VAKAVA 2021
Heippa!
Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti!
Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat?
Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)
Kommentit (3667)
Miettikää tosi tarkkaan lähdettekö opiskelemaan vakaopeksi. Palkka paljon huonompi verrattuna luokan opeen. Ja sitten menee ensikertalaisuus. Tiedättekö oikeesti millaista on olla päiväkodissa töissä?
Ei se luokanopettajan työkään helppoa ole…
Tiedätkö sinä minkälaista on olla opena?Olin monta vuotta ja nyt onneksi pääsin vakaan!
Vakaopella on matalampi koulutus kuin luokanopella, joten palkkakin luonnollisesti matalampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsin tampereelle opiskeleen varhaiskasvatusta, mut mun haaveammatti olis luokanope. Nyt mietin otanko paikkaa vastaan, onko vakan kautta mahista päästä luokanopeks?
Ei, ne ovat eri koulutukset.
Netistä saamani tieto oli jotenki tosi epäselvä mut ymmärsin, että jos jatkaa kasvatustieteen maisteriks + käy opettajan pedagogiset opinnot maisterivaiheen aikana ja lisäks vielä opettajan monialaset opinnot niin sit olis myös luokanopen pätevyys? Ymmärsinkö oikein vai oonko ihan hakoteillä
Vierailija kirjoitti:
Helsingin kaupungilla töissä + vaka-monimuoto = saa palkallista opintovapaata eli ilmeisesti normaalia palkkaa ja lähiopiskelua on se 1-2pv viikossa. Opettajana työskentelevä kaveri (lastenhoitaja siis vielä oikeasti) pääsi ja hänen palkkansa on 5v ikälisän takia jotain 2800e/kk, että sillä kelpaa opiskella.
Itsekin olen lh ja pääsin vakan normipuolelle, eli opintotuella pitää alkaa elelemään.
Miten aikuiskoulutustuki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsin tampereelle opiskeleen varhaiskasvatusta, mut mun haaveammatti olis luokanope. Nyt mietin otanko paikkaa vastaan, onko vakan kautta mahista päästä luokanopeks?
Netistä saamani tieto oli jotenki tosi epäselvä mut ymmärsin, että jos jatkaa kasvatustieteen maisteriks + käy opettajan pedagogiset opinnot maisterivaiheen aikana ja lisäks vielä opettajan monialaset opinnot niin sit olis myös luokanopen pätevyys? Ymmärsinkö oikein vai oonko ihan hakoteillä
Pedagogiset tulee vakaopen tutkinnossa. Maisterintutkinto ja monialaiset tarvitaan luokanopeksi.
Minkähänlaiset mahikset lo varasijalta 5. joensuuhun ja rovaniemelle?? 😬😬😬 auttakee
67.84 oulun yleisen ei ensikertalaisen raja tällä hetkellä. Mulla luki oulun kohdalla että peruuntunut, pisteesi eivät riittäneet varasijaan. Oli tänään muuttunut vaikka tähän asti oon kiikkunut varasijalla sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin kaupungilla töissä + vaka-monimuoto = saa palkallista opintovapaata eli ilmeisesti normaalia palkkaa ja lähiopiskelua on se 1-2pv viikossa. Opettajana työskentelevä kaveri (lastenhoitaja siis vielä oikeasti) pääsi ja hänen palkkansa on 5v ikälisän takia jotain 2800e/kk, että sillä kelpaa opiskella.
Itsekin olen lh ja pääsin vakan normipuolelle, eli opintotuella pitää alkaa elelemään.
Kenenkään palkka ei ole 2800 edes lisillä.
Vierailija kirjoitti:
67.84 oulun yleisen ei ensikertalaisen raja tällä hetkellä. Mulla luki oulun kohdalla että peruuntunut, pisteesi eivät riittäneet varasijaan. Oli tänään muuttunut vaikka tähän asti oon kiikkunut varasijalla sinne.
Ei niihin oteta kuin esim. 20 varasijoille, koska ei ole kuitenkaan toivoakaan päästä.
Pääsee ottamaan alempia toiveita nopeammin, kun lukitaan noi varasijat.
Harmi juttu sulle. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niihin oteta kuin esim. 20 varasijoille, koska ei ole kuitenkaan toivoakaan päästä.
Juu ei se mua haittaa kun osasin aavistellakin ettei ne sinne tulis joka tapauksessa riittään vaikka mut olis pidetty sijalla 26. mitä olin.
Vierailija kirjoitti:
Vakaopella on matalampi koulutus kuin luokanopella, joten palkkakin luonnollisesti matalampi.
No ei pidä välttämättä paikkaansa 🙄 Myös vakapuolella voi käydä maisteriopinnot... Tänä keväänä vakaopet siirtyivät kunnalta opettajien liittoon, joten jatkossa on oletettavissa, että palkkaluokat tulee myös muuttumaan sen mukaan ootko sosionomi, kandi vai maisteri, eli koulutuksen mukaan.
Onko kellään mitään tietoa, milloin vaka-opinnot alkaa syksyllä HY:ssä, ja onko ne etänä vai lähiopiskeluna? Mulla hyväksyntä vielä ehdollinen, kun pitää vielä toimittaa virallisesti vahvistettu todistus aikaisemmista opinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei se mua haittaa kun osasin aavistellakin ettei ne sinne tulis joka tapauksessa riittään vaikka mut olis pidetty sijalla 26. mitä olin.
Mikähän pisteraja on ensikertalaisille?
Lähihoitaja saa jopa enemmän palkkaa kuin vaka-ope. Mietin itsekin uusiks ens vuoden hakua, ehkä sen rahan saa helpommallakin jostain muualta eikä tarvi yliopistoa käydä 2000 e palkan takia.. Jos lähtis raksalle. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta lastenhoitaja kaikilla lisillä ei tule saamaan tuota palkkaa tai sit kaverisi on opettajan sijainen. Ja monimuotokoulutusta on 3pv/kk, joista yksi opiskelupäivä on lauantai.
Kannattaa hakea aikuiskoulutustukea jos siihen mahdollisuus.
Ite opiskelin vakaksi ja nyt maisterihaussa hain ja pääsin VEO:ksi. Palkka nousee ja työtehtävät ovat selkeämpiä jollain lailla. Sisko on opeja ei kuulemma suosittele sitä työtä kenellekkää. ;D Mutta siisjoo,vakalta voi esim. maisterihaussa siirtyä vaikka LO:ksi. Ei toki satavarmaaole sisäänpääsy, koska hakijoita on paljon, mutta helpompaa, kuin suoraan päästä LO-kandiin/maisteriin. :)