Tunnetko 'mitä järkeä tuosta on maksaa' -ihmisiä?
Joiden elämäntehtävä on saada kaikki ilmaiseksi vaikka se olisikin työlästä. Mistään ei haluta maksaa mitään ja muiden "tuhlailulle" pyöritellään päätä.
Kommentit (522)
Anoppi.. ihan kaikesta kuittaa. Jopa siitä kun huomasi kylässä ollessa (ennen koronaa aikaa) kun otin kauppakassista uuden magneetin ja laitoin jääkaapin oveen.
Kaikki on turhaa tai "mitä tuolla tekee" tms. "hömpötyksiä". Hänen kotinsa on ollut sanmannäköinen jo n. 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Näitähän riittää ja aina käytös jaksaa ihmetyttää. Eräänkin vanhemman mieshenkilön mielestä ei ole järkeä maksaa polttopuista, joten kaataa niitä läheisestä kaupungin omistaman puiston metsiköstä säännöllisesti. Ihan pokalla moottorisahalla keskellä päivää ja isoja puita. Ihmettelee vielä miksi niistä kukaan maksaa kun ilmaiseksikin saa. No, mitäs jos kaikki yhtäkkiä tekisivät samoin, paljonko olisi puita jäljellä. Mitähän kaupunki tekee kun huomaavat että koko metsikkö kadonnut. On piheyden huipentuma ja jäärä romuroope muutenkin.
Tämähän ei ole piheyttä vaan varastamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikeissa hankkia leasing-auton, jotta mun ei enää koskaan tarvitse stressata auton hajoamisesta ja yllättävistä korjaamokuluista. Pari ihmistä on olleet suunnilleen toimittamassa mua hoitoon, koska eihän tollasesta nyt kannata maksaa! Eivät siis käsitä, että joku on valmis maksamaan helppoudesta eikä tavoittele taloudellisesti järkevintä vaihtoehtoa.
Ap
No nämä tietyt autoihmiset ovat kaikista pahimpia. Vaivattomuus ei ole heille mikään hyve. He pitävät leasing-sopimuksia suuren luokan kusetuksena, koska heille tärkeintä on rahan säästö ei helppous. He eivät myöskään ikinä maksaisi renkaiden vaihdosta ja säilytyksestä. Ja pahinta tosiaan on. että ovat suuna päänä ojentamassa muita tuhlaamisesta tyhmäksi leimaten, he eivät vain ymmärrä, että ei niitä leasing-sopimuksia olisi ja myytäisi, jos ei olis merkittävää ryhmää, jota ei kiinnosta auton harrastaminen vaan se on välttämättömyys, johon ei haluta käyttää aikaa ja vaivaa.
Mutta mitä sä teet sillä säästyneellä tunnilla jonka renkaita vaihtaisit?
Käytän esimerkiksi joitain muita palveluja, jotka työllistävät sen renkaita vaihtavan jonnen lisäksi jonkun muun. Osoitit pointtini varsin selkeästi, kuten muutama muukin renkaidenvaihdosta ja leasingistä nillittänyt vastaaja, olette kovasti kertomassa, kuinka jonkun muun omista rahoista maksama palvelu, joka lisää työllisyyttä on silmitöntä ja hölmöä tuhlausta.
Edelleen auto ja sen ylläpito ei ole harrastukseni, auto on välttämättömyys, mihin en halua käyttää aikaa ja vaivaa. Vaikka teidän mielestänne käytetty aika on lyhyt tai säästö merkittävä, minä valitsen vaivattomuuden. Vaikka kyseessä on vain tunti, kontraan, että kyseessä on vain pari kymppiä.
Mutta mä en halua tukea tällaista palveluyhteiskuntaa. En mä halua olla mikään rahansiirtokone siksi että se elättää muita. Mä ostan sitä mitä tarvitsen, mutta silloin kun se menee siihen että niin _pitää_ tehdä, ollaan ihan Uljaan uuden maailman mukaisessa yhteiskunnassa jossa on pakko kuluttaa.
Olisi kiva kuulla mitä alapeukuttaneet ajattelevat asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Olen aikeissa hankkia leasing-auton, jotta mun ei enää koskaan tarvitse stressata auton hajoamisesta ja yllättävistä korjaamokuluista. Pari ihmistä on olleet suunnilleen toimittamassa mua hoitoon, koska eihän tollasesta nyt kannata maksaa! Eivät siis käsitä, että joku on valmis maksamaan helppoudesta eikä tavoittele taloudellisesti järkevintä vaihtoehtoa.
Ap
Hoitoon sinut pitäisikin toimittaa. Vähän sama kuin ihmisellä olisi miljoona euroa rahaa, mutta hän haluaa maksaa kallista vuokraa velattoman omistusasunnon sijaan vain siksi, koska nykyinen kämppä on niin kiva. Leasing-autoilu maksaa hyvinkin 5000€ vuodessa (tuollakin rahalla saa vain keskinkertaisen ajopelin) ja siihen päälle pitää vielä itse ostaa esimerkiksi polttoaineet.
Vierailija kirjoitti:
On tyhmää olla avuton ja maksaa kaikesta.
Esimerkki
Erillisuunistamme rikkoutui vastus. Kodinkonekorjaamo antoi korjaustarjoukseksi 350-400€.
Suomesta ostettuna varaosa olisi maksanut 170€Saksalaisesta liikkeestä tilattuna tehtaan alkuperäinen varaosa 39€ kotiin kuljetettuna. Vaihtamiseen kului minulta tunti aikaa kaikkinensa.
Uusavuton olisi maksanut moninkertaisen hinnan korjauksesta tai ostanut uuden.
Kun osaa ja pystyy, voi vähentää työntekoa, kun rahat riittävät silti pidempään.
Et laskenut tuohon aikaa mikä sinulta kului aiheen googlettamiseen ja osan vaihtamisen opiskeluun. Tuollaiseen menee helposti koko päivä, olen kokeillut. Ja ei, en usko kun väität että sinulla meni 5 minuuttia.
Kun lyödään numerot pöytään kahvilassa kahvittelu näyttää järjettömältä.
Saat kupillisen mokkaa 3 eurolla. Kahvilayrittäjä tekee 4 euron kahvipaketista 60 kupillista kahvia saaden 4 euron sijoituksella 180 euroa. Vähennetään tuo neljä euroa ja vielä ruhtinaalliset 6 euroa maidosta, kermasta ja sokerista. Jää 170 euroa voittoa.
Menet viereiseen baariin ja ajattelet että 4 senttilitraa koskenkorvaa suoraan pakkasesta olisi nyt hyvä juomavalinta. Kyyppari laskee juoman shottilasiin ja ilmoittaa hinnan: "Se ois 53 euroa. Otamme nykyisin kossusta saman katteen kuin naapurin kahvila kahvista joten hintaa tulee 4 sentin paukulle se viiskytkolme."
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja sitten kaikki yläpeukuttajat paheksuu vuokralla asumista, vaikka sekin perustuu monesti samaan ajatukseen.
Itse kyllä ihmettelen tätä tee-se-itse paheksuntaa. Mielestäni ilmastonmuutoksen kannalta ylikulutus on se suurin ongelma, ja siihen ei yhtään haluta herätä koska siihen puuttuminen vaatisi meiltä vielä enemmän. Moniko teistä heittää hajonneet hyödykkeet roskiin ja ostaa halvalla uutta tilalle sen sijan että opettelisi korjaamaan asiat vaan itse?
Se autoilun kieltäminen ja lihansyönnin lopettaminen kun tosiaan ei riitä.
Itse olen tavallisen kahden lapsen perheen toinen vanhempi ja kyllä kulutetaan, mutta harkiten. Välillä ehkä kikkaillaan hankinnoissa, mutta ei mitään tälläistä tolkutonta kun lukee näitä kertomuksia. Törmäsin yhteen agressiiviseen en maksa mitään mieheen torissa, jolle myin meidän vanhan kylpyhuoneen hanan ja malja-altaan tingattuna kahdellakympillä kun halusin niistä jo eroon. Kuulemma altaita saa ilmaiseksi ja hanojakin, silti nämä minun laitteet oli pakko saada. Hanan arvo oli 350€ ja allaskin oli muuta kuin bulkkia. Tämä pappa lähetti vielä jälkikäteen uhkailuita viestillä, että hanaan piti ostaa uusi tiiviste, niin siitä tuli uudenveroinen ja hän haluaa nyt korvauksia kaksi kymppiä koska kuulemma näitä kuuluukin saada ilmaiseksi ja ihmiset ovat niin tyhmiä. Itseäni karmii tuollainen halveksiva meininki niin, ettei asiasta neuvoteltu enää yhtään enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja sitten kaikki yläpeukuttajat paheksuu vuokralla asumista, vaikka sekin perustuu monesti samaan ajatukseen.
Itse kyllä ihmettelen tätä tee-se-itse paheksuntaa. Mielestäni ilmastonmuutoksen kannalta ylikulutus on se suurin ongelma, ja siihen ei yhtään haluta herätä koska siihen puuttuminen vaatisi meiltä vielä enemmän. Moniko teistä heittää hajonneet hyödykkeet roskiin ja ostaa halvalla uutta tilalle sen sijan että opettelisi korjaamaan asiat vaan itse?
Se autoilun kieltäminen ja lihansyönnin lopettaminen kun tosiaan ei riitä.
Minusta korjauttaminen, leasing, vuokra-asuminen ja kahviloissa käynti estää turhaa tavaran kulutusta. Jos edelle olevat asiat pitäisi tehdä itse, ostaisin uuden auton, hajonneen laitteen tilalle uuden, asunto haperoituisi käyttökunnottomaksi ja joutuisin ostamaan kalliin kahvikoneen (ja kun siihen tulisi vika, niin laittaisin pois ja ostaisin uuden).
Minulla on varaa korjauttaa tai ostaa ostaa uutta, minulla ei ole aikaa, taitoa tai kiinnostusta tehdä niitä itse. Hienoa, jos jotkut jaksavat opetella ja arvostan heidän tekemäänsä työtä.
Tunnen oma äitini. Hänen pitää omasta mielestään saada kaikki ilmaiseksi.
Joku on joskus aina ihmetellyt, että saatan laittaa 250€ huorissa käyntiin. Se nyt vaan on niin, että laatu maksaa ja itseä pitää aina välillä hemmotella. Saattaahan naisetkin laittaa kampaajalle pitkänpennin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitähän riittää ja aina käytös jaksaa ihmetyttää. Eräänkin vanhemman mieshenkilön mielestä ei ole järkeä maksaa polttopuista, joten kaataa niitä läheisestä kaupungin omistaman puiston metsiköstä säännöllisesti. Ihan pokalla moottorisahalla keskellä päivää ja isoja puita. Ihmettelee vielä miksi niistä kukaan maksaa kun ilmaiseksikin saa. No, mitäs jos kaikki yhtäkkiä tekisivät samoin, paljonko olisi puita jäljellä. Mitähän kaupunki tekee kun huomaavat että koko metsikkö kadonnut. On piheyden huipentuma ja jäärä romuroope muutenkin.
Tämähän ei ole piheyttä vaan varastamista.
Sitäpä sitä mutta esimerkki siitä miten jotkut kuvittelevat että saavat tehdä mitä vaan jos se on ilmaista, kun mistään ei ole järkeä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tyhmää olla avuton ja maksaa kaikesta.
Esimerkki
Erillisuunistamme rikkoutui vastus. Kodinkonekorjaamo antoi korjaustarjoukseksi 350-400€.
Suomesta ostettuna varaosa olisi maksanut 170€Saksalaisesta liikkeestä tilattuna tehtaan alkuperäinen varaosa 39€ kotiin kuljetettuna. Vaihtamiseen kului minulta tunti aikaa kaikkinensa.
Uusavuton olisi maksanut moninkertaisen hinnan korjauksesta tai ostanut uuden.
Kun osaa ja pystyy, voi vähentää työntekoa, kun rahat riittävät silti pidempään.
Et laskenut tuohon aikaa mikä sinulta kului aiheen googlettamiseen ja osan vaihtamisen opiskeluun. Tuollaiseen menee helposti koko päivä, olen kokeillut. Ja ei, en usko kun väität että sinulla meni 5 minuuttia.
Koko päivä Googletukseen? Et vain osaa.
Jos sulla on vanhan uunin tyyppinumero, niin aikaa menee noin 20 sekuntia googlettaa varaosanumero ja noin kolme minuuttia löytää edullisin toimittaja.
Ja osan vaihtamisen opiskelun olen suorittanut elämäni varrella, kun olen laidasta laitaan laitteita korjannut. Muutaman ruuvin ja liittimen irroitukseen ei tarvita pitkää perehtymistä. Samalla kun lähdet edestä purkamaan rojua, niin näet rakenteen.
Taidat olla ihan kädetön tai kärsit pahasta hahmottamisen vaikeudesta, jos kaikkeen pitää päiväkaupalla perehtyä, kuinka mekaniikka toimii.
Pisin aika meni syöttökaapelin irroitukseen, kun oli syvällä saarekkeen keskellä, niin oli vähän hankala työasento. Loppu oli pelkkää ruuvaamista.
Miksi auttaa semmoista ilmaiseksi jolta et ikinä voi saada vastapalveluksi mitään takaisin. Avun ruikuttajia kyllä riittää, mutta vastapalvelusta kun takaisin pyytää nii aina on jotain tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo onkin ihan totaalisen järjetöntä. Jos sinulla on yksityisenä henkilönä varaa leasing-autoon, niin silloin sinulla on varaa ostaa myös täysin uusi auto vaikkapa sitten osamaksulla. Uusi auto ei yleisesti ottaen hajoa tai sitä tarvi juuri korjaamolla käyttää. Lisäksi autolaina on lähes ilmaista nykypäivänä. Muutaman vuoden leasing-maksuilla maksaa sen uuden auton täysin velattomaksi.
Olipa totaalisen järjetön vastaus. Osamaksukaan ei ole täysin ilmainen ja se osamaksu on hieman kuin leasingmaksu paitsi ilman sitä, mitä leasingiin kuuluu. Auton voi kolmen vuoden päästä jättää takaisin ja se on vaivatonta, ei tarvitse miettiä arvoa, välirahoja ja saa alle uuden toimivan pelin ilman huolia yllättävistä kuluista kun kaikki on paketoitu. Helppoa ja yllätyksetöntä, sehän se ajatus on. Kuten joku täällä sanoi, rahaa voi tienata lisää mutta aikaa ei saa lisää. Tämä vaivattomuuden käsite tuntuu olevan täysin vieras, halveksittava ja nimittelyn arvoinen asia todella monelle. Minä tienaan, jotta elämä ei olisi yhtä suorittamista ja kärvistelyä.
Ja kyllä, leasingbusiness on voitollista liiketoimintaa ja niin on niiden autojen myynit ja rahoituslainatkin, kaikista jää myyjälle voittoa.
äkkiä Alkoon ja Prismaan kirjoitti:
Kun lyödään numerot pöytään kahvilassa kahvittelu näyttää järjettömältä.
Saat kupillisen mokkaa 3 eurolla. Kahvilayrittäjä tekee 4 euron kahvipaketista 60 kupillista kahvia saaden 4 euron sijoituksella 180 euroa. Vähennetään tuo neljä euroa ja vielä ruhtinaalliset 6 euroa maidosta, kermasta ja sokerista. Jää 170 euroa voittoa.
Menet viereiseen baariin ja ajattelet että 4 senttilitraa koskenkorvaa suoraan pakkasesta olisi nyt hyvä juomavalinta. Kyyppari laskee juoman shottilasiin ja ilmoittaa hinnan: "Se ois 53 euroa. Otamme nykyisin kossusta saman katteen kuin naapurin kahvila kahvista joten hintaa tulee 4 sentin paukulle se viiskytkolme."
Kahvilan pitäjällä on siis menoina vain raaka-ainekulut? Mitään veroja, vuokria, palkkoja tai muita sellaisia ikävyyksiä ei tarvitse maksaa? Minä alan välittömästi kahvilayrittäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tietysti täysin oman keskustelunsa aihe ja sori jo valmiiksi ohiksesta, mutta tässäkin keskustelussa nousee esiin sana laiskuus aina negatiivisena määreenä.
Ihmettelen sitä.
Jos joku on ei siivoa kotiaan itse tai leivo pulliaan itse ja on laiska - niin mitä sitten?
Miksi se laiskuus pitää enää nykyaikana arvottaa huonoksi ominaisuudeksi?
Itse olen aina vähän ihmetellyt ahkeria.
Minusta on tyhmyyttä sekin, että on koko elämänsä ahkera ja raataa selkä vääränä.
Siitä saa vain väärän selän ja ihan samanlaiseen hautaan päätyy kuin se laiskakin.
Samoin kuin pihistelyssä ja tuhlaamisessa, myös tässä kultainen keskitie lienisi parasta.
Ihmisen pitää välillä ahkeroida ja säästää, välillä taas pitää ymmärtää olla laiska ja tuhlata!Kyllä se jossain myös näkyy miten elämäänsä elää. Laiskat ovat yleensä lihavia eivätkä osaa mitään, ahkerat hoikkia koska viitsivät liikkua ja tehdä asioita. Ja samalla myös oppii. Enkä nyt kyllä tiedä, että onko laiskuus jotenkin älykkään ihmisen ominaisuus jos kerran ahkeruus on tyhmää... ehkä se sitten on.
Olen hankkinut elämässäni korkeakoulututkinnon, jotta voin tehdä niitä asioita elämässäni, joista nautin älyllisesti. En ole kätevä käsistäni, mutta se ei oikeuta nimittämään laiskaksi, lihavaksi ja tyhmäksi, koska mikään noista määritelmistä ei sovi minuun. Sen sijaan nuo sinun yleistyksesi kertovat kaiken sinun sivistyksesi tasosta, surullista.
Minä saatan sanoa tietyistä asioista noin. Maksan kyllä mielelläni hyvästä laadusta, mutta on paljon asioita jotka ovat mielestäni täysin turhia, enkä ymmärrä että kukaan haluaisi käyttää rahojaan sellaiseen.
Monesti köyhyyttään valittelevat ihmiset eivät olisi niin köyhiä, kun eivät syytäisi rahojaan turhiin asioihin joita ilmankin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on ostaa esim. Pakastemustikoita järkyttävällä kilohinnalla, kun niitä voi poimia ilmaiseksi pakastimen täyteen? En ole koskaan ymmärtänyt.
Ensin pitää hankkia riittävän iso pakastin, jotta sinne mahtuu koko talven mustikat. Isoa pakastinta varten pitää olla isompi asunto... mieluummin asun pienemmässä ja asumiskustannuksiltaan edullisessa huoneistossa (ilman asuntolainaa) ja "tuhlaan" kaupan pakastemustikoihin pari euroa viikossa kuin ostan lainarahalla lisää tilaa isommille kodinkoneille.
Minä kuivaan osan mustikkasadosta kuivurilla. Helppo säilyttää eikä vie tilaa.
Ootko laskenut paljonko "säästät" kun otat huomioon kuivurin hinnan, käytetyn sähkön hinnan ja lisäksi bensat ja automatkan sellaiseen paikkaan missä kasvaa niin paljon mustikoita että niitä riittää pakastimeen ja kuivattavaksi?
Kukaan teistä marjanpoiminnalla säästäjistä ei takuulla asu kaupungin keskustassa.