Te, jotka sijoitatte osakkeisiin, asuntoihin jne, milloin teillä on tarkoitus alkaa nauttia tuotoita
Sijoitatteko vain sijoittamisen ilosta, vai esim tavoitteena jäädä aikaisemmin työelämästä vai miksi sijoitatte?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Mulla/ meillä on kaksi kiinteistöä, yksi sijoitusasunto ja jonkin verran rahasto&osakevarallisuutta. Saatu kasaan palkkatuloilla ja kahdella 100 k€ perinnöllä. Mutta tuotoilla ei elä nyt eikä tulevaisuudessa. Osakkeista tulee osinkoa muutamia satasia vuodessa, sijoitusasunto tuotta 300€/kk mutta siinä pitää tehdä kohta keittiöremontti. Nyt nettopalkkatulot hyvät (yht. noin 10k€/kk) mutta työpaikat tuskin säilyy eläkeikään asti ja yli 50-vuotiaana Suomessa ei työllisty. Joten jossain vaiheessa pakko alkaa myydä varallisuutta ja maksaa niistä verot. Tällä hetkellä harrastuksiin menee rahaa mutta kaikki mahdollinen (vaatteet, huonekalut, autot jne) ostetaan käytettynä.
Joten onnittelut kaikille, jotka saa kymmeniätuhansia pääomatuloja vuodessa ja kaikki on säästetty palkkatuloista, te todella osaatte säästää.
Eikun me osaamme SIJOITTAA tuottavasti.
Sijoitan, että on sitten rahaa kun käyttöä löytyy. Onhan minulla kohteita tulevaisuudessa mihin laittaa. Lisäksi epäluottamus suomalaiseen terveydenhuoltoon ja sen toimivuuteen. Rahaa tarvitaan, että ei olla ihan googlen ja tk jampan arvausten armoilla. Varsinkin kun nämä tk jampat on ottaneet elämäntehtäväkseen diagnoosieni hävittämisen ja meinaa lääkkeet jäädä saamatta. Ja esimerkiksi nyt, istun syömässä lounastani asunnossa josta haaveilin ja uuden keittiön kalustoni ääreltä, näpyttelen alle 6kk vanhaa läppäriäni. Olen elänyt toimeentulotuella toistakymmentä vuotta ja lähes 10 vuotta luottotiedottomana ja se oli kärsimystä. Ei sinne ikinä enää. Mieluummin syön tänään näkkileipää koska haluan niin, kuin että söisin huomenna näkkileipää siksi kun on pakko.
Meillä on vielä asuntovelkaa sijoitusasunnosta. Myimme sen juuri pois eikä ole vielä tiedossa mitä rahoilla tehdään.
Missään tapauksessa ei kannata maksaa miinuskorkoista lainaa pois, rahat on nyt rahastotilillä ja saamme n 40% vuosituoton.[/quote]
No tässähän on voittava juttu: ottaa miikkakorkoista lainaa jolle saa tilillä 40% tuottoa.
Jotain rajaa valehtelussakin pitää olla..
Vierailija kirjoitti:
Mulla/ meillä on kaksi kiinteistöä, yksi sijoitusasunto ja jonkin verran rahasto&osakevarallisuutta. Saatu kasaan palkkatuloilla ja kahdella 100 k€ perinnöllä. Mutta tuotoilla ei elä nyt eikä tulevaisuudessa. Osakkeista tulee osinkoa muutamia satasia vuodessa, sijoitusasunto tuotta 300€/kk mutta siinä pitää tehdä kohta keittiöremontti. Nyt nettopalkkatulot hyvät (yht. noin 10k€/kk) mutta työpaikat tuskin säilyy eläkeikään asti ja yli 50-vuotiaana Suomessa ei työllisty. Joten jossain vaiheessa pakko alkaa myydä varallisuutta ja maksaa niistä verot. Tällä hetkellä harrastuksiin menee rahaa mutta kaikki mahdollinen (vaatteet, huonekalut, autot jne) ostetaan käytettynä.
Joten onnittelut kaikille, jotka saa kymmeniätuhansia pääomatuloja vuodessa ja kaikki on säästetty palkkatuloista, te todella osaatte säästää.
Se nyt ei varsinaisesti ole mikään amerikantemppu katsoa vakavaraisia yhtiöitä hyvällä historialla ja katsoa millaista osinkoa ne on maksaneet. Oma vikasi jos et sijoita osinko-osakeyhtiöihin.
Tällä viikolla taas nautitaan kun osinkoja tippuu tilille. Sitä ennen viime viikolla.. ja itseasiassa joka viikko ollaan nautittu viimeisen puolentoista vuoden aikana....
Sijoittajat on pihejä enkä minäkään tee poikkeusta. Itse olen sijoitellut kryptovaluuttoihin ja myyn niitä aina pikkuisen kun tarvitsen rahaa. Tällä menolla ne ei lopu koskaan.
Jos ihan ap:n kysymykseen vastaan, niin en tiedä. Käytän sijoituksia varmaan sitten jos muut varat jostain syystä loppuu tai eivät riitä. Viimeksi lopetin yhden rahaston ostaakseni lapselle kulkupelin. Mutta jos rahaa lepää tilillä, miksipä en laittaisi sitä poikimaan sen lepäämisen sijaan?
Sijoittaminen on minulle vain tapa parkkeerata ylimääräiset rahat, ei mitään sen ihmeellisempää. Yritykseni on ollut kovassa kasvussa monta vuotta, mutta kasvu ei vaadi juurikaan investointeja, joten ”joudun” nostamaan tuloksesta valtaosan itselleni osinkoina. Lisäksi exit häämöttää parin vuoden päästä, jolloin sijoitettavaa tulee kerralla isompi pumpsi.
Elämäntyylini ei millään tavoin riipu sijoituksista, emmekä sovita elämäämme sijoitusten mukaan. Elämme kuten perheellemme parhaiten sopii.
Ei ehkä vastaus mitä halutaan kuulla, mutta en milloinkaan. Oma tehtäväni on kerätä se omaisuus ja perilliset nauttivat hedelmästä. En tee tätä mitenkään marttyyrimielessä, vaan haluan heille parempaa, itse olen itseeni ja elämääni leipääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavoite on ostaa kertyneellä osakesijoitusvarallisuudella noin 55-60-vuotiaana riittävän iso ja puustoinen metsätila ja jäädä virallista eläkeikää aikaisemmin ”eläkkeelle”. Sitten elän metsän tuotoilla viralliseen eläkeikään saakka ja siitä sitten eläkkeen lisäksi lisätuottoa metsästä.
Käsittääkseni vaatii ainakin 200 ha metsätilan tuo suunnitelma, mieluummin isomman.
Ei niitä niin vaan ole myynnissä ja jos on, niin ei ne ilmaisia ole, ks. esim Sonkajärveltä https://www.metsatilat.fi/metsatilat/sonkajarvi/rahonmaki
Tietty jos loppuelämä on lyhyt, sillloin riittää pienempikin pala maata
Sanoisin, että tarvitaan 500 ha metsää, jos sillä aikoo mukavasti elää. Itselläkin on 100 ha, joten jotain alasta tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä vastaus mitä halutaan kuulla, mutta en milloinkaan. Oma tehtäväni on kerätä se omaisuus ja perilliset nauttivat hedelmästä. En tee tätä mitenkään marttyyrimielessä, vaan haluan heille parempaa, itse olen itseeni ja elämääni leipääntynyt.
Itsellä sama, paitsi etten ole leipääntynyt. Itse aloitin tyhjästä, tahkosin opinnot, palkkatyöt ka nyt yrittäjyyden. Exitin ja kertyneiden osinkojen jälkeen holding-yhtiössäni (jota siirrän lapsille vähän kerrassaan) on hyvän kauppahinnan sattuessa kymmenisen miljoonaa, jolloin lapseni saavat tehdä elämässään haluamansa valinnat. Jos he haluavat ratsastajaksi tai kuvataiteilijaksi, niin voivat niin tehdä. Itse en voinut tuollaista valita, vaan oli lähdettävä raha-ammattiin.
Itselläni on viime vuonna avattu arvo-osuustili jonka kautta sijoitan passiivisiin indeksirahastoihin, sellaisen pari kolme tonnia vuodessa. Olen 33-vuotias perheetön pätkätyöläinen. Juuri hetki sitten mietiskelin että milloinkahan sieltä sitten tulee nostettua rahaa. Ehkä 10, ehkä 20 vuoden päästä. Tai sitten vasta joskus eläkkeellä. Aika näyttää. En ole sen kummemmin miettinyt mihin sen rahan tulen käyttämään mutta kyllähän tuollaisen tilin olemassaolo tuo turvaa. Minulla on myös pankin säästötili jonne menee suunnilleen sama summa rahaa kuin aot:lle matkoja, harrastuksia tai joitakin isompia menoja varten. Kaikkia säästöjä en ole siis jemmaamassa kymmenien vuosien päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavoite on ostaa kertyneellä osakesijoitusvarallisuudella noin 55-60-vuotiaana riittävän iso ja puustoinen metsätila ja jäädä virallista eläkeikää aikaisemmin ”eläkkeelle”. Sitten elän metsän tuotoilla viralliseen eläkeikään saakka ja siitä sitten eläkkeen lisäksi lisätuottoa metsästä.
Käsittääkseni vaatii ainakin 200 ha metsätilan tuo suunnitelma, mieluummin isomman.
Ei niitä niin vaan ole myynnissä ja jos on, niin ei ne ilmaisia ole, ks. esim Sonkajärveltä https://www.metsatilat.fi/metsatilat/sonkajarvi/rahonmaki
Sanoisin, että tarvitaan 500 ha metsää, jos sillä aikoo mukavasti elää. Itselläkin on 100 ha, joten jotain alasta tiedän.
Noin se varmaan on, mutta laitoinkin että AINAKIN 200 ha. Varsinkin mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä hitaammin metsä kasvaa. Ja riippuu myös elämäntyylistä.
Olkoon siis 500 ha. Sellaisen palan ostaminen vaatii jo melkoiset varat eikä niitä niin vaan yhtenä palana löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin se varmaan on, mutta laitoinkin että AINAKIN 200 ha. Varsinkin mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä hitaammin metsä kasvaa. Ja riippuu myös elämäntyylistä.
Olkoon siis 500 ha. Sellaisen palan ostaminen vaatii jo melkoiset varat eikä niitä niin vaan yhtenä palana löydy.
Rovanimeltä löytyisi 500 ha, mutta ei tuolla palstalla tai sen tuotolla taitaisi mukavasti elellä. Rovaniemi olisi kyllä muuten ihan jees paikka elellä.
Vierailija kirjoitti:
Itse sijoitan turvatakseni eläkepäivät. Olen yrittäjä ja tietoisesti maksan aika pientä YELiä, joten eläke jää pieneksi. En tosin tiedä jäänkö "koskaan" eläkkeelle, sillä, jos pää pelaa, niin voin asianajajana tehdä satunnaisia hommia, vaikka 75 -vuotiaana.
Mutta siis eläkerahoja varten sijoitukset.
Olen aika tuore sijoittaja mitä tulee osakkeisiin, mutta rahastoihin sijoittanut pidempään. Viime vuonna oli liikenevää rahaa isäni kuoleman vuoksi mitä sijoitin (ja ostin uuden auton), mutta tämän vuoden alusta lähtien sijoituksiin n. 800 - 1000/kk.
Varmaan "kaikkien" sijoittajien ja järkevien ihmisten mielestä teen todella tyhmästi, kun säästän myös ihan säästötilille n. 500/kk. Tänne jo vuosikaudet. Tämä itselle kuitenkin toimivin systeemi, sillä kyseinen säästötili tarkoittaa itselleni rahaa ratsastusharrastukseen (n. 6000/vuosi, hammasremonttiin (tehty jo), suunnittelemaani lattiaremonttiin, jne. Eli todellisuudessa kyseinen säästötili on isoja hankintoja varten.
Henkilökohtaisilla tileillä makuutan tällä hetkellä n. 25k.
Eli huolimatta kyllä elän täysillä jo nyt. En tiedä yhtään mitään, mistä olen "jäänyt paitsi" sijoittamisen ja säästämisen vuoksi. En ole yhtään materialisti enkä mikään shoppailija. Auton ostin uutena vuosi sitten ja maksoin käteisellä, kun en halunnut lainaa. Edellinen auto olikin 25 v vanha. Lenkkikengät tosin pitäisi shoppailla.
Jokaisella sijoittajalla on omat tapansa ja tavoitteensa. Yleisin tosin taitaa olla tuo eläkesäästäminen. Itse en kuitenkaan ymmärrä sitä, että odotetaan vain sitä eläkeikää eikä eletä nyt. Itse en luovu tällä hetkelläkään mistään.
Minun korvaan tuo kuulostaa ihan järkevältä eikä yhtään tyhmältä. Olet ilmeisesti päättänyt ettei sijoituksiin kosketa ennen eläkettä ja tuo muu säästö on niitä muita menoja varten. Tietenki jos sijoittaisit saisit siitäki tuloja. Mutta ymmärrän, että se tili on helpompi ,mistä ottaa.
Ihmettelen vaan, että miten ratsastukseen voi laittaa 6000 vuodessa. Vai onko siinä kirjoitusvirhe? Tai sitten täytyy olla oma hevonen. Anteeksi tyhmyys, mutta rajulta summalta tuntuu. Vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 100ha oli suurtilallinen vielä 30v sitten. Vaikka metsän arvo on "noussut" on se todellisuudessa laskenut. Nyt jos tehdään keskiverto Valmetin kokoinen aukko niin paljon suurempi tulee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 100ha oli suurtilallinen vielä 30v sitten. Vaikka metsän arvo on "noussut" on se todellisuudessa laskenut. Nyt jos tehdään keskiverto Valmetin kokoinen aukko niin paljon suurempi tulee
Riippuu siitä, onko se oikea metsä vai pelkkä puupelto täynnä höttökasvuista, vain selluksi tai paperiksi kelpaavaa mäntyä. Oikeassa metsässä kasvaa useita eri puulajeja.
Kyllä tarkoitin että ulos-ostin ex-vaimon asunnosta johon loput sijoitukset meni. Varallisuus ei siis kadonnut vaan ainoastaan säästöt/sijoitukset.