Tunnetko 'mitä järkeä tuosta on maksaa' -ihmisiä?
Joiden elämäntehtävä on saada kaikki ilmaiseksi vaikka se olisikin työlästä. Mistään ei haluta maksaa mitään ja muiden "tuhlailulle" pyöritellään päätä.
Kommentit (522)
Joo, täällä myös yksi jonka mies on tällainen.
Hän osaa kyllä tehdä itse asioita, kuten on taitava remontoija, korjaa autoja jne. Ongelma on siinä, että ei hän viitsi. Meillä on ollut autotalli remontissa viisi vuotta, hän kun osaa remontoida sen itse. Mutta kun ei ole oikein jaksanut sitä tehdä, niin siellä on mitä ihmeellisimpiä viritelmiä esim. sähköä kuluu lämmitykseen ihan pirusti kun yksi ulko-ovi on pressuna kun uutta ovea ei ole saanut asennettua. Sillä sähkön hinnalla olisi ulkopuolinen hoitanut remontin kuntoon jo monta kertaa.
Pihamaa on hirvittävässä kunnossa, soraa ei saa tilata kun hän aikoo korjata salaojat samalla ja sitten vasta saa tilata kalliin sorakuorman. Tätä on odoteltu myös jos vuosia ja kävelty kurassa ja vesi tappanut puolet nurmikosta.
Ilmalämpöpumppua harkittiin useampi vuosi, kunnes multa meni hermot ja tilasin tyypin paikalle. Nyt ollaan kovinkin tyytyväisiä vaikka ensin taas valitettiin kuinka kallista sen asentaminen oli kun itsekin olisi voinut.
Myönnän että olen myös itse ollut aiemmin tiettyjen asioiden suhteen samanlainen. En ole ostanut jotain villapaitaa kun osaisin tehdä sen itse. Tai tilannut valmiita ruokia vaikka joulupöytään yms. Mutta olen vihdoin oppinut näkemään sen, että vaikka raaka-aineet saisi halvemmalla niin se oma työkin maksaa jos sitä ei tee tekemisen ilosta.
Kaverini kärsii ihan samoista asioista miehensä kanssa, heillä mm. kodinhoitohuoneen ja vessan remontti odottaa miehen innostusta lähteä tekemään sitä. Kaveri vaan kärsii asiasta joka päivä kun on pienten lasten kanssa kotona ja vauvan pepun pesu olisin paljon helpompaa isossa kodinhoitohuoneen altaassa, mutta kun hana on ollut rikki vuosia.
Appiukkoni.
-Mitä järkeä on maksaa polttopuuta?
-Ei kai nyt sentään ostopuuta?
Siinä pari lausetta, jota toistelee ja käy keräilee takkaansa kaupungin hakkuutähteitä, eläkeläisellä kun on aikaa.
Appiukko huolehti velton vävynsä saunaklapitarpeesta ja varasi kaupungin työmaalta leppärankaa.
Ensiksi piti maksaa ne, moottorisahata ne peräkärryyn sopiviksi, kiskoa kotiin, kotona pätkiä ja halkoa ja antaa kuivua ennen käyttöä.
Peräkärryllinen valmista leppäklapia olisi maksanut 50 euroa enemmän kotiintuotuna. Se selvisi, kun huomasin vain 4 km päässä toimivan polttopuukauppiaan ilmoituksen. Työlleni tuli siis hintaa ehkä euro-pari tuntia kohden, kun ei bensa-, teräöljy- ja ketjukuluja lasketa.
Mutta onpa nyt itse tehtyä. Jatkossa ostan jokaisen kalikan pihaantuotuna.
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä itse vähän sellainen. En näe, mitä järkeä on maksaa esimerkiksi jostain merkkikengistä tai laukuista satoja euroja ihan vaan siksi, että ne sattuvat olemaan muotia. En ole vuosikausiin ostanut muita vaatteita kuin alusvaatteet kaupasta uutena. Ostan ihan kaiken kirpparilta ja se ei tarkoita, ettenkö pukeutuisi persoonallisesti ja laadukkaisiin vaatteisiin. Käytän älyttömästi aikaa kirppareillakiertelyyn. Usein teen löytöjä myös kavereille.
Melkein kaikki kotiinkin tarvittava löytyy käytettynä . Ei mitään järkeä ostaa uutta ja maksaa itseänsä kipeäksi
Kompastuskiveni on toki minullakin, myönnetään. Kaikki käytettynä ostamani ei suinkaan ole ns. halpaa. Minulle on useammin kuin kerran mainittu tuhlailustani vanhoihin tavaroihin. Saatan silmää räpäyttämättä ja nopealla päätöksellä ostaa 300 euron hopeisen vanhan harvinaisen korun, koska se on minun ja rakkaan harrastukseni kannaltani hyvinkin järkevää.
Yritin joskus samaa ja nopeasti totesin että en viihdy kirppareilla, enkä tykkää olla koko ajan puhelimella selaamassa tori.fitä tai kaaoksen omaisia Facebook-kirpputoreja. Mieluummin tilaan nettikaupasta tai ostan kivijalkamyymälästä heti mukaan sen mieluisan ja tarpeellisen vaatteen. Ihmiset arvottavat eri asioita, minulle vapaa-aika ilman puhelinta luonnossa ja kotona puutarhaa hoitaen menevät aina edelle.
Ei kai kahvilassa käymisen pääasiallinen tarkoitus yleensä ole se kahvi. Vaan ystävien tapaaminen.
Saumat suorassa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auts, minä! Koin sen karvaasti viime viikolla. Mallailin kaupassa trikoopipoa, mutten ostanut koska sehän on niin helppo tehdä itse. En ehtinyt edes kangasta hankkia kun vasen korva kipeytyi sinne puhaltaneesta kylmästä kevättuulesta.
Kannattaako muka mitään vaatteita nykyään itse tehdä. Kankaat on niin kalliita ja vaatteita saa niin halvalla.
"Kannattaako muka mitään vaatteita nykyään itse tehdä."
Mitä tarkoitat? Ettei kukaan tee niitä halppisvaatteita, vai? Että niitä vain ilmestyy halppiskauppojen hyllyille kuin taikaiskusta?
Niin? Ketä kiinnostaa tollanen urputus?? Hanki elämä!!
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kahvilassa käymisen pääasiallinen tarkoitus yleensä ole se kahvi. Vaan ystävien tapaaminen.
Sepä juuri, erikoiskahvit eivät kiinnosta minua ja kahviloiden perus suodatinkahvit on aina vähän pahan makuisia verrattuna siihen mitä kotona juon. Menen kahvilaan sosialisoimaan ja kivan tunnelman takia, hyvä leivos tulee extrana. Eikä se kovin kummoista lovea tee finansseihin.
Vierailija kirjoitti:
Appiukkoni.
-Ei kai nyt sentään ostopuuta?Siinä pari lausetta, jota toistelee ja käy keräilee takkaansa kaupungin hakkuutähteitä, eläkeläisellä kun on aikaa.
Appiukko huolehti velton vävynsä saunaklapitarpeesta ja varasi kaupungin työmaalta leppärankaa.
Ensiksi piti maksaa ne, moottorisahata ne peräkärryyn sopiviksi, kiskoa kotiin, kotona pätkiä ja halkoa ja antaa kuivua ennen käyttöä.
Peräkärryllinen valmista leppäklapia olisi maksanut 50 euroa enemmän kotiintuotuna. Se selvisi, kun huomasin vain 4 km päässä toimivan polttopuukauppiaan ilmoituksen. Työlleni tuli siis hintaa ehkä euro-pari tuntia kohden, kun ei bensa-, teräöljy- ja ketjukuluja lasketa.
Laiskat puita ostaa.
Naapurin plösöukko kuoli kun verisuonet tukkiutu kun ei koskaan viittiny tehdä mitään ruumiillista työtä.
Puuhommat on parasta mitä mies voi terveydelleen, ja etenkin mieskunnolle tehdä.
Sarvi seisoo kun näre kukkulalla kun päivän rankametässä hikoilee eikä kulu rahat viakraan.
kiinassa tehdyt tuotteet on nykyään niin huonolaatuisia, että niitä ei kannata ostaa vaikka halvalla saisikin. Valitettavasti niiden hinta ei edes ole halpa, joten ennemmin kannattaa jättää kokonaan ostamatta, tai ostaa jonkun vanhemman kunnolla tehdyn laatutuotteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on mennä kahvilaan, kun kotonakin voi keittää kahvit?
Ja mitä järkeä on mennä ravintolaan, kun kotonakin voi syödä. Isäni on juuri tällainen ja on aina ollut. Usein samaan hengenvetoon vielä tekee nopeita laskutoimituksia siitä, kuinka paljon säästetään, kun ostetaan ruoka kaupasta ja tehdään (eli äiti tekee) kotona.
Isoja ja tärkeitä hankintoja tehtäessä isä ei pihistele vaan ostaa laatua eikä välitä hinnasta, mutta mihinkään ns. "kivaan" ei rahaa voi laittaa koskaan. Vaikka se olisi vain kahvikupillinen abc:llä.
Ehkä isälläsi on siksi varaa tehdä niitä isoja ja tärkeitä hankintoja ja panostaa laatuun kun muuten elää säästeliäästi. Pienistä puroistahan ne säästöt ja varakassat syntyvät. Kaikki eivät arvosta kahviloissa ja ravintoloissa asioimista, eivät edes viihdy niissä. Itse kuulun tähän porukkaan, laitan rahani mieluummin muuhun.
Paljonhan riippuu kyseessä olevan ihmisen tuloista onko jokin tuote tai palvelu halpa vai ei. Ja säästötavoitteista. Jos on jokin tärkeä tavoite jota varten säästää, mieluummin laittaa rahansa siihen kuin mihinkään vähemmän tärkeään.
Sekä entinen poikaystävä ja nykyinen appiukko ovat tuollaisia. Kummallakaan ei ole rahasta puutetta.... hurjan ankeita kumpikin
Hops kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikeissa hankkia leasing-auton, jotta mun ei enää koskaan tarvitse stressata auton hajoamisesta ja yllättävistä korjaamokuluista. Pari ihmistä on olleet suunnilleen toimittamassa mua hoitoon, koska eihän tollasesta nyt kannata maksaa! Eivät siis käsitä, että joku on valmis maksamaan helppoudesta eikä tavoittele taloudellisesti järkevintä vaihtoehtoa.
Ap
En mäkään oikein ymmärrä miksi haluat maksaa ylimääräistä. Samalla tavalla se leasing autokin hajoo ja tarvii huoltoa kun omakin. Leasing hinta on laskettu niin, että kaikkien huoltokustannusten yms jälkeen jää vuokraajalle vielä voittoakin. Kyllähän sä sen joidut ihan samalla tavalla viemään korjaamolle kuin omankin ja ottaa sieltä vaihtoauton. Nyt vaan maksat sitten vuodessa huomattavasti enemmän siitä, että joku muu hoitaa noi laskut ja laskuttaa sitten sulta vähän enemmän. Voitko kertoa mikä se helppous on mistä haluat maksaa?
voi jeesus.totta kai kulujen jälkeen jää voittoa:eihän se yritys oo mikään samperin hyväntekeväisyysjärjestö.helppous on se, ettei tarvii miettiä mm. auton jälleenmyyntiarvoa tai sitoa rahaa siihen kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on maksaa äänikirjapalvelusta, kun kirjastot on ilmaisia?
Rakastan kirjallisuutta mutta eipä kolmen lapsen äitinä ole paljoa aikaa istuskella kirja sylissä. Kuuntelen lenkillä ja työmatkalla äänikirjoja ja maksan siitä erittäin mielelläni. Joskus olen laittanut lapsille iltalukemisenkin äänikirjasta samalla kun itse raivaan keittiötä tai pyykkivuorta.
Vierailija kirjoitti:
Muistan mikä p@skamyrsky nousi siitä, kun joku nuori nainen oli palkannut siivoojan siivoamaan yksiönsä. Ihan hirveää tuhlausta ja laiskuutta ja uusavuttomuutta ja rappiota..
Toiset ajattelevat, että siihen siivoojaan käytetyllä rahalla saattaisi saada kaksion ja enemmän tilaa. Tai ne rahat voisi sijoittaa ja sitten myöhemmin ostaa jotain muuta tärkeämpää, yksiön siivoaminen kun ei ole niin vaivalloista, varsinkin jos on suht siisti muutenkin ihmisenä. Jos tietenkin on kovapalkkainen työ kannatta olla töissä ja maksaa muille samanaikaisesti se siivoaminen. Yksiössä asuvat vaan eivät monesti ole sitä. He asuvat vähintään kaksiossa.
Vierailija kirjoitti:
Appiukkoni.
-Ei kai nyt sentään ostopuuta?Siinä pari lausetta, jota toistelee ja käy keräilee takkaansa kaupungin hakkuutähteitä, eläkeläisellä kun on aikaa.
Se säästetty 50€ on säästäväiselle ihmiselle aivam eri mittaluokan raha kuin tuhlarille. Sen takia säästäväiset tekevät itse mitättömältä tuntuvan rahan saadakseen.
Tuo 50€ saattaa olla jollekin esimerkiksi kuukauden lounaat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appiukkoni.
Se säästetty 50€ on säästäväiselle ihmiselle aivam eri mittaluokan raha kuin tuhlarille. Sen takia säästäväiset tekevät itse mitättömältä tuntuvan rahan saadakseen.
Tuo 50€ saattaa olla jollekin esimerkiksi kuukauden lounaat
Ei tarvitse olla luonteeltaan tuhlari, vaikka arvottaa oman aikansa korkeammalle kuin 1-2 euroa/tunti. Ja tässä(kin) tilanteessa otettiin voimakkaalla tavalla kantaa eri taloudessa asuvien aikuisten ihmisten rahankäyttöön ja valintoihin, mikä on vähän turha ja ikävä toimintamalli, vaikka monet näin tekevät varmaan tarkoittavatkin hyvää.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on maksaa äänikirjapalvelusta, kun kirjastot on ilmaisia?
Rakastan kirjallisuutta mutta eipä kolmen lapsen äitinä ole paljoa aikaa istuskella kirja sylissä. Kuuntelen lenkillä ja työmatkalla äänikirjoja ja maksan siitä erittäin mielelläni. Joskus olen laittanut lapsille iltalukemisenkin äänikirjasta samalla kun itse raivaan keittiötä tai pyykkivuorta.
Kirjastostakin saa äänikirjoja lainaan. Niitä kuuntelen itse mainitsemissasi tilanteissa. Tosin uutuuksia joutuu joskus jonottamaan.
Pienituloisena ja lähiympäristössä paljon noh, sanottakoon pikavippitapauksia. Näistä muutama kuvittelee, että olisin jotenkin super rikas, kun sijoitan kerralla hyviin kenkiin tai farkkuihin. Moni noista ei tajua, että se tulee pidemmän päälle halvemmaksi, vaikka olen yrittänyt sitä selittää.
Yksi sukulainen on äärimmäisen hyvä esimerkki tästä. Pihistelee kaikesta, eikä näe sitä tosiasiaa, että rahat valuu hukkaan pihistelyn takia. "Joo, voit hakea toisesta kaupungista 10 senttiä halvemman kahvipaketin, mutta mites se bensa?"
*facepalm*
Okei, tosi kärjistetty esimerkki, mut silti...
Eläkkeellä oleva äitini asuu puolen kilsan päässä Salesta, jossa on lähikaupaksi hyvä ja laaja valikoima. Lähtee vain sitten autolla toiselle paikkakunnalle kun pitää tehdä erikoisempia ja/tai painavia ostoksia tai muuten on kiva päästä kauemmas. Äidin ystävätär ihmettelee, että eikös Salessa ole kaikki niin kallista. Juu, tokihan kannattaisi joka kerta polttaa kymmenien kilometrien edestä bensaa vain jotta pääsisi S-Markettiin Salen sijasta ja yhden hengen talouteen tarvittavat tuotteet olisivat muutaman sentin halvempia :D
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Toki tulee halvemmaksi keittää kotona suodatinkahvit, mutta jos on tarkoitus tavata ystäviä kahvilassa, niin ei sen pitäisi olla kenellekään mikään merkittävä kuluerä. Minusta on tai oli ennen korona-aikaa mukava tavata kavereita vaikka 2-4 hengen porukkalla viihtyisässä kahvilassa, jolloin kenenkään ei tarvitse toimia minään paikan "isäntänä" vaan ne yleiset ja yksityiset kuulumiset voidaan hoitaa parin tunnin tiivissä keskustelussa. Kahvilan kannattavuuden kannalta on kohtuullista ostaa sieltä vaikka cafe latte ja korvapuusti tai jotain muuta vastaavaa eikä vain viedä asiakaspaikkoja maksavilta asiakkailta.
Tosin yksi kaverini on niin nuuka että hän saattaa ottaa vain ilmaisen vesilasin ja tulee istumaan samaan pöytään. Samoin jos hänen kanssaan menee syömään johonkin buffet-ravintolaan, niin hän varmasti syö siellä koko rahan edestä.
"Kannattaako muka mitään vaatteita nykyään itse tehdä."
Mitä tarkoitat? Ettei kukaan tee niitä halppisvaatteita, vai? Että niitä vain ilmestyy halppiskauppojen hyllyille kuin taikaiskusta?