Tunnetko 'mitä järkeä tuosta on maksaa' -ihmisiä?
Joiden elämäntehtävä on saada kaikki ilmaiseksi vaikka se olisikin työlästä. Mistään ei haluta maksaa mitään ja muiden "tuhlailulle" pyöritellään päätä.
Kommentit (522)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sellainen, ainakin mitä autoiluun tulee. Oikeasti ei mitään järkeä ostaa uutta autoa, eikä edes uudehkoa, jos on pihassa tilaa muutamalle autolle. Ei tulisi mieleenkään maksaa auton korjaamisesta useita satasia tai jopa tonneja! Enkä ole koskaan autokorjaamon palveluita 20-vuoden aikana käyttänyt. Sen sijaan pidän pihassa aina kaksi n. 1000 euron autoa, joista toinen on seisonnassa. Sitten kun isompi vika iskee, niin auto romuttamolle (saan siitä jopa muutaman satasen rahaa, kun viitsin irroittaa katalysaattorin ja myydä sen erikseen) ja vara-auto liikennekäyttöön. Tässä vaiheessa myös alan tutkimaan Torista uutta halpisautoa entisen tilalle. Hyvin on toiminut ja rahaa on säästynyt tonnikaupalla.
Ei tossa ole kyllä mitään järkeä. Tai muuten kyllä, mutta tuo että pitää koko ajan kahta autoa pihassa ja toinen vain seisoo siellä käyttämättönä, vaikuttaa aika järjenköyhältä. Jos sulla on siis koko ajan 2000€ kiinni niissä autoissa, niin miksi ei laittaisi sitä 2000€:a kiinni yhteen autoon niin saisi ehkä edes vähän paremman? Ja sitten paalaa sen, jos tulee se kuuluisa iso vika, ja hankkii uuden samanlaisen. Kuten Kummelissakin sanottiin: auto tykkää siitä, että sillä ajetaan. Ei sitä pihassa kannata seisottaa.
En tunne Aku Balsamki, mutta sanoo.
Joo, appiukko ja vähän myös anoppi.
Meidän perheen turhat hankinnat ovat mm. vauvan turvaistuin. Ja tietysti se, että silloin tällöin meillä käy siivooja, anteeksi antamatonta tuhlaamista on se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on mennä kahvilaan, kun kotonakin voi keittää kahvit?
Mitä järkeä on keittää kahvia, kun veden juominen on paljon halvempaa ja terveellisempää?
Mitä järkeä on mennä ravintolaan syömään, kun ruokaa voi laittaa kotona?
Mitä järkeä on mennä konserttiin, kun kotona voi kuunnella radiota?
Mitä järkeä on maksaa kampaajalle, kun hiukset voi leikata ja värjätä kotona?
Mitä järkeä on käydä kuntosalilla, kun kotonakin voi jumpata?
Mitä järkeä on mennä laskettelemaan, kun metsät ovat täynnä mäkiä?
Mitä järkeä on maksaa uimahallimaksua, kun Suomi on täynnä järviä?
Mitä järkeä on ostaa torilta marjoja, kun niitäkin on metsät täynnä?
Juuri näin!
Jos ihminen tykkää kulisseista ja koko elämä pitää olla jatkuvaa ”kokemusta” tai ”elämystä”, niin kyllä rahaa saa poltettua.
Kahvi ja pulla ei saa lisäarvoa yhtään, jos ne nauttii jossain kahvilassa tuntemattomien ihmisten keskellä kymmenkertaiseen hintaan.
Korona-aika on näyttänyt kuinka paljon kyseisiä ääliöitä on, kun ravintolat, baarit ja tapahtumat ovat olleet jäissä. Itkua ja marinaa on piisannut, kun raha polttaa taskuissa.
Aina on sanottu, että ihminen kaipaa leipää ja sirkushuveja, mutta nykyään ihmisten koko elämä pitäisi olla pelkkää sirkushuvia ja elämystehdasta.
Ihminen elää kuitenkin hyvin lyhyen aikaa. Miksi elämästä ei sinun mielestäsi tulisi iloita itselleen parhaalla tavalla? Toiset nauttivat menemisestä ja kokemisesta, toiset taas hitaammasta yksinkertaisesta elämästä. On kummallista kritisoida toisen valintoja etenkin jos oman elämän tavoitteet ovat täysin päinvastaisista.
Nämä järjettömät pihit ja säästäjät eivät yhtään mieti sitä asiaa, että käyttämällä rahaa työllistetään ihmisiä, jotka maksavat veroja, JOILLA pidetään yhteiskunta käynnissä. Yrityksetkin maksavat veroja melkoisesti. Mutta ei...pääasia on, että tilille kertyy rahaa. Mitä varten? Hautaan ei sitä rahaa voi viedä mukanaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikeissa hankkia leasing-auton, jotta mun ei enää koskaan tarvitse stressata auton hajoamisesta ja yllättävistä korjaamokuluista. Pari ihmistä on olleet suunnilleen toimittamassa mua hoitoon, koska eihän tollasesta nyt kannata maksaa! Eivät siis käsitä, että joku on valmis maksamaan helppoudesta eikä tavoittele taloudellisesti järkevintä vaihtoehtoa.
Ap
No nämä tietyt autoihmiset ovat kaikista pahimpia. Vaivattomuus ei ole heille mikään hyve. He pitävät leasing-sopimuksia suuren luokan kusetuksena, koska heille tärkeintä on rahan säästö ei helppous. He eivät myöskään ikinä maksaisi renkaiden vaihdosta ja säilytyksestä. Ja pahinta tosiaan on. että ovat suuna päänä ojentamassa muita tuhlaamisesta tyhmäksi leimaten, he eivät vain ymmärrä, että ei niitä leasing-sopimuksia olisi ja myytäisi, jos ei olis merkittävää ryhmää, jota ei kiinnosta auton harrastaminen vaan se on välttämättömyys, johon ei haluta käyttää aikaa ja vaivaa.
Mutta mitä sä teet sillä säästyneellä tunnilla jonka renkaita vaihtaisit?
Käytän esimerkiksi joitain muita palveluja, jotka työllistävät sen renkaita vaihtavan jonnen lisäksi jonkun muun. Osoitit pointtini varsin selkeästi, kuten muutama muukin renkaidenvaihdosta ja leasingistä nillittänyt vastaaja, olette kovasti kertomassa, kuinka jonkun muun omista rahoista maksama palvelu, joka lisää työllisyyttä on silmitöntä ja hölmöä tuhlausta.
Edelleen auto ja sen ylläpito ei ole harrastukseni, auto on välttämättömyys, mihin en halua käyttää aikaa ja vaivaa. Vaikka teidän mielestänne käytetty aika on lyhyt tai säästö merkittävä, minä valitsen vaivattomuuden. Vaikka kyseessä on vain tunti, kontraan, että kyseessä on vain pari kymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikeissa hankkia leasing-auton, jotta mun ei enää koskaan tarvitse stressata auton hajoamisesta ja yllättävistä korjaamokuluista. Pari ihmistä on olleet suunnilleen toimittamassa mua hoitoon, koska eihän tollasesta nyt kannata maksaa! Eivät siis käsitä, että joku on valmis maksamaan helppoudesta eikä tavoittele taloudellisesti järkevintä vaihtoehtoa.
Ap
No nämä tietyt autoihmiset ovat kaikista pahimpia. Vaivattomuus ei ole heille mikään hyve. He pitävät leasing-sopimuksia suuren luokan kusetuksena, koska heille tärkeintä on rahan säästö ei helppous. He eivät myöskään ikinä maksaisi renkaiden vaihdosta ja säilytyksestä. Ja pahinta tosiaan on. että ovat suuna päänä ojentamassa muita tuhlaamisesta tyhmäksi leimaten, he eivät vain ymmärrä, että ei niitä leasing-sopimuksia olisi ja myytäisi, jos ei olis merkittävää ryhmää, jota ei kiinnosta auton harrastaminen vaan se on välttämättömyys, johon ei haluta käyttää aikaa ja vaivaa.
Itselle auto on välttämättömyys, johon en halua käyttää ylimääräistä rahaa. Vaivaa voin käyttää, kunhan se ei ole muutamaa tuntia enempää vuodessa. Mieluummin mä vaihdan renkaat itse, ja käyn pari kertaa kahvilassa noilla säästyneillä rahoilla.
Minulla on varaa kumpaankin ja vielä säästöjäkin löytyy. Se työllistää mukavasti ihmisiä ja kasvattaa verotuloja. En silti tuhlaa mihinkään turhaan, kuluni ovat varsin maltilliset. Kahvilakäynti kerran pari kuukaudessa ja renkaiden vaihto kaksi kertaa vuodessa ei vie vararikkoon. Säästöä kertyy ehkä eniten kirjaston käytöstä.
Mitä järkeä on maksaa pari tonnia viikon lomasta Kanarian saarilla ? Nehän on niin nähty.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Käytän esimerkiksi joitain muita palveluja, jotka työllistävät sen renkaita vaihtavan jonnen lisäksi jonkun muun. Osoitit pointtini varsin selkeästi, kuten muutama muukin renkaidenvaihdosta ja leasingistä nillittänyt vastaaja, olette kovasti kertomassa, kuinka jonkun muun omista rahoista maksama palvelu, joka lisää työllisyyttä on silmitöntä ja hölmöä tuhlausta.
Edelleen auto ja sen ylläpito ei ole harrastukseni, auto on välttämättömyys, mihin en halua käyttää aikaa ja vaivaa. Vaikka teidän mielestänne käytetty aika on lyhyt tai säästö merkittävä, minä valitsen vaivattomuuden. Vaikka kyseessä on vain tunti, kontraan, että kyseessä on vain pari kymppiä.
Mutta mä en halua tukea tällaista palveluyhteiskuntaa. En mä halua olla mikään rahansiirtokone siksi että se elättää muita. Mä ostan sitä mitä tarvitsen, mutta silloin kun se menee siihen että niin _pitää_ tehdä, ollaan ihan Uljaan uuden maailman mukaisessa yhteiskunnassa jossa on pakko kuluttaa.
Kohtuus kaikessa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuus kaikessa kirjoitti:
Minusta on ihan eri asia tehdä asioita joista tykkää ja jotka osaa, sen vuoksi että niistä tykkää ja osaa tehdä. Säästäminen pahan päivän varalle on myös järkevää.
Mutta siinä vaiheessa kun tehdään asioita päin prinkkalaa, vain siksi ettei siitä kunnolla tehdystä työstä voi maksaa periaatteessa penniäkään, mennään vikaan. Esimerkiksi itse tehdyt sähkö-/putkityöt, auton huolto niin että valutetaan öljyt maaperään, tumpataan ne omat jätteet kunnan metsään/naapureiden jätekatoksiin jne. Säästöä, mutta laitonta ja moraalitonta säästöä.
Siinä vaiheessa säästäminen syystä "kohta on kuusinumeroinen summa tilillä", ilman ajatusta miksi (aikainen eläke, sijoittaminen jonkin haaveen toteutukseen tms), vaatii itsesi lisäksi kohtuuttomia läheisiltäsi — se on typerää. Eli siipeillään ruokia, kyytejä ja palveluksia muilta, koska vain se oma raha on tärkeää. Muiden rahat ja vaiva on ilmaista!
Tunnen tällaisen ihmisen, joka säästää siksi että hänen jo valmiiksi hyvätuloinen lapsensa saa sitten hänen kuollessaan hyvän perinnön. Se tarkoittaa, että ajetaan 35 vuotta vanhalla (kolaroidulla) kotterolla, joka sekin on ostettu Saksasta, kun halvemmalla sai. Paitsi että ei ajeta, kun rahaa kuluu, joten pyöräily on parempi vaihtoehto. Löytyy jopa ihan hyvälaatuinen polkupyörä, mutta sitä säilytetään kotona sisällä ja ajetaan ojasta löytyneellä ruostuneella Jupiterilla,kun pitäähän se ensin käyttää loppuun. Eläkkeelläkin tehdään keikkaa töihin hankaliin työaikoihin, että saadaan mahdollisimman paljon lisää rahaa sukan varteen. Raskas ihminen.
Kulutus ostettaviin palveluihin tarjoaa työpaikkoja. Jos kaikki tekisi kaiken itse, moni näistä "säästeliäästi elävistä" jäisi itse ilman töitä ja ilman palkkaa.
Tuollainen kituuttaminen on sairautta, olen siitä samaa mieltä.
Mutta noin muuten, mitä jos vaan kulutettaisiin muuten huomattavan paljon vähemmän kuin nyt? Että oikeasti ostettaisiin vain välttämättömät asiat ja harvoin?
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni meistä silloin olisi töissä. Ja mitä ne työt olisivat, ja miten tulonjako hoidettaisiin. Onko kuluttaminen oikeasti niin tärkeää, että suurin osa porukasta joutuu tekemään töitä kymmeniä vuosia jotta pysyvät hengissä, kauheasti vaurastumatta edes?
Itseasiassa olin aikeissa jatkaa tuosta kulutuksesta itsekin, mutta olisi tullut romaani eikä ehkä enää liittyisi niin alkuperäiseen aiheiseen.😅 Mutta olisi mielenkiintoista nähdä, miten harkitumpi, vähempi kulutus voisi johtaa siihen että tuotteiden laatu (ja hinta) nousisi. Nyt annetaan liikaa arvoa halpuudelle, vaikka tiedostetaan siihen liittyvät ongelmat (materiaali, luonnon hyväksikäyttö halvemmissa tuotantomaissa, huonot työolot/palkka jne). Olisiko esim. Robotiikan kehittäminen vaivansa väärti jos tuotteita ei tarvitsisi tuottaa satojatuhansia tai miljoonia kappaleita, ne tuotantovaiheen työt jäisi edelleen ihmisten tehtäväksi
Olisit vaan jatkanut! :)
Itsekin kaipaan sellaista yhteiskuntaa, jossa esim pesukone on korjaamisen arvoinen, ja se voidaan oikeasti korjata. Sama vaatteissa, jos pystyttäisiin ostamaan vaikka viidesosa siitä mitä nyt ostetaan, niin ympäristön tila olisi huomattavasti parempi kuin nyt.
Ennen suurin osa rahoista meni tavaroiden ja ruuan hankkimiseen. Ne ovat nyt niin halpoja, ja toisaalta tehdään hyvin tehokkaasti tai jossakin muualla, että suomalainen yhteiskunta ei tietenkään pyörisi jos emme kierrättäisi sitten rahaa jotenkin muuten kuin tavaroiden siirtelyn kautta. Mutta jospa koitetaan pärjätä hetken aikaa myös minimipalveluilla?
Voisi olla mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon meillä on täällä turhaa porukkaa, joka käytännössä elää vientitulojen rippeistä.
Ja miten yhteiskunta pidetään pystyssä, jos oikeasti kulutetaan vähemmän. Ympäristölle se olisi voitto.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Minun monimiljonääri naapuri.
Itseäni saan syttää mutta syötän häntä aika paljon omillani. Syystä että on vaikea tehdä yhden hengen ateria.
Pääsiäiseksi sain karamelleja.Kun sanoin että en voi syödä koska on vanhoja, sain vastaukseksi että se on ajatus joka lasketaan!
Hän sai kilon tuoreita toffeita minulta ja kukkia.
Säästä karamellit ensivuoteen ja anna takaisin. Ajatushan se on tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Nämä järjettömät pihit ja säästäjät eivät yhtään mieti sitä asiaa, että käyttämällä rahaa työllistetään ihmisiä, jotka maksavat veroja, JOILLA pidetään yhteiskunta käynnissä. Yrityksetkin maksavat veroja melkoisesti. Mutta ei...pääasia on, että tilille kertyy rahaa. Mitä varten? Hautaan ei sitä rahaa voi viedä mukanaan....
Eräänlaista diktatuuria siis tuokin, että on kansalaisvelvollisuus kuluttaa. Mitä jos mä kulutan sen rahan kesämökkiin, jonka teen mahdollisimman paljon itse? Kuluttakaa te muut sitten muihin asioihin ja pitäkää kulisseja pystyssä. Mä haluan päättää itse mihin rahani käytän.
Vierailija kirjoitti:
Joo, appiukko ja vähän myös anoppi.
Meidän perheen turhat hankinnat ovat mm. vauvan turvaistuin. Ja tietysti se, että silloin tällöin meillä käy siivooja, anteeksi antamatonta tuhlaamista on se.
Todennäköisesti pitävät laiskana, jos käy siivooja. Vaikka sitähän varten nuo palvelut on, että niitä käytettäisiin. Itse en siis näe tuossa mitään väärää/pahaa, pikemminkin viisautta, helpottaa kummasti arkea.
Vierailija kirjoitti:
Parasta siis olisi, että veroaste olisi sata kaikilla. Se pitäisi yhteiskunnan parhaiten käynnissä?
Vai onko se sittenkin niin, että yksityinen kulutus on ikävä kyllä meillä ainoa tapa pitää tämä koneisto pyörimässä. Sitten olisi tietenkin parasta, että raha liikkuisi mahdollisimman nopeasti kulutukseen, eli kukaan ei saisi kerryttää säästöjä. Kaikki sileeksi saman tien, niin talous kukoistaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta mä en halua tukea tällaista palveluyhteiskuntaa. En mä halua olla mikään rahansiirtokone siksi että se elättää muita. Mä ostan sitä mitä tarvitsen, mutta silloin kun se menee siihen että niin _pitää_ tehdä, ollaan ihan Uljaan uuden maailman mukaisessa yhteiskunnassa jossa on pakko kuluttaa.
Tässä yksi syy, miksi Suomi pysyy köyhänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tässä yksi syy, miksi Suomi pysyy köyhänä.
Suomi rikastuu jos tänne rajojen sisäpuolelle saadaan enemmän rahaa.
Suomi ei rikastu, jos me pesemme toistemme paitoja. Rahan kierrättäminen keskenämme ei rahan määrää lisää mitenkään.
Vai onko joku ajatus miten tuon saa toimimaan, jos mistään ei tule rahaa lisää?
Joidenkin ihmisten nyt vaan on mahdotonta käsittää, etteivät kaikki pidäkään heidän elämäntapaansa ja säästäväisyyttään esimerkillisenä. Tai että jotkut haluavat panostaa eri asioihin, ja tinkivät sitten jostakin mikä on näiden mielestä ehdottoman välttämätöntä.
Minä tulen toimeen aika montaakin asiaa jotka ovat monille välttämättömyyksiä. Niin varmaan me kaikki jonkun asian kohdalla!
Toisaalta käytän rahaa sellaisiin asioihin jotka tuovat minulle paljon iloa -kuten tuoreeseen kukkakimppuun viikottain- mutta jotka ovat useimpien mielestä turhuuksia. Kukin tavallaan. On se joillekin tajunnanräjäyttävää, että niitä tapoja on monia.
Ihan kiinnostavaa kuulla muiden pohdintoja. Itse päätän kuitenkin mihin käytän rahaa tai en käytä. Kaikkein eniten just nyt kaipaan sellaista rehellistä ja taitavaa timpuria joka tulisi mökille tekemään korjauksia tuntiveloituksella. Hienoa jos osaa antaa suuntaa-antavan arvion etukäteen mitä mikäkin remppa maksaa. Tällaisia ihmemiehiä tai naisia ei taida olla muualla kuin elokuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo onkin ihan totaalisen järjetöntä. Jos sinulla on yksityisenä henkilönä varaa leasing-autoon, niin silloin sinulla on varaa ostaa myös täysin uusi auto vaikkapa sitten osamaksulla. Uusi auto ei yleisesti ottaen hajoa tai sitä tarvi juuri korjaamolla käyttää. Lisäksi autolaina on lähes ilmaista nykypäivänä. Muutaman vuoden leasing-maksuilla maksaa sen uuden auton täysin velattomaksi.