Lääkäriyritykset: Tuottavuuden parantaminen ainoa keino päästä eroon hoitojonoista. Jatkossa lääkärin vastaanotto saa kestää korkeintaan 7 minuuttia
Kommentit (19)
Tähän voi valmistautua sillä tavalla että opettelee puhumaan tuplavauhdilla niin ehtii käsittelemään yhtä paljon asioita kuin 15 min käynti -mallissa.
En käy lääkärissä sitten ollenkaan. Haistakoot pitkä p. Kyllä pitäis lääkärivalasta muistuttaa noita ahnetä pas ki aisia.
Buranan määräämiseen riittäisi AI-lääkäri. Rutiinitehtävät voisi automatisoida pois.
Jonot lyhenisivät jos hoitajille annettaisiin enemmän "valtaa". Silloin vaikeammin sairaat pääsisivät nopeammin lääkärille kun mm. saikkuaput kirjoitettaisiin muualla.
Viimeksi sydänlääkärillä meni kaksi minuuttia. Olisi ihanaa, jos saisi olla 7 minuuttia.
Minulla on jo pitkään ollut tapana kirjoittaa kotona paperille kaikki oireet (jos esim. menen jotain oireita selittämään lääkärille toiveena, että niiden syy selvitetään). Suurinpiirtein kaikki lääkärit ovat ilahtuneet paperista ja kysyvät sitten, että voinko jättää tuon paperin tänne. Helpompi lääkärinkin kirjata, kun ei tarvitse muistella mitä potilas sanoi.
---
Ehkä tuo ap:m ehdotus menee siihen, että potilaat täyttävät kotonaan omakannassa kyselykaavakkeen oireistaan ja vaivoistaan, sitten lääkäri lukee sen ennen potilaan sisäänkutsumista ja sitten voi alkaa suorilta käsin tutkimaan potilasta ja kysymään lisäkysymyksiä, jos tarpeen. Säästäisi ainakin vähän aikaa, kun potilas on etukäteen vastaillut jo peruskysymyksiin.
Minulla oli tällä viikolla lääkärin kanssa etävastaanotto. Edellisellä viikolla tuli esitietokysely Maisaan. Sen täytin. Sitten edellisenä päivänä soitti hoitaja, jonka kanssa käytiin läpi mm. tuoreimmat mittaustulokseni (kotona otetut) verenpaineesta, painosta, lämpötilasta jne. Samalla kävimme läpi lääkelistan ja ne kysymykset, joihin hoitaja osasi vastata. Tähän puheluun meni tunti. Lääkärin kanssa meni sitten paljon vähemmän aikaa, kun kaikki esitiedot oli ajantasalla ja hoitaja oli kirjannut tiedoksi ne kysymykset, joihin hänellä ei ollut antaa vastauksia.
Jotta tuo 7 minuuttia toteutuu edes välillä, pitäisikö jatkossa olla tuollainen hoitajan vastaanotto ennen lääkärin 7 minuuttista?
nopeammin saan särkylääkkeen apteekista
Jos ja kun on oikeasti asiaa lääkärille, käyn yksityisellä.
Tuottavuuden parantaminen alkaa siitä, että rahalleen saa vastinetta, Lääkörit tekevät oikeita diagnoseeja, eivätkä pompottele sinne tänne ja tuonne ja ketään oikeasti edes kiinnostaSen sijaan että asiakas juoksee kolmessa eri paikassa, oikean diagnosoinnin tekeminen yhdellä kertaa säästää varoja ja aikaa.. No, tätä voi odottaa suomessa
Se on kyllä hyvä neuvo asiakkaille, että ennen vastaanotolle menemistä kirjoittaa ranskalaisin viivoin ylös kaikki oireet ja muut asiat jotka haluaa sanoa. Pari minuuttia saisi monesti säästettyä jo sillä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Eiköhän olisi fiksumpaa kouluttaa tarvittava määrä lääkäreitä. Tiedetään, se kestää, mutta kun ei nopeampaakaan keinoa ole.
tai sitten vaan lisätään lääkäreiden koulutusta
3 tuntia jonotusta ja sen jälkeen 7 minuuttia lääkärin kanssa... kannattaa olla itsellä jo diagnoosi valmiina ennen tapaamista.
Ajanvarauksessa kertoo selkeästi mikä vaivaa .
Minulla oli viime viikolla hoitajan soittoaika koskien uutta pitkäiaikaisdiagnoosia ja ensi kuun lääkäriaikaa. Kävin tänään katsomassa ja kirjauksessa on lähes kaikko kuviteltavat kohdat väärin. Ei tämä kenenkään aikaa ainakaan säästä eikä kipupotilaan asemaa paranna.
Helpointa olisi selvittää sairaus eikä hoitaa oiretta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli viime viikolla hoitajan soittoaika koskien uutta pitkäiaikaisdiagnoosia ja ensi kuun lääkäriaikaa. Kävin tänään katsomassa ja kirjauksessa on lähes kaikko kuviteltavat kohdat väärin. Ei tämä kenenkään aikaa ainakaan säästä eikä kipupotilaan asemaa paranna.
Sama minulla hoitajan kanssa. Hänen mielestään minulla on kipua leukanivelessä ja kipeä korva, minä luulin selvittäneeni lonkan ongelmia.
3min tapaamiseen ja 4min kirjaamiseen.