Te, jotka sijoitatte osakkeisiin, asuntoihin jne, milloin teillä on tarkoitus alkaa nauttia tuotoita
Sijoitatteko vain sijoittamisen ilosta, vai esim tavoitteena jäädä aikaisemmin työelämästä vai miksi sijoitatte?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Pahan päivän varalle, työttömyys , pitkäaikaissairaus, tai sitten jos hyvin käy eikä sijoituksia tarvitse purkaa em. syistä- sijoituksista pääsee "nauttimaan" eläkkeellä, eläke jää minulla alle 1000e kk, joten siihen päälle jos muutamia satasia saa niin voi ehkä elää kituuttamatta. (vuokrasta jää n 300 kulujen ja verojen jälkeen, osinkoja on nyt joku pari kymppiä kk, ehkä 20 vuoden päästä niitä olisi satanen....). Ei normisijoittaja pääse rikkauksista nauttimaan, ellei käy jotain tolkutonta onnenkantamoista... Emme kyllä elä kädestä suuhun nytkään, elämä on kuitenkin tässä ja nyt, varsinkin kun lapset elävät lapsuuttaan.
Kyllä pääsee kun tajuaa aloittaa aikasten. Mitä aikaisemmin aloittaa sitä helpommalla sen ison omaisuuden saa aikaiseksi.
Minä olen itselleni sellaisen omaisuuden kasannut että olen nyt 5% rikkaimpien joukossa Suomessa ja ihan pienituloisena olen sijoittamisen aloittanut. Pakko todeta että suomalaiset ovat oikeasti todella persaukisia...
Tuotoista nautin koko ajan. Osinkoja tulee noin 10t vuodessa tällä hetkellä, niitä vaihtelevasti joko sijoitan uudelleen tai käytän johonkin kivaan. Näin korona-aikana ei juurikaan ole tullut tuhlailua harrastettua niin menevät sitten sijoituksiin tänä vuonna hyvin pitkälle.
Pääomaan en ole ajatellut kajota ellei joku katastrofi iske. Mutta sekin tuo turvallisuuden tunnetta, pärjäisin vaikka tulisi sairautta, työttömyyttä jne. Töissä ei ole aivan pakko käydä, mikä vapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aikaisemmin aloittaa sitä helpommalla sen ison omaisuuden saa aikaiseksi.
Minä olen itselleni sellaisen omaisuuden kasannut että olen nyt 5% rikkaimpien joukossa Suomessa ja ihan pienituloisena olen sijoittamisen aloittanut. Pakko todeta että suomalaiset ovat oikeasti todella persaukisia...
Millaisen asumis-ja perhemuodon olet valinnut? Sinkulle ymmärrän asumismuoto voi olla 70-luvun betonibunkkerin lähiöyksiö vuokrattuna. Mutta perheellisen pienituloisen säästäväisyydellä nouse 5% rikkaimpien joukkoon Suimessa.....hyvin epätodennäköistä. Rikkaissa on yleensä niin paljon vanhaa rahaa pohjalla ettei siihen joukkoon nousta kuin myymällä menestynyt ja iso yritys. Siivooja-kaupankassa-virastorotta, joka harrastaa sijoittamista ja nousee sillä tavalla monimiljonääriksi, ei vaan ole mahdollista.
Meillä on miehen kanssa pari sijoitusasuntoa, osakkeita ja rahastoja, palkkatulot nettona yhteensä n. 4600, 2 lasta. Sijoittamisen tarkoitus on antaa vaihtoehtoja tulavaisuudessa. Se antaa mahdollisuuden vähentää työntekoa tai jäädä eläkkeelle aiemmin. Mieheni täytti juuri 40v, hänen odotettu eläkeikänsä on 68 ja elinikäodote 69, joten hän tarvitsee vaihtoehtoja :) lapsillehan nuo menee jossain vaiheessa. Kummankaan suvussa ei ole mitään varallisuutta aiemmin, niin aloimme keräämään sitä. En koe että pihistellään mitenkään. Etenkin koronaiakaan rahaa vain kertyy tilille, kun ei käydä missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aikaisemmin aloittaa sitä helpommalla sen ison omaisuuden saa aikaiseksi.
Millaisen asumis-ja perhemuodon olet valinnut? Sinkulle ymmärrän asumismuoto voi olla 70-luvun betonibunkkerin lähiöyksiö vuokrattuna. Mutta perheellisen pienituloisen säästäväisyydellä nouse 5% rikkaimpien joukkoon Suimessa.....hyvin epätodennäköistä. Rikkaissa on yleensä niin paljon vanhaa rahaa pohjalla ettei siihen joukkoon nousta kuin myymällä menestynyt ja iso yritys. Siivooja-kaupankassa-virastorotta, joka harrastaa sijoittamista ja nousee sillä tavalla monimiljonääriksi, ei vaan ole mahdollista.
Asun Espoossa alle 10 vuotta vanhassa paritalossa, jonka omistan kumppanini kanssa yhdessä. Ja Suomessa ei tarvitse edes olla miljonääri että pääsee 5% rikkaimmista vaan jo 800 000 euroa riittää. Tämän me olemme ohittaneet jo hyvän aikaa sitten. Monimiljonäärit ovat siellä rikkaimmassa 1%:ssa. Niin kuin sanottu, suomalaiset ovat persaukisia.
Vierailija kirjoitti:
En suoraan sanottuna tiedä, mihin sijoitetut varat on tarkoitus käyttää. Eikä tarvitsekaan. Elämässä tulee aina yllätyksiä ja on hyvä, että on pahan päivän varaa. Vähän aikaa sitten esim. auto hajosi ja oli pakko ostaa uusi, maksoi n. 15 000 euroa. Toki olisin voinut ottaa lainaa, mutta oli helpompaa maksaa heti pois, kun kerran rahaa on. Raha tuo minulle turvaa. Tulevaisuus voi tuoda myös sairastumista, työttömyyttä tms. Olen myös melko väsynyt työelämään, ja nelipäiväinen työviikko helpottaisi elämää. Sekin voisi olla jossain kohtaa vaihtoehto, jos säästöjä riittävästi.
Kukin taaplaa tyylillään... Minultakin hajosi jokin aika sitten auto.Ostin 100 euron birssin ja matka jatkuu.. Olisi varaa ollut uuteenkin autoon... Mulle auto ei ole kuin kulkuväline. Ei muuta. En nelipyöräsiin jaksaisi yhtää enempää sijoittaa...
Vierailija kirjoitti:
Yksikään tuntemani osakesijoittaja (itseni mukaanlukien) ei tule koskaan uhoamisestaan huolimatta muuttamaan sijoituksiaan rahaksi ja alkaa kuluttamaan pääomaansa. Useimmat eivät kuluta edes osinkoja vaan sijoittavat nekin. Aivan turhanpäiväistä lässytystä nuo ”lopetan työt ja alan nauttimaan”. Ette ala. Määrätietoinen sijoittaminen ja varallisuuden kasvattaminen vaatii eräänlaista itaruutta, eikä kitupiikki pääse koskaan tavoistaan.
Olet väärässä. Veljeni sijoitti 20 vuotta ja on alkoi vuonna 2018 käyttää sijoituksia ja jäi 50% työajalle. Jos tarkkoja ollaan, niin on nyt viimeisen vuoden tehnyt kokopäivätyötä, koska matkustelu ei ole mahdollista. Kun korona helpottaa, siirtyy takaisin 50% työaikaan. Hänellä ei ole perillisiä.
Vierailija kirjoitti:
Asun Espoossa alle 10 vuotta vanhassa paritalossa, jonka omistan kumppanini kanssa yhdessä. Ja Suomessa ei tarvitse edes olla miljonääri että pääsee 5% rikkaimmista vaan jo 800 000 euroa riittää. Tämän me olemme ohittaneet jo hyvän aikaa sitten. Monimiljonäärit ovat siellä rikkaimmassa 1%:ssa. Niin kuin sanottu, suomalaiset ovat persaukisia.
Onko kumppanisi hyvätuloinen? Paritalo Espoossa maksaa sen 500 000 vähintään... Jos sen ostitte ilman lainaa pienituloisina niin mistä rahat tuli? Onko teillä siis yhteensä 1,6 M€ sijoituksissa säästettynä ja kumpikin pienituloinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kumppanisi hyvätuloinen? Paritalo Espoossa maksaa sen 500 000 vähintään... Jos sen ostitte ilman lainaa pienituloisina niin mistä rahat tuli? Onko teillä siis yhteensä 1,6 M€ sijoituksissa säästettynä ja kumpikin pienituloinen?
Miksi ostaisimme asunnon ilman lainaa? Asuntoa vasten saa halpaa lainaa, ja rahat voi pitää tuottavissa kohteissa. Ja en ole sanonut että olen pienituloinen vaan että aloitin sijoittamisen pienituloisena. Ihmiset tuppaavat saamaan palkankorotuksia ja ylennyksiä kun etenevät urallaan. Ja tuo 800 000 on itseasiassa koko talouden varallisuus, mukaanlukien kiinteä varallisuus. Nettovarallisuutta 5%:n vaaditaan noin 700 000 per kotitalous (ei siis per henkilö). Tämäkin meillä täyttyy kirkkaasti, mutta on alle miljoonan. Ei tuohon miljoonaan enää pitkä matka ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tänne kirjoittavat eivät ole kolmikymppisiä. Asun itsekin Espoossa velattomassa omakotitalossa, jonka arvo on yli 400 000 euroa (tarkkaa arvoa on vaikea sanoa, kun omakotitalot ovat aina yksilöitä). Omistan talosta puolet ja mieheni toisen puolen. Mutta ei me sitä ilman lainaa ostettu. Laina on vain maksettu loppuun yli 10 vuotta sitten. Tosin tein itse sen virheen, että aloitin sijoittamisen vasta sitten, kun olin maksanut asuntolainan kokonaan pois. Niinpä olen tähän mennessä ehtinyt keräämään säästöjä ja sijoituksia vasta 200 000 euron arvosta. Jos olisin aloittanut sijoittamisen aikaisemmin, olisi potti selvästi suurempi korkoa korolle -ilmiön ansiosta. Toki miehelläni on sitten omat sijoituksensa.
N55
Itse sijoitan turvatakseni eläkepäivät. Olen yrittäjä ja tietoisesti maksan aika pientä YELiä, joten eläke jää pieneksi. En tosin tiedä jäänkö "koskaan" eläkkeelle, sillä, jos pää pelaa, niin voin asianajajana tehdä satunnaisia hommia, vaikka 75 -vuotiaana.
Mutta siis eläkerahoja varten sijoitukset.
Olen aika tuore sijoittaja mitä tulee osakkeisiin, mutta rahastoihin sijoittanut pidempään. Viime vuonna oli liikenevää rahaa isäni kuoleman vuoksi mitä sijoitin (ja ostin uuden auton), mutta tämän vuoden alusta lähtien sijoituksiin n. 800 - 1000/kk.
Varmaan "kaikkien" sijoittajien ja järkevien ihmisten mielestä teen todella tyhmästi, kun säästän myös ihan säästötilille n. 500/kk. Tänne jo vuosikaudet. Tämä itselle kuitenkin toimivin systeemi, sillä kyseinen säästötili tarkoittaa itselleni rahaa ratsastusharrastukseen (n. 6000/vuosi, hammasremonttiin (tehty jo), suunnittelemaani lattiaremonttiin, jne. Eli todellisuudessa kyseinen säästötili on isoja hankintoja varten.
Henkilökohtaisilla tileillä makuutan tällä hetkellä n. 25k.
Eli huolimatta kyllä elän täysillä jo nyt. En tiedä yhtään mitään, mistä olen "jäänyt paitsi" sijoittamisen ja säästämisen vuoksi. En ole yhtään materialisti enkä mikään shoppailija. Auton ostin uutena vuosi sitten ja maksoin käteisellä, kun en halunnut lainaa. Edellinen auto olikin 25 v vanha. Lenkkikengät tosin pitäisi shoppailla.
Jokaisella sijoittajalla on omat tapansa ja tavoitteensa. Yleisin tosin taitaa olla tuo eläkesäästäminen. Itse en kuitenkaan ymmärrä sitä, että odotetaan vain sitä eläkeikää eikä eletä nyt. Itse en luovu tällä hetkelläkään mistään.
Itse sijoitin/säästin jotta voisimme vaimon kanssa elää stressitöntä elämää ja tarjota mahdolliselle jälkikasvulle turvallisen elämän... No kuten niin monelle muulle avioero tuli, joten kaikki säästöt meni ositusten ja toisen ulos-ostossa jne. Joten tuli käyttöön kaikki säästöt/sijoitukset, ennen aikaisesti.
Aloitin vuonna 1999 aggressiivisen sijoittamisen eli riskisiä osakkeita, teknorahastoja ym. Ja eläkevakuutus.
Nokia nousi vuonna 2000 tai 2001 (en enää muista) korkealle, möin isolla voitolla. Maksoin veroja, ostin uusia osakkeita, Nokiakin mukana, kun halventui,
Vuonna 2007 ok-talomme lämmitystaparemontin yhteydessä, johon oltiin ajateltu menevän noin 26.000 e löytyi yhtä ja toista, mitä ei olisi halunnut löytää. Jouduttiin pohtimaan koko talon purkamista. Remontti maksoi satatonnia yli budjetoidun. Jouduin myymään kaiken pois, osa tappiolla ja ottamaan velkaa, jonka maksoin 10-vuodessa pois.
Entä nyt? Sijoittaminen ei enää kiinnosta kuten aikanaan. Lähinnä olen säästänyt puskuria muutaman kymmenen tuhatta osakkeisiin ja rahastoihin, jos jotain vastaavaa tapahtuisi. Saatan ostaa kesämökin tai mökkitonttia niillä.
Enemmän on iloa kun elää ja käyttää ja rahaa. Ostan hyviä viinejä ja syömme hyvin, turhankin kalliisti. Autoni on vuotta vanha japanilainen, enkä missään olosuhteissa tule sijoittamaan autoon ikinä 15te enempää. Ja se eläkevakuutus joka aikanaan tuli otettua, mahdollistaa teoriassa eläkkeelle jäämisen ennen virallista noin 66-v ikää minulla. Käytännössä ei, jos en säästä sinne vielä isoa summaa rahaa, tuskin.
Asunto on pakko olla, se on tärkein. Sen jälkeen kaikki on oikeastaan extraa.
Vierailija kirjoitti:
Itse sijoitin/säästin jotta voisimme vaimon kanssa elää stressitöntä elämää ja tarjota mahdolliselle jälkikasvulle turvallisen elämän... No kuten niin monelle muulle avioero tuli, joten kaikki säästöt meni ositusten ja toisen ulos-ostossa jne. Joten tuli käyttöön kaikki säästöt/sijoitukset, ennen aikaisesti.
Miten muka avioerossa meni kaikki? Ei siinä pitäisi mennä kuin korkeintaan puolet, jos toinen osapuoli on varaton tai ylivelkainen. Vai tarkoitatko, että sen jälkeen kun hankit avioeron jälkeen asunnon, ei enää jäänyt jäljelle muuta?
Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa. Esim viimeisin sijoitukseni 4000e rahastoon on jo 4 kuukaudessa tuottanut yli 1000e. Rahaa se on tonnikin!
Yhteensä nettopalkat meillä 10k. Tästä puolet sijoituksiin, lopuilla elää nelihenkinen perhe ihan hyvin vielä, ei tingitä mistään.
Tavoitteena jäädä eläkkeelle vähän etupeltoon, matkustella ja mahdollistaa lapsille mahdollisimman hyvä startti omaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Yhteensä nettopalkat meillä 10k. Tästä puolet sijoituksiin, lopuilla elää nelihenkinen perhe ihan hyvin vielä, ei tingitä mistään.
Tavoitteena jäädä eläkkeelle vähän etupeltoon, matkustella ja mahdollistaa lapsille mahdollisimman hyvä startti omaan elämään.
Hyvät palkat teillä. Oma ja puolison nettopalkka yhteensä about 5 te. Asuinkustannukset pienet, kun vihdoin velaton talo. Vaimolla velkaa autosta.
Silti sijoittamiseen riittää vain muutamia satasia kuukaudessa. Kummasti ne rahat vaan jonnekin menee :)
Mulla/ meillä on kaksi kiinteistöä, yksi sijoitusasunto ja jonkin verran rahasto&osakevarallisuutta. Saatu kasaan palkkatuloilla ja kahdella 100 k€ perinnöllä. Mutta tuotoilla ei elä nyt eikä tulevaisuudessa. Osakkeista tulee osinkoa muutamia satasia vuodessa, sijoitusasunto tuotta 300€/kk mutta siinä pitää tehdä kohta keittiöremontti. Nyt nettopalkkatulot hyvät (yht. noin 10k€/kk) mutta työpaikat tuskin säilyy eläkeikään asti ja yli 50-vuotiaana Suomessa ei työllisty. Joten jossain vaiheessa pakko alkaa myydä varallisuutta ja maksaa niistä verot. Tällä hetkellä harrastuksiin menee rahaa mutta kaikki mahdollinen (vaatteet, huonekalut, autot jne) ostetaan käytettynä.
Joten onnittelut kaikille, jotka saa kymmeniätuhansia pääomatuloja vuodessa ja kaikki on säästetty palkkatuloista, te todella osaatte säästää.
Saan kaiken minkä haluan palkallani ja jää säästöön ja sijoitan ne
Ostan ehkä Luksuskämpän ilman velkaa eläkepäivien iloksi yms... tai unelmieni mökin