Tunnetko 'mitä järkeä tuosta on maksaa' -ihmisiä?
Joiden elämäntehtävä on saada kaikki ilmaiseksi vaikka se olisikin työlästä. Mistään ei haluta maksaa mitään ja muiden "tuhlailulle" pyöritellään päätä.
Kommentit (522)
Työnantajani. Ei palkata lisätyövoimaa, vaan yhdellä työntekijällä on varmaan kolmen ihmisen työt. Samaten hyväksikäytetään harjoittelijoita. Firma tahkoo jättivoittoa vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajani. Ei palkata lisätyövoimaa, vaan yhdellä työntekijällä on varmaan kolmen ihmisen työt. Samaten hyväksikäytetään harjoittelijoita. Firma tahkoo jättivoittoa vuodesta toiseen.
Plus tietysti se että työntekijöille ei makseta kunnollista palkkaa.
Juu tai käytetään vaikka koko päivä kun joku tuote jossain muualla halvemmalla. Itselle aikakin on joskus rahaa ja välillä säästää mieluummin aikaa ja hankkii tarvitsemansa helposti ja nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Auts, minä! Koin sen karvaasti viime viikolla. Mallailin kaupassa trikoopipoa, mutten ostanut koska sehän on niin helppo tehdä itse. En ehtinyt edes kangasta hankkia kun vasen korva kipeytyi sinne puhaltaneesta kylmästä kevättuulesta.
Kannattaako muka mitään vaatteita nykyään itse tehdä. Kankaat on niin kalliita ja vaatteita saa niin halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Toimin aikanaan varaosamyyjänä ja ainakin kerran viikossa tuli joku pappa(yleensä olivat siis vanhempia miehiä) kyselemään autoonsa jotain vähän arvokkaampaa osaa ja reaktio oli usein mallia "älä sa*tana, sehän on puolet koko auton arvosta ei se tollasta voi maksaa!". Jotenkin se vaan ei mennyt kaaliin, että sen varaosan hintaan ei mitenkään vaikuta se mikä sen osaa tarvitsevan auton arvo on. Yksi lähti kerran ovet paukkuen ja huusi, että pitää laittaa koko auto paaliin sitten! Oli siis minun vikani, että osa oli niin arvokas.
Mä olen tilannut Suomessa liian kalliiksi hinnoitellut autonosat suoraan Saksasta tai muualta, on se google translate ja nettikauppa niin kätevää.
Mua vihataan huolella :(
Olen pihi ihminen.
En kummiskaan möläyttele tuommoisia.
Mutta tuli selväksi miten ajattelumalliini suhtaudutaan.
Tämä elämä alkaa todella masentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseni.
Ihmettelen maraton juoksun maksua? Siis miksi? Miksi?? Siinä ei voita mitään rahapalkintoa.Pitää rääkätä itseään kuukausi tolkulla ja palkinto? Sitä ei ole.
Järkyttävää.Onko elämässäsi yleensäkään tavoitteita, mihin pyrit?
Maratonjuoksua aloittavalle se on maksettu kilpailu, johon treenaamiseen usein sitoutuu paremmin, kun siitä on maksanut.
Myöhemmin se on enemmän omien rajojen ylittämiseen liittyvä kilpailu, jossa aina tavoitellaan parempaa aikaa kuin aiemmin. Itse juokseminen ei tunnu rääkiltä, kun puhutaan jo yli 10km juoksumatkoista. Harva, kuka niin ajattelee niin jaksaa maratonmatkaan riittävästi harjoitella, että kisassa pääsisi täysmatkalla maaliin.Mietitkö koskaan, että miksi joku maksaa esim. junioriharrastuksesta, vaikka harva pääsee SM - tasolle tai ammattikiekkoilijaksi?
Usein osa unelmien toteutumisesta vaatii säännöllistä harjoittelua, jopa lahjakkuutta, mutta ilman säännöllistä tavoitteeseen harjoittelua sekä itsensä ylittämistä ei huippu-urheilijaa synny. Se vaatii monta kilpailua ilman rahapalkintoja.
On tavoitteita, joista hyödyn. Mitä hyötyä on juosta 42km?
En ymmärrä miksi maksaa sellaisesta. Voin maksaa, ettei tarvitse juosta! :D
Vierailija kirjoitti:
Olen aikeissa hankkia leasing-auton, jotta mun ei enää koskaan tarvitse stressata auton hajoamisesta ja yllättävistä korjaamokuluista. Pari ihmistä on olleet suunnilleen toimittamassa mua hoitoon, koska eihän tollasesta nyt kannata maksaa! Eivät siis käsitä, että joku on valmis maksamaan helppoudesta eikä tavoittele taloudellisesti järkevintä vaihtoehtoa.
Ap
Oikeassa olivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen rakensi talon. Mikään ei olisi saanut maksaa, koska kaikenlaista oli mahdollista löytää vähän käytettynä halvalla tai ilmaiseksi purkutalojen lavoilta.
Mm vessapöntöstä ei ole mitään järkeä maksaa mitään kun sellaisen saa ilmaiseksikin.
Asennetaan siis semmoinen taloon. Vesisäiliö vuotaa ”hieman” aina. Eri tavoilla rynkytyämällä vetimestä sen saa vähäksi aikaa loppumaan. Sitten alkaa lorina taas.
Vesi on nyt valunut n 40 vuotta. Olisiko kuitenkin kannattanut maksaa kunnollisesta wc-pöntöstä silloin aikoinaan summa x ja säästää jopa summa xxx veden valuttelussa?? Kas, siinäpä paha pähkinä!Vesi ei tästä maasta lopu.
Ihan oikeastiko et ymmärtänyt pointtia?
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on ostaa esim. Pakastemustikoita järkyttävällä kilohinnalla, kun niitä voi poimia ilmaiseksi pakastimen täyteen? En ole koskaan ymmärtänyt.
Mustikat tulee halvemmaksi ostaa kaupasta kuin käydä poimimassa metsästä, ainakin minulle.
Jos haluaisin poimia 10 litraa mustikoita, pitäisi ostaa poimuri ja ämpäri. Hankkia kyyti metsään tai maksaa bensat. Sitten pitäisi etsiä paikat, mahdollisesti ajella ees taas. Metsässä olisi hyvä olla eväät, taas kuluu rahaa, pahimmassa tapauksessa pitäisi ostaa termospullo. Aikaa on kulunut ja rahaa niin paljon, ettei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Näillä ihmisillä ei yleensä ole yhtään mitään. Tietenkään. Koska mitäänhän ei koskaan kannata hankkia.
Yleensä näillä viksuilla rahan käyttäjillä on velaton talo, pari autoa ja moottorivene ja hankinnassa motskari, kaikki velattomia ja motskari ostetaan luonnollisesti käteisellä.
Oma isäni ei ole koskaan osannut käyttää järkeä raha-asioissa. Ajeli aina vanhoilla romuilla. Sai hävetä silmät päästä. Kun rakkaaseen romuun tuli vikoja, niin osti toisen saman merkkisen romun josta otti varaosia. Kohta oli toimivakin romu rikki ja ei kun uutta tilalle. Ei mitään järkeä. Onneksi äitini tajusi ottaa eron jossain vaiheessa.
Itse opettelin vastakohdaksi. Ostetaan kerralla kunnollista, niin ei tarvitse koko ajan tuhlata rahaa huonompaan laatuun.
Vierailija kirjoitti:
"Oliko viiden euron arvoinen tuo pariminuuttinen, jonka aikana viiniä joit?"
No, oliko? 150€ tunnissa. Aijai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erään mielestä on pelkkää tyhmien ihmisten rahastusta, että kaupassa myydään erilaisia riisejä ja pastoja, jotka on kalliimpia kuin perus pitkäjyväiset riisit ja makaronit. Maistuu kuitenkin ihan samalta!
Minä en kyllä ole vielä kärsinyt rahan puutteesta sen takia, että olisin välillä ostanut basmatiriisiä tai vaikka pennepastaa.
Minusta esim. makaronisalaattiin on turha laittaa kalliita kierrepastoja..
Kalliita?! Se pussi maksaa ehkä 1,60€! Vaikka tavallinen makaroni maksaa 0,30, tuskin kukaan menee konkurssiin siitä että joskus piristeeksi ostaa erimuotoisia pastoja. Sitä paitsi niiden muodolla on tarkoitus, esimerkiksi simpukkapasta kerää sinne koloon täytettä kastikkeesta.
Just tuollaiset tyypit pihistelee ruokakaupassa niin, että ostavat jotain sekundamönjää jotta säästää 1€. Mulla on ainakin X-tra tuotteet täysin boikotissa. Miksi pilata jokapäiväinen arki jollain luokattomalla pskatuotteella?! Sori meni tunteisiin tämä!
Vierailija kirjoitti:
Mua vihataan huolella :(
Olen pihi ihminen.
En kummiskaan möläyttele tuommoisia.
Mutta tuli selväksi miten ajattelumalliini suhtaudutaan.Tämä elämä alkaa todella masentaa.
Tuskin kukaan jaksaa sentään ruveta vihaamaan. Vihaaminen vie paljon energiaa, ja miksi vihata tuntemattomia ihmisiä ylitsepäitsensäkään näin turhan asian takia.
Se on eri asia, jos joutuu kuuntelemaan tuota typerää repliikkiä ihan turhan takia ja jos siitä asenteesta tulee semmoista haittaa kuin monet täällä ovat kertoneet, esim oletetaan lasten käyvän siivoamassa varakkaan vanehman kotona ihan vaan koska siitä ei nyt kannata maksaa tai tullaan jauhamaan jonkun palveluammatissa olevan työpaikalle tuomosta moskaa.
Mä säästän useammassa kohtaa. Teen eväät töihin, koska kauheeta maksaa 9€ lounaasta! Leikkaan pitkät hiukseni itse enkä heitä mitään pois ennenkuin se on loppuun käytetty, ostan ihonhoitotuotteita Lidlistä yms. Pidän itseäni muutenkin säästäväisenä. Viimeviikolla ajattelin vähän katsoa, paljonko mulla oli mennyt omiin ja lapsen harrastuksiin, voisiko niistäkin säästää. Kauhistuin, puolessa vuodessa maksut yhteensä yli 7000. Ilmankos pitää muusta säästää, koska rahaa ei muuten jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tuollainen. Vaihdan esimerkiksi itse autojeni kesä-/talvirenkaat, en maksa siivoojalle ja juon mieluummin kalsarikännit kuin maksan ravintolahinnat ja taksin kotiin.
Siis sulla ei ole ystäviä joita tavata baarissa?
Ajatteleppa kuinka paljon säästää vuodessa rahaa kun jättää kaikki kahvila- ja ravintolareissut väliin? Kun niillä rahoilla ostaa viinaa Virosta, saa valtavan määrän alkoholia halvalla. Mökillä sitten juo pään täyteen. Ravintolaan kannattaa mennä vain seksin saamisen takia.
No onko joku laskenut? Nythän olisi ollut oiva vuosi laskea, kun on nyt reilu vuosi koronan kanssa eletty ja ainakin viime keväänä loppui kahvittelut ja ravintolassa käymiset kokonaan, kun kaikki puljut oli kiinni. En ole henk.koht. paljoa kahvitellut sen jälkeenkään, ja ravintolassa oon syönyt vuoden sisään ehkä kaksi kertaa. Ois hyvä laskea, jos yleensä kävisi säännöllisesti, esim. 1-2 krt viikossa kahvilla ja kerran kuussa ravintolassa syömässä.
Eipä noista tule kovinkaan isoja summia ainakaan minun ravintolakäynneilläni. En käy missään fine dining paikoissa muutenkaan vaan ihan halvimman pään paikoissa kuten pikaruokalat tai perheravintolat.
No jos lasken vain omat kuluni niin sanotaan että kahvilakäynti on normaalisti sen 7€ ja ravintolakäynti esim 15€. Näitä kumpaakin kerran viikossa, eli 22€ x 52vkoa tekee reilun tonnin. Vastaavasti jotain tarvitsee syödä sitten kotosalla jos jättää nämä väliin joten säästö jäänee tonniin tai alle.
Tuo on minulle pieni raha siitä mitä saan vastineeksi. En ole niitä ihmisiä jotka kokkaavat itse paremmin kotona, siksi tuo on minulle arjen tai viikonlopun luksusta.
Sen sijaan en kyllä raaski maksaa kodin siivouksesta tai pesulasta. Voin siivota kotini itsekin ihan riittävän hyvin eikä siihen mene kuin ehkä tunti viikossa. Mitä maksaisi siivoajan palkkaaminen? 100€ per kerta? Jos joku sanoisi minulle että ”Saat 100€ jos siivoat oman kotisi” niin totta kai suostuisin ilomielin ja tuntipalkkakin olisi kohdallaan. Verovapaana.
Olen sellainen toisinaan, mutten kyllä koskaan ääneen päivittele toisten investointeja enkä halua olla ilonpilaaja. En myöskään tunne, että minulla on oikeutta eikä onneksi velvollisuuttakaan olla puuttumassa aikuisten, oikeustoimikelpoisten ihmisten rahan käyttöön. Tosin yksi asia on minunkin ajattelussani avartunut. Ennen en olisi millään raaskinut ostaa lasten vaatteita, varsinkaan kalliimpia haalareita, uusina vaan etsin aina hyväkuntoisina kirpparilta/torista tms. Nyt kun lapsia on kolme niin en todellakaan jaksa kun yhdestä paikasta saa kaiken tarvitsemansa palautusoikaudella jokaiselle muksulle. En halua käyttää aikaa kirppareiden kiertelyyn haaliakseni meillekin lyhytikäisiä vaatteita. En myöskään jaksa myydä omia, uusina ostettuja vaan pistän vaatekeräykseen. Rahaa palaa, mutta aikaa säästyy.
Mitä järkeä ostaa kukkaa, kun Trabantin pakoputkestakin saa imaistua ihan hyvät sauhut?
Aika usein miehet ovat tällaisia....