Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei tule ruokapöytään muiden kanssa

Vierailija
04.04.2021 |

Teen meillä käytännössä aina ruuan. Mies usein kieltäytyy tulemasta syömään, kun pyydän perheen pöytään. Usein hän sitten tulee, kun muut ovat jo lopettelemassa, ottaa eri lautasen kuin on katettu ja syö esimerkiksi seisaaltaan tai olohuoneessa television ääressä. On anorektikon veli, eli jonkinlaisesta syömishäiriöstä tai lapsuuden traumasta voi hyvinkin olla kyse. Toki saattaa tehdä tätä ihan vain mitätöidäkseen työtäni. Onko muilla tällaista? Miten näette, mistä käytös voi johtua?

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ihmetytä nykylasten käytöstapojen puute, jos vanhemmat tosiaan näyttävät tällaista esimerkkiä lapsilleen.

Vierailija
62/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieslapsen ajatusjuoksua, eli ei huvita, niin en tee, vapaa maa ja silleen. Minecraftin parissa on kivempaa syödä, kuin riitelevien lasten, joten syön Minecraftin parissa.

Mutta kun asia on vaan niin, että, kun ollaan perheenisä, niin sitten pitäis lasten seurassa käyttäytyäkin, kuin perheenisä, eikä, kuin joku kämppisjonne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen lapset ei syö mun tekemiä ruokia vaan käyvät ostamassa itse pizzoja jne. Teen siis itselleni ruokaa, jota mies syö jos syö. Kaikki syö meillä eri aikaan. Itse syön usein keittiösaarekkeen luona, jos kaikki ovat pöydässä. Pöydässä on hirveä sählinki, maiskutus, kilinä ja kännyköiden kakofonia.

Ihan hyvin tää meillä toimii. Toki noi teinit kaipais kasvatusta, mutta eihän ne tietenkään mua kuuntele.

Vierailija
64/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex-mies oli ihme mykkäkoulun pitäjä, joka suuttui milloin mistäkin: joskus olin katsonut häntä "väärin", joskus sanoin jotain väärin, joskus ajattelin väärin. Tuota ajatushommaa en kyllä koskaan tajunnut, jos luuli itsellään jotain näkijän taitoja olevan, niin toivottavasti ei oo sille alalle lähtenyt tienaamaan 🤭 Mutta siis kun mökötysvaihe iski, hän ei tullut samaan pöytään meidän muuten kanssa, ellen erikseen käynyt houkuttelemassa. Istui siis aika usein yksinään olohuoneessa, kun me muut söimme. Piruuttani korjasin kaikki ruuat heti meidän syötyämme pois, syököön minun puolestani vaikka kynsiään, jollei suostu raahamaan p****ttään samaan pöytään muiden kanssa. Ja kuten alussa mainitsin, nyt on ex-mies, syystäkin 🤗

Vierailija
65/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isä kokkaisi ruuat ja hänen huudettua "Syömään" lapset tulisi kiltisti pöytään, mutta äiti huutaisi "Joo, joo!" ja tulisi puolen tunnin päästä kännykän kanssa pöytään, tai luikkisi aterian saatuaan ovet paukkuen huoneeseensa koneelle, leimattaisi nainen suunnilleen jälkeenjääneeksi ja paskaksi mutsiksi. Lapset leimattaisi kurittomiksi ja käskettäisi koventamaan rangaistuksia.

Kun mies toimii näin, hän vain tekee asioita, jotka ei satuta ketään ja hänen käytöksensä on täysin ymmärrettävää, kakarat on kuitenkin rasittavia ja törkeä vaimo yrittää kontrolloida jokaista askelta, vaikka Suomi on vapaa maa

Vierailija
66/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkäisi.

Ensinnäkään meillä syödään keittiössä ruokapöydän ääressä. Ei tulisi loppua sotkulle, jos antaisi lasten vaellella ympäri asuntoa ruuan kanssa. Ja on minusta epäreilua, jos aikuisille on eri säännöt. Ollaan sovittu, että jos joskus menee viikko ilman, että jotain katuu tai tippuu, niin voidaan keskustella asiasta uudestaan. Mies on onneksi luonnostaan niin kömpelö, ettei tule tapahtumaan.

Miten se onnistuisi, että kaikki syö mitä sattuu? Lapset ainakin yrittää mennä murokaapille, leipähyllylle ja milloin mitäkin vanukasta syödä, sen sijaan että söisivät sitä oikeaa ruokaa. Samoin mies on ihan sokea kaapissa oleville ruuille ja mättää pelkkää leipää ja narisee, että maha on kipeä, jos ei kädestä pitäen ohjaa kunnon ruualle.

Ja kyllä minusta on tärkeää, että lapset syövät ruokaa, jossa on kunnolliset ravintoarvot, saa pitää natsimutsina. Ei myöskään kukkaro kestäisi ja hirveästi menisi ruokaa roskiin, jos kaikki saisivat vetää pelkkää leipää, muroja ja vanukasta.

Tämän vuoksi meillä on yhteiset ruoka-ajat. Samalla opetellaan myös käytöstapoja, ruokapöytäkeskustelua ja ollaan ilman ruutua, kaikki. Vaikeinta varmaan minulle kännyn pois laitto. En tiedä miten saisit lapset uskomaan näitä sääntöjä, jos toinen vanhemmista ei toimisi samoilla säännöillä.

Toki jokainen perhe tavallaan, mutta näistä ihan käytännön syistä meillä näin.

No miehesi on kuin yksi lapsista, kai sille on sitten pakko asettaa säännöt. Kauanko jaksat olla se joku Yleinen Valvoja?

Vierailija
67/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos isä kokkaisi ruuat ja hänen huudettua "Syömään" lapset tulisi kiltisti pöytään, mutta äiti huutaisi "Joo, joo!" ja tulisi puolen tunnin päästä kännykän kanssa pöytään, tai luikkisi aterian saatuaan ovet paukkuen huoneeseensa koneelle, leimattaisi nainen suunnilleen jälkeenjääneeksi ja paskaksi mutsiksi. Lapset leimattaisi kurittomiksi ja käskettäisi koventamaan rangaistuksia.

Kun mies toimii näin, hän vain tekee asioita, jotka ei satuta ketään ja hänen käytöksensä on täysin ymmärrettävää, kakarat on kuitenkin rasittavia ja törkeä vaimo yrittää kontrolloida jokaista askelta, vaikka Suomi on vapaa maa

Ap ei sanonut että mies "luikkii ovet paukkuen koneelle".

Mielestäni on ihan normaalia ja aikuista haluta syödä rauhassa yksin. Tietenkin pitää antaa toiselle vanhemmalle sama mahdollisuus. Kun lapset ovat tarpeeksi isoja, ei pitäisi olla enää mitään ongelmaa.

Vierailija
68/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ok syödä yksikseen, perheessäkin jos niin haluaa. Tosin seisaallaan syöminen kuulostaa oudolta, samoin en sulkeutuisi yksin huoneeseen syömään. Itse nautin eniten yksin syömisestä poislukien ravintolan. Mua on aina myös jotenkin ärsyttäneet 'ruokailuryhmät' tai ruokasalit. Liian lavastettua minulle joka kotona syön mieluiten keittiössä.

Ei ketään pidä pakottaa omassa kotonaan mihinkään mitä hän ehkä inhoaa varsinkaan kun se ei loukkaa ketään.

Vierailija
69/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan ok syödä yksikseen, perheessäkin jos niin haluaa. Tosin seisaallaan syöminen kuulostaa oudolta, samoin en sulkeutuisi yksin huoneeseen syömään. Itse nautin eniten yksin syömisestä poislukien ravintolan. Mua on aina myös jotenkin ärsyttäneet 'ruokailuryhmät' tai ruokasalit. Liian lavastettua minulle joka kotona syön mieluiten keittiössä.

Ei ketään pidä pakottaa omassa kotonaan mihinkään mitä hän ehkä inhoaa varsinkaan kun se ei loukkaa ketään.

Olen samaa mieltä. Monessa perheessä yhteisruokailusta tehdään jotain ihmeellistä teatteria, jotenkin lähes konservatiiviskristillistä lässytystä.

Vierailija
70/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ex-mies oli ihme mykkäkoulun pitäjä, joka suuttui milloin mistäkin: joskus olin katsonut häntä "väärin", joskus sanoin jotain väärin, joskus ajattelin väärin. Tuota ajatushommaa en kyllä koskaan tajunnut, jos luuli itsellään jotain näkijän taitoja olevan, niin toivottavasti ei oo sille alalle lähtenyt tienaamaan 🤭 Mutta siis kun mökötysvaihe iski, hän ei tullut samaan pöytään meidän muuten kanssa, ellen erikseen käynyt houkuttelemassa. Istui siis aika usein yksinään olohuoneessa, kun me muut söimme. Piruuttani korjasin kaikki ruuat heti meidän syötyämme pois, syököön minun puolestani vaikka kynsiään, jollei suostu raahamaan p****ttään samaan pöytään muiden kanssa. Ja kuten alussa mainitsin, nyt on ex-mies, syystäkin 🤗

No, jälleen kerran, tämä on täysin eri asia kuin rauhallisesti syödä yksin eri aikaan kuin muu perhe. Yksin syöminen ei tarkoita että hautoo kostoa tai avioeroa. Syökää te yhdessäsyöjät yhdessä niin paljon kuin jaksatte ja antakaa muiden aikuisten syödä miten haluavat.

Vierailija
71/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun exäni oli tuollainen. Saattoi istuskella keittiössä kun laitoin ruokaa, kun sain valmiiksi ja kutsuin perheen syömään, lähtikin pois. Meillä iso perhe, joten toivoisin että kaikki söisivät samaan aikaan. Lisäksi oli vaikeaa perustella lapsille miksi heidän tulisi istua pöydässä syömässä, kun isäkään ei istu ja muutenkin syö mitä ja milloin haluaa. Kärsin paljon, kun näin lapsien pettymyksen kun isä ei viitsinyt tulla pöytään juhlistamaan esim heidän synttäreitään. Arki ei sujunut muutenkaan, koska mies teki ja eli miten halusi muista välittämättä.

Vierailija
72/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieslapsen ajatusjuoksua, eli ei huvita, niin en tee, vapaa maa ja silleen. Minecraftin parissa on kivempaa syödä, kuin riitelevien lasten, joten syön Minecraftin parissa.

Mutta kun asia on vaan niin, että, kun ollaan perheenisä, niin sitten pitäis lasten seurassa käyttäytyäkin, kuin perheenisä, eikä, kuin joku kämppisjonne

Itse te näitä kämppisjonneja puolisoiksenne otatte.

Miksi?

Miksi oletatte, että ne yht'äkkiä muuttuvat joiksikin ihanne ihmisiksi ja täydellisiksi perheenisiksi, vaikka ne ei sellaisia ole koskaan olleet?

Vierailija
73/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muuten käyttäytyy kuten normaali fiksu isä niin miksi siinä pöydässä pitäisi väkisin istua? Ai niin siksi kun se on ainoa hetki kun perhe on Herttaisesti Yhdessä ja JoonasPetteri saa kertoa kuinka näki leppäkertun. Tai muuten JoonasPetteristä tulee narkkari.

Vierailija
74/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mustakin on ok haluta syödä yksin, mutta ei se voi mennä niin, että vaan toinen saa syödä yksin ja irrottaa itsensä muun perheen toiminnasta ruokahetkien ajaksi. Jos se on vastavuoroista, että yksinsyöjä ruokkii mukelot vuoropäivinä, niin sitten ok. Silloinhan se on vaan perheen tapa syödä, eikä aiheuta sen kummempia kireyksiä. Ymmärsin kuitenkin ap:n aloituksesta, että näin ei olisi?

Itse ehkä myös tulkitsen väärin, kun omalla kohdalla tuohon liittyi muutakin perheen toiminnasta vetäytymistä ja kannoin lopulta itse vastuun ihan kaikesta.

t. se, jonka mies haki itselleen pitsan

Vierailija
75/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse te näitä kämppisjonneja puolisoiksenne otatte.

Miksi?

Miksi oletatte, että ne yht'äkkiä muuttuvat joiksikin ihanne ihmisiksi ja täydellisiksi perheenisiksi, vaikka ne ei sellaisia ole koskaan olleet?

Olen eri mutta mielestäni jokainen aikuinen saa syödä miten ja missä haluaa. Apn mies kuulostaa ihan tavalliselta ihmiselta eikä kämppisjonnelta.

Vierailija
76/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mustakin on ok haluta syödä yksin, mutta ei se voi mennä niin, että vaan toinen saa syödä yksin ja irrottaa itsensä muun perheen toiminnasta ruokahetkien ajaksi. Jos se on vastavuoroista, että yksinsyöjä ruokkii mukelot vuoropäivinä, niin sitten ok. Silloinhan se on vaan perheen tapa syödä, eikä aiheuta sen kummempia kireyksiä. Ymmärsin kuitenkin ap:n aloituksesta, että näin ei olisi?

Itse ehkä myös tulkitsen väärin, kun omalla kohdalla tuohon liittyi muutakin perheen toiminnasta vetäytymistä ja kannoin lopulta itse vastuun ihan kaikesta.

t. se, jonka mies haki itselleen pitsan

Kyllä, mutta vaikuttaa siltä että ap itse tykkää istua pöydässä yhdessä. Tottakai pitää olla sama mahdollisuus molemmilla vanhemmilla syödä ilman häirintää, eikä vain niin että toinen on aina pois.

Vierailija
77/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa todellinen huonokäytöksinen törppö. Kuulostaa lähinnä tahalliselle v*ttuilulle ja mielenosoitukselle tulla syömään juuri, kun muut on nousemassa pöydästä. Kyllä lapsiperheessä aikuisten kuuluisi osata olla esimerkkinä ja opettaa lapsille tapoja vaikka ei itseä sattuisi huvittamaan. Ei aikuisilla voi olla eri säännöt kuin lapsilla. Mitä siitä tulisi jos kaikki perheen jäsenet söisivät milloin huvittaa, hirveän paljon enemmän siivoamista ainakin, kun ei ne lapset (eikä varmaan tuommoinen kakara-mieskään) osaa kuitenkaan siivota jälkiään kunnolla... Sitten kun lapsetkin alkaa olla jo teinejä ja lähes aikuisia niin eri asia. Minullakin oli vähän opettamista miehelle tässä, kun hän oli tottunut siihen että kaikki kävi vuorollaan jääkaapilla silloin kun sattuu huvittamaan, mutta tajusi kyllä perustelut ja nykyään syö ihan mieluusti perheen kanssa yhdessä.

Vierailija
78/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Jos mun mies käyttäytyisi noin, en laittaisi ruokaa hänelle. Laittakoot omat ruokansa.

En kannata mitään Justiina Puupää  -tyyliä. Miksi olla vispilävaltikka, kun voisi suvaita kaikille ruokailunautinnon sellaisessa muodossa ja paikassa jossa ruoka parhaalta maistuu? Silloin ruoka parhaiten sulaakin, kun mieli on hyvä. Riitely ei kuulu ruokailuun.

Vierailija
79/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap lihava? Ruoka ja sen liiallinen mättäminen on ylikorostuneessa asemassa perheessänne? Tiedän perheen, jossa isä käyttäytyy vähän noin, osoittaakseen mieltä ja halveksuntaa tuhtia matamimaista emäntää kohtaan, joka pyrkii ylensyöttämään koko perhettä. Pitää olla juustoa, rasvaa, paljon pitää syödä ja lautaset tyhjäksi ja pitää santsata, jälkkäriä pitää olla ja aina hemmotellaan rasvalla ja sokerilla. Pyörittää yhden tantan pitopalvelua 50 hengen volyymillä neljän hengen perheelle. Lapset jo lihavia myöskin. Mies ei, kas kummaa...

Voi olla että pyrkii käytöksellä osoittamaan, että ruoka on vain ruokaa, eikä tykkää että se on nostettu sairaalloisen palvonnan ja ylensyönnin kohteeksi.

Siinäpä vasta fiksu ja kypsä mies :D ihme passiivis-aggressiivisuutta, ei varmaan viitsi kuitenkaan suutaan aukaista saati että viitsisi itse kokata perheelleen ne terveelliset sapuskat. Helpompi vain osoittaa mieltään ja antaa vaimon hoitaa kaikki.

Vierailija
80/104 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistymätön p*ska ukon ketale sulla. Mistä olet moisen turhakkeen löytänyt! Tollasta käytöstä en katsoisi sekuntiakaan! Aikuinen mies, häpeäisi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi