Tunnetko 'mitä järkeä tuosta on maksaa' -ihmisiä?
Joiden elämäntehtävä on saada kaikki ilmaiseksi vaikka se olisikin työlästä. Mistään ei haluta maksaa mitään ja muiden "tuhlailulle" pyöritellään päätä.
Kommentit (522)
Vierailija kirjoitti:
Tapailin kerran miestä, jonka mielestä lähes kaikki oli kallista turhuutta. Joskus menin tämän tyypin kanssa ravintolaan ja sielläkin päivitteli kuinka kallista kaikki on ja mitä kaikkea kaupasta saisi sillä rahalla. Laski suunnilleen jotain minuuttihintaa ostamalleni kuohuviinilasilliselle. "Oliko viiden euron arvoinen tuo pariminuuttinen, jonka aikana viiniä joit?" Yllättäen tapailu ei jatkunut kovin kauaa..
Tapailtu varmaan samaa miestä. Oli joskus aika noloja tilanteita, kun tarjoilijalle jankutti juoman hinnasta. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Näillä ihmisillä ei yleensä ole yhtään mitään. Tietenkään. Koska mitäänhän ei koskaan kannata hankkia.
Samaa filosofiaa pitäisi jokaisen noudattaa. Ylikulutus on todellinen globaali ongelma. Nostan hattua kaikille niille, jotka jättävät turhan roinan ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on maksaa äänikirjapalvelusta, kun kirjastot on ilmaisia?
Itse lainaan äänikirjoja kirjastosta. Harva kirjaston käyttäjä on viitsinyt nähdä vaivaa selvittää, miten omalla profiilillaan voi lainata äänikirjan kirjastosta, kotoa käsin kuitenkin. Kirjaston tietokannoista löytyy vaikka mitä muutakin kivaa, kuten soitinopetusta (joka ei kuitenkaan kokonaan korvaa liveopettajan antamaa soittotuntia).
Ne, jotka kommentoivat kahvilla käyntiä tai maraton-tapahtumaan osallistumista kalliiksi typeryydeksi, eivät ymmärrä, että eihän näissä ole kyse kahvista eikä juoksemisesta. On totta, että kahvin saa kotona halvemmalla, ja että juokseminen on ilmaista. Kyse onkin elämyksen ostamisesta. Se kahvi tai juoksu tulee siihen kaupan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun perheeni (mies ja 17-vuotias poika) Helsingin kantakaupungissa uudessa asunnossa. Huoneita on neljä, neilöitä n. 85. Ja tätä olen saanut perustella sukulaisille. Kuka asuu näin ahtaasti? Eikä pihaa?
Meillä on tilaa kaikkeen mitä tarvitsemme. Emme tarvitse kuutta täyttä astiastoa (kuten siskollani). Minä tapan muovikukatkin, joten en kaipaa pihaa (lisäksi yksi Hesan kauneimmista puistoista on vieressä). Samalla hinnalla saisi linnan maalta, kuka hullu laittaa 550 000 neliöön? Pojan lukio vieressä.
Sama homma, lasten kasvettua aikuiseksi muutin kaupunkiin vielä tuota pienempään asuntoon, ja julkisesta keskustelusta päätellen minun pitäisi olla hyvin onneton. En ole yhtään onneton, tykkään asua juuri tässä talossa ja alueella, kaupat lähellä ja julkisilla pääsee töihin. Olin onneton maalla, kaukana kaikesta ja enemmän yksinäinen kuin nykyään. Nämä on makuasioita, hirvittää ajatella miten vanhoillinen, suorastaan agraariyhteiskunta Suomestakin on tullut.
Tapailin joskus parin lapsen isää ja käytiin äkkiä halvalla risteilyllä. Mies otti seuraavaa päivää varten aamupalaksi ja lounaaksi eväät perheelleen, vaikka seisovasta pöydästä olisi saanut ison aamupalan (alle kouluikäiset söi ilmaiseksi) varmasti maittavammin ja halvemmin.
Kaverilla taas menee lähes 2000 taalaa Starbucksin kahviin, kun sellainen macchiato tai mikä lie on joka aamu saatavana. Hän lataa sille tililleen joka toinen viikko satasen. Kyllä se alkaa jo vähän tän mun oman ”mitä järkeä on maksaa” kynnyksen ylittää, töissä kun on kahvikone kanssa.
En osta koskaan näitä kalliita vaatteita, esim Halo Huurre-neuletakkia (melkein 400 e!). Ihana, mutta aivan liian kallis. Viidelläkympillä olisin voinut harkita asiaa.
Vaan neuloin sen itse, viikossa. Langat eivät paljon maksaneet. Samoin katson trendit, mitkä muotia mutta ostelen kirpputoreilta ehjiä ja samantyylisiä tai teen ja tuunaan itse. Saan paljon paremmat fiilikset kuin ostaa aitoa kalliilla. Siellä kahvilassa voinkin sitten kahvin ja focaccian seurassa fiilistellä kuinka paljon taas säästin. Ja kuinka ihania niistä tulee kun kokevat pienen muodonmuutoksen. Ja joku voisi luulla että olen laittanut paljon rahaa kenkiin, laukkuun sekä pukeutumiseen. Pidän myös hyvää huolta näistä vaatteista ja kengistä.
Luontokin kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapailin kerran miestä, jonka mielestä lähes kaikki oli kallista turhuutta. Joskus menin tämän tyypin kanssa ravintolaan ja sielläkin päivitteli kuinka kallista kaikki on ja mitä kaikkea kaupasta saisi sillä rahalla. Laski suunnilleen jotain minuuttihintaa ostamalleni kuohuviinilasilliselle. "Oliko viiden euron arvoinen tuo pariminuuttinen, jonka aikana viiniä joit?" Yllättäen tapailu ei jatkunut kovin kauaa..
Tapailtu varmaan samaa miestä. Oli joskus aika noloja tilanteita, kun tarjoilijalle jankutti juoman hinnasta. 🙄
Tampere?
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka kommentoivat kahvilla käyntiä tai maraton-tapahtumaan osallistumista kalliiksi typeryydeksi, eivät ymmärrä, että eihän näissä ole kyse kahvista eikä juoksemisesta. On totta, että kahvin saa kotona halvemmalla, ja että juokseminen on ilmaista. Kyse onkin elämyksen ostamisesta. Se kahvi tai juoksu tulee siihen kaupan päälle.
Ehkä nämä ihmiset eivät välitä ko. elämyksistä.
Miksi palkata lastenhoitajaa kun voi ilmaiseksi jättää kakarat sukulaistytön kaitsettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on maksaa äänikirjapalvelusta, kun kirjastot on ilmaisia?
Itse lainaan äänikirjoja kirjastosta. Harva kirjaston käyttäjä on viitsinyt nähdä vaivaa selvittää, miten omalla profiilillaan voi lainata äänikirjan kirjastosta, kotoa käsin kuitenkin. Kirjaston tietokannoista löytyy vaikka mitä muutakin kivaa, kuten soitinopetusta (joka ei kuitenkaan kokonaan korvaa liveopettajan antamaa soittotuntia).
Mielestäni on ihan kohtuu hyvä valikoima äänikirjoja ja tavallisia kirjoja kirjaston palveluissa Joskus joutuu jonottamaan,mutta ei yleensä haittaa. Toisinaan jos onkin jäänyt kirja kesken saa samantien toisen kaksi viikkoa laina-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan mikä p@skamyrsky nousi siitä, kun joku nuori nainen oli palkannut siivoojan siivoamaan yksiönsä. Ihan hirveää tuhlausta ja laiskuutta ja uusavuttomuutta ja rappiota..
Muistan tuon! En ymmärtänyt silloin, enkä ymmärrä nytkään, miksi juuri siivous on pakko tehdä itse, muuten on huono ihminen.
Ihminen saa ulkoistaa talonsa rakentamisen, leipänsä leipomisen, kalansa perkaamisen, kotinsa korjaustyöt, mattonsa pesemisen, juhliensa järjestämisen, autonsa huollon, hiustensa leikkuun, ihan kaiken, vaikka kaikki nämä voisi tehdä itsekin ja ennenkin on tehty!
Mutta siivous, se on ainoa mitä ei voi eikä saa! Vaikka useimmat eivät edes tykkää siivouksesta. Vaikka olisi valmis maksamaan markkinakelpoisen hinnan omalla työllään ansaitsemillaan rahoilla. Pakko tehdä, muuten se on osoitus siitä, että on laiska eikä OSAA siivota. Viis siitä, vaikka siivouksesta säästyneen ajan käyttäisi johonkin työlääseen ja taitoa vaativaan, laiska on.
Siksi, koska se on pelkkää laiskuutta.
Minä en ulkoistanut talomme rakennusta. Sähköt piti teettää.
Leivät tulee ostettua
En maksa ulkopuoliselle kotimme korjaustöistä. Miksi maksaisin? Joudun tekemään 4-5h töitä maksaakseni tunnin korjaustyötä.
Matot pesen itse
Juhlat osaan järjestää itse
Perheen autot huollan itse. Miksi maksaisin kun osaan itse ja tulee kunnolla tehtyä
Hiustenleikkuu ammattilaisellaArvostan ihmisiä, jotka osaavat ja viitsivät vielä tehdä muutakin, kuin maksaa lampun vaihdosta rahalla. Uusavuttomuutta ja laiskuutta. Ei mitään muuta.
Olet oman logiikkasi mukaan uusavuton ja laiska, koska et leivo itse leipääsi ja leikkaa itse hiuksiasi, vaikka voisit. Ja varmasti vielä monta muutakin asiaa, jotka eivät käyneet tässä ilmi. Ja nyt eivät käy mitkään selitykset, miksi et tekisi näitä itse. Uusavuttomuutta ja laiskuutta. Ei mitään muuta vaihtoehtoa ole.
Siivota osaa kuka vaan. Hiustenleikkuu ja leipominen vaatii jo enemmän taitoa.
Hyvin moni ei ymmärrä siivouksesta mitään. Ei tekniikasta, välineistä eikä edes järjestyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampere?
Silloin ainakin oli Jyväskylässä, mutta ei asunut vakituisesti. Kävi välillä Helsingissä työkeikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan mikä p@skamyrsky nousi siitä, kun joku nuori nainen oli palkannut siivoojan siivoamaan yksiönsä. Ihan hirveää tuhlausta ja laiskuutta ja uusavuttomuutta ja rappiota..
Muistan tuon! En ymmärtänyt silloin, enkä ymmärrä nytkään, miksi juuri siivous on pakko tehdä itse, muuten on huono ihminen.
Ihminen saa ulkoistaa talonsa rakentamisen, leipänsä leipomisen, kalansa perkaamisen, kotinsa korjaustyöt, mattonsa pesemisen, juhliensa järjestämisen, autonsa huollon, hiustensa leikkuun, ihan kaiken, vaikka kaikki nämä voisi tehdä itsekin ja ennenkin on tehty!
Mutta siivous, se on ainoa mitä ei voi eikä saa! Vaikka useimmat eivät edes tykkää siivouksesta. Vaikka olisi valmis maksamaan markkinakelpoisen hinnan omalla työllään ansaitsemillaan rahoilla. Pakko tehdä, muuten se on osoitus siitä, että on laiska eikä OSAA siivota. Viis siitä, vaikka siivouksesta säästyneen ajan käyttäisi johonkin työlääseen ja taitoa vaativaan, laiska on.
Leivät tulee ostettua
En maksa ulkopuoliselle kotimme korjaustöistä. Miksi maksaisin? Joudun tekemään 4-5h töitä maksaakseni tunnin korjaustyötä.
Matot pesen itse
Perheen autot huollan itse. Miksi maksaisin kun osaan itse ja tulee kunnolla tehtyä
Hiustenleikkuu ammattilaisellaArvostan ihmisiä, jotka osaavat ja viitsivät vielä tehdä muutakin, kuin maksaa lampun vaihdosta rahalla. Uusavuttomuutta ja laiskuutta. Ei mitään muuta.
Olet oman logiikkasi mukaan uusavuton ja laiska, koska et leivo itse leipääsi ja leikkaa itse hiuksiasi, vaikka voisit. Ja varmasti vielä monta muutakin asiaa, jotka eivät käyneet tässä ilmi. Ja nyt eivät käy mitkään selitykset, miksi et tekisi näitä itse. Uusavuttomuutta ja laiskuutta. Ei mitään muuta vaihtoehtoa ole.
Hyvin moni ei ymmärrä siivouksesta mitään. Ei tekniikasta, välineistä eikä edes järjestyksestä.
Juuri näin. Siivojan ammatissa olleena, olen huomannut tuon, ja välineet ovat joillakin aivan alueelliset, tekniikasta ja työjärjestyksestä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi koska siivous koetaan edelleen 100% naisten jutuksi, ja nainenhan on paha, laiska ja kelvoton jos hän ei hoida jotakin hänelle kuuluvaa orjahommaa itse vaan palkkaa esim. siivoajan. Miehille ei kukaan - kumma kyllä - tule valittamaan siitä, että hän esim huollattaa ja korjauttaa autonsa liikkeessä, kyllähän miehellä on siihen oikeus.
Jos hän maksaa siivouksesta, sekin on vain bonusta. Menevä mies, joka huoltaa asuntonsa ja pyörittää taloutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivät tulee ostettua
Matot pesen itse
Juuri näin. Siivojan ammatissa olleena, olen huomannut tuon, ja välineet ovat joillakin aivan alueelliset, tekniikasta ja työjärjestyksestä puhumattakaan.
Alkeelliset, ei alueelliset. 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse.
Maksan sen minkä arvoista tavara tai palvelu on - tietenkin, mutta mistään ns lisäarvosta (merkki, kuuluisa myyjä, hittituote, design tms) en maksa
Esim merkkivaatteita ostan -70% alesta jos ostan. Nkä siis merkin takia koskaan.
Ravintoloissa käynti Suomessa on vähän hankalaa, en viitsi maksaa sikahintaa ruuasta minkä teen itse paremmin. Jos on joku ihan speciaali juttu voin maksaa.
Et arvosta sitä, että joku tekee ruoan sun puolesta, kantaa sen pöytään ja tiskaa tiskit?
En koska en koe ruuanlaittoa raskaana tai vaivalloisena. Kone hoitaa tiskit.
Meillä käy usein ruokavieraita (huomennakin tulossa) ja valmiiseen pöytään pääsen kun mieheni tekee n puolet ruuista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivät tulee ostettua
Matot pesen itse
Ihan kuin kyseessä olisi joku rakettitiede..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän muutaman. Rasittava elämänkatsomus tosiaan.
Minä käyn töissä jotta saan rahaa jotta voin ostaa itselleni mieluisia tavaroita ja palveluita. En keksi yhtään syytä miksi olisi järkevää pyrkiä siihen ettei rahaa kulu ollenkaan.
Jos haluaa, että säästöönkin jää jotain? Kyllä mua ainakin lämmittää se, että säästöissä on kohta kuusinumeroinen summa. Kahviloissa ja kampaamoissa istumisesta en niin välitä..
Niin. Se on hienoa sitten eläkepäivillä muistaa miten elämä oli kotona kitumista ja pennien venyttämistä. Sulta meni se kovapalkkainen loistotyöpaikkakin sivun suun sen takia kun et koskaan tavannut sitä kaveria joka olisi sinua siihen suositellut. Se unelmien mieskään ei sua huomioinut koska näytit kassi-almalta.
Noh, onneksi tilillä on sata tonnia. Tosin jos olisit sen miehen napannut niin asuisit nyt isossa kartanossa ranskan rivieralla.
Vaikka mä olen ollut joskus hyvin köyhä en ole koskaan näyttänyt kassialmalta! Aina pukeutunut hyvin jo työnkin sanelemana. 30+ ostin vaatturiliikkeen lopetuksesta monta metriä upeita pukukankaita muutamalla markalla metri ja tein jakkupukuja joihin mulla ei olisi ikinä ollut varaa. Silkkipaitoja sain ulkomailta edullisesti.
Nyt olen puoliksi eläkkeellä ja parhaillaan katselen miehen kanssa kakkoskotia Italiasta. Ei harmita yhtään että on ollut järkevä rahankäyttäjä, ei kuitenkaan kaikessa pihi
Mä olen diy-tyyppiä mitä tulee sisustamiseen, pihaan ja askarteluun. Kivaa tehdä käsillä ja kuitenkin varastoon kertynyt kaikkea materiaalia jota voi käyttää inspiraatioihin. Eikä harmita jos menee pieleen kun käytössä ollut lähinnä jämämateriaaleja.
Nyt rahatilanne vaan niin tiukka ettei olisi varaakaan ostaa mitään uutta.