Te, jotka sijoitatte osakkeisiin, asuntoihin jne, milloin teillä on tarkoitus alkaa nauttia tuotoita
Sijoitatteko vain sijoittamisen ilosta, vai esim tavoitteena jäädä aikaisemmin työelämästä vai miksi sijoitatte?
Kommentit (118)
Sijoitan lähinnä eläkepäiviä varten, mutta voin myysä osakkeet koska tahansa jos rahalle tulee tarvetta jo aiemmin.
Sijoitan osakkeisiin, jotta on jotain varoja, jotka voi tarvittaessa ottaa kulutukseen. Putkirempan aikaista väliaikaisasumista varten aloin säästää. Remppa oli ja meni, mutta sijoitukset säilyivät. Tekee olon turvatummaksi, kun tietää, että lomautus tai jopa työttömyys ei heti suista omaa taloutta kaaokseen.
Viimeistään eläkeikäisenä alan kuluttaa säästöjäni. Jos en sinne asti elä, omaisuuteni menköön vaikka soidensuojeluun.
Mulle se on nyt ensisijaisesti harrastus, jotain omaa tekemistä. Ja tuo jännitystä tylsään elämääni, koska kaikki saattaa myös menettää. Taustalla vaatimaton toive siitä että kokisin sen ihmerikastumisen mitä en nähtävästi tule työnteollani saavuttamaan.
Vastauksena otsikon kysymykseen: Tarkoitus on kuluttaa pääoma pois ennen kuolemaa, ei elellä tuotoilla. (n:o 43)
Nautin siitä turvallisuuden tunteestä lähinnä.
Viisas vanhus kirjoitti:
Juu, eihän sijoittaminen köyhiä varten olekaan.
Ei ole, meidän kaupungissa on 600 vuokra-asuntoa tyhjillään ympäri vuoden ja sijoittajat joutuvat itse maksamaan yhtiövastikkeet, remonttilainat ja velat asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Juu, eihän sijoittaminen köyhiä varten olekaan.
Ei ole, meidän kaupungissa on 600 vuokra-asuntoa tyhjillään ympäri vuoden ja sijoittajat joutuvat itse maksamaan yhtiövastikkeet, remonttilainat ja velat asunnosta.
Miksi näet ainoaksi sijoittamisvaihtoehdoksi asuntokeinottelun?
Isoimmat sijoitukset olen tehnyt omaan elämänlaatuuni, eli hankkinut ison ja itselle mieleisen omistusasunnon. Siitä voin nauttia perheen kanssa joka päivä. Sijainti Helsingissä takaa arvon säilymisen.
Muu sijoittaminen on pientä ja sitä teen pahan päivän varalle / eläkesäästöiksi.
Tavoitteenani on, että saan niistä pientä lisätuloa ja turvaa siten että voin jäädä hiukan normaalia aiemmin eläkkeelle, esimerkiksi 60-62 vuotiaana. Haluaisin eläkkeelle niin että olen vielä suht terve ja jaksava, ja että voisin tehdä kaikkea mukavaa, reissata Lapissa vaeltaen ym.
Arvioitu eläkeikänihän olisi vasta 67v 7kk.
Toki jos tarve tulee, käytän rahoja aiemminkin. Mutta lähtökohtanen toive on, ettei tarttisi vielä vuosikymmeniin niihin rahoihin koskea ja että joka kuukausi saisin ainakin rahastoihin hiukan.
Meillä on sijoitusasunto, metsää, maata vuokralla ja pieni sijoitussalkku (rahastoja ja suoria osakkeita).
Arvioisin, että niistä on triplailo
- nautin sijoittamisesta harrastuksena. Osakesijoittaminen ja siihen liittyvä on mielenkiintoista, tykkään kuunnella podcasteja, yms. Lisäksi pienetkin voitot ilahduttavat ja aivan pikkuinenkin osinko tuntuu kivalta, kun se kilahtaa tilille. Sijoitukset tuovat myös turvaa. Metsäomistukset tuovat myös muuta iloa. On kiva kulkea omassa metsässä seuraten itse istutettujen taimien kasvua ja miettiä, että meidän lapsenlapset saavat joskus nähdä nämä valtavina tukkeina.
- Puolet tuotoista laitetaan tulevaisuuden turvaksi. Mun tavoite-eläkeikä on 69v, enkä usko jaksavani niin pitkään. Myös lasten tulevaisuus mietityttää... pääsevätkö omistusasuntoon kiinni niin helposti, kuin me aikanamme.. Turva tuottaa mielen rauhaa.
- Puolet tuotoista käytetään haaveisiin. Juuri ennen koronaa tehtiin matka Floridaan. Nyt suunnitellaan auton vaihtoa. Budjetti on sijoitustuottojen määrittelemä.
Omistan puolison kanssa sijoituksina 4 kpl sijoitusasuntoja, metsää, pörssiosakkeita ja jonkin verran on rahastoissa. Lisäksi velaton talo tontteineen ja kaksi tyhjää järvenrantatonttia. Ansaitsen palkkatuloina n. 3500 e/kk. Puoliso ansaitsee hieman vähemmän. Näistä olen säästånyt sijoitukseni, uran alussa tulot oli toki pienemmät, lisäksi olen ollut 3 krt äitiysvapaalla ja noin vuoden yhteensä hoitovapaalla. Tavoitteena jäädä pois työelämästä kuuskymppisenä. Nyt olen 43.
Tavoite on ostaa kertyneellä osakesijoitusvarallisuudella noin 55-60-vuotiaana riittävän iso ja puustoinen metsätila ja jäädä virallista eläkeikää aikaisemmin ”eläkkeelle”. Sitten elän metsän tuotoilla viralliseen eläkeikään saakka ja siitä sitten eläkkeen lisäksi lisätuottoa metsästä.
En ole varma. Eläke tulee olemaan pieni, niin silloin voisi sijoituksia käyttää. Olen tosin niin juoppo, että en taida elää eläkeikään. Olen sijoittanut liikaa hyviin viineihin.
Ei varsinaisesti koskaan. Sijoitan ylimääräiset rahat kasvamaan korkoa pahan päivän varalle. Toivon ettei se paha päivä koskaan tule, vaan sijoitukset jäävät lapselle perinnöksi. En normaalissa elämässä oikeastaan tarvitse niitä rahoja mihinkään, olkoot siellä.
Sijoitan siihen että tulevaisuudessa ei tarvitse juuri koskaan miettiä asioiden hintoja, vaan voin ostaa juuri niin laadukkaita tuotteita mitä halajan, ostaa hemmottelupalveluita ja harrastaa ilman köyhäilyä. Lapsille haluan tarjota myös harrastuksia ja tulevaisuuden missä ei tarvitse stressata riittääkö rahat opiskeluaikana. Myös on mukavaa että on mahdollisuus päästä eläkkeelle tarvittaessa hieman aiemmin.
Hurjat 100e osinkoa saan tällä hetkellä vuosittain mutta olenkin vasta parikymppinen, sijoitan pieniä summia säännöllisesti ja nostan summaa sitten kun on opintovelat sun muut velat pois maksettu.
Minulla tavoite oli saada vain vanhuudenturva. Saavutin sen kolme vuotta sitten ja nyt teen lyhempää työviikkoa enkä laita enää rahaa osakkeisiin.
Pääomaa en ole tosin syönyt. Se on remontteja, autoja ja sen sellaisia varten. Luultavasti minulta ei jää paljon muuta lapsille kuin asunto, mutta uskon heidän pärjäävän omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Asunnot, mukaa lukien tämä missä asun on velattomia silloin kun olen 55v.
Silloin sen jälkeen rahaa jää nykyisellään 1700€ käteen. Sillä voisin hyvinkin helposti elää, jos työnteko ei enää nappaa.
Mistä tuo raha sitten käteen jää jos tulot loppuu ?
Vierailija kirjoitti:
Sijoitan siihen että tulevaisuudessa ei tarvitse juuri koskaan miettiä asioiden hintoja, vaan voin ostaa juuri niin laadukkaita tuotteita mitä halajan, ostaa hemmottelupalveluita ja harrastaa ilman köyhäilyä. Lapsille haluan tarjota myös harrastuksia ja tulevaisuuden missä ei tarvitse stressata riittääkö rahat opiskeluaikana. Myös on mukavaa että on mahdollisuus päästä eläkkeelle tarvittaessa hieman aiemmin.
Hurjat 100e osinkoa saan tällä hetkellä vuosittain mutta olenkin vasta parikymppinen, sijoitan pieniä summia säännöllisesti ja nostan summaa sitten kun on opintovelat sun muut velat pois maksettu.
Tässä teet virheen. Halpoja velkoja pitää maksaa mahdollisimman hitaasti pois ja ennemmin sijoittaa sekin raha. Kalliit kulutusluotot toki kannattaa ensin hoitaa pois. Minä otan muutaman kymppitonnin parin vuoden välein uutta sijoituslainaa, ja vakuutena käytän asuntoa.
5000 euroa nettona tienaavia on todella vähän. Varsinkin pienituloisena se sijoittaminen vasta kannattaa kun niistä lisätuloista on iloa heti kun niitä alkaa saamaan. Minulla tuloista 30% tulee pääomatuloista, joka on jo merkittävä lisä näin pienituloiselle. Sitä paitsi sijoittaminen helpottuu joka kuukausi kun vähemmän ja vähemmän tarvitsee itse palkkatuloista laittaa sijoituksiin saman summan sijoittaakseen.