Miten niin liikunta ei laihduta?
Syön paljon, mutta myös liikun. Viime aikoina ei ole päässyt normaaleihin harrastuksiin, joten liikunta on lähinnä ulkoilua. Hiukan kotitreeniä lisänä.
Paino ei ole viime aikoina laskenut, mutta vaatteet ovat väljentyneet. Uskon että kotitreeni vaikuttaa tähän. Viime vuonna laihduin useita kiloja.
Eilisen lukemat kertovat, että energiaa paloi eilen yli 1500 kcal perustasoa enemmän! Ihan normaali päivä, mutta usein kuluu hiukan vähemmän. Kuljin välimatkat pyörällä, tein vähän aikaa pihatöitä ja iltalenkin vielä pyörällä, vajaa 20 km.
Kevytkin liikunta kuluttaa kunnolla energiaa! Nälkä kyllä tulee, syön ja juon ihan mitä huvittaa lihomatta. Olen keski-ikäinen, normaalipainoinen ja hyvässä kunnossa.
Mihin perustuu, että jos kuluttaa vähemmän kuin mitä syö, ei laihtuisi?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös liikunnalla ole se vaikutus, että vielä liikuntasuorituksen jälkeenkin kalorinpoltto on tehokkaampaa jonkun aikaa?
Levossahan elimistössä tapahtuu ne muutokset.
Muuten mammat nukutteko tarpeeksi?
Siksi pitääkin löytää tasapaino liikunnan ja levon välillä. Pelkkä lepo ei riitä.
Työ on vaihtelevaa. 10000 askelta on alle 8 km. Senhän kävelee reilusti alle 2 tunnissa. Työpäivästä jäisi 6 t istumiseen. Työni on osa-aikaista ja välillä etänä, silloin en juuri liiku työn takia. Aina on kuitenkin aikaa liikkua useampi tunti päivässä. Ja laiskotella myös.
Kyllä, minulla on piha, perhe, ystäviä ja harrastuksia. Nukun hiukan liian vähän, mutta se tuntuu riittävän. Liikunta ja ulkoilu on minulle tärkeää, koska siitä tulee hyvä olo. Se on minulle myös tapa liikkua paikasta toiseen, hoitaa asioita ja tavata ihmisiä, siksi liikun päivittäin useampia tunteja töissä tai ei.
Ap
Ap
Olen joutunut jättämään ruokia pois allergioiden takia ja laihtunut jo 5 kg kahden viikon aikana ilman liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös liikunnalla ole se vaikutus, että vielä liikuntasuorituksen jälkeenkin kalorinpoltto on tehokkaampaa jonkun aikaa?
Levossahan elimistössä tapahtuu ne muutokset.
Muuten mammat nukutteko tarpeeksi?Siksi pitääkin löytää tasapaino liikunnan ja levon välillä. Pelkkä lepo ei riitä.
Tarkoitinkin, että liikunta suoritusten jälkeen pitää osata rentoutua, varsinkin silloin kun on rasittavaa liikuntaa suorittanut. Kahdeksan tuntia olisi ainaskin vähintään hyvä nukkua yössä.
Se että tarkkaillaan kaloreiden kulutusta ei ole hyväksi. Liikunnan kun pitäisi olla systemaattista.
Hyvinvointikin kasvaa siten.
Toki liikunta auttaa, mutta ruokavaliolla paljon isompi merkitys. Täälläkin keskustelussa moni sanonut, ettei ruokavaliolla ole väliä, mutta lisännyt syövänsä normaalisti ja välillä herkuttelevansa.
Mutta moniko on lihonnut normaalilla syömisellä? Itsellä ainakin meni lihomiskaudella useampi sipsipussi ja jäätelöpaketti viikossa, majoneesia oli joka ruuassa ja upporasvassa paistettua tuli syötyä usein. Harva lihoaa normaalilla ruualla. Toki voisin jatkaa herkuttelua, mutta liikuntaa saisi harrastaa aikaa paljon, että nuo ylimääräiset 2000kcal-5000kcal saisi poltettua. Sen sijaan jos vaihtaa ne parempaan ruokaan, ei näe nälkää ja laihtumista tapahtuu. Ei ruokavaliolla laihdutus tarkoita nälkä kuuria, vaan fiksumpia valintoja.
Liikunta auttaa laihdutuksessa, mutta enemmän siitä tulee hyvä olo pitkällä tähtäimellä. Se että kevyellä liikunnalla saisi lisättyä Kalorikulutusta 1500kcal on humpuukia, tunnin kävelyllä menee n. 200kcl, riippuen tietysti painosta ja kehon koostumuksesta. 7h kävelyä päivässä ei mielestäni ole kevyttä liikuntaa, toki joku muu voi olla eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vuosikausia lievästi ylipainoinen ja harrastanut kävelyä sekä hyötyliikuntana että erikseen lenkkeinä. Nyt innostuin kävelystä vielä lisää ja olen lisännyt lenkkejä sillä seurauksella, että plantaarifaskiitti (luupiikki) riemuitsee. Olen haaveillut joskus myös juoksevani, kunhan paino vähän putoaa, mutta joo... Olen tämän innostuksen aikana lihonut melkein 10 kg. Totta kai se johtuu syömisestä, mutta mitään tosi radikaalia muutosta huonompaan siinä ei ole tapahtunut, olen aina tykännyt herkutella. Ilmeisesti minun pitäisi kävellä aamusta iltaan, jotta paino pysyisi edes samassa. Koska olen tällainen herkuttelija, olen nimenomaan toivonut, että liikunnalla saisin pudotettua painoa ja silti ei tarvitsisi kieltäytyä kaikista herkuista. Mutta ilmeisesti ne vaihtoehdot ovat se, että vedän raasteita ja olen ainakin lähes normaalipainoinen tai nautin ruoasta ja olen läski :(
Kuormittava liikunta painoilla ja hiljalleen jatkuvasti kasvavalla vastuksella saattaisi sinullekin tuoda avun. Sitä ei tarvi tehdä tuntikausia, itse treenaan 4-5 kertaa viikossa, yleensä max 45 minuuttia kerrallaan. Olen siis ennen saman kanssa paininut, nyt yli 10kg laihtunut. Nykyään voin syödä melkein mitä vaan, kun painotreeni on kasvattanut kokonaiskulutustani roimasti ja kropan koostumus on muuttunut täysin.
No siinä kävelyssä on kohdallani juuri se juttu, että pidän siitä tosi kovasti. En ole ikinä viihtynyt punttisalilla, missään peleissä tms. vaan kävely on se, mistä nautin ja saan samalla tuulettaa ajatuksia ja saan raitista ilmaa. Vähän sarkastisesti voisin sanoa, että onhan minulla painot mukana, puolen vuoden takaiseenkin 10 kg ekstraa mukana. Mutta kiitos neuvosta, hyvää tarkoitit :) Ehkä jos joskus lyön hanskat lopulta tiskiin kävelyn kanssa, harkitsen jotain painojen nostelua.
10 kilon repun kanssa kävely EI ole sama asia kuin kunnon painotreeni. Kävely on kivaa, itsekin rakastan sitä ja kävelen todella paljon ihan huvikseni. Se ei kuitenkaan auta tuossa ongelmassa jota kuvasit, ja jossa tilanteessa olin itsekin. En ole koskaan käynyt punttisalilla eli hankin perustarvikkeet ja teen treenini kotona; se on lopulta ihan mukava tapa saada lihakset kuormittumaan.
Eli tämäkin asia on yksinkertaisesti valintoja: jos nykyinen liikunta ja syöminen ei toimi sinulle, sinun täytyy muuttaa jotain. Voit valittaa ikuisuuden samasta asiasta, tai sitten esim. alkaa nostelemaan "jotain painoja" (ei näin, vaan kannattaa etsiä tavoitteellinen ohjelma), ja laihtua ja saada syödä mitä haluat. Kävelystä ei tarvitse luopua eikä alkaa fitnessintoilijaksi. Päinvastoin, maltilla ja järkevästi.
Mutta ihan miten haluat.
Mun periaate on säilyttää kävely tai pyöräily ja harrastaa lisäksi jotain vähän rankempaakin useita kertoja viikossa. Kun kuntosalit on auki, käyn 2- 5 krt viikossa ohjatuilla tunneilla. Pihatyöt ym. hyötyliikunta on osa elämää, lenkit tulee lisäksi. Liikun tosiaan päivittäin.
Ehkä aktiivisuusranneke liioittelee. Kai laihtuisin enemmän, jos kulutus on usein yli 3000 kcal. Tavallisin on kuitenkin reilut 2400. Pointti oli siinä, että 600 lisää tuli ihan ohimennen ja kevyesti ilman kuntosalia tms.
Liikunta kuluttaa mielestäni paljon energiaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun periaate on säilyttää kävely tai pyöräily ja harrastaa lisäksi jotain vähän rankempaakin useita kertoja viikossa. Kun kuntosalit on auki, käyn 2- 5 krt viikossa ohjatuilla tunneilla. Pihatyöt ym. hyötyliikunta on osa elämää, lenkit tulee lisäksi. Liikun tosiaan päivittäin.
Ehkä aktiivisuusranneke liioittelee. Kai laihtuisin enemmän, jos kulutus on usein yli 3000 kcal. Tavallisin on kuitenkin reilut 2400. Pointti oli siinä, että 600 lisää tuli ihan ohimennen ja kevyesti ilman kuntosalia tms.
Liikunta kuluttaa mielestäni paljon energiaa.Ap
Kyllä mä koen että mun aktiivisuusranneke mittaa suunnilleen oikein. Ei se ota mitään kädenheilautuksia urheiluna, ja sinne on syötetty kaikki tietoni.
Jos vaan makaan sängyssä esim. kipeänä, se näyttää noin 1400. Jos käyn pienellä kävelyllä, n. 1600. Jos on normaalipäivä, eli 10 000 askelta ja yli 7 km kävelyä, 1800. Jos tuon kävelyn päälle teen kunnon treenin, esim. punttia vajaa tunti ja kuntopyörällä reilusti päälle, 2200. Jos viikonloppuna vielä kävelen luonnossa vaihtelevassa maastossa 15km ja olen muutenkin koko päivän aktiivinen, 2400.
Illalla myös tunnen väsymyksen samassa suhteessa, 1600 päivän jälkeen ei oikeastaan väsytä, 2400 päivän lopussa kaadun sänkyyn ja olen unessa ennen kuin pää osuu tyynyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vuosikausia lievästi ylipainoinen ja harrastanut kävelyä sekä hyötyliikuntana että erikseen lenkkeinä. Nyt innostuin kävelystä vielä lisää ja olen lisännyt lenkkejä sillä seurauksella, että plantaarifaskiitti (luupiikki) riemuitsee. Olen haaveillut joskus myös juoksevani, kunhan paino vähän putoaa, mutta joo... Olen tämän innostuksen aikana lihonut melkein 10 kg. Totta kai se johtuu syömisestä, mutta mitään tosi radikaalia muutosta huonompaan siinä ei ole tapahtunut, olen aina tykännyt herkutella. Ilmeisesti minun pitäisi kävellä aamusta iltaan, jotta paino pysyisi edes samassa. Koska olen tällainen herkuttelija, olen nimenomaan toivonut, että liikunnalla saisin pudotettua painoa ja silti ei tarvitsisi kieltäytyä kaikista herkuista. Mutta ilmeisesti ne vaihtoehdot ovat se, että vedän raasteita ja olen ainakin lähes normaalipainoinen tai nautin ruoasta ja olen läski :(
Kuormittava liikunta painoilla ja hiljalleen jatkuvasti kasvavalla vastuksella saattaisi sinullekin tuoda avun. Sitä ei tarvi tehdä tuntikausia, itse treenaan 4-5 kertaa viikossa, yleensä max 45 minuuttia kerrallaan. Olen siis ennen saman kanssa paininut, nyt yli 10kg laihtunut. Nykyään voin syödä melkein mitä vaan, kun painotreeni on kasvattanut kokonaiskulutustani roimasti ja kropan koostumus on muuttunut täysin.
No siinä kävelyssä on kohdallani juuri se juttu, että pidän siitä tosi kovasti. En ole ikinä viihtynyt punttisalilla, missään peleissä tms. vaan kävely on se, mistä nautin ja saan samalla tuulettaa ajatuksia ja saan raitista ilmaa. Vähän sarkastisesti voisin sanoa, että onhan minulla painot mukana, puolen vuoden takaiseenkin 10 kg ekstraa mukana. Mutta kiitos neuvosta, hyvää tarkoitit :) Ehkä jos joskus lyön hanskat lopulta tiskiin kävelyn kanssa, harkitsen jotain painojen nostelua.
10 kilon repun kanssa kävely EI ole sama asia kuin kunnon painotreeni. Kävely on kivaa, itsekin rakastan sitä ja kävelen todella paljon ihan huvikseni. Se ei kuitenkaan auta tuossa ongelmassa jota kuvasit, ja jossa tilanteessa olin itsekin. En ole koskaan käynyt punttisalilla eli hankin perustarvikkeet ja teen treenini kotona; se on lopulta ihan mukava tapa saada lihakset kuormittumaan.
Eli tämäkin asia on yksinkertaisesti valintoja: jos nykyinen liikunta ja syöminen ei toimi sinulle, sinun täytyy muuttaa jotain. Voit valittaa ikuisuuden samasta asiasta, tai sitten esim. alkaa nostelemaan "jotain painoja" (ei näin, vaan kannattaa etsiä tavoitteellinen ohjelma), ja laihtua ja saada syödä mitä haluat. Kävelystä ei tarvitse luopua eikä alkaa fitnessintoilijaksi. Päinvastoin, maltilla ja järkevästi.
Mutta ihan miten haluat.
Joo, myönnän kirjoittaneeni aika valittavasti, mutta jotenkin tämä "shokki" on niin tuore, kun eilen vaa'alla kävin. Kaikkialla toitotetaan, kuinka reipas kävely on hyvää liikuntaa ja herkutellakin saa, ja oli sitten märkä rätti päin naamaa tajuta, että hoikistumisen sijaan painoa on tullut vain lisää ja paljon :( Olen oikeasti aika äimistynyt, että näin kävi. Samaan aikaan, kun aloin lihoa, aloitin mirtatsapiinin unilääkkeeksi, mutta lääkäri vakuutti, että pienellä unilääkeannoksella sen ei pitäisi lihottaa (toisin kuin usein isommalla masennuslääkeannoksella). Mietin myös, vaikuttaako ikä. Olen 47 v., eikä ole vielä vaihdevuosia, mutta kai ne kohta alkavat. Tietysti oli syy mikä vaan, ymmärrän, että sillä laihtuu, kun kuluttaa enemmän kuin syö, mutta haluaisin kyllä tietää, miksi tämä paino lähti yhtäkkiä nousemaan näin holtittomasti. Elintavat eivät ole muuttuneet siinä määrin.
Mutta joo, täytynee etsiä vaikka kirjastosta joku pätevän oloinen opas treenaamisesta ja hankkia sitten painot.
Vierailija kirjoitti:
ValoPallo kirjoitti:
Katsoin täällä Ruotsissa tv-sarjan jossa tutkittiin mikä ruokavalio-liikuntayhdistelmä on tehokkain laihtumisen ja hyvien veriarvojen kannalta. Siinä oli neljä testiparia. Vhh +juoksu, pätkäpaasto +kävely, vegaani+jooga ja niukkakalorinen + kuntosali. Pareja seurattiin kuutisen viikkoa. Tehokkaimmaksi sekä laihtumisen ja parantuneiden rasva-arvojen suhteen osoittautui pätkäpaasto+kävely. Vegaanius muutti veriarvoja eniten - osin hyvään ja osin huonoon suuntaan.laihtumista ei tapahtunut, mutta liikkuvuus parani. Vhh - pariskunnan mies laihtui pari kiloa vyötäröltä, naisen paino vain nousi. Molemmat kokivat ruokavalion hankalaksi ja kalliiksi ja etenkin nainen oli voinut huonosti. Kumpikaan ei tykännyt juoksemisesta. Vähäkalorisilla oli kokoajan kova nälkä. Lihaksia oli tullut, mutta paino laskenut vähemmän kuin pätkäpaastossa. Tyytyväisimpiä kokeiluun olivat pätkäpaasto-kävelijät ja he jatkoivat ohjelmaa edelleen. Myös kaksi muuta paria halusi oppia sen ja seurannassa ohjelma oli tehokas myös heille. Sarja oli todella kiinnostava ja informatiivinen
Tuo on puuhtaasti viihdettä massoille ja tuollainen tutkimusasetelma ei kerro mitään, koska mitään ei ole vakioitu. Jos muutetaan sekä liikuntamuoto että ruokavalio, on tulokset ihan huttua. Etenkin, kun tutkimushenkilötkin vielä ovat erit eri kombinaatioiden kohdalla. Ainoa tapa, jolla tietoa ruokavalion ja liikuntamuotojen vaikutuksesta voisi luotettaasti saada on se, että muutetaan vain yhtä asiaa kerrallaan ja verrataan tuloksia aina saman koehenkilön tuloksiin toisella kombinaatiolla. Kai nyt joogaa harrastavalla paranee liikkuvuus, mutta ei kestävyys ja kävelijällä ja juoksijalla tietysti kuluu enemmän energiaa kuin saman ajan joogaavalla tai puntteja nostelevalla... Eli ei tutkittu oikeasti mitään, ja vielä vähemmän oikeasti saatiin mitään tuloksia.
Olet oikeassa osittain, mutta voithan testata tuota käytännössä 4 viikkoa ja kokeilla toimiiko sulla. Eli 5 päivää viikossa syöt normaalisti ja kahtena syöt vain 500 kcal. Vähäkaloriset päivät eivät saa olla peräkkäin. Kävelet joka päivä 10 000 askelta. Myös paastopäivinä. Mulla se toimi hyvin, mutta ei varmastikaan kaikilla, niin kuin ei mikään muukaan tässä ketjussa toimi kaikille. Ihmisten aineenvaihdunta on yksilöllistä ja tutkimusten mukaan jotkut laihtuvat liikunnalla paljonkin ja toiset taas ei lainkaan ja suurin osa on siinä keskivaiheilla. Tuo dieetti ei ainakaan ole vasrallinen, mitä ei suinkaan voi sanoa kaikista dieeteisyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihan miten haluat.
Joo, myönnän kirjoittaneeni aika valittavasti, mutta jotenkin tämä "shokki" on niin tuore, kun eilen vaa'alla kävin. Kaikkialla toitotetaan, kuinka reipas kävely on hyvää liikuntaa ja herkutellakin saa, ja oli sitten märkä rätti päin naamaa tajuta, että hoikistumisen sijaan painoa on tullut vain lisää ja paljon :( Olen oikeasti aika äimistynyt, että näin kävi. Samaan aikaan, kun aloin lihoa, aloitin mirtatsapiinin unilääkkeeksi, mutta lääkäri vakuutti, että pienellä unilääkeannoksella sen ei pitäisi lihottaa (toisin kuin usein isommalla masennuslääkeannoksella). Mietin myös, vaikuttaako ikä. Olen 47 v., eikä ole vielä vaihdevuosia, mutta kai ne kohta alkavat. Tietysti oli syy mikä vaan, ymmärrän, että sillä laihtuu, kun kuluttaa enemmän kuin syö, mutta haluaisin kyllä tietää, miksi tämä paino lähti yhtäkkiä nousemaan näin holtittomasti. Elintavat eivät ole muuttuneet siinä määrin.
Mutta joo, täytynee etsiä vaikka kirjastosta joku pätevän oloinen opas treenaamisesta ja hankkia sitten painot.
Ymmärrän tuon shokin hyvin - sama fiilis oli kun pari vuotta sitten vaaka näytti 72 kg vaikka olin koko elämäni ollut hoikka ilman erityisiä ponnisteluja. Minulla laukaisevana tekijänä oli ihan selvästi stressi ja eräs steroidilääke, lääkäri ei etukäteen maininnut lihomisesta mitään, mutta tuon 10+kg jälkeen kun asiaa kysyin, hän vastasi ihan hälläväliä-asenteella että "joo kyllä tämä pistää useimpien elimistön ihan sekaisin, monet lihovat yhdessä hujauksessa jos eivät muuta elintapojaan". Ööh, kiitos tiedosta?! Eli mielestäni täysin mahdollista että lääkityksesi ja toki ikäki vaikuttavat (itse olen nyt 38).
Minä laitoin siis ekana unen kuntoon, 6 tuntia ei enää riitä vaan pitää tulla se 8. Sitten tosiaan korjasin tuon treenipuolen. Ruokailuihin olen tehnyt vain sen muutoksen että huolehdin proteiinin riittävästä määrästä, koska en ole mikään luontainen lihansyöjä. Muuten olen pystynyt syömään melkeinpä mitä haluan. Korona-aika auttanut hurjasti, kun saa olla kotitoimistolla ja treenin voi tehdä vaikka lounastauolla, eikä mene aikaa työmatkoihin.
Kuvitelkaapa identtiset kaksoset Mirja ja Marja. He asuvat yhdessä, syövät täysin samaa ruokaa ja elävät muutenkin samalla tavalla.
Ainoa ero on, että Mirja käy joka aamu tunnin ohjatussa bodypump-jumpassa. Marja lukee sillä aikaa päivän lehden.
Mirja kuluttaa jumpassa 350 kcal. Jumpan jälkeen hän on nälkäinen joten hän syö ison karjalanpiirakan, jolla tuo 350 kcal kulutus saadaan kompensoitua. Koska Marja ei halua jumpata, hän jättää piirakan syömättä. Näin siskokset ovat eleelleet noin 10 vuotta.
Nyt se iso asia: kummanko kaksosista arvelette
A. näyttävän paremmalta
B. voivan paremmin
C. olevan terveempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihan miten haluat.
Siskoni sai uniongelmiin tuota mirtatsapiinia ja otti myös tosi pientä annosta, mutta lihoi silti ihan holtittomasti. Kun hän lopetti lääkkeen, paino alkoi pudota tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta kuluttaa mielestäni paljon energiaa.Ap
Kyllä mä koen että mun aktiivisuusranneke mittaa suunnilleen oikein. Ei se ota mitään kädenheilautuksia urheiluna, ja sinne on syötetty kaikki tietoni.
Jos vaan makaan sängyssä esim. kipeänä, se näyttää noin 1400. Jos käyn pienellä kävelyllä, n. 1600. Jos on normaalipäivä, eli 10 000 askelta ja yli 7 km kävelyä, 1800. Jos tuon kävelyn päälle teen kunnon treenin, esim. punttia vajaa tunti ja kuntopyörällä reilusti päälle, 2200. Jos viikonloppuna vielä kävelen luonnossa vaihtelevassa maastossa 15km ja olen muutenkin koko päivän aktiivinen, 2400.
Illalla myös tunnen väsymyksen samassa suhteessa, 1600 päivän jälkeen ei oikeastaan väsytä, 2400 päivän lopussa kaadun sänkyyn ja olen unessa ennen kuin pää osuu tyynyyn.
Joillakin on se agenda, että mittarit eivät voi koskaan toimia, mutta sitten kuitenkin uskotaan johonkin netin lukemiin siitä, kuinka paljon mikäkin kuluttaa. Minäkin luotan eniten omaan mittariini, juuri siksi että siinä on ne omat tiedot. Vaikka se ei näyttäisi 100% oikein, se on kuitenkin lähempänä totuutta kuin mikään taulukkoarvo.
Syömällä laihtuu ja paino pysyy vakaana.
Kannattaa sitä liikkua. Kasvattaa lihaskuntoa.
Ihan sama miten liikut niin se liikunta on sinulle hyväksi. Hyppiminenkin antaa lujuutta lihaksille eli hyppynarua sitten ostamaan.
En lukenut ihan kaikkea täältä, eli sori jos toistan jotain jo sanottua. Mutta voi olla, että se kevyt liikunta itseasiassa laihduttaa jopa paremmin kuin kova rääkki jonka seurauksena palautuminen on ehkä huonompaa ja tulee syötyä huomaamatta enemmän kun nälkä kasvaa. Jos miettii vaikka sykkeiden perusteella, nii se alle 130 sykehän on sitä mikä esim. poltaa rasvaa parhaiten, ja omalla kokemuksella tuo on sellasta rauhallista kävelyä. Toki jos hankkii lihasmassaa esim. salilla niin sekin sitten kuluttaa enemmän koska lihas tarvii sitä energiaa, mutta sit ns tavallinen ihminen voi syödä liikaa ja vääriä asioita (versus joku oikeasti ravintoon ja liikuntaan vihkiytynyt tai ammattilaisurheilija joka osaa laskea oikein kulutuksen vs. ruokamäärät). Tavan pulliainen melko helposti syö sitten ihan liikaa kun alottaa puntin ja vaikka kovan juoksun. Kun paremmin onnistuis kevyellä päivittäisellä kävelyllä ja maltillisemmalla syömisellä (siis jos ottaa huomioon ettei koita kasvattaa lihasta tai pyrkii ylläpitämään jotain tiettyä painoa).
Ap luottaa liikaa rannekkeen antamiin virheellisiin lukuihin.
Koko päättely menee vinoon heti lähtökuopissaan.
Jos lepokulutus on vaikka 1500-1600 välillä, niin onhan joku 300-500 kuluttava liikunta esim. 3-4 kertaa viikossa jo ihan merkittävä lisä. Plus tosiaan liikunnan hyöty ei ole vain se, minkä verran kaloreita suorituksen aikana kuluu, vaan vaikutus jatkuu vielä suorituksen jälkeenkin. Ja lihas kuluttaa aina enemmän kuin läski, eli siksikin liikunta on aidosti hyödyllistä.