VAKAVA 2021
Heippa!
Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti!
Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat?
Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)
Kommentit (3667)
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään mitään tietoa, milloin vaka-opinnot alkaa syksyllä HY:ssä, ja onko ne etänä vai lähiopiskeluna? Mulla hyväksyntä vielä ehdollinen, kun pitää vielä toimittaa virallisesti vahvistettu todistus aikaisemmista opinnoista.
Eikö ne yleensä ala fukseilla elokuun vika viikko. Eli oiskohan 23.8 tänä vuonna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
67.84 oulun yleisen ei ensikertalaisen raja tällä hetkellä. Mulla luki oulun kohdalla että peruuntunut, pisteesi eivät riittäneet varasijaan. Oli tänään muuttunut vaikka tähän asti oon kiikkunut varasijalla sinne.
Ei niihin oteta kuin esim. 20 varasijoille, koska ei ole kuitenkaan toivoakaan päästä.
Pääsee ottamaan alempia toiveita nopeammin, kun lukitaan noi varasijat.
Harmi juttu sulle. :(
Olisko niinkin, et kun ne jotka on päässeet, ottaa paikkoja vastaan, niin loppupään varasijoja suljetaan, kun paikat vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
67.84 oulun yleisen ei ensikertalaisen raja tällä hetkellä. Mulla luki oulun kohdalla että peruuntunut, pisteesi eivät riittäneet varasijaan. Oli tänään muuttunut vaikka tähän asti oon kiikkunut varasijalla sinne.
Ei niihin oteta kuin esim. 20 varasijoille, koska ei ole kuitenkaan toivoakaan päästä.
Pääsee ottamaan alempia toiveita nopeammin, kun lukitaan noi varasijat.
Harmi juttu sulle. :(
Olisko niinkin, et kun ne jotka on päässeet, ottaa paikkoja vastaan, niin loppupään varasijoja suljetaan, kun paikat vähenee.
Ei. Ne rajataan haun päättyessä siihen mihin rajataan ja sitten paikat täyttyvät, kun ihmiset ottavat ne. Ensi viikolla päättyy paikkojen vastaanotto, jolloin vastaanottamattomat paikat siirretään varasijalaisille. Muuten niitä ei enää yhteishaun puolesta suljeta.
Mikä oli siis vaka open pisteraja Joensuuhun?
Vierailija kirjoitti:
Ite opiskelin vakaksi ja nyt maisterihaussa hain ja pääsin VEO:ksi. Palkka nousee ja työtehtävät ovat selkeämpiä jollain lailla. Sisko on opeja ei kuulemma suosittele sitä työtä kenellekkää. ;D Mutta siisjoo,vakalta voi esim. maisterihaussa siirtyä vaikka LO:ksi. Ei toki satavarmaaole sisäänpääsy, koska hakijoita on paljon, mutta helpompaa, kuin suoraan päästä LO-kandiin/maisteriin. :)
Itse tein näin myös. Ekalla yrityksellä vakalle ja maisterin kautta nyt erkalle. En jaksanut edes ajatella, että olisin vuosikausia yrittänyt lo:ksi. Vakan kandiopinnoissa minulle selvisi, että haluan erkalle, sitten hain ja PÄÄSIN!
Mulla on ihan hirvee vaikee tilanne ja kiva roikkua varasijalla. Poikaystävällä alkas ammattikoulussa opinnot elokuussa Oulussa ja en ite päässy Ouluun ku vaan varasijalle 28. Oon Joensuussa varasijalla 7 ja odotan nyt sitä. Tulee ihan hirvee kiire etsiä asuntoa jos lopulta onkin Ouluun muutto jos en Joensuuhun pääse. Tilanne on se et vaan jompi kumpi pääsee opiskelemaan niin onpa kiva :/
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan hirvee vaikee tilanne ja kiva roikkua varasijalla. Poikaystävällä alkas ammattikoulussa opinnot elokuussa Oulussa ja en ite päässy Ouluun ku vaan varasijalle 28. Oon Joensuussa varasijalla 7 ja odotan nyt sitä. Tulee ihan hirvee kiire etsiä asuntoa jos lopulta onkin Ouluun muutto jos en Joensuuhun pääse. Tilanne on se et vaan jompi kumpi pääsee opiskelemaan niin onpa kiva :/
Sinäkin voit mennä amikseen tai lukea välivuoden avoimessa.
Ei se niin vaarallista ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenki aloittasin opiskelee avoimessa mut kamalaa kun pitää varasijalla roikkua ja vaan odottaa eikä tiedä minne sitä muuttaa. Tarkotin sillä et toinen vaan pääsee haluamaansa kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli siis vaka open pisteraja Joensuuhun?
Jos tarkoitat luokanopettajaa niin 92 on alin tällä hetkellä.
Mua saa myös kiittää kuka ikinä joensuuhun on luokanopettajaksi hakenut, pääsin siis sovareihin, ja sain pisteiksi 99. Paikkaa en tule ottamaan, se on nyt peruuntunut automaattiesti.
Ylempi hakukohde ilmoitti hyväksyneensä mut (ihan eri ala, eri yliopistossa)
Mutta olipa kokemus, tietää ainakin näin jälkikäteen - että opettajaksi olisi kelvannut, ensimmäistä kertaa vakava, ensimmäistä kertaa sovarit, ja olisi luokanopettajaksi päässyt. Pieni itsetunto boosti kyllä. T nuori mies 25v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenki aloittasin opiskelee avoimessa mut kamalaa kun pitää varasijalla roikkua ja vaan odottaa eikä tiedä minne sitä muuttaa. Tarkotin sillä et toinen vaan pääsee haluamaansa kouluun.
Kevyt välivuosi avoimessa yliopistossa? (Esim. kevyesti töitä ja kevyesti opintoja. Helpotat ensimmäistä vuottasi, mutta opiskelet täysin samat asiat kuin muutkin.). Siirtohakujakin pystyy tekemään. Älä huoli, kaikki järjestyy. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ota stressiä myöskään asunnoista. Johonkin soluun vain lykkää itsensä ja katselee ajan kanssa hyvän vaihtoehdon.
Juuh no ymmärrän pointin ensikertalaispisteiden hössötyksestä mutta oma mielipiteeni on, että jos ala kiinnostaa edes jotenkin ja ei oikein muita vaihtoehtoja ole, ottaisin paikan vastaan vaikkei se ihan ykköskohde ole. Eihän sitä tiedä jos opiskellessa se ala alkaakin tuntua ihan omalta ja ei olisi sitä muuten tajunnut jos ei olisi opiskellut. Omassa kaveri ja lähipiirissä on monia tapauksia jotka ovat hakeneet ilman ensikertalaispisteitä, jopa aloille jotka eivät todellakaan pääsyn kannalta ole ihan helpoimmasta päästä vakaakin haastavampia eivätkä ole olleet mitään 10 tyttöjä. Ite viettäisin muutenkin nuoruusvuodet opiskellen kuin töissä mutta kukin omalla tavallaan. Totta se on että on yleensä enemmän paikkoja ensikertalaisilla mutta jos jaksaa yrittää niin aina on mahdollista päästä myös ei ensikertalaisena. Mutta tämä on vain oma mielipiteeni, sanonpahan vaan niille jotka onkin ottanut paikan vastaan joka ei tunnu ihan täysin 1.vaihtoehdolta, että ei hätää:)
Hei onko muita Joensuun lo/vakaan/erkkaan päässeitä perheellisiä ja ehkä ulkopaikkakuntalaisia?
Olisi kiva tutustua ja vaihtaa ajatuksia myös käytännön jutuista 😉
Vierailija kirjoitti:
Juuh no ymmärrän pointin ensikertalaispisteiden hössötyksestä mutta oma mielipiteeni on, että jos ala kiinnostaa edes jotenkin ja ei oikein muita vaihtoehtoja ole, ottaisin paikan vastaan vaikkei se ihan ykköskohde ole. Eihän sitä tiedä jos opiskellessa se ala alkaakin tuntua ihan omalta ja ei olisi sitä muuten tajunnut jos ei olisi opiskellut. Omassa kaveri ja lähipiirissä on monia tapauksia jotka ovat hakeneet ilman ensikertalaispisteitä, jopa aloille jotka eivät todellakaan pääsyn kannalta ole ihan helpoimmasta päästä vakaakin haastavampia eivätkä ole olleet mitään 10 tyttöjä. Ite viettäisin muutenkin nuoruusvuodet opiskellen kuin töissä mutta kukin omalla tavallaan. Totta se on että on yleensä enemmän paikkoja ensikertalaisilla mutta jos jaksaa yrittää niin aina on mahdollista päästä myös ei ensikertalaisena. Mutta tämä on vain oma mielipiteeni, sanonpahan vaan niille jotka onkin ottanut paikan vastaan joka ei tunnu ihan täysin 1.vaihtoehdolta, että ei hätää:)
Jep, ite opiskelin viime vuoden AMK:ssa vaikka ei ollut unelma-ala, mut sain jo sen vuoden aikana tosi ihania ystäviä ja kokemuksia ja opiskelukin oli tosi jees! Nyt pääsin heittämällä sisään erkkaan vaikka pelkäsin että ei olis mitään mahkuja kun ei oo ensikertalainen. Viime vuos ois ollut paljon hirveempi jos oisin vaan tehnyt töitä, sellainenkin välivuosi on nimittäin testattu.
Onkos täällä muita jotka tulee Lappiin opiskelemaan yleistä puolta?😊
JesJesJes! Pääsin erkkaan; olen alanvaihtaja joten kun paikkoja oli jaossa niin vähän niin olen ekstratyytyväinen!!
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä!
Mistäköhän koulutuksista on vielä tuloksia julkistamatta? Haluaisin päästä jo hyväksymään mun kakkosvaihtoehdon johon minut on hyväksytty, ja josta onkin tullut huomattavasti mieluisampi kuin ykkösvaihtoehto, jossa olen varasijalla, ja toivon ettei sen varasijat liikahda 😁.
Mä en edes tiedä mikä on vakava.
Vuorotyössä lähihoitaja menee helposti vaka-open palkan ohi, mutta ilman vuorotyötä yleensä ei. Lastenhoitajan ja vaka-open palkoissa on eroa ilman lisiä n. 300-500€/kk riippuen paikkakunnasta. Lisät tietenkin nostavat kaikkien palkkaa.