VAKAVA 2021
Heippa! Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti! Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat? Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)
Kommentit (3667)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin saada palautteen pisteiden lisäksi. Onhan se tärkeää tietää miten pisteet määräytyi.
Oman kokeen ja mallivastaukset saa yleensä nähtäväksi yliopistolta (joskin pitää mennä paikan päälle). Sen yksilöllisempää palautetta ei taida olla resurssien puitteissa mahdollista jokaiselle hakijalle valmistella :D
Ai soveltuvuuskokeen? 🤔
Ei varmastikaan. Soveltuvuuskokeen on tarkoitus mitata soveltuvuutta. Ei ole kenenkään etu, että sinne mennään larppaamaan opeopiskelijaa/tarhantätiä sen perusteella mitä edellisvuosina on painotettu. Lisäksi, ei ole mitään yhtä tiettyä ideaalityyppiä; persoonalla on selväsanaisuuden, kypsyyden ja jäsennellyn ilmaisun kanssa yhdessä aika iso merkitys. Anteeksi, mutta melkoista haihattelua kuvitella, että sovarista saisi jotain henk.koht. palautetta kun hakijoita on valtakunnallisesti helposti satoja.
Tarhantätiä? 😲
Sinustako siis miehet eivät sovi vaka opettajaksi?🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko Oulun yleisen pisteraja oli? Odotan kovasti Helsingin pisterajaa ja saisi vähän peilausta siihen, mitä se voisi olla.
71.51
Onko tuo ensikertalaisille vai muille?
Vipusen mukaan vuoden 2020 lopulliset valintakoepisteet Oulun yleiseen oli 78,84/79,55.
Muille. Mut onko viime vuonna ollu enempi maksimipisteet vakavassa?
On ollut. Viimevuonna 116p tänävuonna 112p, josta vielä pois se teht.10 joka hylättiin. Eli 106p ollu maximi tänä vuonna.
Tän vuoden 71,51/106 on silti vähemmän kuin viime vuoden 79,55/116, ja opetulokset ei ole vielä edes tulleet ja laskeneet rajaa entisestään.
Oliko joku viime vuonna soveltuvuuskokeissa? Paljon sait pisteitä ja paljon ois vaadittu sisäänpääsyyn?
Ois musta myös kiva vähän tietää, paljon pisteitä tarttee? Toki vaihtelee vuosittain, mutta suunnilleen
Mä näin jo unta että tulokset oli tullu opintopolkuun. Mut heräsin ennen kuin ehdin nähdä mitä siellä luki 😧😅 Odottavan aika on pitkä...
Mulla taas jkl varasija liikkuu mut lappi ei. On tämä rasittavaa odottamista, argh
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas jkl varasija liikkuu mut lappi ei. On tämä rasittavaa odottamista, argh
Monella sijalla oot lappiin? :)
Kaikki kyselee tilastoja. Jos olisitte vähän viitseliäitä niin googlaisitte ja huomaisitte että ainakin jotkut yliopistot tarjoavat hakijatilastoja useilta vuosilta. Tilastoista löytyy melkein kaikki tieto pisteistä hakijoihin ja soveltuvuuskokeissa käyneistä sisään päässeiden sukupuoleenkin. Tietty riippuu vähän yliopistostakin.
AnniAngelica kirjoitti:
Mä näin jo unta että tulokset oli tullu opintopolkuun. Mut heräsin ennen kuin ehdin nähdä mitä siellä luki 😧😅 Odottavan aika on pitkä...
mäkin näin!! pääsin unessa turun yliopistoon sisään 🤣
Vierailija kirjoitti:
Paljon jyväskylä liikkunut tänään?:)
Onko kellään kokemuksia Lapin yliopistosta? Kannattaako sinne asti lähteä opiskelemaan yleistä 🤔
Vierailija kirjoitti:
Ois musta myös kiva vähän tietää, paljon pisteitä tarttee? Toki vaihtelee vuosittain, mutta suunnilleen
https://www2.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverk…
Tuolta löytyy joka vuoden hakijamäärät ja millaisia pistemääriä on tarvittu vakava-kokeesta toiseen vaiheeseen, ja soveltuvuustestistä sisäänpääsyyn... Jokaisesta opetus- ja kasvatusalan vaihtoehdosta kaupungittain.
koska aattelette että tulokset tulis? yleensähän tullu aina ennen sitä ”virallista” päivää, onkohan mahollisuus että ens viikolla jo tulis?🤔
Vierailija kirjoitti:
AnniAngelica kirjoitti:
mäkin näin!! pääsin unessa turun yliopistoon sisään 🤣
Siis apua, myös minä näin! Mulla oli tyly ilmoitus, että sinua ei ole hyväksytty opiskelijaksi 😱
Mä kurkkasin tänään opintopolkuun, oon uudelleenkouluttautuja, siis jos satun pääsemään sisään. Huomasin että mulla on opiskeluoikeus peräti kahteen yliopistoon kauppatieteen puolella! Aiemmin luulin että toiseen en ole vastaanottanut ja olisi rauennut, ja toinen olisi rauennut muuten vaan kun välissä oli jokin uudistus. Täytyy ottaa selvää miten ne saa peruttua jos pääsen LO mihin hain. Tosin auttaakohan se kauppatieteen opiskelupaikka mitenkään kun toinen on yliopistosta, jossa voi lukea myös kasvatustiedettä...ehkä avoimessa kuitenkin järkevämpi kuin 'väärän' tutkinnon sivuaineena :) Se toinen oli vuodelta 2004! Apua miten vanha oon xD ... enkä silti tajunnut mainita ikää omaa monimuotoisuutta kysyttäessä!
Onko täällä muita jotka ovat hakeneet vakaan? Siis mää en suoraan sanottuna ymmärrä sitä dissaamista alaa kohtaan. Oon yrittänyt pitää jopa asiaa salassa ettei tarvitse koko aikaa puolustella mihin haluaa 🙈
Eikö ihmiset oikeasti älyä, että sillä kasvatustieteen maisterin paperilla voi tehdä muutakin kuin vaihtaa kakkavaippaa? Jos pääsen sisään niin aion todellakin käydä opettajan pedagogiset sivuaineena niin voin olla vakaope esim. ammattikoulussa. Mä voin toimia eri järjestöissä, kunnan tehtävissä, asiantuntijana, vakasuunnittelijana, päiväkodin johtajana. Tai vaikka käymällä markkinointia lisäksi niin erikoistun vaikka opetuspelien myymiseen. Erkkapedaa opiskelemalla lisää voi olla vakapuolen erkkapeda.. Etc etc.
Mutta siis pointti on, että tuolla saa pätevyyden niin moneen ja yhdistämällä sivuaineita voi tehdä vaikka mitä ja on paljon työtehtäviä mitä syntyy tarpeesta ja sulla on pätevyys siihen yliopiston käyneenä.
Itse haaveilen silti erityisesti esiopetuksesta, mutta inspiroi myös se että tehtäviä on niin monia muitakin!
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita jotka ovat hakeneet vakaan? Siis mää en suoraan sanottuna ymmärrä sitä dissaamista alaa kohtaan. Oon yrittänyt pitää jopa asiaa salassa ettei tarvitse koko aikaa puolustella mihin haluaa 🙈
Eikö ihmiset oikeasti älyä, että sillä kasvatustieteen maisterin paperilla voi tehdä muutakin kuin vaihtaa kakkavaippaa? Jos pääsen sisään niin aion todellakin käydä opettajan pedagogiset sivuaineena niin voin olla vakaope esim. ammattikoulussa. Mä voin toimia eri järjestöissä, kunnan tehtävissä, asiantuntijana, vakasuunnittelijana, päiväkodin johtajana. Tai vaikka käymällä markkinointia lisäksi niin erikoistun vaikka opetuspelien myymiseen. Erkkapedaa opiskelemalla lisää voi olla vakapuolen erkkapeda.. Etc etc.
Mutta siis pointti on, että tuolla saa pätevyyden niin moneen ja yhdistämällä sivuaineita voi tehdä vaikka mitä ja on paljon työtehtäviä mitä syntyy tarpeesta ja sulla on pätevyys siihen yliopiston käyneenä.
Itse haaveilen silti erityisesti esiopetuksesta, mutta inspiroi myös se että tehtäviä on niin monia muitakin!
Valitettavasti noista "siisteistä" hommista ei vaan kaikille halukkaille riitä työtä. Kentällä on huutava pula, johtoon ja leppoisiin suunnitteluhommiin tunkua. Omassa lähipiirissä on sekä opettajia että vakaopeja, vakat (5 kpl) on olleet _poikkeuksetta_ työuupumuksen vuoksi saikulla kahden ensimmäisen työvuoden jälkeen. Opettajat myös, mutta ei ollenkaan samassa määrin. Vakat sanovat, että yliopistossa syötetty kaunis illuusio alasta, mahdollisuuksista ja työnkuvasta ei vastaa käytäntöä millään mittarilla.
Vierailija kirjoitti:
Hain itse luokanopettajaksi. Voin sanoa, että arvostan todella paljon varhaiskasvatuksessa työskenteleviä ammattilaisia! Mahtavaa, että Suomessa vakaopet ovat korkeasti koulutettuja 👍🏻.
Lappi varasija 5 hitto jännittääää, ainakaa vipusen mukaan kukaan ei oo ottanu ensikertalaisista paikkaa vastaan
Tarhantätiä? 😲