Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VAKAVA 2021

Vierailija
08.04.2021 |

Heippa! Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti! Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat? Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)

Kommentit (3667)

Vierailija
1361/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten onko hakija ensikertalainen jos on joskus ennen sitä hakemuksessa mainittua vuotta ottanut yliopistopaikan vastaan mutta jättänyt sen kesken ?

Opintopolussa lukee kriteerit ensikertalaisuudelle.

Vierailija
1362/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin että videointi olisi oikeusturvaa hakijalle, sillä haastattelijoita on tilanteessa vain yksi.

Voihan tentaattorillekin käydä virhe ja sanoa et kerro jokin , vaikka muille sanonut joitakin ,eikö niin?

Huomaisiko hän sanoneensa tällöin väärin vai ihmettelisikö vastauksen suppeutta?

Mun mielestä tässä keskustelussa oli jo kommentti, jossa joku sanoi että haastattelija oli erikseen vielä sanonut että vain yksi asia.

Mun mielestä multa kysyttiin että just tätä yhtä asiaa, mutta vastasin siihen että ei ole mitään yhtä tiettyä, vaan useampia kohtaamisia ja tilanteita jotka ovat vaikuttaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1363/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ymmärtänyt oikein, että joillekin oli avattu terminä moninaisuus? Itselleni ei ainakaan sitä selitetty ihan itse piti tietää ja siksi tuntuukin että puhuin varmasti ihan puuta heinää ja aidan seipäästä...

Epäreilua jos joillekin on avattu käsite ja toisille ei :O

Vierailija
1364/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullekaan mitään selitetty..

Vierailija
1365/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän sillä omalla moninaisuudella haettiin? Kaikillahan sitä on eli voiko olla, että se tarkoitti mikä on omaa erityisyyttä (esim. vahvuudet, harrastukset). 

Voiko muka olla, että noihin kysymyksiin pitää olla yksi ja tietty vastaus, vai tekevätkö enemmän havaintoja vastaajan olemuksesta, vuorovaikutustaidoista jne. joilla on oikeasti enemmän merkitystä opettajana toimimiseen kuin tietyllä vastauksella.

Vierailija
1366/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän sillä omalla moninaisuudella haettiin? Kaikillahan sitä on eli voiko olla, että se tarkoitti mikä on omaa erityisyyttä (esim. vahvuudet, harrastukset). 

Voiko muka olla, että noihin kysymyksiin pitää olla yksi ja tietty vastaus, vai tekevätkö enemmän havaintoja vastaajan olemuksesta, vuorovaikutustaidoista jne. joilla on oikeasti enemmän merkitystä opettajana toimimiseen kuin tietyllä vastauksella.

Samaa mietin. Mä selitin jotain arvoista. 😅Mutta kieltämättä tää oli aika paha ja tuli sellainen apua fiilis.

Vierailija
1367/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä sentää et monelle on ollu tää moninaisuus pysäkki vaikee. Mullakin oli siinä paljon vaikeuksia. Se on ainoa asia mikä jää pelottaa haastattelun arvioinnissa. Jos käykin niin että se jää nollille tai on sen alle 4 pistettä. Mut saa vähän lohtua siitä että muillakin on siitä huono fiilis 😂

Vierailija
1368/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyvä sentää et monelle on ollu tää moninaisuus pysäkki vaikee. Mullakin oli siinä paljon vaikeuksia. Se on ainoa asia mikä jää pelottaa haastattelun arvioinnissa. Jos käykin niin että se jää nollille tai on sen alle 4 pistettä. Mut saa vähän lohtua siitä että muillakin on siitä huono fiilis 😂

Muakin pelottaa, että jäisi alle 4p. Tosin sitten kyllä luulen, että en todellakaan ole ainoa. Outoa, jos minun vastauksesta saisi 0, koska saman olisi sitten saanut istumalla hiljaa…

Vierailija
1369/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakohan vastauksen, jos pyytää selitystä 0 pisteen vastaukselle? 🤔

Vierailija
1370/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta vilpin mahdollisuus on suuri, jos kolmena päivänä kysytään samoja kysymyksiä. Silloin jollakin voi olla tiedossa kaikki kysymykset etukäteen?

Uskon myös että kysymykset ovat hieman vaihdelleet, itselläni on melko hyvä muisti ja esim. minulle ei mainittu että se perhetilanne olisi keksitty. Samoin ei sanottu että olisi ottanut kunnian itselleen, vaan että ei maininnut työtä esitellessä että oma työpanoksensa oli hyvin pieni.

Voi olla, että näihin on tarkoituksella haettu pieniä eroja, juuri siksi että esim. kaverit ei pääse antamaan toisilleen vinkkejä tai kysymykset leviämään netissä tms., vaan tilanne pysyy tuoreena uusille haastattelijoille.

Mulla oli aivan samanlainen tilanne ja just noin esitetyt ne kysymykset. Tein kokeen Helsingin yliopistoon

Vierailija
1371/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta vilpin mahdollisuus on suuri, jos kolmena päivänä kysytään samoja kysymyksiä. Silloin jollakin voi olla tiedossa kaikki kysymykset etukäteen?

Uskon myös että kysymykset ovat hieman vaihdelleet, itselläni on melko hyvä muisti ja esim. minulle ei mainittu että se perhetilanne olisi keksitty. Samoin ei sanottu että olisi ottanut kunnian itselleen, vaan että ei maininnut työtä esitellessä että oma työpanoksensa oli hyvin pieni.

Voi olla, että näihin on tarkoituksella haettu pieniä eroja, juuri siksi että esim. kaverit ei pääse antamaan toisilleen vinkkejä tai kysymykset leviämään netissä tms., vaan tilanne pysyy tuoreena uusille haastattelijoille.

Mulla oli aivan samanlainen tilanne ja just noin esitetyt ne kysymykset. Tein kokeen Helsingin yliopistoon

Olen tämän aikaisemman kommentin kirjoittaja ja samoin hain Helsinkiin. Liekö eroja myös koulutuslinjojen välillä? Hain kässänopen koulutukseen.

Vierailija
1372/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, että moninaisuuspysäkin haastattelija sanoi lopuksi "onnea muihin.. tai siis muihinkin haastatteluihin". Nyt mietin että oliko tämä sääliä vai merkki siitä, että tämä piste meni läpi, muutenhan tulevilla pysäkeillä ei enää olisi väliä? 😅 Okei nyt näköjään analysoin kaikkea...

Vierailija
1373/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei fellow käsityöhakija! 👋 Millasen ennakkotehtävän teit ja mitkä fiilikset siitä? 😁

Vierailija
1374/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen, että moninaisuuspysäkin haastattelija sanoi lopuksi "onnea muihin.. tai siis muihinkin haastatteluihin". Nyt mietin että oliko tämä sääliä vai merkki siitä, että tämä piste meni läpi, muutenhan tulevilla pysäkeillä ei enää olisi väliä? 😅 Okei nyt näköjään analysoin kaikkea...

Mulla taas tällä pysäkillä haastattelija sano yhden kysymyksen jälkeen et oliko toi sun vastaus 😂

Vierailija
1375/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas tällä pysäkillä haastattelija sano yhden kysymyksen jälkeen et oliko toi sun vastaus 😂

Haha voieii 😂 tuo kommentti varmaan kannusti kovasti. Ehkä vaan tarkoitti kysyä aiotko vielä jatkaa vai siirrytäänkö seuraavaan kysymykseen.

Vierailija
1376/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle haastattelija sanoi mielestäni : " Tämä pysäkki on moninaisuudesta", ja sitten aloitti kysymykset . Hän ei avannut käsitettä.

Vierailija
1377/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Onko täällä muita Oulun erkkapedaan hakeneita? Haastattelut meni mulla omasta mielestä hyvin, mutta mistäpä näistä tietää... 😅 Kun ei ole itsellä tuota ensikertalaisen etua, niin paikkoja on kuitenkin tosi vähän jaossa. Luinkohan oikein, että peräti 16 paikkaa 20:stä menisi eka kertaa hakeville. Hinku olisi kova päästä sisään, mutta näinköhän käy tuuri...

Vierailija
1378/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei fellow käsityöhakija! 👋 Millasen ennakkotehtävän teit ja mitkä fiilikset siitä? 😁

Nyt on homma vielä niin herkässä tilassa että en taida uskaltautua täällä sitä avaamaan, katsotaan riittääkö sisäänpääsyyn saakka… se harmittaa että unohdin tekstissä viitata mihinkään olemassa olevaan tutkimukseen/tietoon 😫 Yritin niin katsoa että kaikki on kuten pitää, mutta sitten totaaliunohdus tuossa kohtaa. Toivottavasti ei ole hylkäyksen peruste ja laskee vain pisteitä.

Vierailija
1379/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moninaisuuspysäkki oli tosi vaikea.

Ainakin mulle lyhyesti selitettiin moninaisuus, en muista sanatarkasti, mutta tyyliin että "tässä moninaisuudella tarkoitetaan sitä, että kaikilla on ominaisuuksia, jotka ovat erilaisia kuin muilla" tai muuta lyhyttä ja ympäripyöreää.

Ekassa kysymyksessä mua käskettiin pohtimaan, millaista moninaisuutta on olemassa ja miten suhtaudun siihen tai miten huomioisin sen työssä tms. Mulla meni about koko aika erilaisten moninaisuuden muotojen pohtimiseen enkä ehtinyt vastata kunnolla tuohon suhtautumiseen, mikä varmaan ois ollut aika olennaista.

Tokana kysyttiin omaa moninaisuutta ja miten siitä olisi hyötyä työssä. Tää kysymys herätti mussa aika paljon ajatuksia jälkeenpäin. Niille, jotka kuuluu jonkinlaiseen vähemmistöön, kysymys oli varmasti helpompi, mutta samalla vähän asiaton: eihän työhaastattelussakaan olisi sopivaa kysyä, että oletko kenties homo, ulkomaalainen tms. ja miten se näkyisi työssä. Tuntui, että tässä kysymyksessä haettiin sitä, että osoittaa tajuavansa moninaisuutta olevan meissä kaikissa, vaikka ei kuuluisikaan ekassa kohdassa luettelemiinsa ryhmiin. En tosin tiedä, miten omaa keskimääräisyyttä voisi hyödyntää opettajana. Loppujen lopuksi siis tuntui, että kysymystä laadittaessa ei oltu ollenkaan huomioitu haastateltavien moninaisuutta.

Kolmantena kysyttiin, miten voisin edistää... Mitä? Tasa-arvoa? Oikeudenmukaisuutta? En muista kysymystä kunnolla, mutta ymmärsin siis tarkoitettavan sitä, että eri tavoin moninaiset ihmiset saisivat reilua kohtelua. Tässä taisi olla vielä joku tarkennus tyyliin työpaikalla ja yhteiskunnassa tms. Tai sitten keksin sen itse.

1380/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moninaisuuspysäkki oli tosi vaikea.

Ainakin mulle lyhyesti selitettiin moninaisuus, en muista sanatarkasti, mutta tyyliin että "tässä moninaisuudella tarkoitetaan sitä, että kaikilla on ominaisuuksia, jotka ovat erilaisia kuin muilla" tai muuta lyhyttä ja ympäripyöreää.

Ekassa kysymyksessä mua käskettiin pohtimaan, millaista moninaisuutta on olemassa ja miten suhtaudun siihen tai miten huomioisin sen työssä tms. Mulla meni about koko aika erilaisten moninaisuuden muotojen pohtimiseen enkä ehtinyt vastata kunnolla tuohon suhtautumiseen, mikä varmaan ois ollut aika olennaista.

Tokana kysyttiin omaa moninaisuutta ja miten siitä olisi hyötyä työssä. Tää kysymys herätti mussa aika paljon ajatuksia jälkeenpäin. Niille, jotka kuuluu jonkinlaiseen vähemmistöön, kysymys oli varmasti helpompi, mutta samalla vähän asiaton: eihän työhaastattelussakaan olisi sopivaa kysyä, että oletko kenties homo, ulkomaalainen tms. ja miten se näkyisi työssä. Tuntui, että tässä kysymyksessä haettiin sitä, että osoittaa tajuavansa moninaisuutta olevan meissä kaikissa, vaikka ei kuuluisikaan ekassa kohdassa luettelemiinsa ryhmiin. En tosin tiedä, miten omaa keskimääräisyyttä voisi hyödyntää opettajana. Loppujen lopuksi siis tuntui, että kysymystä laadittaessa ei oltu ollenkaan huomioitu haastateltavien moninaisuutta.

Kolmantena kysyttiin, miten voisin edistää... Mitä? Tasa-arvoa? Oikeudenmukaisuutta? En muista kysymystä kunnolla, mutta ymmärsin siis tarkoitettavan sitä, että eri tavoin moninaiset ihmiset saisivat reilua kohtelua. Tässä taisi olla vielä joku tarkennus tyyliin työpaikalla ja yhteiskunnassa tms. Tai sitten keksin sen itse.

Mä luulen että tässä haettiin sitä että ymmärtää moninaisuuden ja oikeudenmukaisuuden käsitteet ja tärkeyden. En usko että tarkoitus oli luetella mahdollisimman montaa moninaista piirrettä.

Esim. omasta moninaisuudesta on tärkeää ymmärtää oma arvoperusta, koska niitä siirtää sit tiedostamattaankin lapsille.

Ketju on lukittu.