Miten niin liikunta ei laihduta?
Syön paljon, mutta myös liikun. Viime aikoina ei ole päässyt normaaleihin harrastuksiin, joten liikunta on lähinnä ulkoilua. Hiukan kotitreeniä lisänä.
Paino ei ole viime aikoina laskenut, mutta vaatteet ovat väljentyneet. Uskon että kotitreeni vaikuttaa tähän. Viime vuonna laihduin useita kiloja.
Eilisen lukemat kertovat, että energiaa paloi eilen yli 1500 kcal perustasoa enemmän! Ihan normaali päivä, mutta usein kuluu hiukan vähemmän. Kuljin välimatkat pyörällä, tein vähän aikaa pihatöitä ja iltalenkin vielä pyörällä, vajaa 20 km.
Kevytkin liikunta kuluttaa kunnolla energiaa! Nälkä kyllä tulee, syön ja juon ihan mitä huvittaa lihomatta. Olen keski-ikäinen, normaalipainoinen ja hyvässä kunnossa.
Mihin perustuu, että jos kuluttaa vähemmän kuin mitä syö, ei laihtuisi?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Ne joiden mielestä liikunta ei laihduta käyttävät sitä vain tekosyynä olla liikkumatta.
Roskaa!
Vierailija kirjoitti:
Ne joiden mielestä liikunta ei laihduta käyttävät sitä vain tekosyynä olla liikkumatta.
Ei, vaan ne on sellaisia ihmisiä, jotka oikeasti liikkuvat ja tietävät miten vähän se loppupeleissä kuluttaa energiaa. Raskas treeni toki kuluttaa, mutta ei sellaista voi joka päivä tehdä. (Normaali-ihminen, ammattiurheilijat erikseen).
Kai käsität, että on lihavia ammattiurheilijoita, jotka liikkuvat sinua huomattavasti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: millä sä mittaat tuota kulutusta? Kevyellä liikkumisella 1500 kcal kuulostaa kyllä melko hurjalta. Esim tunnin kevyt pyörälenkki ei kuluta edes 300 kcal, joten tuohon kulutukseen pitäisi pyöräillä 5 tuntia... Puutarhahommat kuluttaa vielä vähemmän.
Ap puhui välimatkoista pyörällä. No, se väli voi olla 1km tai vaikka 10km ja montako niitä on ollut? 20km iltalenkki pyörällä tarkoittaisi minun tapauksessa varmaan 700kcal kun on huono pyörä (ja kunto) ihan uskottava minusta tuo 1500kcal arvio.
20 km pyörälenkki kuluttaa sinulla oikeasti tuon 700 kcal vain jos olet noin 180 kg painava ja rapakuntoinen. Edes jotakuinkin normaalikokoisella ihmisellä 20 km pyöräily ei kuluta edes 500 kcal ja tuossa on huomioitava vielä se, että vaikka sen koko lenkkiin kuluneen ajan olisi vain maannut, olisi silti kuluttanut energiaa noin kcal/painokilo/tunti. Eli jos esim. 100 kg ihminen nyt oikeasti pyörälenkillä kuluttaisi sen 500 kcal ja olisi käyttänyt tuohon pyöräilyyn vaikkapa tunnin, olisi hän todellisuudessa kuluttanut "ylimääräistä" 400 kcal.
En ole perehtynyt pyöräilyn kulutukseen kovin syvällisesti. Omassa pyörässäni ei ole vaihteita, joten sillä jo 3km polkeminen vähänkään mäkisemmässä maastossa on raskasta. Voisin siis arvioida että 20km lenkki minun pyörällä voisi hyvinkin kuluttaa 700kcal, koska siihen menisi ajallisestikin varmaan 2tuntia. Eli riippunee monesta asiasta paljonko saa kulumaan 20km lenkillä.
jos 3km tuntuu raskaalle niin vika on melko varmasti ihan omassa kunnossa. Tai sitte fillari umpiruosteessa ja kumit tyhjinä + valurautaan rakennettu . Mummofillarillaki mammat vetää sohjossa monta kilsaa kauppakassien kans ilman sydänkohtausta monet kerrat viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ne on sellaisia ihmisiä, jotka oikeasti liikkuvat ja tietävät miten vähän se loppupeleissä kuluttaa energiaa. Raskas treeni toki kuluttaa, mutta ei sellaista voi joka päivä tehdä. (Normaali-ihminen, ammattiurheilijat erikseen).
Paljon liikkuvat tietävät (ainakin toivottavasti) että kyse ei ole vain yksittäisen liikuntakerran kalorikulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Tunnin juoksulenkki kuluttaa 500 kcal. 7000 kcal pitäisi tulla kalorivajetta laihtuakseen yhden kilon. Eli vaatii 14 juoksulenkkiä yhden kilon laihtumiseen. Koska 500 kcal on helppo saada takaisin syömällä pari ylimääräistä voileipää (olenhan ne ansainnut, kun olen niin kovasti rehkinyt), niin tulos on aika lailla plus miinus nolla. Tähän perustuu se, että pelkällä liikunnalla on vaikea laihtua.
Tähän olisi pitänyt lopettaa koko ketju, mutta ei! Samaa höpinää vaan jatketaan! Joten teen kuten aina: viittaan Robert Lustigiin:
kohta 1:11:30
Eli onko sinulla lihaksia väittää vastaan asiantuntijalle?
Vierailija kirjoitti:
Kai käsität, että on lihavia ammattiurheilijoita, jotka liikkuvat sinua huomattavasti enemmän.
Osannet nimetä muutaman.
Riippuu liikkumisen määrästä ja tehosta sekä syödyn ruuan määrästä sekä sisällöstä. Osan kohdalla voi olla ettei liikunta laihduta, mutta hidastaa lihomista. Vaikka liikkuisi 2 tuntia päivässä, niin siitä jää 22 tuntia muuhun esim. syömiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: millä sä mittaat tuota kulutusta? Kevyellä liikkumisella 1500 kcal kuulostaa kyllä melko hurjalta. Esim tunnin kevyt pyörälenkki ei kuluta edes 300 kcal, joten tuohon kulutukseen pitäisi pyöräillä 5 tuntia... Puutarhahommat kuluttaa vielä vähemmän.
Ne kalorilaskurit on pelkkä vitsi. Kulutus riippuu painosta ja kehonkoostumuksesta.
Ja lisäksi vielä ainakin hormoneista.
Olen ollut vuosikausia lievästi ylipainoinen ja harrastanut kävelyä sekä hyötyliikuntana että erikseen lenkkeinä. Nyt innostuin kävelystä vielä lisää ja olen lisännyt lenkkejä sillä seurauksella, että plantaarifaskiitti (luupiikki) riemuitsee. Olen haaveillut joskus myös juoksevani, kunhan paino vähän putoaa, mutta joo... Olen tämän innostuksen aikana lihonut melkein 10 kg. Totta kai se johtuu syömisestä, mutta mitään tosi radikaalia muutosta huonompaan siinä ei ole tapahtunut, olen aina tykännyt herkutella. Ilmeisesti minun pitäisi kävellä aamusta iltaan, jotta paino pysyisi edes samassa. Koska olen tällainen herkuttelija, olen nimenomaan toivonut, että liikunnalla saisin pudotettua painoa ja silti ei tarvitsisi kieltäytyä kaikista herkuista. Mutta ilmeisesti ne vaihtoehdot ovat se, että vedän raasteita ja olen ainakin lähes normaalipainoinen tai nautin ruoasta ja olen läski :(
Pisti miettimään minkälaisia ihmisiä täällä on.
Voiko osa olla anorektikoita ja sen takia suhteellisuuden taju ei ole kohdallaan?
Ihmisen kokokin määrittelee sen miten paljon pystyy laihduttaa. Geenitkin voi olla osa syy laihtumattomuuteen.
Suosittelen myös syömään hedelmiä ja liikkumaan aktiivisesti arkisissa asioissa niin huomaamatta sitä painoakin voi pudottaa.
Kaikki on suhteutettua.
Peruskulutus liikkumatta yli 1400 kcal, tavallisina päivinä tuo em. yli 2000 - 3100 kcal, kuten eilen. Mittarin mukaan siis. Kävin siis asioilla pyörällä: yhteensä 12 km + askeleeni, iltalenkki vajaa 20 km, runsas tunti haravointia, ehkä vartti hommia omien punttien kanssa heti aamusta. Tavallinen päivä. Töissä täyttyy 10 000 askelta päivittäin, 20 000 on tavallinen määrä koko päivän ajalta: työpäivä ja iltakävely noin 8 km. Jotain muuta usein lisäksi.
Syön mielestäni hyvin ja paljon. Kyllä vähän enemmän kuin jos en liikkuisi, ulkoilun jälkeen on ihan terve nälkä. Nälkä minulla on kyllä usein ja aina, kun syön... En kuitenkaan palkitse itseäni lenkistä syömällä, mutta jos huvittaa syödä vaikka suklaata, tiedän että se ei haittaa.
Olen laihtunut kuluneen vuoden aikana 12 kg. Kulutan ilmeisesti jatkuvasti vähän enemmän kuin syön. Ero aiempaan, kun paino vain pysyi samana, on se etten enää syö liikaa. Minulla on taipumusta syömishäiriöön ja ahmimiseen, mitä olen kompensoinut liikkumalla. En nykyään ahmi, vaikka joskus syön liikaa tai ainakin paljon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa pudottaa 10kg, salilla pitäisi sitä varten käydä 7000 kertaa.
Eli useampi vuosi joka ikinen päivä.Sen sijaan, jos jättää ylimääräiset sokerit pois ja syö kotiruokaa, toki aiempaa hiukan pienempiä annoksia, niin 10kg saa pois 4kk:ssa tekemättä muuta.
Olen itse tiputtanut 13kg tuossa ajassa ihan vain syömällä normaalisti. Annoskokoa pienensin puoleen, mutta söinkin miesten annoksia alun perin.
Kaikki sokerit jätin pois.
Mutta salilla käynti (tai mikä tahansa kuormittava liikunta) on pitkän aikajakson tarkastelussa huomattavasti järkevämpää kuin vain syömättä jättäminen. Taas pelkkien kalorien tuijottaminen on aivan väärä lähestymistapa.
Jos laihduttaa vain kaloreita pienentämällä, jossain vaiheessa suurin osa lihoo takaisin, ja tämä jojoilu on sata kertaa epäterveellisempää kuin ylipainoisena pysyminen. Mitä enemmän kaloreita vähentämällä laihtuu, sitä vähemmän myös kuluttaa, ja sitä vähemmän taas saa syödä, ja kierre on valmis. Lopulta lähes jokainen syö taas enemmän koska ihmisen ei kuulu näännyttää itseään nälkään.
Lihaksia kuormittava liikunta (esim. painoilla) taas kuluttaa energiaa tuntikausia itse liikuntasuorituksen päätyttyä. Lihaksiin tulee pieniä vauroita joita kroppa sitten korjaa = lihakset voimistuvat ja kasvavat (kunhan ravintoa on riittävästi). Rasvaprosentti pienenee ja lihasmassa kasvaa = lepokulutus ympäri vuorokauden on suurempaa kuin aikaisemmin. Puhmattakaan siitä että treenatessa todella saa syödä kunnolla, ja silti laihtuu ja kroppa muokkautuu.
Henkilökohtaisesti en siis enää koskaan palaa tuohon pienillä kaloreilla kituuttamiseen. Siitä oli tuloksena löysä kroppa ja ikuinen ketutus. Treenatessa taas pitemmän aika välin tuloksena on lisääntynyt voima, suurempi kalorinkulutus, käytännössä vapaa syöminen kroppaa kuunnellen, upea ulkonäkö, parantunut mieliala, enemmän virtaa ihan tavalliseen elämään... Win, win win!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osannet nimetä muutaman.
Iso osa NFL:ää esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vuosikausia lievästi ylipainoinen ja harrastanut kävelyä sekä hyötyliikuntana että erikseen lenkkeinä. Nyt innostuin kävelystä vielä lisää ja olen lisännyt lenkkejä sillä seurauksella, että plantaarifaskiitti (luupiikki) riemuitsee. Olen haaveillut joskus myös juoksevani, kunhan paino vähän putoaa, mutta joo... Olen tämän innostuksen aikana lihonut melkein 10 kg. Totta kai se johtuu syömisestä, mutta mitään tosi radikaalia muutosta huonompaan siinä ei ole tapahtunut, olen aina tykännyt herkutella. Ilmeisesti minun pitäisi kävellä aamusta iltaan, jotta paino pysyisi edes samassa. Koska olen tällainen herkuttelija, olen nimenomaan toivonut, että liikunnalla saisin pudotettua painoa ja silti ei tarvitsisi kieltäytyä kaikista herkuista. Mutta ilmeisesti ne vaihtoehdot ovat se, että vedän raasteita ja olen ainakin lähes normaalipainoinen tai nautin ruoasta ja olen läski :(
Kuormittava liikunta painoilla ja hiljalleen jatkuvasti kasvavalla vastuksella saattaisi sinullekin tuoda avun. Sitä ei tarvi tehdä tuntikausia, itse treenaan 4-5 kertaa viikossa, yleensä max 45 minuuttia kerrallaan. Olen siis ennen saman kanssa paininut, nyt yli 10kg laihtunut. Nykyään voin syödä melkein mitä vaan, kun painotreeni on kasvattanut kokonaiskulutustani roimasti ja kropan koostumus on muuttunut täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuormittava liikunta painoilla ja hiljalleen jatkuvasti kasvavalla vastuksella saattaisi sinullekin tuoda avun. Sitä ei tarvi tehdä tuntikausia, itse treenaan 4-5 kertaa viikossa, yleensä max 45 minuuttia kerrallaan. Olen siis ennen saman kanssa paininut, nyt yli 10kg laihtunut. Nykyään voin syödä melkein mitä vaan, kun painotreeni on kasvattanut kokonaiskulutustani roimasti ja kropan koostumus on muuttunut täysin.
No siinä kävelyssä on kohdallani juuri se juttu, että pidän siitä tosi kovasti. En ole ikinä viihtynyt punttisalilla, missään peleissä tms. vaan kävely on se, mistä nautin ja saan samalla tuulettaa ajatuksia ja saan raitista ilmaa. Vähän sarkastisesti voisin sanoa, että onhan minulla painot mukana, puolen vuoden takaiseenkin 10 kg ekstraa mukana. Mutta kiitos neuvosta, hyvää tarkoitit :) Ehkä jos joskus lyön hanskat lopulta tiskiin kävelyn kanssa, harkitsen jotain painojen nostelua.
Vierailija kirjoitti:
Peruskulutus liikkumatta yli 1400 kcal, tavallisina päivinä tuo em. yli 2000 - 3100 kcal, kuten eilen. Mittarin mukaan siis. Kävin siis asioilla pyörällä: yhteensä 12 km + askeleeni, iltalenkki vajaa 20 km, runsas tunti haravointia, ehkä vartti hommia omien punttien kanssa heti aamusta. Tavallinen päivä. Töissä täyttyy 10 000 askelta päivittäin, 20 000 on tavallinen määrä koko päivän ajalta: työpäivä ja iltakävely noin 8 km. Jotain muuta usein lisäksi.
Syön mielestäni hyvin ja paljon. Kyllä vähän enemmän kuin jos en liikkuisi, ulkoilun jälkeen on ihan terve nälkä. Nälkä minulla on kyllä usein ja aina, kun syön... En kuitenkaan palkitse itseäni lenkistä syömällä, mutta jos huvittaa syödä vaikka suklaata, tiedän että se ei haittaa.
Olen laihtunut kuluneen vuoden aikana 12 kg. Kulutan ilmeisesti jatkuvasti vähän enemmän kuin syön. Ero aiempaan, kun paino vain pysyi samana, on se etten enää syö liikaa. Minulla on taipumusta syömishäiriöön ja ahmimiseen, mitä olen kompensoinut liikkumalla. En nykyään ahmi, vaikka joskus syön liikaa tai ainakin paljon.
Ap
Eli sä et tee istumatyötä. Sehän selittääkin paljon ja nostaa myös kulutusta ihan kivasti. Tähän asti sun puheista on saanut sen kuvan, että teet toimistotyötä.
Eikös liikunnalla ole se vaikutus, että vielä liikuntasuorituksen jälkeenkin kalorinpoltto on tehokkaampaa jonkun aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Eikös liikunnalla ole se vaikutus, että vielä liikuntasuorituksen jälkeenkin kalorinpoltto on tehokkaampaa jonkun aikaa?
Levossahan elimistössä tapahtuu ne muutokset.
Muuten mammat nukutteko tarpeeksi?