Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko 'mitä järkeä tuosta on maksaa' -ihmisiä?

Vierailija
10.04.2021 |

Joiden elämäntehtävä on saada kaikki ilmaiseksi vaikka se olisikin työlästä. Mistään ei haluta maksaa mitään ja muiden "tuhlailulle" pyöritellään päätä.

Kommentit (522)

Vierailija
421/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuljet siis samoissa vaatteissa ja kengissä vieläkin, eikä puhelimetkaan hajoa? Höhöpöpö. Itse vaihdan puhelimen 7-8 vuoden välein, vaihdan siihen itse näytön, parsin omat vaatteeni ja käytän kengät suutarilla. Paistinpannut ja muut ovat hankittu ajatuksella että ne ovat ikuisia, huonekalut on vanhempia kuin minä, ja niitä voi myös aina kunnostaa.

Edustat juuri tätä nykyihmisen käsittämätöntä piittaamattomuutta. Ei yhtään ihmetytä että ilmastonmuutosta ei saada kuriin.

Se uusi on halpaa siksi että se tuotetaan orjatyöllä maissa joissa ei piitata ekologisuudesta ja eettisyydestä. Ja me hukutaan tuohon tavaraan, jota jopa poltetaan, kun se ei sesongissa menekään kaupaksi. Joten joku herääminen tässä pitäisi tapahtua. Vaan ei, täällä paheksutaan sivu tolkulla sitä kun jotkut edes yrittää.

Respect. Tässä maailmassa on tavaraa aivan liikaa ja sitä tehdään lisää länsimaalaisten hedonistisuuden vuoksi. Ehjiä vaatteita heitetään pois, koska eivät ole enää muodissa. Pitää saada uusi tavara x vaan ihan huvin vuoksi vaikka vanhakin vielä toimii.

En ostele itse juurikaan muuta kuin ruokaa kaupasta. Käyn välillä hemmottelemassa itseäni pikaruoalla tai kahvilla. Mutta en osta muotia enkä uusinta tekniikkaa. En ajele turhaan, suurimman osan matkoista menen pyörällä. Pyörä on ostettu käytettynä parilla sadalla ja sillä on ajeltu jo vuosia. Korjaan siihen itse sen minkä osaan.

Ja tällaisesta toiminnasta minua alaspeukutetaan. Olisi kait parempi olla ja elää kuten suurin osa muistakin ja äänestää maapallon tuhon puolesta, hurskastellen että kulutus lisää työpaikkoja.

Vierailija
422/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aikeissa hankkia leasing-auton, jotta mun ei enää koskaan tarvitse stressata auton hajoamisesta ja yllättävistä korjaamokuluista. Pari ihmistä on olleet suunnilleen toimittamassa mua hoitoon, koska eihän tollasesta nyt kannata maksaa! Eivät siis käsitä, että joku on valmis maksamaan helppoudesta eikä tavoittele taloudellisesti järkevintä vaihtoehtoa.

Ap

Ja sitten kaikki yläpeukuttajat paheksuu vuokralla asumista, vaikka sekin perustuu monesti samaan ajatukseen.

Itse kyllä ihmettelen tätä tee-se-itse paheksuntaa. Mielestäni ilmastonmuutoksen kannalta ylikulutus on se suurin ongelma, ja siihen ei yhtään haluta herätä koska siihen puuttuminen vaatisi meiltä vielä enemmän. Moniko teistä heittää hajonneet hyödykkeet roskiin ja ostaa halvalla uutta tilalle sen sijan että opettelisi korjaamaan asiat vaan itse?

Se autoilun kieltäminen ja lihansyönnin lopettaminen kun tosiaan ei riitä.

Mitä ne jatkuvasti korjattavat asiat oikein ovat? Kerro esimerkkejä. Minulla on nimittäin vaikka miten paljon opiskeluaikaisia tavaroita, lähes 20 vuotta vanhoja. Ihan ehjiä. Kahvinkeitin, silitysrauta, pöytiä, tuoleja, kippoja, kuppeja, verhoja, vaatteita... Hävittämisen syy on lähes aina ollut kulunut ulkonäkö tai se, että halusin laadukkaamman tilalle.

Mulla on viimeisen 10 vuoden aikana mennyt rikki tai kulunut loppuun noista kahvinkeitin, pöytä, tuoleja, ja tietenkin myös kippoja, kuppeja ja vaatteita. Huonekalut oli kavereilta saatuja ja jotain jyskin "laatua". Meillä on kaksi henkeä päivittäin kotona, itse en kuluta lainkaan työpaikan tms tuoleja, kyllä sekin vaikuttaa, onko melkein aina kotona vai käykö vain kääntymässä.

Eihän tuoli tai pöytä kulu loppuun :D

Et ole jyskin tuoleja tavannut? Kyllä niihin puisiin tuli naarmuja, puita katkesi selkänojista, ja tuolien ruuveja kiristelin aikani mutta ei sitä sitten viitsinyt kun ne alkoi muutenkin olla finaalissa ja epäsiistejä ja ruuvitkin alkoi pyöriä paikallaan pehmeässä puussa. Sitten oli sellaisia erilaisia mitkä oli levystä ja metallista tehty, niistä lähti osat irti toisistaan ja metalli vääntyili. Ja olen normaalipainoinen.

Olen. Minulla on jyskin tuoleja ja pöytiä. 20 vuotta vanhoja. Kaikki ehjiä ja siistejä, paitsi nojatuolin päällinen kului puhki pari vuotta sitten. Ei niitä kalusteita tarvitse paiskoa ja kolhia, niin halvatkin kestää hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuljet siis samoissa vaatteissa ja kengissä vieläkin, eikä puhelimetkaan hajoa? Höhöpöpö. Itse vaihdan puhelimen 7-8 vuoden välein, vaihdan siihen itse näytön, parsin omat vaatteeni ja käytän kengät suutarilla. Paistinpannut ja muut ovat hankittu ajatuksella että ne ovat ikuisia, huonekalut on vanhempia kuin minä, ja niitä voi myös aina kunnostaa.

Edustat juuri tätä nykyihmisen käsittämätöntä piittaamattomuutta. Ei yhtään ihmetytä että ilmastonmuutosta ei saada kuriin.

Se uusi on halpaa siksi että se tuotetaan orjatyöllä maissa joissa ei piitata ekologisuudesta ja eettisyydestä. Ja me hukutaan tuohon tavaraan, jota jopa poltetaan, kun se ei sesongissa menekään kaupaksi. Joten joku herääminen tässä pitäisi tapahtua. Vaan ei, täällä paheksutaan sivu tolkulla sitä kun jotkut edes yrittää.

Respect. Tässä maailmassa on tavaraa aivan liikaa ja sitä tehdään lisää länsimaalaisten hedonistisuuden vuoksi. Ehjiä vaatteita heitetään pois, koska eivät ole enää muodissa. Pitää saada uusi tavara x vaan ihan huvin vuoksi vaikka vanhakin vielä toimii.

En ostele itse juurikaan muuta kuin ruokaa kaupasta. Käyn välillä hemmottelemassa itseäni pikaruoalla tai kahvilla. Mutta en osta muotia enkä uusinta tekniikkaa. En ajele turhaan, suurimman osan matkoista menen pyörällä. Pyörä on ostettu käytettynä parilla sadalla ja sillä on ajeltu jo vuosia. Korjaan siihen itse sen minkä osaan.

Ja tällaisesta toiminnasta minua alaspeukutetaan. Olisi kait parempi olla ja elää kuten suurin osa muistakin ja äänestää maapallon tuhon puolesta, hurskastellen että kulutus lisää työpaikkoja.

Kunnioitat ihmistä joka ostelee jatkuvasti uusia kännyköitä? Vai oletko sittenkin sama kirjoittaja?

Vierailija
424/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnioitat ihmistä joka ostelee jatkuvasti uusia kännyköitä? Vai oletko sittenkin sama kirjoittaja?

En ole sama kirjoittaja mutta mielestäni 7-8 vuoden välein kännykän uusiminen ei ole kohtuutonta. Eihän ne oikein enää toimikaan 5v jälkeen. Akku on ihan sippi ja ne puhelimet hidastuu vanhuuttaan.

Vierailija
425/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole sama kirjoittaja mutta mielestäni 7-8 vuoden välein kännykän uusiminen ei ole kohtuutonta. Eihän ne oikein enää toimikaan 5v jälkeen. Akku on ihan sippi ja ne puhelimet hidastuu vanhuuttaan.

Ai eivät toimi? Just joo. Tässäpä nähdäänkin miten valikoivaa ilmastosaarnaaminen on. Minä satun tykkäämään uusista kännyköistä joten totta kai niitä saa ostella koko ajan kun eihän ne edes toimi! No miksi sitten sinusta on ok edes ostaa koko kännykkä? Ei kukaan tarvitse älypuhelinta.

Vierailija
426/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai eivät toimi? Just joo. Tässäpä nähdäänkin miten valikoivaa ilmastosaarnaaminen on. Minä satun tykkäämään uusista kännyköistä joten totta kai niitä saa ostella koko ajan kun eihän ne edes toimi! No miksi sitten sinusta on ok edes ostaa koko kännykkä? Ei kukaan tarvitse älypuhelinta.

Älypuhelin on perusteltu jos sillä voi korvata tietokoneen. Esim pankkiasioiden hoitaminen on nykyään aika vaikeaa ilman tietokonetta. Kirjastot on nytkin kiinni joten se ei ole hyvä vaihtoehto.

Vierailija
427/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim minulla ei ole tällä hetkellä tietokonetta mutta älypuhelin on. En kyllä koe pärjääväni ilman ainakin jompaakumpaa. Älypuhelimen "pitäminen" maksanee melkein yhtä paljon kuin vanhanaikaisen luurin käyttö joten miksi ei.

Vierailija
428/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itse taidan olla sellainen. Jos tarvitsen maitoa niin ostan lehmän. Ihan vakavissaan olen katsellut metsäpalstoja läheltä pääkaupunkiseutua.. Siitä kun tekee itse polttopuita niin pitkässä juoksussahan se maksaa itsensä takaisin.

Olin ostamassa itselleni ns. polttopuupalstaa.

Hintapyyntö oli risukkoisesta parin hehtaarin palasta sellainen, että ei mitään järkeä. Hinnat karanneet, kun kaikki haluaa säästää tekemällä klapit itse.

Sillä rahalla saan tilata 30-40 seuraavaa vuotta about 10 m3 kuivaa klapia kotiintoimitettuna, joka vuosi.

Vierailija
429/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstallahan näitä on paljon. Jos sanoo, että palkasta ei jää mitään säästöön eivät ymmärrä lainkaan.

Puhut eri asiasta. On toisaalta ne, joilla raha polttelee näpeissä ja he törsäävät sen välittömästi kaikkeen turhuuteen. Toinen ääripää on sitten nämä, jotka eivät käytä rahaa edes välttämättömiin tuotteisiin, koska ne voi tehdä itse. On mahdollista olla kuulumatta kumpaankaan ryhmään.

Vierailija
430/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista olla kuulumatta kumpaankaan ryhmään.

Tämä!

Vierailija
431/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saituri yleensä tekee itse ja säästää, perillisen onneksi tai vaikka valtion.

Vierailija
432/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein nimenomaan jonkun työn teettäminen ulkopuolisella on näiden mielestä se missä ei ole järkeä. On esim. paljon järkevämpää ostaa parin tonnin päältäajettava ruohonleikkuri (työnnettävällä on niin raskas leikata), kuin palkata 4h:n kautta joku leikkaamaan se nykyisellä koneella 17 euron tuntihintaan. Uuden ruohonleikkurin hinnalla saa melkein kymmenen vuoden ruohonleikkuut.. Mutta kuka nyt toiselle ihmiselle rahojansa antaisi.

Vierailija
433/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja (5 henkilöä toimistossa) suuttui ehdotuksesta siivoojasta. Kaikkea muuta turhaa tilaillaan, mutta laiskuuden huippu kun kehtaa ehdottaa siivoojaa.. Nno, siivotaan tällä asiantuntijan palkalla sitten..

Vierailija
434/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka eivät elä säästeliäästi ja törsäävät rahansa kaikkeen turhuuteen ovat jatkuvasti persaukisia ja asuvat vuokralla. Eli ovat luusereita.

Vierailija
435/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisko Jyväskylästä ison neliön 60 donaa, Laajavoren rinteet 500 metrin päässä. Naapurissa perikunta myynyt 2 vuotta, ei kelpaa kellekään??

Vierailija
436/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein nimenomaan jonkun työn teettäminen ulkopuolisella on näiden mielestä se missä ei ole järkeä. On esim. paljon järkevämpää ostaa parin tonnin päältäajettava ruohonleikkuri (työnnettävällä on niin raskas leikata), kuin palkata 4h:n kautta joku leikkaamaan se nykyisellä koneella 17 euron tuntihintaan. Uuden ruohonleikkurin hinnalla saa melkein kymmenen vuoden ruohonleikkuut.. Mutta kuka nyt toiselle ihmiselle rahojansa antaisi.

Jos sinun nykyinen ruohonleikkurisi on yli 10 vuotta vanha ja haluat uuden, niin oletko ajatellut robottiruohonleikkuria? Sellainen ei ole kallis ja se leikkaa pari tuntia ja sitten lataa itsensä ja säästää sinulta aikaa.

Vierailija
437/522 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni osti jostain  tarjouksesta ison kasan kofeiinipillereita, säästää kuulemma kahvissa! Oli karmean makuiset ne pillerit, yhden maistoin. 

Vierailija
438/522 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä hammaslääkärillä käyminen on aiheuttanut myös kauhistelua. Mitä järkeä on maksaa niin paljon, kun voi mennä kunnalliselle halvemmalla?

Sitä järkeä, että voin itse valita hammaslääkärin, ei tarvitse odottaa kahta vuotta, että saan ajan, saan saman katon alta kaikki palvelut, jotka tarvitsen ja usein myös parempaa kohtelua.

Itse olen kuulut tuon saman asian. käyn yksityisellä hammaslääkärillä.Puolen vuoden välein,käynnyt jo 21 vuotta.Maksan itse.Nyt kun työ-eläkeellä säästän sitä rahaa sinne ,aina 6kk.aikaa.Palvelu on lähellä ja aivan mahtava hammaslääkäri.Nuorena en käynnyt ja nyt sit tavalaan maksan siitä. Hän putsaa siis hampaani puolen vuoden välein ymm.Voin siis viellä hymyillä omilla hampaillani,eläkeläis mummona.Pidän kiinnni sen asian.Ei kuulu muille se.On minun asia ja valintani.Toki kuulut,miksi et menen Talliina,me käymme siellä ,sanoo sukulaiseni.Talinna kun kaikki halpaa plääp plääp.Ystäväni muu kaupunki,vakavarainen saan saman ostopalveluna yksityinen.No hänen onni ja etu.Kaikki eivät saa,isossa Helsingissä,vVikka ei  ole varakas. Täällä yksi taas eläkeläinen valitaa,ei koronan takia pääse julkinen hammasputsaus, Samaan sysyy kertoi kaliit ostoksensa, uudet mööpeli hankinnat ymm.Olisi ne rahat käyttänyt yksityiseen hammasputsaus.Me jokainen teemme omat valinnat kuitenkin,ei sen pitäisi olla keneltäkään pois!Kävi sitten kahvila tai ei.Pesetti matot pesula,tai matkusteli jne.Jokaisen oma valinta kuitenkin.Eikä se muille kuulu.Jokaisen pitäisi muistaa kunioitaa itseään,ei velvolisuus autaa muita.Itse autoin koko aikuisiän ja maksumiehenä olin minä: Tuo tullessasi,vie mennessäs ,tee aina jouten olessas,tuo sitä tätä ja mksa se,kun ei rahaa tyyliin.Nyt 3 vuotta opetellut sanoo ei.Näkyy säsätönä kukaroni!Olen sitten outo kumma,kun en enää ilmaistyötä tee,enkä kahveja keitä kotini tutn kummin kaimoille.Kenenkään muistakaa, ei velvolisuus ilmaistyö ja apuun kenelekään,jos sitä apua ja työtä ei kunioiteta ja on vain hyväksi käyttöä.( mielipide tämäkin luki häiriöisen,jos kirjotus virheitä paljon,suonette anteeksi,)

Vierailija
439/522 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi olisi erittäin huono idea kavereillesi mennä kotiin kovassa kännissä ja alkaa siellä paistamaan pitsaa. Saattaa sammua sohvalle kun on pitsa uunissa, seuraavaksi huutaa palohälytin tai naapurit ja poliisit ovat ovella!

Jup. Älkää kännikokkailko illan päätteeksi. Tunnen kaksikin ihmistä, jotka ovat saaneet asuntonsa savustettua päätettyään tehdä ruokaa baari-illan jälkeen ja sammuttuaan ennen kuin ruoka oli valmista.

Vierailija
440/522 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostamaamme asuntoa nikkaroinut papparainen oli varmasti näitä miehiä. Rempatessa on ollut hauskaa katsoa kun tuhansittain nauloja hakattu sikinsokin mukkelis makkelis joka lautaan ja kohtaan. Kalusteet ja rakennelmat olivat niin tiukasti kiinni, että tuntui välillä et enemmin lähtee kynnet, seinä naapuriin asti ja mielenterveys kuin se pirun lauta seinästä.

Kaikki on myös vähän vinksin vonksin, ihan kuin Peppi Pitkätossu olisi ollut aputyttönä.