Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VAKAVA 2021

Vierailija
08.04.2021 |

Heippa! Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti! Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat? Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)

Kommentit (3667)

Vierailija
1401/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä listasin jopa iän ja arvot. Meniköhän ihan metsään? 🙈 Hankala tää moninaisuus käsite…

Siis toki ekana mainitsin sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen, kulttuurin, uskonnon, sosioekonomisen taustan jne

Mutta olisi pitänyt mainita erilaiset tuen tarpeet…😬

Vierailija
1402/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittiko muillakin haastattelijat muistiinpanoja omien vastausten aikana? Mulla alkoi yhden vastauksen kohdalla kirjoittaa vimmatusti, ja se jäi mieleen häiritsemään :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1403/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittiko muillakin haastattelijat muistiinpanoja omien vastausten aikana? Mulla alkoi yhden vastauksen kohdalla kirjoittaa vimmatusti, ja se jäi mieleen häiritsemään :(

Juu, mulla yksi katsoi koko ajan papereihin ja kirjoitteli. Multa tuli kyllä puhetta kyllä sitä tahtia, että ei siinä kyllä taukoa ehtinyt pitää….😂

Vierailija
1404/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan niillä siis jotkut rasti ruutuun vai ihan perus valkoiset paperit ? 🤔tai tyyliin joku pistetaulukko eri osa-alueista… tää on just tätä veikkailua, koska arviointi niin salaista.

Vierailija
1405/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko soveltuvuuskokeista yksi yhtenäinen pistemäärä vai saako tietää eri pysäkkien pistemäärät

Vierailija
1406/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko soveltuvuuskokeista yksi yhtenäinen pistemäärä vai saako tietää eri pysäkkien pistemäärät

Kaikkien pysäkkien pisteet saa tietää erikseen. Mun mielestä opintopolun siinä valinnan tulos näkyy kuitenkin vain yhteispistemäärä.

Ehkä joku muu voi kertoa, että mistä tarkat pisteet jokaiselta pysäkiltä näkee?

Vierailija
1407/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt muistan sen kysymyksen et työaika venyy kohtuuttomasti ja käyttää älyttömästi aikaa työn tekemiseen.vapaa-ajallaan, oli joku tällainen kysymys?

Kohtuuton työmäärä?

Tähän oli suhteellisen helppo vastata, kun olen kokenut työuupumuksen tänä keväänä. Keskustelu esimiehen kanssa, toivottavasti on pitänyt tunneista kirjaa että voi osoittaa konkreettisesti paljonko on tullut tehtyä ylitöitä, lista omista töistä ja kuinka paljon mikäkin tehtävä vie aikaa että saadaan kuva kuormittavuudesta, pohtiminen miten työkuormaa voi vähentää/jakaa, sekä omien töiden ja työtapojen miettiminen ja että onko jotain mitä voi tehostaa tai jättää pois jne. Toki jätin sanomatta että oma tilanne on juurikin ollut tämä…

Mä taas täräytin heti alkuun, et oon ollut tuollaisessa tilanteessa 😂 jatkoin sitten suunnilleen, et silloin pitää selvittää, mihin tehtäviin aika kuluu ja aikatauluttaa työnsä uudelleen. Saa nähdä, olinko liian rehellinen, kaduttaa jälkeenpäin kun tuntuu, et haastattelija reagoi siihen jotenkin... liekö sitten pitkä miinus... Mutta sellaista se nykyajan työelämä usein on.

Vierailija
1408/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt muistan sen kysymyksen et työaika venyy kohtuuttomasti ja käyttää älyttömästi aikaa työn tekemiseen.vapaa-ajallaan, oli joku tällainen kysymys?

Kohtuuton työmäärä?

Tähän oli suhteellisen helppo vastata, kun olen kokenut työuupumuksen tänä keväänä. Keskustelu esimiehen kanssa, toivottavasti on pitänyt tunneista kirjaa että voi osoittaa konkreettisesti paljonko on tullut tehtyä ylitöitä, lista omista töistä ja kuinka paljon mikäkin tehtävä vie aikaa että saadaan kuva kuormittavuudesta, pohtiminen miten työkuormaa voi vähentää/jakaa, sekä omien töiden ja työtapojen miettiminen ja että onko jotain mitä voi tehostaa tai jättää pois jne. Toki jätin sanomatta että oma tilanne on juurikin ollut tämä…

Mä taas täräytin heti alkuun, et oon ollut tuollaisessa tilanteessa 😂 jatkoin sitten suunnilleen, et silloin pitää selvittää, mihin tehtäviin aika kuluu ja aikatauluttaa työnsä uudelleen. Saa nähdä, olinko liian rehellinen, kaduttaa jälkeenpäin kun tuntuu, et haastattelija reagoi siihen jotenkin... liekö sitten pitkä miinus... Mutta sellaista se nykyajan työelämä usein on.

Itsekin mietin, että kuinka rehellinen haastattelussa kannattaa olla. Esimerkiksi haastattelija saattaa ajatella, että opettajan työ on raskasta että siinä varmasti uupuu, jos on taipumusta tai vaihtaa alaa. Tosin mun mielestä rehellisyys on suuri plussa! Ja uskon, että monet opettajat varmasti tekee liikaa töitä ja uupuu! Nythän sä jo tiedät keinot, jolla hanteerat nuo tilanteet.

Vierailija
1409/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien pysäkkien pisteet saa tietää erikseen. Mun mielestä opintopolun siinä valinnan tulos näkyy kuitenkin vain yhteispistemäärä.

Ehkä joku muu voi kertoa, että mistä tarkat pisteet jokaiselta pysäkiltä näkee?

Viime vuonna tulokset tuli niin, että näki koko pistemäärän ja sitten oli jaoteltu pisteet motivaation, sosiaalisten taitojen, tunnetaitojen ja jonkun yhden osa-alueen mukaan, jota en enää muista. Olisiko ollut joku kasvatustieteen tietoperusta 🤔

Vierailija
1410/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni osaa luetella erilaisia vähemmistöryhmiä, mutta toisen ihmisen kokemusmaailmaa voi olla jo hieman vaikeampi ymmärtää vaikka olisi kuinka ammattilainen. Ehkä tällä omaan itseen liittyvällä kysymyksellä tarkasteltiin sitä, miten hakija itse käsittelee omaa erilaisuuttaan suhteessa muihin. Jos tällaisia pohdintoja ei ole aiemmin tehnyt, niin on ehkä vaikeampi asettua muidenkaan asemaan? En tiedä. Kuumottava pysäkki...

Vierailija
1411/3667 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni osaa luetella erilaisia vähemmistöryhmiä, mutta toisen ihmisen kokemusmaailmaa voi olla jo hieman vaikeampi ymmärtää vaikka olisi kuinka ammattilainen. Ehkä tällä omaan itseen liittyvällä kysymyksellä tarkasteltiin sitä, miten hakija itse käsittelee omaa erilaisuuttaan suhteessa muihin. Jos tällaisia pohdintoja ei ole aiemmin tehnyt, niin on ehkä vaikeampi asettua muidenkaan asemaan? En tiedä. Kuumottava pysäkki...

Jep! Lyhyessä ajassa paljon laajoja kysymyksiä.

Vierailija
1412/3667 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä tohon moninaisuus pysäkkiin luetellut mitään eri "ryhmiä". Mä painotin meidän jokaisen ainutlaatuisuutta ja sitä, että se on ihmisyyden suurimpia rikkauksia, kun jokainen on oma yksilö. Ja että kasvattajana pitää osata tuntea lapset. Miettii vaikka eriyttämistä opetuksessa, eihän sitä tehdä kenenkään sukupuolen tai ekonomisen taustan perusteella, vaan lapsen omien yksilöllisten taitojen/tuen tarpeen/kiinnostuksen perusteella. Enempi näen haittana, jos aletaan jaotella lapsia kulttuurin tai muun taustan perusteella. Ja siitä, miten moninaisuus näkyy itsessä, ni toin siinäki esille, että kasvatuksen kentälle tarvitaan kaikenlaisia persoonia. En tiiä, menikö sit ihan metsään :D

Vierailija
1413/3667 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä tohon moninaisuus pysäkkiin luetellut mitään eri "ryhmiä". Mä painotin meidän jokaisen ainutlaatuisuutta ja sitä, että se on ihmisyyden suurimpia rikkauksia, kun jokainen on oma yksilö. Ja että kasvattajana pitää osata tuntea lapset. Miettii vaikka eriyttämistä opetuksessa, eihän sitä tehdä kenenkään sukupuolen tai ekonomisen taustan perusteella, vaan lapsen omien yksilöllisten taitojen/tuen tarpeen/kiinnostuksen perusteella. Enempi näen haittana, jos aletaan jaotella lapsia kulttuurin tai muun taustan perusteella. Ja siitä, miten moninaisuus näkyy itsessä, ni toin siinäki esille, että kasvatuksen kentälle tarvitaan kaikenlaisia persoonia. En tiiä, menikö sit ihan metsään :D

Mä luettelin kyllä asioita, koska esimerkiksi äidinkieli vaikuttaa eriyttämiseen. Lisäksi esimerkiksi uskonto (ruokavalio jne.). Onhan opettajan hyvä tietää, mitä erityispiirteitä uskonnoilla on ja huomioida se opetuksessa (esim. Että ei vahingossa loukkaa ketään). Mutta lisäksi mäkin mainitsin, että erilaisuus on rikkaus, ihmisarvon ja opetussuunnitelman arvoja. Mäkin vähän laajemmin selittelin…

Vierailija
1414/3667 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta mutta kyllä pitää olla ymmärrystä ja tietoa esimerkiksi eri kulttuurien tavoista. Mietin esimerkiksi uskonnollisia ryhmiä ja heidän omasta kulttuurista tulevia tapoja. Tai kykyä kohdata erilaisia perheitä, esim kahden samansukupuolta olevan vanhemman perheitä.

Siis pohdin näitä siksi,että on totta että lapsen erilaisuutta ei korosteta mutta kasvatustyötä tehdään yhteistyössä kodin kanssa niin on tärkeää ymmärtää erilaisia lähtökohtia ja osata olla sinut erilaisuuden kanssa

Vierailija
1415/3667 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävikö joku täällä muuten jonkun valmennuskurssin sovereihin ja kokiko siitä olleen hyötyä? Itse katsoin vain MAP-mallin että tiedän about mitä kysymykset koskee (tosin olisin voinut enemmänkin miettiä jo ennalta vastauksia), ja yritin googlailla jos löytyisi mitään tietoa.

Vierailija
1416/3667 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin kysymykset ja tahdin niin nopeaksi, et pää tyhjeni, sellaisista jutuistakin joita oli miettinyt.

En käynyt minä vaan luin map-mallitiedot läpi.

Vierailija
1417/3667 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta mutta kyllä pitää olla ymmärrystä ja tietoa esimerkiksi eri kulttuurien tavoista. Mietin esimerkiksi uskonnollisia ryhmiä ja heidän omasta kulttuurista tulevia tapoja. Tai kykyä kohdata erilaisia perheitä, esim kahden samansukupuolta olevan vanhemman perheitä.

Siis pohdin näitä siksi,että on totta että lapsen erilaisuutta ei korosteta mutta kasvatustyötä tehdään yhteistyössä kodin kanssa niin on tärkeää ymmärtää erilaisia lähtökohtia ja osata olla sinut erilaisuuden kanssa

Niinhän sitä maalaisjärjellä helposti ajattelis, mutta ainaki monikulttuurisuutta koskevalla kasvatustieteiden kurssilla oli pointti siitä, että tollainen ajattelu on toiseuttavaa. Ja varsinkin kulttuuri-käsitettä kritisoitiin, koska mikä on kulttuuri? Aattele, jos sä menisit vaikka Ranskaan ja sun lapsen päiväkodissa sun lapsi leimataan suomalaiseksi ja kaikki työntekijät ajattelee, että pitää nyt perehtyä suomalaiseen kulttuuriin, kun täällä on tämä suomalainen lapsi. Ja sit ne juttelis sulle sun kulttuurin karjalanpiirakoista ja saunasta, hiihtämisestä, mökkeilystä tms, vaikka oisit kolmannen polven stadilainen kantakaupunkilainen.

Vierailija
1418/3667 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen pohtinut tuota kulttuuri-käsitteen dilemmaattista luonnetta. Nyt kuitenkin pitää muistaa, että olemme vasta pyrkimässä yliopistoon, joten tuskinpa oletetaan, että pitäisi olla jo joku asiantuntija…

Vierailija
1419/3667 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa että kulttuurikäsite olisi toiseuttavaa.

Toiseus määrittyy suhteessa muihin.

Tässä ranskaesimerkissä on toiseuttavaa työntekijöiden ajattelu. Mitäpä jos keskustelisi perheen kanssa, mitä he toivoisivat huomioitavan, huomioisi opetustasuunnitellessa, tutustuisi kielen ominaisuuksiin pääpiirteittäin niin ymmärtäisi kielien eroja jne

Vierailija
1420/3667 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka diblomaatti ei esim tutustuisi kulttuuriin ja tapoihin ,joiden kanssa työskentelee . Itse ymmärtäisin sen olevan kunnioitusta ja huomioimista.

Ketju on lukittu.