Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VAKAVA 2021

Vierailija
08.04.2021 |

Heippa! Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti! Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat? Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)

Kommentit (3667)

Vierailija
1621/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulun tulokset julkistettiin ma ja lappi ei oo inahtanutkaan tällä viikolla joten olisi pitänyt jo päivittyä oulun tulosten julkistamisen jälkeen

Vierailija
1622/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toi äskeinen ja siis mulla niiden kertomiseen meni noin 2min ja 3 min jäi muuhun.

Multa kysyttiin vaan et onko korkeakoulupaikka ja vastasin siihen että oon opiskellu Jyväskylän yliopistossa vuoden aineenopettajaks ja sit kysy et montako opintopistettä oon saanu. Muistaakseni ei kysynyt opintojen sisällöstä sen kummemmin. Ite toin kuitenkin motivaatio kysymyksissä vielä esille et oon opiskellu kasvatustieteiden perusopintoja. Mitähän tällä tiedolla sitten tekevät 🤷🏼‍♀️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin, että kun haastatteluihin ei voi enää palata ja pisteet annettu, miksi kestää 3 viikkoa ilmoituksessa. Ei haastattelijst voi enää palata haastatteluihin

Jep sais jo luvan tulla tulokset 😩 turhaa pitää porukka vaan jännittyneinä niin kauan 🥴

Aikaa menee varmaan siinä et kahtovat ne pisterajat koulukohtasesti. Tulispa tulokset edes 1.7 niiku viime vuonna mut epäilen.

Vierailija
1624/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kaikki oulun tulokset vielä tulleet. Kauankohan menee..

Vierailija
1625/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaakohan ulkonäkö sisäänpääsyyn? Ei todellakaan saisi, vielä monimuotoisuuden hyväksymisestä kun puhuttiin.

Esim jos on tukeva, hörökorvat ja huono iho... Jotenkin tuntuu että ois ollut siinä ruudussa niin lähikuvassa arvioitavana.

Vierailija
1626/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin siihen, että olisi hyvä saada tietää kauan kuhunkin kysymykseen saa vastata. Puhuin melko kauan ekoihin kysymyksiin, että ilmeisesti joku kysymys jäi kysymättä ja en siis saa niistä pisteitä.

Mä laitan myös, että kysymysten määrä olisi kiva tietää alussa (osa haastattelijoista kertoi, mutta ei kaikki).

Kuinka monta kysymystä siinä ekassa sitten oli?

Vierailija
1627/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei lappi liiku? Outoa koska tiedän itse jo yhden, joka ollut hyväksytty rolloon ja pääsi nyt ouluun, nii pitäis nyt kyllä liikkua ainaki sen yhden verran

Tämän perusteella paikat on sijoiteltu yhtä aikaa pääsykoetulosten tultua. Eli liikkuvat vasta sitten, kun opettajavalinnat yms. tulevat.

Vierailija
1628/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon 1. varasijal rovaniemee, enkä todennäköisesti hyväksy eli tulee ainaki sen liikkuu jos nyt pääsen ees sisään.

Vierailija
1629/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaakohan ulkonäkö sisäänpääsyyn? Ei todellakaan saisi, vielä monimuotoisuuden hyväksymisestä kun puhuttiin.

Esim jos on tukeva, hörökorvat ja huono iho... Jotenkin tuntuu että ois ollut siinä ruudussa niin lähikuvassa arvioitavana.

Niin minä en kyllä koskaan ole tavannut hörökorvaista, huonon ihon omaavaa ja lihavaa opettajaa 🤔 Ihan oikiasti, kait tämä oli trolli? Missikisoihin on eri haku. Mutta jos tuollaiset seikat itsessä mietityttää niin kannattaa vakavasti miettiä uudelleen opettajan uraa kun sä tuut kuulemaan vaikka mitkä nimitykset jos sisään pääset 🙈

Vierailija
1630/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kaikki te vakaan hakeneet. Kiva kun tulette alalle 😊 oon itse sosionomi AMK ja mulla on kelpoisuus vakaopettaja työhön. Oonkin ollut vakaopena vakituisessa työsuhteessa jo useita vuosia. Nyt hain opiskelemaan vakaopeksi ihan yliopistoon, jotta saisin esiopetuspätevyyden (ja toki kehittyisin ammatillisesti jne.)

Haluan nyt kuitenkin, tätä keskustelua aktiivisesti lukeneena, oikaista pari asia vakaopena olemisesta ja työn luonteesta (toki paikkakunta- ja esihenkilökohtaisia eroja voi olla) Me kaikki työskentelemme vakassa tiiminä - opettajalla on pedagoginen vastuu ryhmän toiminnasta ja oppimisesta. Me vaihdamme myös niitä kakkavaippoja ja käytämme lapsia muutenkin vessassa. Ohjaamme lapsia myös pukemisessa ja autamme kurahousuja jalkaan. Siivoamme leluja yhdessä lapsien kanssa ja pyyhimme jopa myös pöytiä. Kaikissa työpaikoissa jossa olen ollut, ei olisi sellaista opettajaa hyvällä katsottu joka olisi olettanut ainoastaan hoitajien tekevän tällaiset asiat. Myöskään tällä muutenkin jo heikosti vetovoimaisella alalla, meillä ei ole varaa alkaa nukkumaan toisiamme. Vakaopen työ on kuite onnkin erittäin antoisaa (joskin raskasta). Varhaiskasvatuksessa luomme pohjan oppimiselle - se on erittäin tärkeää tulevaa koulutietä ajatellen. Tärkeässä oppimisen asemassa ovat myös esim. seuraavat alueet: kaveritaidot, ryhmässä työskentely, sosiaaliset taidot, tunnetaidot, leikkitaidot, vuorovaikutuksen keinot ja taidot. Joten tervetuloa alalle, toivottavasti tärppää! Toivon toki myös, että itse pääsen opiskelemaan vaikka en olekaan ensikertalainen. Näin me pidettäisiin meidät jo vakassa työskentelevät motivoituneena ja no..siellä töissä.

Niin lisäisin että pienen lapsen kakka ei kysy , että onko töissä lastenhoitaja vai vakaope, se tulee kun tulee ja se joka on paikalla hoitaa sen . Vakaopella on lastenhoidollisten töiden lisänä vastuu pedagogiikasta,asiakirjoista ja tiimin johdollinen vastuu . Ero lastenhoitajan palkkaan on suhteellisen pieni.

Vierailija
1631/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minä en kyllä koskaan ole tavannut hörökorvaista, huonon ihon omaavaa ja lihavaa opettajaa 🤔 Ihan oikiasti, kait tämä oli trolli? Missikisoihin on eri haku. Mutta jos tuollaiset seikat itsessä mietityttää niin kannattaa vakavasti miettiä uudelleen opettajan uraa kun sä tuut kuulemaan vaikka mitkä nimitykset jos sisään pääset 🙈

Mä oon tästä eri mieltä! Ymmärrän hyvin aloittajan näkökulman, kommentit eivät välttämättä kerro siitä, että aloittajalla olisi huono itsetunto tai tyytymättömyyttä omaan ulkonäköönsä. Enemmänkin ne kertovat mielestäni siitä, miten herkällä ihminen on tällaisessa henkilökohtaisesti merkityksellisessä arviointitilanteessa, joka on aina samalla myös kaksisuuntainen vuorovaikutustilanne. Kaikki varmasti olemme halunneet antaa itsestämme positiivisen ja edustavan vaikutelman. Ja toivomme kelpaavamme! Se on inhimillistä..

Vierailija
1632/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyn aiempaan. Päiväkodissa on aamuvuoro, välivuoro ja iltapäivävuoro. Niihin jokainen tulee vuoronperään riippumatta tittelistä. Jokainen vuoro sisältää tietyt työtehtävät ja ne tekee just se joka on työvuorossa. Eli lto ja lh tekee pitkälti samaa työtä. Esim on vuoron mukaisesti nukkarissa, ulkoilee lastenkaa, vessattaa, siivoaa ruokailutähteet, pukee ja pesee kurahousuja ym. Lto vaan hoitaa lisäksi opetuksen, jota pienillä on hyvin hyvin vähän. Askartelun ym. vetää lto tai lh vuoron mukaan. Eli siihen nähden lto on tosi paljon enemmän kouluttautunut ja saa vaan pari sataa enemmän palkkaa.

Vierailija
1633/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdyn aiempaan. Päiväkodissa on aamuvuoro, välivuoro ja iltapäivävuoro. Niihin jokainen tulee vuoronperään riippumatta tittelistä. Jokainen vuoro sisältää tietyt työtehtävät ja ne tekee just se joka on työvuorossa. Eli lto ja lh tekee pitkälti samaa työtä. Esim on vuoron mukaisesti nukkarissa, ulkoilee lastenkaa, vessattaa, siivoaa ruokailutähteet, pukee ja pesee kurahousuja ym. Lto vaan hoitaa lisäksi opetuksen, jota pienillä on hyvin hyvin vähän. Askartelun ym. vetää lto tai lh vuoron mukaan. Eli siihen nähden lto on tosi paljon enemmän kouluttautunut ja saa vaan pari sataa enemmän palkkaa.

Nii ja mä en ymmärrä, miksei kaikki työntekijät vaan ole vakaopeja, koska palkka ja työnkuva ei juurikaan eroa... mitä se hoitaja tai sosionomi tuo ammatillisesti sinne varhaiskasvatukseen, että se on lapsen paras?

Vierailija
1634/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta säästää muutamia tonneja vuodessa, kun saa maksaa muutaman satasen per kk vähemmän heille palkkaa

Vierailija
1635/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitäs ainakin vakaopella olla paljon korkeampi palkka kuin lastenhoitajalla kun kuitenkin korkeakoulututkinto. En vähättele lastenhoitajia vaan palkkaa! Mites onko esiopetuksessa paljonki korkeampi palkka kuin päiväkodissa? Mitenkäs eroaako palkka jos esiopetus on päiväkodissa vai koululla? 🤔

Vierailija
1636/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama palkka ootko vauvaryhmän lto vai esiopetusryhmän lto

Vierailija
1637/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitäs ainakin vakaopella olla paljon korkeampi palkka kuin lastenhoitajalla kun kuitenkin korkeakoulututkinto. En vähättele lastenhoitajia vaan palkkaa! Mites onko esiopetuksessa paljonki korkeampi palkka kuin päiväkodissa? Mitenkäs eroaako palkka jos esiopetus on päiväkodissa vai koululla? 🤔

Miksi? Samaa työtä he enimmäkseen käytännössä tekevät ja varmasti yhtä hyvin. Palkoissa pitäisi olla eroa saman verran kuin työtehtävissä ja sehän riippuu aina henkilöstä ja työpaikasta, millaisia lisävastuita lto:lla on.

Mielestäni kaikkien päiväkodeissa ja kouluissa lasten kanssa työskentelevien palkkaa pitäisi nostaa. Kaikissa listauksissa nämä ammatit arvostetaan korkealle, mutta rahaa niistä ei olla valmiita maksamaan.

Vierailija
1638/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan missään tilastoja siitä, kuinka moni yliopistoon hakenut on loppupeleissä osallistunut valintakokeisiin? Kun aika moni varmaan jättää myös menemättä vaikka osallistuikin yhteishakuun.

Vierailija
1639/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan missään tilastoja siitä, kuinka moni yliopistoon hakenut on loppupeleissä osallistunut valintakokeisiin? Kun aika moni varmaan jättää myös menemättä vaikka osallistuikin yhteishakuun.

https://www2.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverk…

Vierailija
1640/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin monissa paikoissa opettajat tekevät välipainotteisia vuoroja, eivät aikaisia aamuja ja myöhäisiä iltoja. Tämä muutos tullut viime vuosien aikana. Myös lisät ovat kaupunki kohtaisia, joissakin esim. tiimivastaava saa lisän sekä eskariopettajat myös. Käsittääkseni eikö eskarit saa kaikkialla jonkun lisän? Mutta eskari opelsi on yleensä halukkaita paljon. Pääkaupunkiseudulla tilanne voi olla eri, kun ei ole riittävästi työntekijöitä.

Ketju on lukittu.