Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lääkäri pyytää laihduttamaan

Vierailija
04.04.2021 |

Voiko olla oikein jos lääkäri pyytää aikuista ihmistä laihduttamaan kun hänestä tämä on jokin diabetes 2n hoidon ehdoton kulmakivi? Ulkonäkönihän on minun ja vain minä joudun itsenäni omassa kehossani elämään. Mitä ulkomuotoni kuuluu kenellekään muulle? Olen niin paljon kuullut arvostelua, etten enää jaksa.

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lihava ja tiedostan täysin, että täytyy laihduttaa, jotta en sairastuisi. Muutoksia ruokavalioon olen jo tehnytkin ja liikuntaa lisännyt. Mutta: olen hyvätuloinen ja vakituisessa työssä. Minulla on mahdollisuus ja aikaa kiinnittää huomiota elintapohini. On kuitenkin todettu lukuisissa tutkimuksissa, että hyvätuloiset saavat parempaa teeveydenhoitoa ja huolehtivat terveydestään enemmän kuin huonotuloiset. Kyse ei ole siitä, että hyvätuloiset ovat viisaampia ja parempia ihmisiä kuin köyhät ( ehkä luulevat itse niin!) vaan siitä, että huonotuloisilla ei ole rahaa käyttää yksityisiä terveyspalveluja, ei rahaa eikä aikaa ostaa kaikista terveellisimpiä ruoka-aineita ja tehdä ruoka itse, työ voi viedä ajan ja energian, jolloin ei jaksa liikku jne.jne. Joten enjen kuin ladotaan vaan pöytään, että laihduta hyvä ihminen 20-30 kg tuosta vaan, niin ei se tapahdu helposti. Se vaatii aikaa, psyykkistä muutosta ja elämäntilanteen tasapainoa. Kakkostyypin diabetes on kiistämättä yhteydessä ennen kaikkea vatsan sisäpuoliseen rasvaan ja sisäelinten rasvoittumiseen mutta toisin kuin täälläkin joku väitti, kaikki eivät ole painoindeksiltään lihavia. Silti rasvoittumista voi tapahtua piilossa. Vaarana on sydäntaudit kakkostyypin diabeetikoilla. Siihen ei auta pelkkä laihtuminen, vaan terveellinen ruokavalio yhdistettynä sopivaan liikuntaan. Huono ravitsemus ja laihuus aiheuttavat siis sairastumista myös. Tätäkään ei kaikki suostu ymmärtämään, kun lihavuus nähdään ainoana syynä sairastumisiin.

Yksi rikas kuvitteli että "parhailla lääkäreillä" käyminen riittää itse aiheutettuun nivelvaivaan eikä itse tarvitse laihduttaa.

Lääkärit eivät halua hoitaa lihavuutta, koska liian moni tulisi terveemmäksi! Jäisi leipä monilta saamatta ja siihen päälle kun ei ryypättäisi ja tupakoitaisi. Lääketeollisuus köyhtyisi. Liian moni tienaa helvetisti sillä, että ihmiset sairastuvat!!

Vierailija
82/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, menkääpä lääkäreille kertomaan, että auttakaa hoitamaan tätä lihavuutta! Ei apua heru. Suomessa lihavuuden hoito on surkeassa jamassa.

Ai koska myös potilaalta kehdataan vaatia että itse on motivoitunut hoitamaan sairauttaan? Kerro kuka on lihavuutesi sulle aiheuttanut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei koskaan PYYDÄ laihduttamaan. 

Lääkäri kehottaa laihduttamaan. Jos potilas ei noudata kehotusta, lääkäri voi kieltää potilaalta tietyt hoitomuodot (esimerkiksi leikkaus) sillä perusteella, että potilaan oma hoitomotivaatio puuttuu.

Fiksu potilas laihduttaa vaikka hampaat irvessä. Luuseripotilas ei tee mitään ja sitten valittaa, että lääkäri ei tarjonnut ihmeparannusta lihavuuteen. Lihavuus on aina oma vika. Potilas syö liikaa. 

Yksikään ihminen ei voi lihoa ilman ylensyöntiä. On biologisesti täysin mahdotonta, että nälkäkuurille pantu potilas pysyisi lihavana kun hänelle tarjotaan vain 600 kcal/päivä. 

Vierailija
84/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

“ Lihavuus on merkittävin tyypin 2 diabeteksen riskitekijä, ja sen haitat näkyvät myös terveellisiä elintapoja noudattavilla. Lihavuus jättää varjoonsa myös perinnöllisen diabetesalttiuden, tuore tutkimus osoittaa.”

https://www.is.fi/terveys/art-2000006495864.html

Vierailija
85/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme tuntemaani diabeetikkoa ovat muuten aivan laihoja. Se on koko otokseni, mutta uskon kyllä, että monet ovat ylipainoisia.

Mutta kysymykseen: mitä te asiantuntijat olette mieltä maidon kulutuksen yhteydestä diabeteksen syntyyn ja ylläpitämiseen?

Vierailija
86/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

“ Lihavuus on merkittävin tyypin 2 diabeteksen riskitekijä, ja sen haitat näkyvät myös terveellisiä elintapoja noudattavilla. Lihavuus jättää varjoonsa myös perinnöllisen diabetesalttiuden, tuore tutkimus osoittaa.”

Lähteenä iltapäivälehti :D:D

Vierailija
87/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme tuntemaani diabeetikkoa ovat muuten aivan laihoja. Se on koko otokseni, mutta uskon kyllä, että monet ovat ylipainoisia.

Mutta kysymykseen: mitä te asiantuntijat olette mieltä maidon kulutuksen yhteydestä diabeteksen syntyyn ja ylläpitämiseen?

Rasvaton maito saattaakin olla yhteydessä.

Vierailija
88/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähteenä iltapäivälehti :D:D

Lähteenä Duodecim, linkitettynä popularisoituun IS-versioon jotta taviskin ymmärtäisi.

Vierailija
89/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole lääkärisi yksin mielipiteensä kanssa. Lihavuuden hoito ON 2-tyypin diabeteksen hoidon kulmakiviä. Lääkäri rikkoisi hippokrateen valaa jos ei ottaisi asiaa puheeksi kanssasi. Lihavuuden yhteys diabetekseen on kiistaton samoin kuin elintapojen muutoksen vaikutus kyseiseen tautiin. Huonot elintapasi ovat sekoittaneet kehosi ja diabetes on tämän ilmentymä.

Vierailija
90/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Minä en ymmärrä sitä, miksi tupakoinnin lopettamiseen kehoittaminen on sallittua jos potilas on sairastunut vaikka kurkkusyöpään, mutta jos ylipainoinen potilas on sairastunut 2-tyypin diabetekseen, silloin ei saisi kehoittaa laihduttamaan.

Miksi?

Ylipainoisen laihduttamaan kehotus on aina paikallaan. Tai ehkä parempi olisi kehottaa syömään oikein.  Mutta ei se ylipaino silti sitä sairautta ole aiheuttanut.

Ylipaino myös heikentää maksa-arvoja, mites tämänkin selität?

Vierailija
91/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja saa jonkin kivan liitännäissairauden, tai kuolee hyperglykemiaan. 

Vierailija
92/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes ja rasvamaksa ovat yleisiä, ja hieno yhdistelmä pullukoilla.  Älkää vaan missään nimessä pudottako yhtään painoa.  ! Lääkärin puheethan ovat ihan huuhaata.

Vierailija
93/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin selvä provo, ja ihmiset menee mukaan useamman sivun voimin? Miksi?

Vierailija
94/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2tyypin diabetestä hoidetaan ruualla, ei suinkaan laihduttamalla.

Mutta onko niin, että niillä ruokailuohjeilla, joilla ko. diabetesta saa hoidettua, on taipumus myös hieman pudottaa ko. henkilön painoa?

Kuinkahan monta prosenttia kakkosluokan diabeteksesta on "itseaiheutettua" eli omilla elämäntavoilla (tavalla tai toisella) aikaansaatua?

On totta, että hieman ilkeää tuollainen lääkärin kommentointi on, mutta en usko, että hän olisi hakeutunut kyseiseen ammattiin pelkästään vit...lutarkoituksessa.

Toisinpäin. Ap, miltä tuntuisi, jos lääkärit alkaisivat sanomaan vastaanotolla:" Minä olen niin kyllästynyt teihin potilaisiin itsehankittuine sokeritauteinenne. Ulkomuotosi ja elämäntapasi ei kuulu minulle. Mene pois, en jaksa enää. Sairasta omissa oloissasi."

kakkostyypin diabetes on 100 prosenttisesti omista elintavoista johtuva

Ei kaikilla. Jos sukurasite on kova, voi tauti tulla vaikka kuinka olisit pyrkinyt tekemään kaiken oikein.

Vierailija
95/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään ihmisten pitäisi alkaa elää epäterveellisemmin, jotta elinikä lyhenee ja selviämme paremmin eläkepommeista.

Vierailija
96/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama tilanne, Sokeriarvot koholla, saisi normaaliksi kuulema ruokavaliolla ja laihtumalla.

ylipainoa 32kg, mutta mutta, en saa laihdutettua, ruoka voittaa aina tämän taistelun.. Toisaalta en ole mikää teini nuori, vaan keski-ikänen 36v joten tässä iässä ne vaivat alkaa muutenki.

Tsemppiä ap. Aina voi ottaa lääkityksen.

Vierailija
97/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkehoitoisten diabeetikoiden lukumäärä on kasvanut tasaisesti viime vuosikymmenten aikana Suomessa (1). Todennäköisimpinä syinä erityisesti tyypin 2 diabeteksen yleistymiseen ovat väestön ikääntymisen ohella ylipainon ja lihavuuden lisääntyminen väestössä.

Lihavuuden, diabeteksen ja muiden glukoosiaineenvaihdunnan häiriöiden esiintyvyys suomalaisessa aikuisväestössä Dehkon 2D-hanke (D2D) (3/06) (kaypahoito.fi)

Vierailija
98/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, menkääpä lääkäreille kertomaan, että auttakaa hoitamaan tätä lihavuutta! Ei apua heru. Suomessa lihavuuden hoito on surkeassa jamassa.

Eipä kai tuo nyt lääkärin tehtävään kuulu. Nykyään kaikki asiat pitäisi pystyä ulkoistamaan, eikä oteta itse vastuuta asioista

Vierailija
99/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2tyypin diabetestä hoidetaan ruualla, ei suinkaan laihduttamalla.

Mutta onko niin, että niillä ruokailuohjeilla, joilla ko. diabetesta saa hoidettua, on taipumus myös hieman pudottaa ko. henkilön painoa?

Kuinkahan monta prosenttia kakkosluokan diabeteksesta on "itseaiheutettua" eli omilla elämäntavoilla (tavalla tai toisella) aikaansaatua?

On totta, että hieman ilkeää tuollainen lääkärin kommentointi on, mutta en usko, että hän olisi hakeutunut kyseiseen ammattiin pelkästään vit...lutarkoituksessa.

Toisinpäin. Ap, miltä tuntuisi, jos lääkärit alkaisivat sanomaan vastaanotolla:" Minä olen niin kyllästynyt teihin potilaisiin itsehankittuine sokeritauteinenne. Ulkomuotosi ja elämäntapasi ei kuulu minulle. Mene pois, en jaksa enää. Sairasta omissa oloissasi."

kakkostyypin diabetes on 100 prosenttisesti omista elintavoista johtuva

Ei kaikilla. Jos sukurasite on kova, voi tauti tulla vaikka kuinka olisit pyrkinyt tekemään kaiken oikein.

Turhaan alapeukuttelet kun näin se on.

100/153 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee  niinkuin lystää. Lääkäri ei turhaan tullaisia susituksia anna. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän