Tunnetko 'mitä järkeä tuosta on maksaa' -ihmisiä?
Joiden elämäntehtävä on saada kaikki ilmaiseksi vaikka se olisikin työlästä. Mistään ei haluta maksaa mitään ja muiden "tuhlailulle" pyöritellään päätä.
Kommentit (522)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän miehen, joka nuukuuttaan korjailee jopa vuosikymmenen vanhaa silitysrautaa.
Tuollaista ei kannatakaan korjailla. 20v vanhaa ehkä kannattaisi.
Onkos harrastukset kielletty. Ei välttämättä nuukailua. Monesti itsekkin korjailen vempaimia vaikka uuden saisi halvemmallakin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli ihan vapauttava valaistumisen tunne kun tajusin että mun ei tarvitse yrittää vaihtaa polkupyöräni sisäkumeja itse. Korjaamossa maksaa n. 13€ josta työn hinta on vitosen luokkaa. Itse joutuisin tunaamaan ainakin tunnin plus käymään ensin ostamassa sen sisäkumin jostain. Kun ei ole kiinnostusta mekaanikoksi. Korjaamo oli myös työmatkani varrella ja korjaajat kivoja. Nyt en tiedä mitä teen kun muutimme pois, pitää kai etsiä uusi korjaamo tai opetella sittenkin itse. Jälkimmäinen ajatus vain ahdistaa niin paljon ettei taida olla vaivan arvoista. Kun tiedän myös että sitten ei tule pyöräiltyä ollenkaan kun aattelen vain että en kyllä tänään jaksa opetella...
Taide on mulle se juttu mitä ei koskaan tule ostettua kun nähdessäni kivan taulun aattelen vain että osaan mä itsekin tollaisen piirtää. Ja oikeasti osaan, ei vaan sitten tule tehtyä eli aika tyhjää on seinillä. Ei se mitään, tykkään avarasta ja pelkistetystä;)
Sama vika. Kun lasten vaihdepyöristä meni kumit, pistin pyörän koukkuun ja vein pyöräkorjaamoon. Kerralla sitten sisä- ja ulkokumit uusiksi. Kustannus oli joitakin kymppejä, kuitenkin alle satasen. Hermot säästyi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on maksaa äänikirjapalvelusta, kun kirjastot on ilmaisia?
No, nykyisin on paljon uusavuttomia luku ja kirjoitustaidottomia nuoriakin . Lienee heitä varten lanseerattu. On tietysti myös näkövammaisia ja huononäköisiä joille ko. palvelu voi olla henkireikä ja mielenvirkistyksen kannalta hyvä juttu.
Itse pidän tyhmänä maksaa puhelimista tai tietsikoista hullun hintoja merkin perusteella. Otetaan vaikkapa Apple esimerkiksi. Melko pölhöinä pidän joka ko. hömppään rahojansa tai pikavippinsä tuhlaa, mutta itse kukin tekee kuten parhaaksi näkee. JOS kokee saavansa rahoilleen vastinetta niin oma on hölmöytensä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on mennä kahvilaan, kun kotonakin voi keittää kahvit?
+Mitä järkeä mennä ravintolaan syömään kun kotona saa ruokaa halvemmalla
+ miksi lähteä baariin juomaan, kun kotiin saa viinapullon parin-kolmen drinkin ja pääsylipun hinnalla ja muusiikit soimaan radiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Näillä ihmisillä ei yleensä ole yhtään mitään. Tietenkään. Koska mitäänhän ei koskaan kannata hankkia.
Yleensä näillä viksuilla rahan käyttäjillä on velaton talo, pari autoa ja moottorivene ja hankinnassa motskari, kaikki velattomia ja motskari ostetaan luonnollisesti käteisellä.
En ymmärrä miksi huvikäyttöön tarkoitetun veneen ja moottoripyörän (joiden molempien käyttöaika Suomen ilmastossa on maks. 6 kk, joiden arvo alenee vuosi vuodelta ja joiden ylläpito, käyttäminen ja säilyttäminen maksavat rahaa) hankkiminen olisi fiksua rahankäyttöä mutta kympin kuluttaminen kahvilassa istumiseen on turhaa ja paheksuttavaa.
Venettä ja motskaria eivät Suomen rajat rajoita. Jos sellaisesta tykkää niin minusta se on paljon parempaa rahankäyttöä kuin kahvilassa paisuminen.
OK tyyli kunhan ei yritä siipeillä toisten rahoilla. Silloin on pelkkä varas.
Olen käsityöläinen ja teen paljon töitä sen eteen että tuotteeni ovat kestäviä, ekologisia ja ilo silmälle. Joka siunaaman päivä putiini tulee kaiken osaavia ihmisiä jotka haluavat vain kertoa kuinka itse tekevät saman eikä maksa mitään. Teen monia töitä joissa vaaditaan erikoistekniikkaa, työkaluja ja koneita ja tiedän tasan tarkkaan että nämä itsensä ylentäneet ei todellakaan tee samanlaisia töitä itse.
Lähinnä huvittaa ja vähän säälittävä nämä "tein itse ja säästin räpeltäjät" ja se kuinka se tuodaan esiin.
Eikä pidä luulla että väheksyn käsityöharrastajia. En todellakaan! Mutta nämä rasittavat ihmiset joille kaikki on kallista ja kaikki tehdään itse hevosen kengittämisestä kerrostalon raudoituksiin.
Anoppi on ihan sairaan pihi. Ei koskaan muista edes lapsenlapsiaan lahjojen merkeissä tms.
Kyllä. Niin sanotut suuret ikäluokat laidasta lukien. Kuvittelevat vieläpä olevansa ensimmäiset, joiden kuolinpuvuissa on taskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikeissa hankkia leasing-auton, jotta mun ei enää koskaan tarvitse stressata auton hajoamisesta ja yllättävistä korjaamokuluista. Pari ihmistä on olleet suunnilleen toimittamassa mua hoitoon, koska eihän tollasesta nyt kannata maksaa! Eivät siis käsitä, että joku on valmis maksamaan helppoudesta eikä tavoittele taloudellisesti järkevintä vaihtoehtoa.
Ap
No nämä tietyt autoihmiset ovat kaikista pahimpia. Vaivattomuus ei ole heille mikään hyve. He pitävät leasing-sopimuksia suuren luokan kusetuksena, koska heille tärkeintä on rahan säästö ei helppous. He eivät myöskään ikinä maksaisi renkaiden vaihdosta ja säilytyksestä. Ja pahinta tosiaan on. että ovat suuna päänä ojentamassa muita tuhlaamisesta tyhmäksi leimaten, he eivät vain ymmärrä, että ei niitä leasing-sopimuksia olisi ja myytäisi, jos ei olis merkittävää ryhmää, jota ei kiinnosta auton harrastaminen vaan se on välttämättömyys, johon ei haluta käyttää aikaa ja vaivaa.
Joku renkaiden vaihto ei ole kauhean iso vaiva, kaksi kertaa vuodessa noin tunti. Isompi vaiva mulle on se että joudun varaamaan siihen aikaa, viemään auton johonkin silloin kun kaikki muutkin renkaitaan vaihtavat jne. Vaikka 5km säteellä onkin varmaan kymmenen firmaa jotka tuon tekisivät plus säilytyksen. Mä pidän helpompana sitä että vaihdan renkaat just silloin kun itsellä on aikaa, en halua käyttää tollaseen aikatauluttamiseen yhtään hetkeä.
Samoin leasing-sopparit. En pidä siitä saatavaa helppoutta sen rahan arvoisena. Mutta ihmiset arvottavat erilaisia asioita. Mulle uusi auto ei ole mikään itseisarvo, kun en autoa käytännössä välitä kauhean usein edes pestä.
Ihmiset ovat erilaisia. Itse asun 5 minuutin ajomatkan päässä rengasliikkeestä, renkaiden vaihtoon ja tasapainotukseen menee se 10-15 minuuttia, maksuun 1 minuutti ja sitten voinkin jo ajella kotiin tai asioille. Vanhat renkaat pestään ja laitetaan rengashotelliin liikkeen toimesta. Helppoa eikä maksa paljoa. Miksi vaihtaisin renkaat itse sateessa kun helpommallakin pääsee ja voin tehdä senkin ajan miellyttävämpiä asioita?
Miksi ihmeessä alkaisin kökkiä märässä maassa sitä tuntiakaan koska tosiaan rengashotelli on 300 metrin päässä, sieltä automaattisesti laittavat mulle ehdotuksen vaihtoajasta, vaihdan vain jos ei juuri satu sopimaan. Menen paikalle, annan avaimet tiskillä, istahdan juomaan kahvit ja jo sitten kohta saan avaimet takaisin, vilautan korttia maksupäätteellä ja sanon heipat.
Kotona pitäisi järjestää ensinnäkin paikka missä renkaita säilyttää, kantaa varastosta vaihdettavat ja pesun jälkeen takaisin. Pitäisi myös ostaa kunnollinen tunkki tätä varten, kas kun auto sen verran uusi että ei ole tunkkia laisinkaan siinä. Sitten vaihdan rönttävaatteet päälle ja alan tempomaan pyörän pultteja auki. toki voisin maksaa lisää rahaa ja hankkia kompuran ja paineilmaväännin siihen että saan helpommin pultit auki. Sitten kun renkaat vaihdettu ajelen varovasti 500 metrin päähän huoltoasemalle tarkistamaan renkaiden paineet. Jos rengas onkin säilytyksessä syystä xyd hukannut paineet, pitää se rengas sitten kuskata huoltoasemalle ennen renkaiden vaihtoa.
Kun renkaat vaihdettu ja niiden paineet tarkistettu, pitää vielä pestä renkaat ja odotella että ne kuivaa ennen kuin kannan ne säilytyspaikkaansa.
Väitän että tähän hommaan menee se kaksi tuntia vähintään kaikkineen.
Olen nuorena itse renkaat vaihtanutkin useamman kerran, koska isäni autotallissa oli tähän tarvittavat välineet (esim. just kompura jne.).
Mielelläni maksan rengashotellin, joka tekee puolestani kaiken edellä mainitun ja minä voin juoda vaihdon aikana kupin kahvia vaikka selata vauvaa.
Entiseen työpaikkaan otti yhteyttä yrittäjä, joka halusi meidän tekevän hänelle nettisivut. Mutta kun kuuli, millainen hinta veloitetaan (ihan markkinahinta, skaalan alapäästä vielä) niin päättikin, että ei se nettisivujen tekeminen itse niin vaikeaa voi olla. Sama tyyppi otti sitten taas kahden viikon päästä yhteyttä kun oli onnistunut sotkemaan koko järjestelmänsä. Kivasti nousi sitten samalla myös meidän tarjouksen hinta, kun piti sammuttaa ensin tehdyt tulipalot ennen kuin päästiin niitä sivuja tekemään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikeissa hankkia leasing-auton, jotta mun ei enää koskaan tarvitse stressata auton hajoamisesta ja yllättävistä korjaamokuluista. Pari ihmistä on olleet suunnilleen toimittamassa mua hoitoon, koska eihän tollasesta nyt kannata maksaa! Eivät siis käsitä, että joku on valmis maksamaan helppoudesta eikä tavoittele taloudellisesti järkevintä vaihtoehtoa.
Ap
No nämä tietyt autoihmiset ovat kaikista pahimpia. Vaivattomuus ei ole heille mikään hyve. He pitävät leasing-sopimuksia suuren luokan kusetuksena, koska heille tärkeintä on rahan säästö ei helppous. He eivät myöskään ikinä maksaisi renkaiden vaihdosta ja säilytyksestä. Ja pahinta tosiaan on. että ovat suuna päänä ojentamassa muita tuhlaamisesta tyhmäksi leimaten, he eivät vain ymmärrä, että ei niitä leasing-sopimuksia olisi ja myytäisi, jos ei olis merkittävää ryhmää, jota ei kiinnosta auton harrastaminen vaan se on välttämättömyys, johon ei haluta käyttää aikaa ja vaivaa.
Joku renkaiden vaihto ei ole kauhean iso vaiva, kaksi kertaa vuodessa noin tunti. Isompi vaiva mulle on se että joudun varaamaan siihen aikaa, viemään auton johonkin silloin kun kaikki muutkin renkaitaan vaihtavat jne. Vaikka 5km säteellä onkin varmaan kymmenen firmaa jotka tuon tekisivät plus säilytyksen. Mä pidän helpompana sitä että vaihdan renkaat just silloin kun itsellä on aikaa, en halua käyttää tollaseen aikatauluttamiseen yhtään hetkeä.
Samoin leasing-sopparit. En pidä siitä saatavaa helppoutta sen rahan arvoisena. Mutta ihmiset arvottavat erilaisia asioita. Mulle uusi auto ei ole mikään itseisarvo, kun en autoa käytännössä välitä kauhean usein edes pestä.
Ihmiset ovat erilaisia. Itse asun 5 minuutin ajomatkan päässä rengasliikkeestä, renkaiden vaihtoon ja tasapainotukseen menee se 10-15 minuuttia, maksuun 1 minuutti ja sitten voinkin jo ajella kotiin tai asioille. Vanhat renkaat pestään ja laitetaan rengashotelliin liikkeen toimesta. Helppoa eikä maksa paljoa. Miksi vaihtaisin renkaat itse sateessa kun helpommallakin pääsee ja voin tehdä senkin ajan miellyttävämpiä asioita?
Miksi ihmeessä alkaisin kökkiä märässä maassa sitä tuntiakaan koska tosiaan rengashotelli on 300 metrin päässä, sieltä automaattisesti laittavat mulle ehdotuksen vaihtoajasta, vaihdan vain jos ei juuri satu sopimaan. Menen paikalle, annan avaimet tiskillä, istahdan juomaan kahvit ja jo sitten kohta saan avaimet takaisin, vilautan korttia maksupäätteellä ja sanon heipat.
Kotona pitäisi järjestää ensinnäkin paikka missä renkaita säilyttää, kantaa varastosta vaihdettavat ja pesun jälkeen takaisin. Pitäisi myös ostaa kunnollinen tunkki tätä varten, kas kun auto sen verran uusi että ei ole tunkkia laisinkaan siinä. Sitten vaihdan rönttävaatteet päälle ja alan tempomaan pyörän pultteja auki. toki voisin maksaa lisää rahaa ja hankkia kompuran ja paineilmaväännin siihen että saan helpommin pultit auki. Sitten kun renkaat vaihdettu ajelen varovasti 500 metrin päähän huoltoasemalle tarkistamaan renkaiden paineet. Jos rengas onkin säilytyksessä syystä xyd hukannut paineet, pitää se rengas sitten kuskata huoltoasemalle ennen renkaiden vaihtoa.
Kun renkaat vaihdettu ja niiden paineet tarkistettu, pitää vielä pestä renkaat ja odotella että ne kuivaa ennen kuin kannan ne säilytyspaikkaansa.
Väitän että tähän hommaan menee se kaksi tuntia vähintään kaikkineen.Olen nuorena itse renkaat vaihtanutkin useamman kerran, koska isäni autotallissa oli tähän tarvittavat välineet (esim. just kompura jne.).
Mielelläni maksan rengashotellin, joka tekee puolestani kaiken edellä mainitun ja minä voin juoda vaihdon aikana kupin kahvia vaikka selata vauvaa.
Näihin 'eihän siihen mene kuin tunti!' -juttuihin ei ole KOSKAAN laskettu mukaan kaikkea sitä oheistoimintaa, mitä asian tekeminen oikeasti vaatii eikä tarvittaville laitteille ja välineille ole laskettu mitään hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varsinkin nyt kun ostin hieman uudemman auton, ei siis todellakaan mikään upouus enää vaan käytetty, mutta uudempi kuitenkin kuin edellinen. Lähisuku on semmosta sakkia jotka ajelee 20-30 vanhoilla ooppeleilla ja Corollan raadoilla, niin heti pyöritellään silmiä kun minä ostan viiden tonnin Audin 😂
Naapurin mummo paheksui toisen poikansa mopoilua, kun myös tämän veli oli tulossa hieman kauvempaa käymään merrsullaan. Mopomies otti nokkinsa ja käänsi kupit.
Minä olin siellä päin myöhemmin uudestaan ja sain tietää, etä se mersumies tulee mersullaan ja pääsen näkemään sen "johtotähden."
Mersu oli se pystylamppumalli, savusi ja kolisi kuin raktori, mutta oli sentään mersu.
Niin, kun rahaa ei oo älyttömästi käytössä niin joudun aika paljolti valitsemaan ne asiat, joihin voin laittaa rahaa ja sitten tehdä muun itse (tai jättää tekemättä). Saattaa näyttää pihiydeltä, mutta laitan kyllä esim. urheiluvarusteisiini paljon rahaa, vaikka toki yritän löytää haluamani tuotteet alennusmyynneistä. Saatan kytätä tiettyä kallista, mutta ei täysin välttämätöntä varustetta vaikka vuoden, jos sen jostain saisi alennuksella tai vähän käytettynä :-D
Mutta joo, syön ulkona todella harvoin tai istuskelen niissä kahviloissakaan, kun ei sekään oikein ole mun arvostamaa ajankäyttöä. Ruuasta kyllä tykkään todella paljon ja arvostan hyvin laitettua ruokaa! Ei ole vaan varaa syödä niin hienosti kuin oikeesti haluaisin, joten on aika lailla sitten sama tehdä terveellistä ruokaa kotona itse.
On pakko priorisoida rahankäytön kohteita, jotta saisin tehtyä niitä asioita täysillä, joita oikeasti haluan. Jos se tarkoittaa, että teen enemmän välttämättömiä arjen asioita itse tai karsin tietyistä asioista, teen sitten niin.
Minä olen tsi-mies. Viikonloppuna kävin työpaikan autohallissa vaihtamassa renkaat, pesemässä auton, tarkastamassa öljyt jne. Säästöä luokkaa 60 e. Meillä on perheessä aina ollut itse tekemisen kulttuuri. Remontit ja kesämökit on tehty/rakennettu itse. Sähkö- yms. lupavaraiset työt toki ammattilaisilla. Veneeni huollan ja fiksaan itse. Toki koneinsinöörin koulutus on iso apu tuossa. Ihan julmetusti olisi mennyt rahaa, jos olisin kaiken työn ostanut toiselta. Vaikka olenkin ok-tuloinen (68 ke/a brutto), niin tulojen silti pitäisi olla aivan eri luokassa. Tässä tuloluokassa verosuunnittelu on lähinnä sitä, että miten välttää kaikenlaisia maksuja.
On selvää, että kaikille ei oma auto sovi. Ja jos saa "vähän ajettuun eikä niin vanhaan" autoon kaksi 3 000 euron remonttia peräkkäin aikaan, jotka itse joutuu maksamaan(?), ei kannata hankkia mitään autoa millään tavalla. Ei leasingautojakaan saa rikkoa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tsi-mies. Viikonloppuna kävin työpaikan autohallissa vaihtamassa renkaat, pesemässä auton, tarkastamassa öljyt jne. Säästöä luokkaa 60 e. Meillä on perheessä aina ollut itse tekemisen kulttuuri. Remontit ja kesämökit on tehty/rakennettu itse. Sähkö- yms. lupavaraiset työt toki ammattilaisilla. Veneeni huollan ja fiksaan itse. Toki koneinsinöörin koulutus on iso apu tuossa. Ihan julmetusti olisi mennyt rahaa, jos olisin kaiken työn ostanut toiselta. Vaikka olenkin ok-tuloinen (68 ke/a brutto), niin tulojen silti pitäisi olla aivan eri luokassa. Tässä tuloluokassa verosuunnittelu on lähinnä sitä, että miten välttää kaikenlaisia maksuja.
Meidänkin perheessä on aina kannustettu yrittämään ja tekemään itse, niin että ainakin perusjutut olisi hallinnassa. Itse olen vääntänyt jotain kylppärin putkia välillä; kytkenyt lamppuja jne. mutta oleellista on se että antaa periksi jos huomaa ettei kyvyt riitä! Niitäkin ihmisiä nimittäin löytyy kun hampaat irvessä tekevät hirveällä raivolla täysin päin seiniä :E Mutta joo, itse yritän ainakin tunnistaa rajani niin ettei ainakaan ihan pahasti tulisi tunaroitua :P
Tykkään siitä tunteesta ettei heti tarvitse olla tilaamassa korjausta vai viemässä vaatetta/laitetta korjaamolle kun tulee joku minimaalinen vika jonka voisi viidessä minuutissa hoitaa itse. Mutta kukin tavallaan!
Vierailija kirjoitti:
Isäni. Vannoutunut tee-se-itse -mies. Talonkin rakensi pääosin itse ja nyt kauhulla odotan kuka sen tulevan homepommin perii.
Miksi sen pitäisi olla homepommi. Eipä se talonrakentaminen "ammattilaisten" toimsestakaan kovin hyvin suju. Ja heillä on jatkuva kiire.
Voin varmasti sanoa, että esimerkiksi kotimme vesieristys on tehty vähintään yhtä hyvin, kuin olisin sen saanut jonkun palkkaamalla homman tekemään.
Juu exkaverin ex "remontoi" talon juutuubiviedoitten "opeilla", pitääkö ihmetellä, että talo on nyt myynnissä kuntoluikituksella: tyydyttävä...