Korkea verenpaine elintapasairaus? Joku päässyt eroon lääkkeistä?
Kymmenen vuotta meni ennen kuin lääkäri suostui kirjoittamaan verenpainelääkkeet. Tätä ennen tarkkaile paineita, liiku enemmän, laihduta, syö sitä ja tätä. On kuulemma vaan Länsimaalaisten elintasosairaus joka johtuu elintavoista. Onko joku onnistunut pääsemään eroon verenpainelääkkeistä elintapoja muuttamalla ja millä konstein?. Ei ole ylipainoa, normaali ruokavalio ja päivittäinen liikunta ollut aina intohimo. Silti paineet pysytteli 140/90 tietämillä. Itse väitän, että korkeat paineet on enemmän geeneistä kiinni kuin elintavoista.
Kommentit (18)
Mikä mahtaa olla "normaali ruokavalio"?
Vähissä on hoikat, liikkuvat ja terveellisesti syövät ihmiset, joilla on lääkitystä vaativan korkea verenpaine. Mahdollista, mutta harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vähissä on hoikat, liikkuvat ja terveellisesti syövät ihmiset, joilla on lääkitystä vaativan korkea verenpaine. Mahdollista, mutta harvinaista.
Täällä on yksi harvinaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Paljon lakritsia
Vhh ruokavalio korjasi myös verenpaineen. Korkea verenpaine on yksi insuliiniresistenssin oireista.
Vierailija kirjoitti:
Hoikalla, liikkuvalla ja virallisterveellisesti syövällä voi olla insuliiniresistenssi.
No meen vielä lääkkeillä mutta pudotin painoa 9 kg ruokavaliolla js lisösin matasykkeistä liikuntaa ( koirakin laihtui ihannemittoihin). Ongelma ei ollut verenpaine vaan sen seurannaiset - mm munuaiset oli vägän raja-arvoissa. Löytyi kun tutkittiin jalkojen outoa kipeytymistä.
Ruokavalio: kirjasin kaiken syömäni yazioon. Karkista ja levitteistä luovuin.
Tulos: edelleen lääkkeillä kun en ole kåynyt lääkärissö. Lääkitty verenpaine pudonnut. Oli n. 140/90 ja nyt vajaa 130/runsas 80. Verenpainetautia on molemmilöa vanhemmilla ja isovanhemmilla - kaikki välttäneet liikuntaa ja olleet ylipainoisia.
Tosiaan nyt kun mietin niin jalat on olleet terveet jonkin aikaa.
Painoa 65 kg ja pituutta 168 cm.
En syö punaista lihaa, en ole koskaan polttanut enkä ole käyttänyt alkoholia 20 vuoteen.
Syön terveellisesti, mutta ehkä hiilareita liikaa. En liiku tarpeeksi.
Verenpaine koholla (alapaine aina välillä 90-100), insuliiniresistenssi ja kohonnut kolesteroli riesana 15 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
En syö punaista lihaa, en ole koskaan polttanut enkä ole käyttänyt alkoholia 20 vuoteen.
Verenpaine koholla (alapaine aina välillä 90-100), insuliiniresistenssi ja kohonnut kolesteroli riesana 15 vuoden ajan.
Miten niin syöt terveellisesti, jos sinulla kuitenkin on insuliiniresistenssi ja korkea verenpaine? Kolesterolista en sano mitään, sillä se ei ole merkityksellistä.
Osa ihmisistä ei todellakaan tiedä mitä on terveellinen ruoka. Suurin osa luulee syövänsä terveellisesti. Niin minäkin luulin. Onneksi verensokeriarvot herätti ja tein tarvittavat muuvit. Nyt syön terveellisesti. Ylipainoinen en ole koskaan ollut ja aina olen liikkunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin syöt terveellisesti, jos sinulla kuitenkin on insuliiniresistenssi ja korkea verenpaine? Kolesterolista en sano mitään, sillä se ei ole merkityksellistä.
Syön terveellisesti, koska syön vihanneksia, hedelmiä, kananmunia, oliiviöljyä, maitotuotteita ja täysjyvätuotteita. En käytä leikkeleitä, makkaraa, punaista lihaa ylipäänsä lainkaan. En juo alkoholia enkä ole ikinä polttanut. Kyllä se melko terveellistä on. Vaikka hiilareita ehkä menee liikaa. Eli aiheuttaako liika hiilari verenpaineen ja insuliiniresistenssin? Korkea verenpaine ja kakkostyyppi menee suvussa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon lakritsia
Öyh öyh, lihaa, pekonia, läskiä ja diiseliä suoraan suoneen.
- persu
Ruokavaliosta jankuttajilta jää usein huomiotta olennainen korkean verenpaineen syy: stressi, unettomuus ja riittävän levon puute. Jos onnistuu vähentämään stressin määrää ja nukkumaan enemmän (ja paremmin), verenpainekin laskee.
Minulla oli kolesteroli hyvä yli 2 ja huono 1,5 mutta verenpaine tyyliin 150/100 ja ei auttanut vaikka muuttelin ruokavaliota suolattomaksi ja kofeiinittomaksi ja kuituja ja vihanneksia ja nestettä, liikunta oli viimeinen oljenkorsi ja se toimii niin että kun käyn vetämässä itseni läkähdyksiin spinningillä ja palaan niin paineet ovat tyyliin 117/73, joskus 109/69 .. mutta nousevat vähitellen kun ei liiku, mutta tällä hetkellä vaikuttaa että paineet ovat alentuneet jonkin verran pysyvästi ja eipä tässä ole vielä pitkään liikuttukaan, niin voisi korjaantua vaikka tämän vuoden aikana, jos jaksaa liikkua.
Jossain vaiheessa söin kerralla Pantterin tuima lakritsipussin 250 grammaa muistaakseni, kun oli tullut ostettua joskus punalapuilla, eikä ainakaan välittömästi nostanut verenpainetta yhtään, en tiedä jälkivaituksia pidemmällä ajalla.
Kofeiinittomaan kahviinkin olen kyllästynyt, ja täytyy varmaan jatkossa juoda tavallista, kun ei ainakaan ilman liikuntaa vaikuttanut verenpaineisiin yhtään. Suolaa ei tule syötyä ollenkaan irtosuolana, kun en käytä eineksiä ja leivänkin teen usein itse suolattomana, mutta juustoa tulee käytettyä jne, joista tätytyy laskeskella että pysyisi kokonaismäärä alle 5 grammaa päivässä.
Miehellä tippui verenpaine normaali lukemiin kun pääsi eläkkeelle,
Minulla on ollut verenpainelääke 24v saakka. Nyt olen 49v.
Painoa 62kg ja pituutta 175cm.
Verenpaine tutkittiin aikoinaan.
Syys ns sekundäärinen eli sukurasitteena.
Minulla on ollut verenpaine koholla koko ikäni ja lääkitys aloitettiin kolmekymppisenä. Olen aina ollut normaalipainoinen ja harrastanut paljon liikuntaa. Ei varmasti ole ruokavaliota, jota en olisi kokeillut. Olen ollut vegaani, karnivore, keto, vhh, ravitsemussuositusten mukainen , täysin suolaton Verenpaine on aina ollut korkea. Myös insuliiniresistenssi on ja vahva sellainen, kiitos pcos:n. Siihen auttaa keto, mutta verenpaine on silti koholla. Vahva geneettinen taipumus tähän.
Ihmiselle voi kehittyä verenpainetauti, jos jostain syystä verenpaine pysyy tarpeeksi pitkään korkealla. Korkea verenpaine jää silloin pysyvästi korkealle eikä elintapamuutokset enää auta.