Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VAKAVA 2021

Vierailija
08.04.2021 |

Heippa! Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti! Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat? Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)

Kommentit (3667)

Vierailija
1581/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin se oman moninaisuuden kysely tuntui hassulta näinä metoon ja blm-aikoina. Ymmärsinköhän oikein sen tai siis hakiko ne kuitenkin jotain muuta kuin listaa omista erityisyyksistä.

Vierailija
1582/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija19955 kirjoitti:

Vähän tuun myöhässä tän mun kommenttini kanssa, mutta oon kokeen jälkeen todella paljon ihmetellyt tota moninaisuuspysäkkiä. Kysymys siitä, että mitä moninaisuutta juuri minusta löytyy oli todella henkilökohtainen. Oon homoseksuaali, mutta en halunnut tuoda asiaa mitenkään esille, sillä haastattelija vaikutti todella tympeältä. Lisäks en halua, että noin henkilökohtainen ominaisuus vaikuttaa hakutulokseen yhtään mihinkään suuntaan. Menin siinä sitten vähän lukkoon, kun päässäni kelasin, että sanonko olevani homo vai en. No en sanonut, sen sijaan sanoin että olen mies ja että mulla on lukihäiriö 😅 toisaalta oon jälkikäteen miettinyt, että onhan mikä tahansa ominaisuus moninaisuutta, vaikka ominaisuus ei kuuluisi ns. mihinkään vähemmistöön 🤔

Olin saman asiam ääressä ja mietin samaa. Päädyin kertomaan olevani lesbo,nainen jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ja en tiedä miten tulkitaan, jos haastattelija joutuu keskeyttämään kun aika loppui. Ymmärrän täysin, että ajassa on pysyttävä kun seuraavan aika tulee mutta en tietenkään olisi vaan puhunut ja puhunut jos olisin tiennyt että aika on mennyt. Mutta uskon että varmasti ymmärretään.

Vierailija
1584/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä he ymmärtää 😊 Varmasti todella monella aika loppunut. Mutta toki silti olisi hyvä systeemi, jos näkisi paljon aikaa jäljellä.

Vierailija
1585/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moninaisuudesta ei varmaan ollut kyse että luettelee asioita, vaan miten niihin suhtautuu.

Vierailija
1586/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis edelliseen vielä, ei voi saada lisää pisteitä jos luettelee vaikka sata asiaa. Ne kolme, jotka pyydettiin, riittää.

Vierailija
1587/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moninaisuudesta ei varmaan ollut kyse että luettelee asioita, vaan miten niihin suhtautuu.

Ja varmaan myös se, että tunnistaa kaikissa olevan moninaisuutta.

Vierailija
1588/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääk! Pakko kysyä tosta moninaisuudesta vielä! Kysyttiinkö teillä kolme asiaa tosta moninaisuudesta? Multa kysyttiin vaan, että mitä erityisiä asioita sinussa itsessä on ja jotenkin just aattelin että pitäs liittyä kaikkiin vähemmistöihin yms ja tossa kohdassa oikeestaan jäädyin melkeen ihan totaalisesti 🙈

En kyllä oo muuten oikeestaan hirveesti jaksanu analysoida ja miettiä omia vastauksia, mutta nyt tätä sivua lukiessa tulee heti fiilis että sinnekö se koulupaikka nyt meni :D

Vierailija
1589/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä koskien ei ollut väliä monta sanoo, varmaan esim kaksi ok. Mutta ekassa kysymyksessä mulle sanottiin mainitse 3 asiaa kouluun liittyen moninaisuudesta

Vierailija
1590/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Paljonko oli Joensuun yleinen raja?

Joku täällä aiemmin huuteli että se oli jo selvinnyt. Oliko paljon muuttunut viime vuodesta?

Vierailija
1591/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei kyllä kysytty kolmea asiaa vaan, että millaista moninaisuutta kohtaat koulumaailmassa? Millaista moninaisuutta sinussa on ja miten se näkyy opettajuudessa? Miten edistät oikeudenmukaisuutta?

Minä avasin sitä käsitettä ja selitin omia taustoja lapsuudesta ja oppimistyyleistäni, ja että osaan siten panostaa siihen että lapset ymmärtää oppimisen tärkeyden ja osaan (koska olen erilainen oppija) käyttää luovuutta erilaisten oppijoiden tukemiseksi. Kerroin tuohon oikeudenmukaisuuteen, että haluan olla tietoinen omista arvoista ja asenteista että en itse tiedostamatta ylläpidä epäoikeudenmukaista toimintaa tai stereotypioita, ja ymmärtäisin eri taustoja kuten uskontojen vaikutuksia lapsiin. Ja nämä on asioita joihin toivon koulutuksen kautta kasvavani.

Vierailija
1592/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä koskien ei ollut väliä monta sanoo, varmaan esim kaksi ok. Mutta ekassa kysymyksessä mulle sanottiin mainitse 3 asiaa kouluun liittyen moninaisuudesta

Mulle ei sanottu mitään tiettyä lukua, vaan luettelin mitä tuli mieleen, noin 10 asiaa.

Vierailija
1593/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta ei kyllä kysytty kolmea asiaa vaan, että millaista moninaisuutta kohtaat koulumaailmassa? Millaista moninaisuutta sinussa on ja miten se näkyy opettajuudessa? Miten edistät oikeudenmukaisuutta?

Minä avasin sitä käsitettä ja selitin omia taustoja lapsuudesta ja oppimistyyleistäni, ja että osaan siten panostaa siihen että lapset ymmärtää oppimisen tärkeyden ja osaan (koska olen erilainen oppija) käyttää luovuutta erilaisten oppijoiden tukemiseksi. Kerroin tuohon oikeudenmukaisuuteen, että haluan olla tietoinen omista arvoista ja asenteista että en itse tiedostamatta ylläpidä epäoikeudenmukaista toimintaa tai stereotypioita, ja ymmärtäisin eri taustoja kuten uskontojen vaikutuksia lapsiin. Ja nämä on asioita joihin toivon koulutuksen kautta kasvavani.

Multa ei kysytty miten oma moninaisuus näkyy opettajuudessa. Eikä tota kolmatta kysymystä….

Vierailija
1594/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kyllä sanottiin kolme. Oisin voinut luetella vaikka kuinka monta mutta sanoin sen kolme. On väärin jos se määrä vaikuttaa koska sanottiin kolme.

Vierailija
1595/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullekaan sanottu miten näkyy moninaisuudesta. Sanottiin: luettelee 3 asiaa moninaisuudesta koulumaailmaan liittyen ja pohdi niitä. Sitten: miten moninaisuus näkyy sinussa ja vielä miten voit edistää yhdenvertaisuutta.

1596/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt ei varmasti ole mitenkään olennaista onko luetellut 3 vai 10 asiaa :) Vaan sillä että ymmärtää moninaisuuden ja miten se vaikuttaa työhön :) Eikä kysymyksillä ole mitään yhteyttä sen kanssa ootko ns. "tavis" vai kuulutko johonkin vähemmistöön. Eikä sillä ole mitään merkitystä sun soveltuvuuteen :)

Vierailija
1597/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tänään jkl varasija tippui yhdellä ja lappi vaan junnaa paikoillaan. On tämä kyllä todella rasittava systeemi. Tulee varmaan eläteltyä toiveita sinne 2.8 asti, oon siihen mennessä vissiin pällilomalla.

Lapissa siis varasija 17 ja jlk 54, toki jkl:ään en tuu pääseen niin siinä noi varasijojen tippumiset ei paljon kiinnosta.

Vierailija
1598/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hakenut mihin?

Uskon että myös Jyväskylä voi vielä muuttua paljonkin kun esim Helsinki ja Turku eivät ole julkaisseet tuloksia.

Minullakin on paikka ja varmistunut Jyväskylään yleiseen mutta odotan kovasti Helsingin tulosta. Varmaan moni muu myös.

Joten pidetään uskoa yllä myös sulle!!

Vierailija
1599/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä muita jotka ovat hakeneet vakaan? Siis mää en suoraan sanottuna ymmärrä sitä dissaamista alaa kohtaan. Oon yrittänyt pitää jopa asiaa salassa ettei tarvitse koko aikaa puolustella mihin haluaa 🙈

Eikö ihmiset oikeasti älyä, että sillä kasvatustieteen maisterin paperilla voi tehdä muutakin kuin vaihtaa kakkavaippaa? Jos pääsen sisään niin aion todellakin käydä opettajan pedagogiset sivuaineena niin voin olla vakaope esim. ammattikoulussa. Mä voin toimia eri järjestöissä, kunnan tehtävissä, asiantuntijana, vakasuunnittelijana, päiväkodin johtajana. Tai vaikka käymällä markkinointia lisäksi niin erikoistun vaikka opetuspelien myymiseen. Erkkapedaa opiskelemalla lisää voi olla vakapuolen erkkapeda.. Etc etc.

Mutta siis pointti on, että tuolla saa pätevyyden niin moneen ja yhdistämällä sivuaineita voi tehdä vaikka mitä ja on paljon työtehtäviä mitä syntyy tarpeesta ja sulla on pätevyys siihen yliopiston käyneenä.

Itse haaveilen silti erityisesti esiopetuksesta, mutta inspiroi myös se että tehtäviä on niin monia muitakin!

Nuo sivuaineopinnot on aika yliopistokohtaisia ja esim. Opettajan pedagogisiin aika vähän pääsee opiskelijoita Okl:n lisäksi. Ja moniin muihinkin on tietyt vaatimukset tai esim. 5paikkaa muille kuin alaa pääaineena opiskeleville.

Ja niinkuin joku sanoi vaka maistereita on enemmän kuin mitä heille on auki näitä muita työpaikkoja esim. johtajan ja eri asiantuntijoiden paikkoja. Johtajiksi monesti valitaan jo pitkään alalla olleet, mahdollisesti varajohtajana olleet tai talossa olevat vakaopettajat. Näin se menee monissa paikoin, mitä tiedän. Moni maisteri ”tuskastelee” päiväkodissa, kun ei vain ole muita töitä näillä papereilla.

Vierailija
1600/3667 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko hakenut mihin?

Uskon että myös Jyväskylä voi vielä muuttua paljonkin kun esim Helsinki ja Turku eivät ole julkaisseet tuloksia.

Minullakin on paikka ja varmistunut Jyväskylään yleiseen mutta odotan kovasti Helsingin tulosta. Varmaan moni muu myös.

Joten pidetään uskoa yllä myös sulle!!

Yleiseen oon hakenut jkl, oulu ja rollo. Ensisijainen hakutoive ihan eri alalta ja siitä ei oo vielä tulokset tulleet mutta kaikissa muissa siis varasijoilla. En usko että ensisijaiseen hakukohteeseeni pääseväni koska koen että pääsykoe meni vielä huonommin kuin vakava. On ollut kyllä raskas alkukesä kun on toivonut ja toivonut ja pettynyt. Tässä vaiheessa ahdistaa kyllä syksyn suunnitelmat kun työpaikallakin on huono tilanne.

Ketju on lukittu.