Jos lääkäri pyytää laihduttamaan
Voiko olla oikein jos lääkäri pyytää aikuista ihmistä laihduttamaan kun hänestä tämä on jokin diabetes 2n hoidon ehdoton kulmakivi? Ulkonäkönihän on minun ja vain minä joudun itsenäni omassa kehossani elämään. Mitä ulkomuotoni kuuluu kenellekään muulle? Olen niin paljon kuullut arvostelua, etten enää jaksa.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykköstyypin diabetes ja kakkostyypin diabetes ovat aivan eri asioita.
Kakkostyyppi on itseaiheutettu läskillä ja sillä se poistuukin. Laihduttaessa poistuu / menee remissioon.
Tämä ketju käsittelee nimenomaan kakkosta. Älä tule ykköstä tänne sotkemaan.
Kakkonenkaan ei johdu läskistä, vaan huonosta ravinnosta.
Älä määräile.
Läskistä johtuu ja laihduttamalla häviää.
Höpöhöpö
Oletko sä ihan terve ihminen?
Tuossahan nuo on asiantuntijoiden artikkelit jos et meitä usko. Yleensä ihmiset uskoo asiantuntijoita eikä sun kaltaisia besserwissereitä.
Lihavuus on syynä ja laihduttamalla korjaantuu. Totta kai silloin ruokavalionkin täytyy muuttua jos laihtua meinaa.
Turha tämän trollin kanssa on enää väitellä. Ole trolli läskies kanssa niin sairas kuin tykkäät.
Oletko sinä itse ihan viisas.
Väärä ravinto aiheuttaa lihavuutta ja sairautta. Itse lihavuus ei ole syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikilla tyypin 2 diabetesta sairastavilla sairaus johtuu ylipainosta, erityisesti keskivartalolle sijoittuvasta vyötärölihavuudesta. Ensisijainen hoito on laihduttaa riittävästi
Tämä.
Ja tuo yksi olevinaan asiantuntija voisi painua vit*uun tästä ketjusta selittämistä ettei lihavuus vaikuta.
Lihavuus ei ole syy.
Niin diabeteksesta oli kyse eikä ulkonäöstä. Lääkkeetkään ei toimi lihavaan yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkostyyppi on itseaiheutettu läskillä ja sillä se poistuukin. Laihduttaessa poistuu / menee remissioon.
Totta kai mä sotken ykkösen tähän koska joku esim AP luulee ettei lihavuus vaikuta kakkoseen. Ykkönen on enemmän geeneissä ja voi olla ettei lihavuus vaikuta mutta kakkonen johtuu lihavuudesta. Lihavuuden takia se puhkeaakin.
Vai oletko se tuo tietämätön AP "mitä se ulkonäkö muille kuuluu" -tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Niin diabeteksesta oli kyse eikä ulkonäöstä. Lääkkeetkään ei toimi lihavaan yhtä hyvin.
Diabetesta hoidetaan syömällä. Paitsi Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikilla tyypin 2 diabetesta sairastavilla sairaus johtuu ylipainosta, erityisesti keskivartalolle sijoittuvasta vyötärölihavuudesta. Ensisijainen hoito on laihduttaa riittävästi
Väärää tietoa olet lukenut. 2tyypin diabetes johtuu sopimattomasta ravinnosta. Toki se huono ruoka aiheuttaa myös ylipainoa. Ylipaino itsessään ei aiheuta sairautta.
Älä jauhaa kakkaa.
Lähde on Terveyskirjasto:
"Terveyskirjastossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia."
https://www.terveyskirjasto.fi/Ei ole todellaakaan mitään väärää tietoa!
Surullista, että uskot kun on ihan asiantuntijan kirjoittama :)
Mitä sä vedät. Meillekin tota. Saa kaiken näyttämään muulta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai mä sotken ykkösen tähän koska joku esim AP luulee ettei lihavuus vaikuta kakkoseen. Ykkönen on enemmän geeneissä ja voi olla ettei lihavuus vaikuta mutta kakkonen johtuu lihavuudesta. Lihavuuden takia se puhkeaakin.
Vai oletko se tuo tietämätön AP "mitä se ulkonäkö muille kuuluu" -tyyppi.
Kakkoseen vaikuttaa syöty ruoka, ei lihavuus.
Lääkärin pitäisi kyllä kehottaa laihdutukseen aina kun se edistäisi terveyttä ja hyvinvointia. Eli aina kun ylipainoa potilaalla on. Ja toki asiasta olisi hyvä muistuttaa myös niitä, joille painoa alkaa kertymään. Ihan vastaava tilanne kuin se, että hammaslääkärit pitävät huolta siitä/kehottavat potilaita hoitamaan hampaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hus, mene pois sotkemasta ja levittämästä väärää tietoa.
2-tyyppi on lihavuusssairaus eikä se siitä muuksi muutu, pidit siitä tai et.
Ylipaino ei mitään sairautta aiheuta.
Kyllä aiheuttaa.
___
Ihmiset, joiden insuliinierityksessä on geneettisesti puutteita, ovat alttiimpia saamaan diabeteksen. Kun ihminen lihoo, hänestä tulee insuliiniresistentti eli hänen oma insuliininerityksensä ei hallitse enää sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa. Diabetes puhkeaa, kun haiman insuliinieritys ei pysy perässä ja sokeri nousee diabeettiselle tasolle.
https://www.aava.fi/sivu/ylipainon-ja-tyypin-2-diabeteksella-selva-yhte…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aiheuttaa.
___
Ihmiset, joiden insuliinierityksessä on geneettisesti puutteita, ovat alttiimpia saamaan diabeteksen. Kun ihminen lihoo, hänestä tulee insuliiniresistentti eli hänen oma insuliininerityksensä ei hallitse enää sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa. Diabetes puhkeaa, kun haiman insuliinieritys ei pysy perässä ja sokeri nousee diabeettiselle tasolle.
noup
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aiheuttaa.
___
noup
Aamun lääke ottamatta.
Minä en ymmärrä sitä, miksi tupakoinnin lopettamiseen kehoittaminen on sallittua jos potilas on sairastunut vaikka kurkkusyöpään, mutta jos ylipainoinen potilas on sairastunut 2-tyypin diabetekseen, silloin ei saisi kehoittaa laihduttamaan.
Miksi?
Oikea ravinto ei lihota ylipainoiseksi eikä aiheuta kakkostyyppiä. Case closed.
Kristiina xx kirjoitti:
Minä en ymmärrä sitä, miksi tupakoinnin lopettamiseen kehoittaminen on sallittua jos potilas on sairastunut vaikka kurkkusyöpään, mutta jos ylipainoinen potilas on sairastunut 2-tyypin diabetekseen, silloin ei saisi kehoittaa laihduttamaan.
Miksi?
Koska se menee ylipainoisilla tunteisiin, laihduttaminen tarkoittaa uusille tavoille opettelemista ja se on kuin punainen vaate näille.
Mikä tässä on nyt monelle niin vaikea tajuta että ylipainolla ja tyypin 2 diabeteksella on yhteys. Tiedän itse useampiakin kakkostyypin diabeetikoita joilla on ylipainoa. He kiistävät jyrkästi että painolla olisi mitään tekemistä sairauden kanssa. No helpompihan se on itselle kieltää asia ettei vaan tarvitsisi alkaa laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabetesta hoidetaan syömällä. Paitsi Suomessa.
Ihan samoilla hiilareilla sokeriarvoni laski kun vain paino laski 10kg.
Tekijöitä, jotka lisäävät todennäköisyyttä sairastua tyypin 2 diabetekseen:
1. ylipaino, erityisesti keskivartalolihavuus (altistavista tekijöistä tärkein)
https://www.orion.fi/orionsydan/diabetes/ennaltaehkaisy/tyypin-2-diabet…
Tyypin 2 diabetesta edeltää usein metabolinen oireyhtymä MBO eli sokeri-rasvahäiriö. Sen taustalla ovat sekä perimä että elämäntavat: liikapaino ja liikunnan puute.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on nyt monelle niin vaikea tajuta että ylipainolla ja tyypin 2 diabeteksella on yhteys. Tiedän itse useampiakin kakkostyypin diabeetikoita joilla on ylipainoa. He kiistävät jyrkästi että painolla olisi mitään tekemistä sairauden kanssa. No helpompihan se on itselle kieltää asia ettei vaan tarvitsisi alkaa laihduttaa.
Sillä painolla ei ole merkitystä, vaan syödyllä ruualla. Se on monen vaikea tajuta.
Olen lihava ja tiedostan täysin, että täytyy laihduttaa, jotta en sairastuisi. Muutoksia ruokavalioon olen jo tehnytkin ja liikuntaa lisännyt. Mutta: olen hyvätuloinen ja vakituisessa työssä. Minulla on mahdollisuus ja aikaa kiinnittää huomiota elintapohini. On kuitenkin todettu lukuisissa tutkimuksissa, että hyvätuloiset saavat parempaa teeveydenhoitoa ja huolehtivat terveydestään enemmän kuin huonotuloiset. Kyse ei ole siitä, että hyvätuloiset ovat viisaampia ja parempia ihmisiä kuin köyhät ( ehkä luulevat itse niin!) vaan siitä, että huonotuloisilla ei ole rahaa käyttää yksityisiä terveyspalveluja, ei rahaa eikä aikaa ostaa kaikista terveellisimpiä ruoka-aineita ja tehdä ruoka itse, työ voi viedä ajan ja energian, jolloin ei jaksa liikku jne.jne. Joten enjen kuin ladotaan vaan pöytään, että laihduta hyvä ihminen 20-30 kg tuosta vaan, niin ei se tapahdu helposti. Se vaatii aikaa, psyykkistä muutosta ja elämäntilanteen tasapainoa. Kakkostyypin diabetes on kiistämättä yhteydessä ennen kaikkea vatsan sisäpuoliseen rasvaan ja sisäelinten rasvoittumiseen mutta toisin kuin täälläkin joku väitti, kaikki eivät ole painoindeksiltään lihavia. Silti rasvoittumista voi tapahtua piilossa. Vaarana on sydäntaudit kakkostyypin diabeetikoilla. Siihen ei auta pelkkä laihtuminen, vaan terveellinen ruokavalio yhdistettynä sopivaan liikuntaan. Huono ravitsemus ja laihuus aiheuttavat siis sairastumista myös. Tätäkään ei kaikki suostu ymmärtämään, kun lihavuus nähdään ainoana syynä sairastumisiin.
Tämä.
Ja tuo yksi olevinaan asiantuntija voisi painua vit*uun tästä ketjusta selittämistä ettei lihavuus vaikuta.