VAKAVA 2021
Heippa!
Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti!
Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat?
Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)
Kommentit (3667)
Olipa siellä hallissa kylmä, jopa niin että kylmyys häiritsi ajatustoimintaa ja kangisti kädet.
Koe oli haastava. Itselle lukion käyneenä (siitä kylläki nelisen vuotta) jotenkin muistui mieleen artikkelin tulkinta ja mistä löytyy mitäkin, mutta kyllä nyt etu on niillä ketkä ovat tekstistä löytämisen nopeuden opetelleet, tai se on tuoreessa muistissa.
Kysymyksetkin olivat haastavia, tietty ymmärrän että käsitteiden käytöllä ja sanamuodoilla haetaan juurikin sitä ammattikieltä, jota tullaan opinnoissa tarvitsemaan. Alussa tuntui että mitä ihmettä, mutta sitten kun luki ja luki ja etsi vastauksia niin loppua kohden helpottui kun muisti jo teorioista jotakin eikä ihan kaikkea tarvinnut etsiä. Kokonaisuudessaan koetta oli jännittävä tehdä, kaikkiin ehdin vastata.
Järjestelyt toimi hyvin, itse vaan ihmettelin eikö ohjeita osata lukea. Kun on kerrottu että Chromebookin kanssa voi olla ongelmia, ja silti niitä on ja sitten säätäminen niiden kanssa. Ja ihmisillä ei ollut omia kyniä mukana, ja valvojat sitten etsivät kyniä niitä viime minuuteilla huuteleville mikä oli mielestäni huvittavaa, ja jokainen joka sitä kynää ei ollut tajunnut tuoda olisi saanut olla ilman....
Vierailija kirjoitti:
Koe oli haastava. Itselle lukion käyneenä (siitä kylläki nelisen vuotta) jotenkin muistui mieleen artikkelin tulkinta ja mistä löytyy mitäkin, mutta kyllä nyt etu on niillä ketkä ovat tekstistä löytämisen nopeuden opetelleet, tai se on tuoreessa muistissa.
Kysymyksetkin olivat haastavia, tietty ymmärrän että käsitteiden käytöllä ja sanamuodoilla haetaan juurikin sitä ammattikieltä, jota tullaan opinnoissa tarvitsemaan. Alussa tuntui että mitä ihmettä, mutta sitten kun luki ja luki ja etsi vastauksia niin loppua kohden helpottui kun muisti jo teorioista jotakin eikä ihan kaikkea tarvinnut etsiä. Kokonaisuudessaan koetta oli jännittävä tehdä, kaikkiin ehdin vastata.
Järjestelyt toimi hyvin, itse vaan ihmettelin eikö ohjeita osata lukea. Kun on kerrottu että Chromebookin kanssa voi olla ongelmia, ja silti niitä on ja sitten säätäminen niiden kanssa. Ja ihmisillä ei ollut omia kyniä mukana, ja valvojat sitten etsivät kyniä niitä viime minuuteilla huuteleville mikä oli mielestäni huvittavaa, ja jokainen joka sitä kynää ei ollut tajunnut tuoda olisi saanut olla ilman....
Itse naureskelin myös noille kynää kyseleville. He sitten tulevaisuudessa tekevät merkintöjä wilmaan puuttuvista opiskeluvälineistä? 😂
Jäi aika ontto fiilis... Saattoi mennä nappiin tai sitten mentiin pahasti penkin alle :D Puoliväliin asti jaksoin uskoa mahdollisuuksiini, kunnes otin sen Raatikaisen aineiston käsittelyyni. Kiire alkoi jo mukavasti ''sumentamaan'' ajatteluani eikä tekstin sisäistämisestä tullut näin ollen mitään. Artikkeli oli hyvin teoreettinen ja se olisi vaatinut syvällisempää käsitteellistä ymmärrystä.
Koe oli mielestäni vaikea ja koekysymykset itsessään aiheuttivat jo ahdistusta niiden muotoilun takia. Uskon että jatkoon menevätkin sellaiset hakijat, joilla on rautainen paineensietokyky ja pettämätön lukutaito. Toki mukaan mahtuu myös niitä, joille on sattunut hyvä mäihä eli arvaukset ovat osuneet oikeaan. Aika näyttää miten käy, mutta onhan tämä jotenkin raakaa peliä. Joka vuosi tulee stressaavia muutoksia ja ainakin itsestä tuntuu, että omat sisäänpääsymahdollisuuteni ovat kaventuneet, kun ennakkomateriaaleista päätettiin luopua.
Oli tosissaan kylmä. Mun oli pakko pukea takki päälle:(
Ylätyin kokeesta. Viime vuonna oli todella paljon helpompi. Silloin pääsin kyllä sen hetkiseen ykkös kohteeseeni , mutta elämän tilanne muuttui, enkä voinut siellä opiskella. Nyt olisin valmis aloittamaan opinnot ja hain Helsinkiin jonne muutin.
En kuitenkaan usko nyt pääseväni, oli todella paljon vaikeampi koe. Pari kysymysaluetta meni minulta ihan ohi...
Itse olin ensimmäistä kertaa Vakava-kokeessa ja pääosin jäi loppupeleissä hyvä fiilis. Tein harjoituskokeita ja edellisten vuosien kokeita ja jäi kyllä sellainen olo, että eilinen koe oli sieltä vaikeimmasta päästä. Kokeeseen olisi tarvittu käsitteiden syvempää ymmärtämistä tai enemmän aikaa.
Jos vakava-kokeen yksi tärkeimpiä kriteerejä sen laajikoille on ollut mahdollisimman tasapuolisen kokeen luominen hakijoille, niin nyt tuntuu että koe suosii niitä ”nopeampia”. Ennakkoaineiston kanssa, myös ne aikaa tarvitsevat opiskelijat saavat omat vahvuutensa kehiin.
Itse en ole ensikertalainen hakija, ja tuntuu että hakijatilastojen valossa mahdollisuudet päästä opiskelemaan yleistä kasvatustiedettä, ovat aika pienet.
Toivotaan parasta kuitenkin kunnes tulokset julkaistaan.
Muistakaa kanssahakijat, että moneen paikkaan pääsee lukemaan yleistä kasvatustiedettä myös väylähaun kautta :) Eli ensiksi avoimessa kasvatustieteiden perus- ja aineopinnot. Itse olen pääsyt väylän kautta sisään ja sekin on yksi vaihtoehto, jos pääsykokeisiin meinaa matka tyssätä!
Hain tässä haussa myös, sillä haaveena luokanopettajuus. Olen läpäissyt vakavan aiempina vuosina pari kertaa, mutta nyt en osaa sanoa yhtään miten meni. Ymmärsin kyllä artikkeleita, mutta kysymykset oli jossain kohti sen verran erikoisia ja niin soveltavia, etten tiedä kuinka tässä käy :D
No positiivista tässä on se, että koe on ollut yhtä vaikea kaikille. Sehän tarkoittaa, että pisterajat ovat mahdollisesti alempia kuin aiemmin. Tai ainakin sopii toivoa :D
Monia tuntuu harmittavan ennakkoaineiston puuttuminen, mutta itse olen vain tyytyväinen. Mä olen tosi huono muistamaan nimiä ja vuosia ja muutenki ulkoaopettelu tuntuu vain ajanhaaskaukselta. Siihen kun lisätään oikein/väärin -kompakysymykset, niin ei mitään jakoa. Ulkoaopettelu ei myöskään vastaa tämänpäivän näkemystä laadukkaasta oppimisesta ylipäätään.
Ennakkomateriaalikokeissa loistavat ne kenellä on hyvä muisti. Mun muistini on umpisurkea, mutta heittämällä kirjoittaisin kyllä vaikka esseitä tai kävisin keskusteluja aineistojen pohjalta. Toisaalta materiaalien jako kokeessa mittaa hyvin juuri paineensietokykyä ja niitä akateemisia taitoja, joissa olennainen on hyvä löytää nopeasti ja sitä tulee myös osata soveltaa.
Kauhun sekaisella kunnioituksella olen katsonut kurssikavereita, jotka oikeasti lukevat ja tankkaavat materiaalit sanasta sanaan. Itse vain silmäilen ja poimin tarvittavat asiat. Arvosanat silti samaa luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä taulukosta te puhutte?
Se kuvaaja missä oli matikasta.
Ei kai siihen mitään taulukkoa liittynyt?
Vierailija kirjoitti:
Monia tuntuu harmittavan ennakkoaineiston puuttuminen, mutta itse olen vain tyytyväinen. Mä olen tosi huono muistamaan nimiä ja vuosia ja muutenki ulkoaopettelu tuntuu vain ajanhaaskaukselta. Siihen kun lisätään oikein/väärin -kompakysymykset, niin ei mitään jakoa. Ulkoaopettelu ei myöskään vastaa tämänpäivän näkemystä laadukkaasta oppimisesta ylipäätään.
Ennakkomateriaalikokeissa loistavat ne kenellä on hyvä muisti. Mun muistini on umpisurkea, mutta heittämällä kirjoittaisin kyllä vaikka esseitä tai kävisin keskusteluja aineistojen pohjalta. Toisaalta materiaalien jako kokeessa mittaa hyvin juuri paineensietokykyä ja niitä akateemisia taitoja, joissa olennainen on hyvä löytää nopeasti ja sitä tulee myös osata soveltaa.
Kauhun sekaisella kunnioituksella olen katsonut kurssikavereita, jotka oikeasti lukevat ja tankkaavat materiaalit sanasta sanaan. Itse vain silmäilen ja poimin tarvittavat asiat. Arvosanat silti samaa luokkaa.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Lisäksi se, ettei ole ulkoa opeteltavaa, minimoi lunttausriskin: ei ole oikein mahdollista valmistella mitään etukäteen.
Mitä vastasitte siihen, onko Koulunvastaisuuden tulkitseminen kulttuuriseksi muodoksi ja Verstehen-perinne ristiriidassa vei eivät? Jostakin syystä tuo kysymys jäi hämmentämään mieltä...
Koe tuntui haastavalta ja aikaa olisi saanut olla enemmän. Nyt jännityksellä odottelen tuloksia. Kaksi kertaa olen Vakavan läpäissyt ja minulla on paikka yleisellä. Aiempi koulutus sh/th.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vastasitte siihen, onko Koulunvastaisuuden tulkitseminen kulttuuriseksi muodoksi ja Verstehen-perinne ristiriidassa vei eivät? Jostakin syystä tuo kysymys jäi hämmentämään mieltä...
On ristiriidassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ristiriidassa.
ei ole ristiriidassa.
Koskakohan mahdetaan julkaista kysymysten lisäksi vastaukset yliopisto sivuilla..
Onko aikaisemmilta vuosilta oikeita vastauksia julkaistu? Minulla on sellainen kutina ettei. Kiva olisi kyllä tarkistaa miten meni, jos omia vastauksia nyt edes muistaa!
Vierailija kirjoitti:
Onko aikaisemmilta vuosilta oikeita vastauksia julkaistu? Minulla on sellainen kutina ettei. Kiva olisi kyllä tarkistaa miten meni, jos omia vastauksia nyt edes muistaa!
On aina julkaistu.
Miksi alapeukku?