Tunnetko 'mitä järkeä tuosta on maksaa' -ihmisiä?
Joiden elämäntehtävä on saada kaikki ilmaiseksi vaikka se olisikin työlästä. Mistään ei haluta maksaa mitään ja muiden "tuhlailulle" pyöritellään päätä.
Kommentit (522)
Vierailija kirjoitti:
Minä asun perheeni (mies ja 17-vuotias poika) Helsingin kantakaupungissa uudessa asunnossa. Huoneita on neljä, neilöitä n. 85. Ja tätä olen saanut perustella sukulaisille. Kuka asuu näin ahtaasti? Eikä pihaa?
Meillä on tilaa kaikkeen mitä tarvitsemme. Emme tarvitse kuutta täyttä astiastoa (kuten siskollani). Minä tapan muovikukatkin, joten en kaipaa pihaa (lisäksi yksi Hesan kauneimmista puistoista on vieressä). Samalla hinnalla saisi linnan maalta, kuka hullu laittaa 550 000 neliöön? Pojan lukio vieressä.
Mistä saa noin halvan uuden neliön Helsingin keskustasta? Tuo on kaksion hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikeissa hankkia leasing-auton, jotta mun ei enää koskaan tarvitse stressata auton hajoamisesta ja yllättävistä korjaamokuluista. Pari ihmistä on olleet suunnilleen toimittamassa mua hoitoon, koska eihän tollasesta nyt kannata maksaa! Eivät siis käsitä, että joku on valmis maksamaan helppoudesta eikä tavoittele taloudellisesti järkevintä vaihtoehtoa.
Ap
Sinällään ihan ok, mutta se vähän ihmetyttää että aika loppuunkalutulla romulla on saanu tottua ajamaan jotta joutuu stressaamaan hajoamisesta ja yllättävistä korjauksista.
Olen eri, mutta autossani oli tosi vähän kilometrejä eikä ollut mikään vanha auto, mutta sitten vaan alkoi tulla kaikenlaisia isoja ongelmia. Pari 3000 euron remonttia tuli perätysten ja sitten tuli jo kiire päästä siitä eroon. Toistaiseksi olen pärjännyt ilman autoa ja olen myös miettinyt vaikka minileasingiä, jos autoa vielä jossain vaiheessa tarvitsen enemmän joksikin aikaa, mutta omaa autoa en halua ostaa.
Olen yksinasuva 60v naisihminen. Viime vuonna teetin pienen pintaremontin kaksiossani ja maksoin siitä firmalle 2000€. Voi hyvä tavaton sitä paheksuntaa, mitä sain osakseni. Olisihan sen remontin tehnyt itse paljon halvemmalla. Niin varmaan, mutta mikä ruljanssi siitä olisi tullut. Ei kiitos!
[/quote]
Hyvin moni ei ymmärrä siivouksesta mitään. Ei tekniikasta, välineistä eikä edes järjestyksestä.[/quote]
Ihan riittävän hyvää jälkeä tulee maallikoltakin.
Nykyään vain joka asiasta yritetään tehdä salatiedettä. ”Oletko aina pyyhkinyt perseesi väärin?”
Itse en koskaan osta vaatteita normaalihintaisena. Yleensä ostan -70% alennuksella, mutta tällöin tulee joskus ahneeksi ja ostettua turhaan vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseni.
Ihmettelen maraton juoksun maksua? Siis miksi? Miksi?? Siinä ei voita mitään rahapalkintoa.Pitää rääkätä itseään kuukausi tolkulla ja palkinto? Sitä ei ole.
Järkyttävää.Onko elämässäsi yleensäkään tavoitteita, mihin pyrit?
Maratonjuoksua aloittavalle se on maksettu kilpailu, johon treenaamiseen usein sitoutuu paremmin, kun siitä on maksanut.
Myöhemmin se on enemmän omien rajojen ylittämiseen liittyvä kilpailu, jossa aina tavoitellaan parempaa aikaa kuin aiemmin. Itse juokseminen ei tunnu rääkiltä, kun puhutaan jo yli 10km juoksumatkoista. Harva, kuka niin ajattelee niin jaksaa maratonmatkaan riittävästi harjoitella, että kisassa pääsisi täysmatkalla maaliin.Mietitkö koskaan, että miksi joku maksaa esim. junioriharrastuksesta, vaikka harva pääsee SM - tasolle tai ammattikiekkoilijaksi?
Usein osa unelmien toteutumisesta vaatii säännöllistä harjoittelua, jopa lahjakkuutta, mutta ilman säännöllistä tavoitteeseen harjoittelua sekä itsensä ylittämistä ei huippu-urheilijaa synny. Se vaatii monta kilpailua ilman rahapalkintoja.
Tuo ensimmäinen maraton-kommennti on mielestäni nimenomaan maratonia harrastavan itseironinen kommentti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on ostaa esim. Pakastemustikoita järkyttävällä kilohinnalla, kun niitä voi poimia ilmaiseksi pakastimen täyteen? En ole koskaan ymmärtänyt.
Ensin pitää hankkia riittävän iso pakastin, jotta sinne mahtuu koko talven mustikat. Isoa pakastinta varten pitää olla isompi asunto... mieluummin asun pienemmässä ja asumiskustannuksiltaan edullisessa huoneistossa (ilman asuntolainaa) ja "tuhlaan" kaupan pakastemustikoihin pari euroa viikossa kuin ostan lainarahalla lisää tilaa isommille kodinkoneille.
Meillä on pakastinhuone alakerrassa jossa on 3 pakastinta. Ei ole tarvinnut erikseen ostaa isompaa taloa että pakastin mahtuu.Niihin mahtuu koko vuodeksi mehut, hillot, marjat sellaisenaan kuin myös ruokaa jota teemme aina kerralla paljon, että on sitten mistä ottaa kun ei ole haluja/aikaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erään mielestä on pelkkää tyhmien ihmisten rahastusta, että kaupassa myydään erilaisia riisejä ja pastoja, jotka on kalliimpia kuin perus pitkäjyväiset riisit ja makaronit. Maistuu kuitenkin ihan samalta!
Minä en kyllä ole vielä kärsinyt rahan puutteesta sen takia, että olisin välillä ostanut basmatiriisiä tai vaikka pennepastaa.
Minusta esim. makaronisalaattiin on turha laittaa kalliita kierrepastoja..
Kalliita?! Se pussi maksaa ehkä 1,60€! Vaikka tavallinen makaroni maksaa 0,30, tuskin kukaan menee konkurssiin siitä että joskus piristeeksi ostaa erimuotoisia pastoja. Sitä paitsi niiden muodolla on tarkoitus, esimerkiksi simpukkapasta kerää sinne koloon täytettä kastikkeesta.
Just tuollaiset tyypit pihistelee ruokakaupassa niin, että ostavat jotain sekundamönjää jotta säästää 1€. Mulla on ainakin X-tra tuotteet täysin boikotissa. Miksi pilata jokapäiväinen arki jollain luokattomalla pskatuotteella?! Sori meni tunteisiin tämä!
Typerä maksaa viisinkertainen hinta samasta asiasta. Mietit varmaan joka tuotteen kohdalla siten että joskus piristeeksi ostan ns. parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on ostaa esim. Pakastemustikoita järkyttävällä kilohinnalla, kun niitä voi poimia ilmaiseksi pakastimen täyteen? En ole koskaan ymmärtänyt.
Ensin pitää hankkia riittävän iso pakastin, jotta sinne mahtuu koko talven mustikat. Isoa pakastinta varten pitää olla isompi asunto... mieluummin asun pienemmässä ja asumiskustannuksiltaan edullisessa huoneistossa (ilman asuntolainaa) ja "tuhlaan" kaupan pakastemustikoihin pari euroa viikossa kuin ostan lainarahalla lisää tilaa isommille kodinkoneille.
Meillä on pakastinhuone alakerrassa jossa on 3 pakastinta. Ei ole tarvinnut erikseen ostaa isompaa taloa että pakastin mahtuu.Niihin mahtuu koko vuodeksi mehut, hillot, marjat sellaisenaan kuin myös ruokaa jota teemme aina kerralla paljon, että on sitten mistä ottaa kun ei ole haluja/aikaa tehdä.
Mihin minun, solussa asuvan opiskelijan, olisi tarkoitus tunkea pakastin, johon laittaa mehut, hillot ja marjat?
Kaikki eivät asu tilavassa omakotitalossa, vaan joutuvat ostamaan pakastemustikoita.
- eri
Mieheni on tuollainen.
Mitään "ylimääräistä" ei saa tuhlata (ainakaan sellaiseen millä minä haluan helpottaa elämääni), kuten esimerkiksi tilata kaupan ruokaostokset kotiin, koska siitä pitää maksaa. Ei suostu oikein ymmärtämään, että maksan sen kympin siitä, että saan välttää koko kauppareissun ja tehdä jotain muuta kivaa sinä aikana. Ottaisin siivouspalvelun, jos mieheni ei mäkättäisi siitä(kin) ajatuksesta. Siivoaa kyllä nykyään itse enemmän, kun tajusi, että teki itse aika vähän... siitä löytyi siis kompromissi.
Naurettavaa tässä on vielä se, että olen muuten maltillinen rahankäyttäjä (ja sen hän itsekin tunnustaa), niin miksi pitäisi ainoa elämä viettää nuukaillen sitäkin vähemmäksi? Laitan siis rahaa sivuun ja sijoitan tulevaisuutta varten, mutta sekään ei tunnu riittävän, vaan sitä rahaa ei optimaalisessa tilanteessa kulu lainkaan. Paitsi, jos hän haluaa jonkun uuden vipstaakin kotiin, sitten on ns. lompsa levällään ja "laatuun täytyy satsata". Aluksi suutuin tuosta, mutta nyt jo nauran päin naamaa ja antelen takaisin samalla mitalla. Ei vaihdu televisiot ja oheislaitteet enää puolen vuoden välein.
No, mutta tämän kanssa voi elää. Koska rakastamme toisiamme, olemme tehneet kompromissin: joka kerta ei tilata ruokaostoksia kotiin, mutta tilataan kumminkin, varsinkin jos minulla menee ylitöiksi. Töllöä ei uusita puolen vuoden välein.
Hyvä puoli tässä on se, että en ole tavannut toista miestä, joka olisi noin onnellinen itse tehdyistä villasukista. Ilmeisesti ostamani lankojen hinta ja tekemäni työ vain "puf" häviää johonkin, koska villasukat ovat kaupasta hankittuna niin kalliita. Olen koittanut selittää, että minulla menee niihin 4h ja jos saisin edes minimipalkan, ne olisivat kaupan hinnoissa. Mutta ei..
Villasukkakeskustelun myötä olen ymmärtänyt "naisten tekemän metatyön" ja sen arvon. Ostapa sama ulkopuolelta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseni.
Ihmettelen maraton juoksun maksua? Siis miksi? Miksi?? Siinä ei voita mitään rahapalkintoa.Pitää rääkätä itseään kuukausi tolkulla ja palkinto? Sitä ei ole.
Järkyttävää.Onko elämässäsi yleensäkään tavoitteita, mihin pyrit?
Maratonjuoksua aloittavalle se on maksettu kilpailu, johon treenaamiseen usein sitoutuu paremmin, kun siitä on maksanut.
Myöhemmin se on enemmän omien rajojen ylittämiseen liittyvä kilpailu, jossa aina tavoitellaan parempaa aikaa kuin aiemmin. Itse juokseminen ei tunnu rääkiltä, kun puhutaan jo yli 10km juoksumatkoista. Harva, kuka niin ajattelee niin jaksaa maratonmatkaan riittävästi harjoitella, että kisassa pääsisi täysmatkalla maaliin.Mietitkö koskaan, että miksi joku maksaa esim. junioriharrastuksesta, vaikka harva pääsee SM - tasolle tai ammattikiekkoilijaksi?
Usein osa unelmien toteutumisesta vaatii säännöllistä harjoittelua, jopa lahjakkuutta, mutta ilman säännöllistä tavoitteeseen harjoittelua sekä itsensä ylittämistä ei huippu-urheilijaa synny. Se vaatii monta kilpailua ilman rahapalkintoja.On tavoitteita, joista hyödyn. Mitä hyötyä on juosta 42km?
En ymmärrä miksi maksaa sellaisesta. Voin maksaa, ettei tarvitse juosta! :D
Ai mitä hyötyä? No vaikkapa hyvä kestävyyskunto, sillä siitä saa terveyshyötyjä. Lisäksi osa ihmisistä saa juoksemisesta endorfiinit vapautumaan eli juostessa saa todella hyvän olon. Vielä kun laittaa numeron rintaan, niin elämys on monta kertaa parempi. Ensin lähtöjännitys, sitten muiden juoksijoiden kanssa kisailu ja tsempitys ja päälle vielä kunnon endorfiinit. Lisäksi kisaan osallistumalla saa yleensä luotettavan tuloksen matkalle eli matka on ammattimaisesti mitattu, samoin kuin ajanotto. Itse olen valmis tästä maksamaan.
Oma työ on ilmaista eikä sille kannata laskea tuntipalkkaa. Muussa tapauksessa myös esim palstan selaaminen tulee aika kalliiksi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi kiinnostaa minuakin: 3? Arkkumallia? Onko teillä iso perhe, vai asutteko jossain pitkospuiden matkan päässä?
Asun saaressa ja kiinnostaisi tietää, että miten tuommoisen 3 pakastimen homman saa rullaamaan? Niin ettei mene koko aika sen kans täyttämiseen ja sitten ihmetellä että mitä siellä taas olikaan?
Mulla 2kaappipakastinta (2!hlö talous) ja kiva olis olla vähön lisävarastoja kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen rakensi talon. Mikään ei olisi saanut maksaa, koska kaikenlaista oli mahdollista löytää vähän käytettynä halvalla tai ilmaiseksi purkutalojen lavoilta.
Mm vessapöntöstä ei ole mitään järkeä maksaa mitään kun sellaisen saa ilmaiseksikin.
Asennetaan siis semmoinen taloon. Vesisäiliö vuotaa ”hieman” aina. Eri tavoilla rynkytyämällä vetimestä sen saa vähäksi aikaa loppumaan. Sitten alkaa lorina taas.
Vesi on nyt valunut n 40 vuotta. Olisiko kuitenkin kannattanut maksaa kunnollisesta wc-pöntöstä silloin aikoinaan summa x ja säästää jopa summa xxx veden valuttelussa?? Kas, siinäpä paha pähkinä!
Niin,oikeestikko ette tajua, että sinne voi sen tiivisterenkaan vaihtaa ihan itse! Maksaa parisen euroa ja menee vuosikymmenen toista. Itse olen kahdesti vaihtanut tän 25 vuoden aikana ja pytty tosian oli käytetty ja muuten ehjä. Heti suosiolla tuon renkaan sinne vaihdoin. Pihi saa olla muttei itara... Järkeä hei toimintaan ja maailma säästyy. En muutenkaan ymmärrä tätä kerskakulutusta. Vaihdetaan puhelinta kuin sukkia jne... Kyllä on maapallolla pas...nen loppu kun enimmistö elää tuolla tavoin.
Itse kyllä ostan kaiken mitä tarvitsen/haluan, mutta kyllä seuraan hintoja. Jos ei rahaa ole siten, että sitä on niin paljon ettei tiedä mihin tunkisi, niin on fiksuutta miettiä tarvitseeko oikeasti tai selvittää vähän hintoja. Miksi maksaa vaatteesta joulukuussa 200eur kun saat sen tammikuussa 100eur. Tai huonekaluliikkeissä on lähes jatkuvat alet, niin miksei voisi ostaa alejakson aikaan ja odottaa hetken? Eikös turha ostelu ja kuluttaminen rasita ilmastoakin, niin senkin puitteissa hyvä miettiä, että tarvitseeko jotakin oikeasti ennen ostopäätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimin aikanaan varaosamyyjänä ja ainakin kerran viikossa tuli joku pappa(yleensä olivat siis vanhempia miehiä) kyselemään autoonsa jotain vähän arvokkaampaa osaa ja reaktio oli usein mallia "älä sa*tana, sehän on puolet koko auton arvosta ei se tollasta voi maksaa!". Jotenkin se vaan ei mennyt kaaliin, että sen varaosan hintaan ei mitenkään vaikuta se mikä sen osaa tarvitsevan auton arvo on. Yksi lähti kerran ovet paukkuen ja huusi, että pitää laittaa koko auto paaliin sitten! Oli siis minun vikani, että osa oli niin arvokas.
Mä olen tilannut Suomessa liian kalliiksi hinnoitellut autonosat suoraan Saksasta tai muualta, on se google translate ja nettikauppa niin kätevää.
Näinpä. Suomessa moni hinnoitellaan yli ja ajetaan asiakkaat ostamaan netin kautta ulkomailta. Teen itsekin niin. Mitä järkeä maksaa osasta 300 eur jos se saa tilattuna kotiin muutaman päivän viiveellä kolmanneksen halvelmalla. Eli en halua maksaa kenellekään ilmasta enkä tukea kenenkään ahneutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän muutaman. Rasittava elämänkatsomus tosiaan.
Minä käyn töissä jotta saan rahaa jotta voin ostaa itselleni mieluisia tavaroita ja palveluita. En keksi yhtään syytä miksi olisi järkevää pyrkiä siihen ettei rahaa kulu ollenkaan.
Jos haluaa, että säästöönkin jää jotain? Kyllä mua ainakin lämmittää se, että säästöissä on kohta kuusinumeroinen summa. Kahviloissa ja kampaamoissa istumisesta en niin välitä..
Niin. Se on hienoa sitten eläkepäivillä muistaa miten elämä oli kotona kitumista ja pennien venyttämistä. Sulta meni se kovapalkkainen loistotyöpaikkakin sivun suun sen takia kun et koskaan tavannut sitä kaveria joka olisi sinua siihen suositellut. Se unelmien mieskään ei sua huomioinut koska näytit kassi-almalta.
Noh, onneksi tilillä on sata tonnia. Tosin jos olisit sen miehen napannut niin asuisit nyt isossa kartanossa ranskan rivieralla.
Juu,millähän todennäköisyydellä tavalliselle tallaajalle käy noin? Lottovoittokin on todennäköisempää... Olen elämäni aikana tavannut useita eri ihmisiä. Kukaan ei ole koskaan tähän asti mitään kenellekään suositellut. Poislukien jotain jäätelöä tahi keksimerkkiä kaupassa... Töissä olen kitupalkalla. Ei tullut suositusta enkä hakemisesta huolimatta parempaa saanut. Tähän asti siis. Enkä varmaan enää hae kun eläkeikään muutama vuosi. Unelmamiestä en hakenut kun mies olen. Naisen löysin. Ihan rytkyssä vain. Ei ollut ykkösiä päällä. Neon käyttämättömänä kaapissa edelleen. Eivät sovi enää päälle. Eivät kelpaa lahjoitettunakaan kenellekään... Rivieeraa en kaipaa vaikka rahaa olisi. En muuallekaan maapallolle. Viihdyn vallan hyvin täällä maalla luonnon seurassa ja kotimaata matkaillen. Kerran olinulkomailla. En viihtynyt yhtään. Liian kuumaa ja tukalaa ja epäsiistiä. Ruuat jotain p@skaa. Taudinkin sain vielä. Piheilen edelleen ja jatkan kunnes ei enää tartte. Eläkkeellä siten tuhlaan kaiken kotimaassa matkaillen...
Vierailija kirjoitti:
Olen aikeissa hankkia leasing-auton, jotta mun ei enää koskaan tarvitse stressata auton hajoamisesta ja yllättävistä korjaamokuluista. Pari ihmistä on olleet suunnilleen toimittamassa mua hoitoon, koska eihän tollasesta nyt kannata maksaa! Eivät siis käsitä, että joku on valmis maksamaan helppoudesta eikä tavoittele taloudellisesti järkevintä vaihtoehtoa.
Ap
En mäkään oikein ymmärrä miksi haluat maksaa ylimääräistä. Samalla tavalla se leasing autokin hajoo ja tarvii huoltoa kun omakin. Leasing hinta on laskettu niin, että kaikkien huoltokustannusten yms jälkeen jää vuokraajalle vielä voittoakin. Kyllähän sä sen joidut ihan samalla tavalla viemään korjaamolle kuin omankin ja ottaa sieltä vaihtoauton. Nyt vaan maksat sitten vuodessa huomattavasti enemmän siitä, että joku muu hoitaa noi laskut ja laskuttaa sitten sulta vähän enemmän. Voitko kertoa mikä se helppous on mistä haluat maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Itseni.
Järkyttävää.
😂🤣😅
Täällä maratoonari, joka on maksanut ja juossut yli 10 kertaa ja aikoo maksaa ja juosta edellenkin. Maksan jopa puolimaratonista toisinaan!
Ja nyt kerron jotain vielä kauheampaa: En ole juossut maratoneistani kuin yhden Suomessa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että mun tyypillinen maratonini kustantaa esim:
- lentoliput pidennetyksi viikonlopuksi Berliiniin, Amsterdamiin, tms.
- hotellit
- ruuat ravintolassa
- pari palkatonta vapaapäivää töistä
- vähän tuliaisshoppailuita lapsille
+ se karmea tapahtuman osallistumismaksu!
On totta, että voisin ilmaiseksikin juosta samanpituisen lenkin, mutta on siinä vähän eri fiilis, kun on suuren urheilujuhlan tuntua ilmassa, ihmisiä katsomossa, kannustusta, bändejä soittamassa reitin varrella, jne. Jokaikinen ulkomaanmaratonini on ollut kokemus, jonka muistan yhä. Juoksin omaa hidasta tahtiani perässä, kun maratonin maailmanennätys tehtiin Berliinissä. Luin ennätyksestä kannustajan banderollista ”we have a new WR” + Kipchogen aika.
Onhan tämä tällä periaatteella kallista, mutta keksin aika monta huonompaakin vaihtoehtoa kuin tämän, että käytän rahani oman terveyteni ja kuntoni ylläpitämiseen minulle rakkaan urheilulajin parissa.
(Enkä silti kauhistele sitä, mihin muut rahansa käyttävät.)
Törkyhintaista kun jätskilaarissa ne brändituutit voi maksaa lähes 3€/kpl.
Ja jäätelökioskit ne vasta kalliita onkin. Riippuu sijainnista, käykää katsomassa Eiran rannan jäätelökioskia kesällä. Jonoa on vaikka hinta on 7€/pallo. Kolmen pallon jäätelö lienee 20€. Tuollaiset joka penskalle niin siinä sitä ollaan.