Jos lääkäri pyytää laihduttamaan
Voiko olla oikein jos lääkäri pyytää aikuista ihmistä laihduttamaan kun hänestä tämä on jokin diabetes 2n hoidon ehdoton kulmakivi? Ulkonäkönihän on minun ja vain minä joudun itsenäni omassa kehossani elämään. Mitä ulkomuotoni kuuluu kenellekään muulle? Olen niin paljon kuullut arvostelua, etten enää jaksa.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
No, menkääpä lääkäreille kertomaan, että auttakaa hoitamaan tätä lihavuutta! Ei apua heru. Suomessa lihavuuden hoito on surkeassa jamassa.
Ai koska myös potilaalta kehdataan vaatia että itse on motivoitunut hoitamaan sairauttaan? Kerro kuka on lihavuutesi sulle aiheuttanut?
Lääkäri ei koskaan PYYDÄ laihduttamaan.
Lääkäri kehottaa laihduttamaan. Jos potilas ei noudata kehotusta, lääkäri voi kieltää potilaalta tietyt hoitomuodot (esimerkiksi leikkaus) sillä perusteella, että potilaan oma hoitomotivaatio puuttuu.
Fiksu potilas laihduttaa vaikka hampaat irvessä. Luuseripotilas ei tee mitään ja sitten valittaa, että lääkäri ei tarjonnut ihmeparannusta lihavuuteen. Lihavuus on aina oma vika. Potilas syö liikaa.
Yksikään ihminen ei voi lihoa ilman ylensyöntiä. On biologisesti täysin mahdotonta, että nälkäkuurille pantu potilas pysyisi lihavana kun hänelle tarjotaan vain 600 kcal/päivä.
“ Lihavuus on merkittävin tyypin 2 diabeteksen riskitekijä, ja sen haitat näkyvät myös terveellisiä elintapoja noudattavilla. Lihavuus jättää varjoonsa myös perinnöllisen diabetesalttiuden, tuore tutkimus osoittaa.”
Kolme tuntemaani diabeetikkoa ovat muuten aivan laihoja. Se on koko otokseni, mutta uskon kyllä, että monet ovat ylipainoisia.
Mutta kysymykseen: mitä te asiantuntijat olette mieltä maidon kulutuksen yhteydestä diabeteksen syntyyn ja ylläpitämiseen?
Vierailija kirjoitti:
“ Lihavuus on merkittävin tyypin 2 diabeteksen riskitekijä, ja sen haitat näkyvät myös terveellisiä elintapoja noudattavilla. Lihavuus jättää varjoonsa myös perinnöllisen diabetesalttiuden, tuore tutkimus osoittaa.”
Lähteenä iltapäivälehti :D:D
Vierailija kirjoitti:
Kolme tuntemaani diabeetikkoa ovat muuten aivan laihoja. Se on koko otokseni, mutta uskon kyllä, että monet ovat ylipainoisia.
Mutta kysymykseen: mitä te asiantuntijat olette mieltä maidon kulutuksen yhteydestä diabeteksen syntyyn ja ylläpitämiseen?
Rasvaton maito saattaakin olla yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähteenä iltapäivälehti :D:D
Lähteenä Duodecim, linkitettynä popularisoituun IS-versioon jotta taviskin ymmärtäisi.
No ei ole lääkärisi yksin mielipiteensä kanssa. Lihavuuden hoito ON 2-tyypin diabeteksen hoidon kulmakiviä. Lääkäri rikkoisi hippokrateen valaa jos ei ottaisi asiaa puheeksi kanssasi. Lihavuuden yhteys diabetekseen on kiistaton samoin kuin elintapojen muutoksen vaikutus kyseiseen tautiin. Huonot elintapasi ovat sekoittaneet kehosi ja diabetes on tämän ilmentymä.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Minä en ymmärrä sitä, miksi tupakoinnin lopettamiseen kehoittaminen on sallittua jos potilas on sairastunut vaikka kurkkusyöpään, mutta jos ylipainoinen potilas on sairastunut 2-tyypin diabetekseen, silloin ei saisi kehoittaa laihduttamaan.
Miksi?
Ylipainoisen laihduttamaan kehotus on aina paikallaan. Tai ehkä parempi olisi kehottaa syömään oikein. Mutta ei se ylipaino silti sitä sairautta ole aiheuttanut.
Ylipaino myös heikentää maksa-arvoja, mites tämänkin selität?
Aloittaja saa jonkin kivan liitännäissairauden, tai kuolee hyperglykemiaan.
Diabetes ja rasvamaksa ovat yleisiä, ja hieno yhdistelmä pullukoilla. Älkää vaan missään nimessä pudottako yhtään painoa. ! Lääkärin puheethan ovat ihan huuhaata.
Niin selvä provo, ja ihmiset menee mukaan useamman sivun voimin? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2tyypin diabetestä hoidetaan ruualla, ei suinkaan laihduttamalla.
Mutta onko niin, että niillä ruokailuohjeilla, joilla ko. diabetesta saa hoidettua, on taipumus myös hieman pudottaa ko. henkilön painoa?
Kuinkahan monta prosenttia kakkosluokan diabeteksesta on "itseaiheutettua" eli omilla elämäntavoilla (tavalla tai toisella) aikaansaatua?
On totta, että hieman ilkeää tuollainen lääkärin kommentointi on, mutta en usko, että hän olisi hakeutunut kyseiseen ammattiin pelkästään vit...lutarkoituksessa.
Toisinpäin. Ap, miltä tuntuisi, jos lääkärit alkaisivat sanomaan vastaanotolla:" Minä olen niin kyllästynyt teihin potilaisiin itsehankittuine sokeritauteinenne. Ulkomuotosi ja elämäntapasi ei kuulu minulle. Mene pois, en jaksa enää. Sairasta omissa oloissasi."
kakkostyypin diabetes on 100 prosenttisesti omista elintavoista johtuva
Ei kaikilla. Jos sukurasite on kova, voi tauti tulla vaikka kuinka olisit pyrkinyt tekemään kaiken oikein.
Ylipäätään ihmisten pitäisi alkaa elää epäterveellisemmin, jotta elinikä lyhenee ja selviämme paremmin eläkepommeista.
Vähän sama tilanne, Sokeriarvot koholla, saisi normaaliksi kuulema ruokavaliolla ja laihtumalla.
ylipainoa 32kg, mutta mutta, en saa laihdutettua, ruoka voittaa aina tämän taistelun.. Toisaalta en ole mikää teini nuori, vaan keski-ikänen 36v joten tässä iässä ne vaivat alkaa muutenki.
Tsemppiä ap. Aina voi ottaa lääkityksen.
Lääkehoitoisten diabeetikoiden lukumäärä on kasvanut tasaisesti viime vuosikymmenten aikana Suomessa (1). Todennäköisimpinä syinä erityisesti tyypin 2 diabeteksen yleistymiseen ovat väestön ikääntymisen ohella ylipainon ja lihavuuden lisääntyminen väestössä.
Lihavuuden, diabeteksen ja muiden glukoosiaineenvaihdunnan häiriöiden esiintyvyys suomalaisessa aikuisväestössä Dehkon 2D-hanke (D2D) (3/06) (kaypahoito.fi)
Vierailija kirjoitti:
No, menkääpä lääkäreille kertomaan, että auttakaa hoitamaan tätä lihavuutta! Ei apua heru. Suomessa lihavuuden hoito on surkeassa jamassa.
Eipä kai tuo nyt lääkärin tehtävään kuulu. Nykyään kaikki asiat pitäisi pystyä ulkoistamaan, eikä oteta itse vastuuta asioista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2tyypin diabetestä hoidetaan ruualla, ei suinkaan laihduttamalla.
Mutta onko niin, että niillä ruokailuohjeilla, joilla ko. diabetesta saa hoidettua, on taipumus myös hieman pudottaa ko. henkilön painoa?
Kuinkahan monta prosenttia kakkosluokan diabeteksesta on "itseaiheutettua" eli omilla elämäntavoilla (tavalla tai toisella) aikaansaatua?
On totta, että hieman ilkeää tuollainen lääkärin kommentointi on, mutta en usko, että hän olisi hakeutunut kyseiseen ammattiin pelkästään vit...lutarkoituksessa.
Toisinpäin. Ap, miltä tuntuisi, jos lääkärit alkaisivat sanomaan vastaanotolla:" Minä olen niin kyllästynyt teihin potilaisiin itsehankittuine sokeritauteinenne. Ulkomuotosi ja elämäntapasi ei kuulu minulle. Mene pois, en jaksa enää. Sairasta omissa oloissasi."
kakkostyypin diabetes on 100 prosenttisesti omista elintavoista johtuva
Ei kaikilla. Jos sukurasite on kova, voi tauti tulla vaikka kuinka olisit pyrkinyt tekemään kaiken oikein.
Turhaan alapeukuttelet kun näin se on.
Tee niinkuin lystää. Lääkäri ei turhaan tullaisia susituksia anna.
Lääkärit eivät halua hoitaa lihavuutta, koska liian moni tulisi terveemmäksi! Jäisi leipä monilta saamatta ja siihen päälle kun ei ryypättäisi ja tupakoitaisi. Lääketeollisuus köyhtyisi. Liian moni tienaa helvetisti sillä, että ihmiset sairastuvat!!