VAKAVA 2021
Heippa!
Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti!
Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat?
Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)
Kommentit (3667)
Millon viime vuonna tuli kutsut soveltuvuuskokeisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vastasitte siihen, onko Koulunvastaisuuden tulkitseminen kulttuuriseksi muodoksi ja Verstehen-perinne ristiriidassa vei eivät? Jostakin syystä tuo kysymys jäi hämmentämään mieltä...
On ristiriidassa.
ei ole ristiriidassa.
Jep ei ole ristiriidassa. Verstehen (saksaksi ymmärtää) pyrkii ymmärtämään tutkimuskohdetta ihan niin kuin Williskin(?) pyrki tutkimuksessaan ymmärtämään miksi pojat eivät kouluttautuneet pidemmälle ja ymmärtäminen on siis yleinen lähtökohta kulttuurintutkimuksessa mitä Willisinkin tutkimus sinällään oli.
Voi ei nyt tuli sähköposti että 10 tehtävää ei arvioida. Se meni mulla nii hyvin, että nyt en varmaan pääse kokeesta läpi...
Kymppitehtävä jätetään arvostelematta.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei nyt tuli sähköposti että 10 tehtävää ei arvioida. Se meni mulla nii hyvin, että nyt en varmaan pääse kokeesta läpi...
Oulussa tosiaan kuulutettiin, että voi tehdä tai jättää tekemättä oli tosi epäselvä ilmoitus, ja jotkuthan oli tosiaan jo lähteneet kun tieto tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeessa tuli kiire! En ehtinyt lukea kunnolla tokaa aineistoa, satika sisältämään kunnolla, enkä lukea kaikkia kysymyksiä. Lisäksi koetilanne oli vähän levoton ihmisillä teknisine ongelmineen edes takaisin ravausta ja juttelua it tuen tai valvojien kanssa. Valaistus messukeskuksessa oli myös hieman huono. Maskin kanssa oli myös vaikea yrittää tehdä koetta
Miksi alapeukku?
En alapeukuttanut, mutta olihan tuossa nyt jo aika kitinää, kun vikaa oli jo valaistuksessa ja maskissakin. :D
No syy valittaakin oli, eikö muka saisi?
Mää vaan mietin, että tämä koe on kuitenkin opettajakoulutuksen pääsykoe ja tätä on varmasti valmisteltu pitkään. Tuo koe on kulttimaineessa, niin miten ihmeessä kukasn, missään vaiheessa EI OLE huomannut noin ilmiselvää virhettä?! Siis kait nuo kokeet läpiajetaan ja testataan että 3h on riittävä aika sen tekemiseen? Sitten vielä mokataan ja annetaan mitä sattuu ohjeistusta?!
Itse käytin aikaa siihen 10 tehtävään ja olin tehnyt sen "oikein". Että. Joo. Ja sitten toista tehtävää jätin vähemmälle kun aikaa meni. Mahtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mää vaan mietin, että tämä koe on kuitenkin opettajakoulutuksen pääsykoe ja tätä on varmasti valmisteltu pitkään. Tuo koe on kulttimaineessa, niin miten ihmeessä kukasn, missään vaiheessa EI OLE huomannut noin ilmiselvää virhettä?! Siis kait nuo kokeet läpiajetaan ja testataan että 3h on riittävä aika sen tekemiseen? Sitten vielä mokataan ja annetaan mitä sattuu ohjeistusta?!
Itse käytin aikaa siihen 10 tehtävään ja olin tehnyt sen "oikein". Että. Joo. Ja sitten toista tehtävää jätin vähemmälle kun aikaa meni. Mahtavaa.
Kts. vuoden 2019 koe, s. 19.
Vierailija kirjoitti:
Mikä virhe siinä oli?
Oho, olipa aika moka käynyt kokeen kanssa. Erittäin epäreilua heille, jotka käyttivät aikaa tehtävän ratkaisemiseen!
Miten nämä tällaiset pääsykokeet voi mennä aina miten sattuu? Kohtelu ei ole tasapuolista! Tuleeko uusinta koe?
Vierailija kirjoitti:
Mikä se tehtävän 10 moka oli?
Ohjeessa luki, että koskee vaan toista artikkelia, mutta koski molempia. Mun mielestä se oli vastausvaihtoehtojen perusteella hyvin selvää.
Kai kokeen max pistemäärät laskevat nyt myös 106? jos 6p tehtävä jätetään pois?
Nonni, nyt sit harmittaa jos jää 6pisteestä kiinni...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjeessa luki, että koskee vaan toista artikkelia, mutta koski molempia. Mun mielestä se oli vastausvaihtoehtojen perusteella hyvin selvää.
Niin, en edes huomannut tätä virhettä ennen kuin kuuluttivat. Oli ihan selvää että koski molempia artikkeleita. Henkilökohtaisesti minusta tämän olisi voinut myös arvostella. En edes muista koko tehtävää mikä se oli ja miten se mulla meni mutta koska kokeessa tehtävät oli muutenkin sikin sokin silleen että niitä ei voinut tehdä järjestyksessä niin et viis ekaa esim koski ekaa artikkelia ja viis vikaa toista niin jotenkin mulle oli ainakin täysin selvää että siihen piti etsiä vastauksia molemmista artikkeleista.
Tuo 2020 vuoden kokeen virhe esim oli paljon pahempi. Siihenhän ei oikeasti edes voinu vastata oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, en edes huomannut tätä virhettä ennen kuin kuuluttivat. Oli ihan selvää että koski molempia artikkeleita. Henkilökohtaisesti minusta tämän olisi voinut myös arvostella. En edes muista koko tehtävää mikä se oli ja miten se mulla meni mutta koska kokeessa tehtävät oli muutenkin sikin sokin silleen että niitä ei voinut tehdä järjestyksessä niin et viis ekaa esim koski ekaa artikkelia ja viis vikaa toista niin jotenkin mulle oli ainakin täysin selvää että siihen piti etsiä vastauksia molemmista artikkeleista.
Tuo 2020 vuoden kokeen virhe esim oli paljon pahempi. Siihenhän ei oikeasti edes voinu vastata oikein.
Anteeksi, täytyy korjata omaa kommenttiani kun kävin vasta tuon kommentin lähettämisen jälkeen lukemassa sen sähköpostin. Virhe onkin siis se että muissa koepaikoissa oli ilmoitettu että tehtävä silti arvostellaan mutta Oulussa sanottu että ei. Kyllähän oulun tekijät sai aikaetua, tai ainakin ne joilla se 10 oli vielä siinä vaiheessa tekemättä. Että siinä mielessä ikävä moka kyllä!
Minusta on reilua ettei arvioida jos jossakin on ilmoitettu kokeessa että tehtävää ei arvioida ja kokelaat jättäneet siksi vastaamatta. Itseäni harmittaa kun käytin siihen aikaa ja 2 viimeistä tehtävää jäi vastaamatta niin olisinpa tiennyt , ja ehtinyt niistä toisen tekemään .
En alapeukuttanut, mutta olihan tuossa nyt jo aika kitinää, kun vikaa oli jo valaistuksessa ja maskissakin. :D