainen ja se osamaksu on hieman kuin leasingmaksu paitsi ilman sitä, mitä leasingiin kuuluu. Auton voi kolmen vuoden päästä jättää takaisin ja se on vaivatonta, ei tarvitse miettiä arvoa, välirahoja ja saa alle uuden toimivan pelin ilman huolia yllättävistä kuluista kun kaikki on paketoitu. Helppoa ja yllätyksetöntä, sehän se ajatus on. Kuten joku täällä sanoi, rahaa voi tienata lisää mutta aikaa ei saa lisää. Tämä vaivattomuuden käsite tuntuu olevan täysin vieras, halveksittava ja nimittelyn arvoinen asia todella monelle. Minä tienaan, jotta elämä ei olisi yhtä suorittamista ja kärvistelyä.
Ja kyllä, leasingbusiness on voitollista liiketoimintaa ja niin on niiden autojen myynit ja rahoituslainatkin, kaikista jää myyjälle voittoa.
Ja tämä vastaus kuuluu samaan kategoriaan kuin: "Ei ole mitään järkeä laittaa omistusasuntoa, kun tonnin kuukausivuokrallakin saa mukavia ja tasokkaita asuntoja, eikä tarvitse stressata mahdollisia remonttikuluja tms"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan mikä p@skamyrsky nousi siitä, kun joku nuori nainen oli palkannut siivoojan siivoamaan yksiönsä. Ihan hirveää tuhlausta ja laiskuutta ja uusavuttomuutta ja rappiota..
Toiset ajattelevat, että siihen siivoojaan käytetyllä rahalla saattaisi saada kaksion ja enemmän tilaa.
En tiedä miten muualla, mutta täälläpäin hyväkuntoiset kaksiot järkevällä sijainnilla maksavat noin 120 000 euroa, etelän kasvukeskuksissa tietysti paljon enemmän. Kotisiivouksen hinta on n. 38 euroa/tunti, siitä kotitalousvähennys pois satasen omavastuun jälkeen. Laskepa kuinka monta vuotta yksiössä asuvan pitäisi siivouttaa kämppänsä siivojalla ennen kuin siihen olisi mennyt kaksion hinta, jos siivooja käy kerran viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tyhmää olla avuton ja maksaa kaikesta.
Esimerkki
Erillisuunistamme rikkoutui vastus. Kodinkonekorjaamo antoi korjaustarjoukseksi 350-400€.
Suomesta ostettuna varaosa olisi maksanut 170€Saksalaisesta liikkeestä tilattuna tehtaan alkuperäinen varaosa 39€ kotiin kuljetettuna. Vaihtamiseen kului minulta tunti aikaa kaikkinensa.
Uusavuton olisi maksanut moninkertaisen hinnan korjauksesta tai ostanut uuden.
Kun osaa ja pystyy, voi vähentää työntekoa, kun rahat riittävät silti pidempään.
Et laskenut tuohon aikaa mikä sinulta kului aiheen googlettamiseen ja osan vaihtamisen opiskeluun. Tuollaiseen menee helposti koko päivä, olen kokeillut. Ja ei, en usko kun väität että sinulla meni 5 minuuttia.
Koko päivä Googletukseen? Et vain osaa.
Jos sulla on vanhan uunin tyyppinumero, niin aikaa menee noin 20 sekuntia googlettaa varaosanumero ja noin kolme minuuttia löytää edullisin toimittaja.
Ja osan vaihtamisen opiskelun olen suorittanut elämäni varrella, kun olen laidasta laitaan laitteita korjannut. Muutaman ruuvin ja liittimen irroitukseen ei tarvita pitkää perehtymistä. Samalla kun lähdet edestä purkamaan rojua, niin näet rakenteen.
Taidat olla ihan kädetön tai kärsit pahasta hahmottamisen vaikeudesta, jos kaikkeen pitää päiväkaupalla perehtyä, kuinka mekaniikka toimii.
Pisin aika meni syöttökaapelin irroitukseen, kun oli syvällä saarekkeen keskellä, niin oli vähän hankala työasento. Loppu oli pelkkää ruuvaamista.
No niin, sieltähän se tuli. Olet koko elämäsi opetellut juttujen korjailua ja olet tehnyt siitä ihmisarvon mittarin. Nyt sitten syydät haukkuja sellaisten niskaan, joita sinun harrastuksesi ei kiinnosta. Laske siihen harrastukseesi elämäsi varrella käyttämäsi aika, niin tiedät miten pitkään todellisuudessa siihen korjaamiseen meni. Harrastuukseesi on myös mennyt huomattavasti enemmän rahaa kuin tuo mainitsemasi muutama kymppi.
Olet juuri sitä sietämätöntä ihmistyyppiä, josta tämä aloitus on tehty.
Kerran kävin treffeillä ravintolassa miehen kanssa, joka työskenteli lähihoitajana ja asui isossa kaupungissa, silti hän kertoi omistavansa oman auton, ja siksi olikin outoa, kun hän muuten vaikutti aika pihiltä mieheltä.
Kävimme esimerkiksi brunssilla , johon minulla oli kuponki, jolla sai kaksi brunssia 30€:lla eli 15€/hlö, ja mies sanoi, että hänen mielestään se on ”tosi kallis hinta” brunssista (vaikka se oli tosiasiassa puoleen hintaan)
Eihän lähihoitajan tuloilla kannata omistaa autoa varsinkin jos työpaikalle pääsee paikallisbussilla.
En tunne enkä halua, apua!!!
Hitsi olis kamalaa olla sellaisen ihmisen kanssa 😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appiukkoni.
-Mitä järkeä on maksaa polttopuuta?
-Ei kai nyt sentään ostopuuta?Siinä pari lausetta, jota toistelee ja käy keräilee takkaansa kaupungin hakkuutähteitä, eläkeläisellä kun on aikaa.
Appiukko huolehti velton vävynsä saunaklapitarpeesta ja varasi kaupungin työmaalta leppärankaa.
Ensiksi piti maksaa ne, moottorisahata ne peräkärryyn sopiviksi, kiskoa kotiin, kotona pätkiä ja halkoa ja antaa kuivua ennen käyttöä.
Peräkärryllinen valmista leppäklapia olisi maksanut 50 euroa enemmän kotiintuotuna. Se selvisi, kun huomasin vain 4 km päässä toimivan polttopuukauppiaan ilmoituksen. Työlleni tuli siis hintaa ehkä euro-pari tuntia kohden, kun ei bensa-, teräöljy- ja ketjukuluja lasketa.
Mutta onpa nyt itse tehtyä. Jatkossa ostan jokaisen kalikan pihaantuotuna.
Se säästetty 50€ on säästäväiselle ihmiselle aivam eri mittaluokan raha kuin tuhlarille. Sen takia säästäväiset tekevät itse mitättömältä tuntuvan rahan saadakseen.
Tuo 50€ saattaa olla jollekin esimerkiksi kuukauden lounaat
Toki noin. Mutta kun auto ei kulje 10 km päässä olleelle rankakasalle ja takas ilman bensaa. Moottorisaha ei toimi ilman bensaa, öljyä ja teräketjuja. Ne ku vähentää siitä 50 eurosta, jäi säästöksi ehkä max 30 e.
Eikä edes sitäkään. Kun teet itse puut, tarviit ensinnäkin sen moottorisahan (halvimmatkin noin satasen) ja siihen noi mainitsemasi bensat yms., lisäksi tarviit auton ja peräkärryn. Kaikki tämä itse tekeminen vaatii huomattavat alkuinvestoinnit välineisiin, ja niitä ei tietenkään koskaan vähennetä näistä "säästöistä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikeissa hankkia leasing-auton, jotta mun ei enää koskaan tarvitse stressata auton hajoamisesta ja yllättävistä korjaamokuluista. Pari ihmistä on olleet suunnilleen toimittamassa mua hoitoon, koska eihän tollasesta nyt kannata maksaa! Eivät siis käsitä, että joku on valmis maksamaan helppoudesta eikä tavoittele taloudellisesti järkevintä vaihtoehtoa.
Ap
Ja sitten kaikki yläpeukuttajat paheksuu vuokralla asumista, vaikka sekin perustuu monesti samaan ajatukseen.
Itse kyllä ihmettelen tätä tee-se-itse paheksuntaa. Mielestäni ilmastonmuutoksen kannalta ylikulutus on se suurin ongelma, ja siihen ei yhtään haluta herätä koska siihen puuttuminen vaatisi meiltä vielä enemmän. Moniko teistä heittää hajonneet hyödykkeet roskiin ja ostaa halvalla uutta tilalle sen sijan että opettelisi korjaamaan asiat vaan itse?
Se autoilun kieltäminen ja lihansyönnin lopettaminen kun tosiaan ei riitä.
Mitä ne jatkuvasti korjattavat asiat oikein ovat? Kerro esimerkkejä. Minulla on nimittäin vaikka miten paljon opiskeluaikaisia tavaroita, lähes 20 vuotta vanhoja. Ihan ehjiä. Kahvinkeitin, silitysrauta, pöytiä, tuoleja, kippoja, kuppeja, verhoja, vaatteita... Hävittämisen syy on lähes aina ollut kulunut ulkonäkö tai se, että halusin laadukkaamman tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Minä itse taidan olla sellainen. Jos tarvitsen maitoa niin ostan lehmän. Ihan vakavissaan olen katsellut metsäpalstoja läheltä pääkaupunkiseutua.. Siitä kun tekee itse polttopuita niin pitkässä juoksussahan se maksaa itsensä takaisin.
Joo koska metsäähän ei tarvitse hoitaa eikä vakuutuksia maksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja sitten kaikki yläpeukuttajat paheksuu vuokralla asumista, vaikka sekin perustuu monesti samaan ajatukseen.
Itse kyllä ihmettelen tätä tee-se-itse paheksuntaa. Mielestäni ilmastonmuutoksen kannalta ylikulutus on se suurin ongelma, ja siihen ei yhtään haluta herätä koska siihen puuttuminen vaatisi meiltä vielä enemmän. Moniko teistä heittää hajonneet hyödykkeet roskiin ja ostaa halvalla uutta tilalle sen sijan että opettelisi korjaamaan asiat vaan itse?
Mitä ne jatkuvasti korjattavat asiat oikein ovat? Kerro esimerkkejä. Minulla on nimittäin vaikka miten paljon opiskeluaikaisia tavaroita, lähes 20 vuotta vanhoja. Ihan ehjiä. Kahvinkeitin, silitysrauta, pöytiä, tuoleja, kippoja, kuppeja, verhoja, vaatteita... Hävittämisen syy on lähes aina ollut kulunut ulkonäkö tai se, että halusin laadukkaamman tilalle.
Mulla on viimeisen 10 vuoden aikana mennyt rikki tai kulunut loppuun noista kahvinkeitin, pöytä, tuoleja, ja tietenkin myös kippoja, kuppeja ja vaatteita. Huonekalut oli kavereilta saatuja ja jotain jyskin "laatua". Meillä on kaksi henkeä päivittäin kotona, itse en kuluta lainkaan työpaikan tms tuoleja, kyllä sekin vaikuttaa, onko melkein aina kotona vai käykö vain kääntymässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo on muuten vaarallista jos tee-se-itse miehet ja naiset alkavat sähkölaitteita korjailemaan ilman asiaankuuluvaa koulutusta eli en suosittele, mielummin tilaa sitten ammattilaisen apuun jolla on osaaminen ja vakuutukset kunnossa.
Ystävällä on kaiken itse tekevä mies, ei ole erityisen kätevä mutta itse pitää tehdä kiroilun ja raivoamisen saattelemana. Viimeisin letkautus oli kun ukko sanoi vetävänsä itse sähköt uuteen taloon koska siitäkään ei kannata maksaa ammattilaiselle ja miehen pitää kaikki osata tehdä itse. Näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki
Erillisuunistamme rikkoutui vastus. Kodinkonekorjaamo antoi korjaustarjoukseksi 350-400€.
Suomesta ostettuna varaosa olisi maksanut 170€Saksalaisesta liikkeestä tilattuna tehtaan alkuperäinen varaosa 39€ kotiin kuljetettuna. Vaihtamiseen kului minulta tunti aikaa kaikkinensa.
Kun osaa ja pystyy, voi vähentää työntekoa, kun rahat riittävät silti pidempään.
Et laskenut tuohon aikaa mikä sinulta kului aiheen googlettamiseen ja osan vaihtamisen opiskeluun. Tuollaiseen menee helposti koko päivä, olen kokeillut. Ja ei, en usko kun väität että sinulla meni 5 minuuttia.
Jos sulla on vanhan uunin tyyppinumero, niin aikaa menee noin 20 sekuntia googlettaa varaosanumero ja noin kolme minuuttia löytää edullisin toimittaja.
Ja osan vaihtamisen opiskelun olen suorittanut elämäni varrella, kun olen laidasta laitaan laitteita korjannut. Muutaman ruuvin ja liittimen irroitukseen ei tarvita pitkää perehtymistä. Samalla kun lähdet edestä purkamaan rojua, niin näet rakenteen.
Taidat olla ihan kädetön tai kärsit pahasta hahmottamisen vaikeudesta, jos kaikkeen pitää päiväkaupalla perehtyä, kuinka mekaniikka toimii.
Pisin aika meni syöttökaapelin irroitukseen, kun oli syvällä saarekkeen keskellä, niin oli vähän hankala työasento. Loppu oli pelkkää ruuvaamista.No niin, sieltähän se tuli. Olet koko elämäsi opetellut juttujen korjailua ja olet tehnyt siitä ihmisarvon mittarin. Nyt sitten syydät haukkuja sellaisten niskaan, joita sinun harrastuksesi ei kiinnosta. Laske siihen harrastukseesi elämäsi varrella käyttämäsi aika, niin tiedät miten pitkään todellisuudessa siihen korjaamiseen meni. Harrastuukseesi on myös mennyt huomattavasti enemmän rahaa kuin tuo mainitsemasi muutama kymppi.
Olen muuten maalannut tauluja koko elämäni ja olen säästänyt pitkän pennin, kun seinillä roikkuu omaa taidettani. Olen myynytkin muutamia, joten voin tässä tehdä pikaisen arvion että olen säästänyt vähintään 5 000 euroa. Sen summan edestä suunnilleen kotonani roikkuu tauluja.
Joten menepä sinä uunin korjailija youtubeen ja katso sieltä ohjeet miten maalataan taulu. Et tuhlaa enää siihen livelove-roskaan vaan tekaiset pikaisesti vaikka perheesi muotokuvat seinälle. Vai oletko ihan kädetön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on mennä kahvilaan, kun kotonakin voi keittää kahvit?
Mitä järkeä on keittää kahvia, kun veden juominen on paljon halvempaa ja terveellisempää?
Mitä järkeä on mennä ravintolaan syömään, kun ruokaa voi laittaa kotona?
Mitä järkeä on mennä konserttiin, kun kotona voi kuunnella radiota?
Mitä järkeä on maksaa kampaajalle, kun hiukset voi leikata ja värjätä kotona?
Mitä järkeä on käydä kuntosalilla, kun kotonakin voi jumpata?
Mitä järkeä on mennä laskettelemaan, kun metsät ovat täynnä mäkiä?
Mitä järkeä on maksaa uimahallimaksua, kun Suomi on täynnä järviä?
Mitä järkeä on ostaa torilta marjoja, kun niitäkin on metsät täynnä?
Mitä järkeä on lainata kirjastosta jonkun toisen kirjoittamia kirjoja, kun voi itse kirjoittaa omat kirjansa?
Mitä järkeä on laittaa lapset kouluun, kun itsekin voi opettaa ne kotona?
Mitä järkeä on ottaa koira, kun itsekin voi haukkua kaikki vieraat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo on muuten vaarallista jos tee-se-itse miehet ja naiset alkavat sähkölaitteita korjailemaan ilman asiaankuuluvaa koulutusta eli en suosittele, mielummin tilaa sitten ammattilaisen apuun jolla on osaaminen ja vakuutukset kunnossa.
Ystävällä on kaiken itse tekevä mies, ei ole erityisen kätevä mutta itse pitää tehdä kiroilun ja raivoamisen saattelemana. Viimeisin letkautus oli kun ukko sanoi vetävänsä itse sähköt uuteen taloon koska siitäkään ei kannata maksaa ammattilaiselle ja miehen pitää kaikki osata tehdä itse. Näin.
Olen asunut kahdessakin asunnossa missä entinen omistaja oli säästänyt sähkötöissä ja tehnyt itse. Oikea sähkäri kyllä päivitteli kun tuli korjaamaan tuhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mulla on viimeisen 10 vuoden aikana mennyt rikki tai kulunut loppuun noista kahvinkeitin, pöytä, tuoleja, ja tietenkin myös kippoja, kuppeja ja vaatteita. Huonekalut oli kavereilta saatuja ja jotain jyskin "laatua". Meillä on kaksi henkeä päivittäin kotona, itse en kuluta lainkaan työpaikan tms tuoleja, kyllä sekin vaikuttaa, onko melkein aina kotona vai käykö vain kääntymässä.
Eihän tuoli tai pöytä kulu loppuun :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki
Pisin aika meni syöttökaapelin irroitukseen, kun oli syvällä saarekkeen keskellä, niin oli vähän hankala työasento. Loppu oli pelkkää ruuvaamista.No niin, sieltähän se tuli. Olet koko elämäsi opetellut juttujen korjailua ja olet tehnyt siitä ihmisarvon mittarin. Nyt sitten syydät haukkuja sellaisten niskaan, joita sinun harrastuksesi ei kiinnosta. Laske siihen harrastukseesi elämäsi varrella käyttämäsi aika, niin tiedät miten pitkään todellisuudessa siihen korjaamiseen meni. Harrastuukseesi on myös mennyt huomattavasti enemmän rahaa kuin tuo mainitsemasi muutama kymppi.
Tämä. Mulla käy kerran parissa vuodessa (!) palkattu talkkari tekemässä tuollaiset ja tuo välineensä mukana. Itsellä ei ole paljon muuta kuin ruuvimeisseli ja vasara enkä koe halua perehtyä korjauksiin ainakaan enempää kuin mitä noilla pääsee tekemään. Rahaa tuohon menee noin 60 euroa vuodessa, josta voi vielä vähentää vielä kotitalousvähennyksen eli maksettavaa jää 36 euroa. Jos opettelisin itse korjaukset ja ostaisin akkuporakoneen jne. niin kai siinä pääsisi joskus viiden, kymmenen vuoden kuluttua voiton puolelle. Minusta on kuitenkin mukava keskittyä muihin asioihin ja olla säilyttämättä itselläni harvoin tarvittavia työkaluja.
Kristiina xx kirjoitti:
Kerran kävin treffeillä ravintolassa miehen kanssa, joka työskenteli lähihoitajana ja asui isossa kaupungissa, silti hän kertoi omistavansa oman auton, ja siksi olikin outoa, kun hän muuten vaikutti aika pihiltä mieheltä.
Kävimme esimerkiksi brunssilla , johon minulla oli kuponki, jolla sai kaksi brunssia 30€:lla eli 15€/hlö, ja mies sanoi, että hänen mielestään se on ”tosi kallis hinta” brunssista (vaikka se oli tosiasiassa puoleen hintaan).
Sehän riippuu suoraan siitä, että mitä kukainenkin arvostaa ja mihin haluaa laittaa rahaa. 15 eurolla saa kaupasta ison läjän ruokaa. Meilläkin on kaveripiirissä eräs tyyppi, joka ei ikinä suostu lähtemään kaveriporukassa muutamalla tuopilliselle, kun ne baarihintaiset tuopit on niin kalliita. Lähtee aina kotiin siinä vaiheessa, kun muut ovat siirtymässä niiden baarihintaisten juomien pariin. Silti samalla tyypillä on suht uusi talo ja auto, kaksi sijoitusasuntoa ja matkustelee varsin paljon ulkomailla. Sitten muutama baarihintainen juoma vanhan kaveriporukan kanssa on kynnyskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eihän tuoli tai pöytä kulu loppuun :D
Et ole jyskin tuoleja tavannut? Kyllä niihin puisiin tuli naarmuja, puita katkesi selkänojista, ja tuolien ruuveja kiristelin aikani mutta ei sitä sitten viitsinyt kun ne alkoi muutenkin olla finaalissa ja epäsiistejä ja ruuvitkin alkoi pyöriä paikallaan pehmeässä puussa. Sitten oli sellaisia erilaisia mitkä oli levystä ja metallista tehty, niistä lähti osat irti toisistaan ja metalli vääntyili. Ja olen normaalipainoinen.
Tunnen. Itseni. Kysymys "mitä järkeä tuosta on maksaa" jättää liikaa tulkinnanvaraa tai käsitysvaraa. Ympärillä on paljon houkutuksia ja "tarpeita", sekä rahallisia oikoteitä, jonka vuoksi korvien välistä täytyy luonnollisesti löytyä järjen ääni, joka kysyy tai toteaa "mitä järkeä tuosta on maksaa". Järkevämpi kysymys on "mistä on järkevää maksaa, miten paljon ja mistä ei".