Jos lääkäri pyytää laihduttamaan
Voiko olla oikein jos lääkäri pyytää aikuista ihmistä laihduttamaan kun hänestä tämä on jokin diabetes 2n hoidon ehdoton kulmakivi? Ulkonäkönihän on minun ja vain minä joudun itsenäni omassa kehossani elämään. Mitä ulkomuotoni kuuluu kenellekään muulle? Olen niin paljon kuullut arvostelua, etten enää jaksa.
Kommentit (153)
Kristiina xx kirjoitti:
Minä en ymmärrä sitä, miksi tupakoinnin lopettamiseen kehoittaminen on sallittua jos potilas on sairastunut vaikka kurkkusyöpään, mutta jos ylipainoinen potilas on sairastunut 2-tyypin diabetekseen, silloin ei saisi kehoittaa laihduttamaan.
Miksi?
Ylipainoisen laihduttamaan kehotus on aina paikallaan. Tai ehkä parempi olisi kehottaa syömään oikein. Mutta ei se ylipaino silti sitä sairautta ole aiheuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Minä en ymmärrä sitä, miksi tupakoinnin lopettamiseen kehoittaminen on sallittua jos potilas on sairastunut vaikka kurkkusyöpään, mutta jos ylipainoinen potilas on sairastunut 2-tyypin diabetekseen, silloin ei saisi kehoittaa laihduttamaan.
Miksi?
Ylipainoisen laihduttamaan kehotus on aina paikallaan. Tai ehkä parempi olisi kehottaa syömään oikein. Mutta ei se ylipaino silti sitä sairautta ole aiheuttanut.
Linkki?
Luuleeko joku todellakin, että laihana pysyvä ihminen, vaikka söisi epäterveellistä paskaa mutta ei liho millään, sairastuisi kakkostyypin diabetekseen ja muihin sairauksiin!! Ei mikään ole yksioikoista vaan puhutaan todennäköisyyksistä: lihava todennäköisemmin sairastuu kakkostyypin diabetekseen ja moneen muuhunkin sairauteen, johon lihavuus altistaa, esim. korkeaan verenpaineeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Miksi?
Linkki?
Ei sillä ole mitään linkkiä yksinkertaisesti ole kun mitään linkkiä ei ole olemassakaan.
Viralliset asiantuntijoiden artikkelit puhuu nimenomaan lihavuudesta. Ei ruokavaliosta. Toki molemmat vaikuttavat toiseen.
Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko joku todellakin, että laihana pysyvä ihminen, vaikka söisi epäterveellistä paskaa mutta ei liho millään, sairastuisi kakkostyypin diabetekseen ja muihin sairauksiin!! Ei mikään ole yksioikoista vaan puhutaan todennäköisyyksistä: lihava todennäköisemmin sairastuu kakkostyypin diabetekseen ja moneen muuhunkin sairauteen, johon lihavuus altistaa, esim. korkeaan verenpaineeseen.
Piti olla: ettei sairastuisi
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Miksi?
Laita se linkki.
Vierailija kirjoitti:
Olen lihava ja tiedostan täysin, että täytyy laihduttaa, jotta en sairastuisi. Muutoksia ruokavalioon olen jo tehnytkin ja liikuntaa lisännyt. Mutta: olen hyvätuloinen ja vakituisessa työssä. Minulla on mahdollisuus ja aikaa kiinnittää huomiota elintapohini. On kuitenkin todettu lukuisissa tutkimuksissa, että hyvätuloiset saavat parempaa teeveydenhoitoa ja huolehtivat terveydestään enemmän kuin huonotuloiset. Kyse ei ole siitä, että hyvätuloiset ovat viisaampia ja parempia ihmisiä kuin köyhät ( ehkä luulevat itse niin!) vaan siitä, että huonotuloisilla ei ole rahaa käyttää yksityisiä terveyspalveluja, ei rahaa eikä aikaa ostaa kaikista terveellisimpiä ruoka-aineita ja tehdä ruoka itse, työ voi viedä ajan ja energian, jolloin ei jaksa liikku jne.jne. Joten enjen kuin ladotaan vaan pöytään, että laihduta hyvä ihminen 20-30 kg tuosta vaan, niin ei se tapahdu helposti. Se vaatii aikaa, psyykkistä muutosta ja elämäntilanteen tasapainoa. Kakkostyypin diabetes on kiistämättä yhteydessä ennen kaikkea vatsan sisäpuoliseen rasvaan ja sisäelinten rasvoittumiseen mutta toisin kuin täälläkin joku väitti, kaikki eivät ole painoindeksiltään lihavia. Silti rasvoittumista voi tapahtua piilossa. Vaarana on sydäntaudit kakkostyypin diabeetikoilla. Siihen ei auta pelkkä laihtuminen, vaan terveellinen ruokavalio yhdistettynä sopivaan liikuntaan. Huono ravitsemus ja laihuus aiheuttavat siis sairastumista myös. Tätäkään ei kaikki suostu ymmärtämään, kun lihavuus nähdään ainoana syynä sairastumisiin.
Pienituloisena olen kyllä saanut loistavaa hoitoa ihan julkisella puolella, olen sairastanut ykköstyyppiä lapsesta saakka. Eikä ruokavalioni poikkea yhtään hyvätuloisemman ruokavaliosta, terveellinen ruoka ei oikeasti niin paljon maksa kuin kuvittelette, sen sijaan olen pienituloisena hyväksynyt sen asian että panostan enemmän esim ruokavaliooni ja päivittäiseen liikuntaan (ja hyviin kenkiin) ja skippaan suosiolla auronkolomat, hiihtokeskukset ja kalliit autot, en minä niitä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Olen lihava ja tiedostan täysin, että täytyy laihduttaa, jotta en sairastuisi. Muutoksia ruokavalioon olen jo tehnytkin ja liikuntaa lisännyt. Mutta: olen hyvätuloinen ja vakituisessa työssä. Minulla on mahdollisuus ja aikaa kiinnittää huomiota elintapohini. On kuitenkin todettu lukuisissa tutkimuksissa, että hyvätuloiset saavat parempaa teeveydenhoitoa ja huolehtivat terveydestään enemmän kuin huonotuloiset. Kyse ei ole siitä, että hyvätuloiset ovat viisaampia ja parempia ihmisiä kuin köyhät ( ehkä luulevat itse niin!) vaan siitä, että huonotuloisilla ei ole rahaa käyttää yksityisiä terveyspalveluja, ei rahaa eikä aikaa ostaa kaikista terveellisimpiä ruoka-aineita ja tehdä ruoka itse, työ voi viedä ajan ja energian, jolloin ei jaksa liikku jne.jne. Joten enjen kuin ladotaan vaan pöytään, että laihduta hyvä ihminen 20-30 kg tuosta vaan, niin ei se tapahdu helposti. Se vaatii aikaa, psyykkistä muutosta ja elämäntilanteen tasapainoa. Kakkostyypin diabetes on kiistämättä yhteydessä ennen kaikkea vatsan sisäpuoliseen rasvaan ja sisäelinten rasvoittumiseen mutta toisin kuin täälläkin joku väitti, kaikki eivät ole painoindeksiltään lihavia. Silti rasvoittumista voi tapahtua piilossa. Vaarana on sydäntaudit kakkostyypin diabeetikoilla. Siihen ei auta pelkkä laihtuminen, vaan terveellinen ruokavalio yhdistettynä sopivaan liikuntaan. Huono ravitsemus ja laihuus aiheuttavat siis sairastumista myös. Tätäkään ei kaikki suostu ymmärtämään, kun lihavuus nähdään ainoana syynä sairastumisiin.
Yksi rikas kuvitteli että "parhailla lääkäreillä" käyminen riittää itse aiheutettuun nivelvaivaan eikä itse tarvitse laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykköstyypin diabetes ja kakkostyypin diabetes ovat aivan eri asioita.
Kakkostyyppi on itseaiheutettu läskillä ja sillä se poistuukin. Laihduttaessa poistuu / menee remissioon.
Tämä ketju käsittelee nimenomaan kakkosta. Älä tule ykköstä tänne sotkemaan.
Kakkonenkaan ei johdu läskistä, vaan huonosta ravinnosta.
Hus, mene pois sotkemasta ja levittämästä väärää tietoa.
2-tyyppi on lihavuusssairaus eikä se siitä muuksi muutu, pidit siitä tai et.
Ylipaino ei mitään sairautta aiheuta.
Kyllä aiheuttaa.
___
Ihmiset, joiden insuliinierityksessä on geneettisesti puutteita, ovat alttiimpia saamaan diabeteksen. Kun ihminen lihoo, hänestä tulee insuliiniresistentti eli hänen oma insuliininerityksensä ei hallitse enää sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa. Diabetes puhkeaa, kun haiman insuliinieritys ei pysy perässä ja sokeri nousee diabeettiselle tasolle.
https://www.aava.fi/sivu/ylipainon-ja-tyypin-2-diabeteksella-selva-yhte…
noup
Heh
Ei taida linkkiä sulta löytyy tukemaan vänkäämistäsi. Ei löydy ei
Meiltäpä on löytynyt jo monta linkkiä tukemaan meidän kirjoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Sano lääkärille, ettet näe mitään syytä laihduttaa koska pidät ruoasta ja Suomessa on lähes ilmainen terveydenhuolto.
Kun sanoo näin lääkärille totuuden, niin hän siitä kovin ilahtuu.
Potilaan - anteeksi, asiakkaaan - asenne kiistämättömään oikeuteensa saada lähes ilmaista hoitoa itseaiheutettuun sairauteensa motivoi lääkäriä mitä parhaiten työssään.
Varsinkin sitten diabeteksen kunnolla kehityttyä, kun päästään päättämään esim. siitä, miten nopealla aikataululla amputoidaan se jalkaterä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisena olen kyllä saanut loistavaa hoitoa ihan julkisella puolella, olen sairastanut ykköstyyppiä lapsesta saakka. Eikä ruokavalioni poikkea yhtään hyvätuloisemman ruokavaliosta, terveellinen ruoka ei oikeasti niin paljon maksa kuin kuvittelette, sen sijaan olen pienituloisena hyväksynyt sen asian että panostan enemmän esim ruokavaliooni ja päivittäiseen liikuntaan (ja hyviin kenkiin) ja skippaan suosiolla auronkolomat, hiihtokeskukset ja kalliit autot, en minä niitä tarvitse.
Hyvö juttu. Sinulle onkin tärkeää, että hoidat itseäsi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
V ä n k ä ä j ä t
V i t t u u n
Ohiksena: sinäkö täällä päätät, kuka saa kirjoittaa?!
Miksi yleensä menit häiritsemään lääkäriä diabeteksen kanssa? Aikuisena ihmisenä saat sairastaa jos tahdot. Jos hoitoa ei halua, niin siitä saa kieltäytyä. Muista sitten ettet ole ansainnut myöskään insuliinihoitoa tai amputaatioita. Hoidat nekin sitten itse.
Pitäisi mitata jokaisen yli puolen miljoonan kakkostyypin diabeetikon painoindeksi, jotta asia selviäisi. Tuskin jokainen on lihava, ylipainoisia tok suurin osa luultavasti mutta mukana myös normaalipainoisia ja laihoja.
No, menkääpä lääkäreille kertomaan, että auttakaa hoitamaan tätä lihavuutta! Ei apua heru. Suomessa lihavuuden hoito on surkeassa jamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabetes on vakava tauti ja sen komplikaatiot aiheuttavat isoja kuluja valtiolle.
Eikä sitä hoideta painoa pudottamalla, vaan syömällä sen sairauden mukaan.
Niin. Kyllä sitä hoidetaan nimenomaan eritoten painoa pudottamalla... Ruokavalio on sitten tarpeen sen painon ylläpitämiseksi... Mutta ihan sama. Omapahan on terveytenne... Näin niin kuin yleisesti kenellekään sitä erikseen toitottamatta. Arkkuun pääsyä voi odotella pidemmän - tai lyhyemmän ajan... Ihan miten vain...
Ylipaino ja eritoten keskivartalolihavuus lisää 2 tyypin diabeteksen riskin kaksinkertaiseksi. Painon pudottaminen jo viidellä prosentilla parantaa hoitotasapainoa ja vähentää liitännännäissairauksien riskiä. Kyse ei siis ole siitä, tunnetko olosi mukavaksi vartalossa, vaan siitä, että kuinka kauan ja miten tulet siinä elämään.
Linkki? Älä selitä.
Nyt asperger pää kiinni tai lunkki. Ei kukaan jaksa sua.