Onko päiväkodeissa ns hyvää johtamista?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin johtajalla on 4 taloa ja vain yhden päivän viikossa meillä fyysisesti läsnä. Olemme kuitenkin keskisuuri yksikkö, joten työtä on. Hän on delegoinut kaikki työnsä päiväkodin henkilökunnalle. Työvuorolistat käy allekirjoittamassa ja tuomassa toimiston pöydälle työsopimuspaperit sijaisen allekirjoitettavaksi. Kaikki muu työ jää häneltä tekemättä. Niin, ja kai hän pitää kerran vuodessa jotkut ”kehityskeskustelut”. Niillä ei paljon arvoa ole, kun työnkuvaan tai palkkaan niillä ei voi vaikuttaa.
Miten teillä saa esim henkilökohtaisia lisiä?
Nämä hlökohtaiset lisät ovatkin mielenkiintoinen juttu! Niistä ei puhuta,harva tietää että niitä edes voi saada? Oma epäilyksen on että pomon suosikki saa niitä jonkin varjolla
En ole itse saanut ikinä, ja olen ollut esiopetusryhmässä ainoana kelpoisena monta vuotta ja pitänyt yllä tietoisuutta pedagogiikasta ja perehdyttänyt uusia talon tavoille.
Ei näistä puhuta ikinä.Älä huoli,vaikka olisit minkä alan vastaavana päiväkodissa,jos et ole suosikki,lisää ei tule. Joissakin taloissa saa kuulema kielilisää jos joutuu ensiksi vääntämään vanhempien kanssa. Ei saa meidän talossa. Ja tämä lisä ei ole siis pärstäkerroinlisä.
Englanniksi
On ja ei. Yksi ihan kamala, puolueellinen k.pää oli. Hällä suosikkeja, joka ei perustunut yhtään mihinkään ammattiin liittyvään. Henkilökemia vaikutti. Ennen häntä oli pitkään aivan ihana ja osaava johtaja.
Henkilökohtainen lisä
Henkilökohtaisen lisän maksaminen perustuu viranhaltijan/työntekijän työsuorituksen arviointiin. Työsuorituksen arviointi tehdään esim. vuosittain kehityskeskustelun yhteydessä.
Henkilökohtaisen lisän perusteina voivat olla ammatinhallinnan ja työssä suoriutumisen lisäksi tuloksellisuus, monitaitoisuus ja luovuus, erityistiedot ja -taidot, yhteistyökyky, vastuuntunto, oma-aloitteisuus ja kehityshakuisuus.
Henkilökohtainen lisä myönnetään pääsääntöisesti toistaiseksi.
Henkilökohtaista lisää voidaan alentaa vain silloin, kun kyseessä on tehtävämuutoksesta johtuva palkkausperusteiden uudelleen arviointi tai viranhaltijasta/työntekijästä itsestään johtuva työsuorituksen huomattava huonontuminen. Viimeksi mainitussa tilanteessa pitää viranhaltijalle/työntekijälle antaa tilaisuus parantaa työsuoritustaan. Mahdollisista tukitoimenpiteistä sovitaan esimerkiksi kehityskeskustelun yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin johtajalla on 4 taloa ja vain yhden päivän viikossa meillä fyysisesti läsnä. Olemme kuitenkin keskisuuri yksikkö, joten työtä on. Hän on delegoinut kaikki työnsä päiväkodin henkilökunnalle. Työvuorolistat käy allekirjoittamassa ja tuomassa toimiston pöydälle työsopimuspaperit sijaisen allekirjoitettavaksi. Kaikki muu työ jää häneltä tekemättä. Niin, ja kai hän pitää kerran vuodessa jotkut ”kehityskeskustelut”. Niillä ei paljon arvoa ole, kun työnkuvaan tai palkkaan niillä ei voi vaikuttaa.
Nämä hlökohtaiset lisät ovatkin mielenkiintoinen juttu! Niistä ei puhuta,harva tietää että niitä edes voi saada? Oma epäilyksen on että pomon suosikki saa niitä jonkin varjolla
En ole itse saanut ikinä, ja olen ollut esiopetusryhmässä ainoana kelpoisena monta vuotta ja pitänyt yllä tietoisuutta pedagogiikasta ja perehdyttänyt uusia talon tavoille.
Ei näistä puhuta ikinä.
Tiesittekö, että henkilökohtaiset lisät varhaiskasvatuksessa saa vuodeksi, eli se on kiertopalkinto.
Iltaisn whattsuppryhmät laulaa kun hlökunta ilmoittelee toisilleen poissaoloja ja vaihtelee vuorojaan. Sama iltapvja iltaisin, muuten ei oo avaajaa aamulla. Ihan sekopäistä menoa. Hlökunta soittelee sijaisia paikkaaman puuttuvia.
Pomo lomailee joka kuukausi, tylsät hommansa on delegoinut varajohtajalle tai muulle hlökunnalle.
Päiväkodin johtajan homma on kyllä viimeinen mihin haluaisin.
2/5 on ollut saikulla uupumuksen vuoksi. Yksi haukkui pari työntekijää ihan lyttyyn (vika ei todellakaan ollut heissä), yksi ei saa mitään kuria ja järjestystä, yksi suhmuroi itselleen vakunaista johtajan pestiä (oli silloin varajohtajana), yksi taas piti kuria yllä vähän liikaakin ja töksäytteli asiat liian suorasukaisesti. Että päätelkää siitä.
En sano että päiväkodin johtajan työ olisi helppoakaan. Isossa talossa 40 naista, joista iso osa äänekkäitä ja oikeutensa tietäviä. Kaikilla totta kai eri mielipide. Toisaalta aika moni on jo väsynyt ja työhönsä kyllästynyt eikä mikään uusi kiinnosta. Ylemmiltä portailta tulee lisäksi koko ajan nahdottomia vaatimuksia.
Se mitä kai yritän sanoa, että joo, johtaminen on melko surkeaa, mutta niin on olosuhteetkin. Niin pomoilla kuin työntekijöilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun mukaan melko löysää kun delegoi vaan muille.
Yleensä nuo henkilökohtaiset lisät menee johtajan suosikille. Se voi olla esim se joka laulaa johtajalle muun henkilökunnan asioita. Tästähän on johtajalle hemmetisti hyötyä.
Usein nää on kavereita jotka käy vapaallakin yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtainen lisä
Henkilökohtaisen lisän maksaminen perustuu viranhaltijan/työntekijän työsuorituksen arviointiin. Työsuorituksen arviointi tehdään esim. vuosittain kehityskeskustelun yhteydessä.
Henkilökohtaisen lisän perusteina voivat olla ammatinhallinnan ja työssä suoriutumisen lisäksi tuloksellisuus, monitaitoisuus ja luovuus, erityistiedot ja -taidot, yhteistyökyky, vastuuntunto, oma-aloitteisuus ja kehityshakuisuus.
Henkilökohtainen lisä myönnetään pääsääntöisesti toistaiseksi.
Henkilökohtaista lisää voidaan alentaa vain silloin, kun kyseessä on tehtävämuutoksesta johtuva palkkausperusteiden uudelleen arviointi tai viranhaltijasta/työntekijästä itsestään johtuva työsuorituksen huomattava huonontuminen. Viimeksi mainitussa tilanteessa pitää viranhaltijalle/työntekijälle antaa tilaisuus parantaa työsuoritustaan. Mahdollisista tukitoimenpiteistä sovitaan esimerkiksi kehityskeskustelun yhteydessä.
Jaa,eipä ole kehityskeskusteluissa tälläisesta ollut koskaan puhetta vaikka koen kyllä että minulla on montakin noista vaatimuksista hallussa. En kyllä kuulu pomon lempipiiriin.
Tuota voisi kyllä maksaa sille joka kyseli kielilisästä kun joutuu ryhmässä käyttämään enkkua vanhempien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näistä puhuta ikinä.Tiesittekö, että henkilökohtaiset lisät varhaiskasvatuksessa saa vuodeksi, eli se on kiertopalkinto.
Ei ole tämä kiertopalkinto osunut vielä kohdallani vaikka olen ollut talossa pisimpään...20 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkisesti paska homma.
Niilä vain ei pahemmin ole pakotietä.
Ylenemisreittejä ei pahemmin ole ja takaisin ryhmiin eivät enää kykene tai halua.
Mä olen kansssa miettinyt tätä asiaa että lähihoitajan tittelissä. Kun se tuppaa olemaan se että ihmisellä on eri aloisssa toimiessa omansalainen tavallaan se työminä oli sittten selkeästi ilmennettäviä peroonia kuvailtaessa tarjoilijaa, kokkia, poliisi, palomiestä, työntekijää jos jonkinlaista niiin se miten se löytyy ne tunnistetttavat piirteeet niin se hetki kun ihminen astuu kodista ulos siiitä perheen siistä/äidistä ja hyppää auton selkään se siirtymä riitti kun astuu ulos siitä perheen isistä/äidistä ja rattiin jossa ilmenee sitä ns teidenritariutta ja siiitä taas työpaikalle jossa se oma työminä ikäänkuin asutyu taas kuvioihin mitä siellä odottaa sitä sen päivän epistolaaa siihen työn tekijän toimenkuvaaan liittyväää joka tulee hoitaaa kaikella mahdollisella parhaalla tavallaaan. Niin se että mikä olsi tässä juuri se mikä istuuu näin nuorelle miehelle niiin varmaaan kun ajattelee jotain futisvalmentajaaa niiin varmaaan näin nuorena miehenä siitä myös raapisin itsellleni sitä mallia siiinä tehtävässä.
Vierailija kirjoitti:
Iltaisn whattsuppryhmät laulaa kun hlökunta ilmoittelee toisilleen poissaoloja ja vaihtelee vuorojaan. Sama iltapvja iltaisin, muuten ei oo avaajaa aamulla. Ihan sekopäistä menoa. Hlökunta soittelee sijaisia paikkaaman puuttuvia.
Pomo lomailee joka kuukausi, tylsät hommansa on delegoinut varajohtajalle tai muulle hlökunnalle.
Minä ilmoitan suoraan aina pomolle että olen poissa, jos sairastun. Pomo sitten käskee ilmoittaa muille, en tiedä miksi. Varmaan koska ei itse meinaa tehdä asialle mtn.
Mielestäni pitäisi riittää että ilmoittaa esimiehelle. Hän sumplikoon tiedon eteenpäin.
Olen tehnyt n. 20 vuoden työuran yksityisellä ja kunnallisella puolella ennen lähihoitajaopintoja ja siirtymistä lastenhoitajaksi varhaiskasvatukseen.
Missään en ole koskaan törmännyt niin ala-arvoiseen johtamiseen kuin päiväkodeissa. Potkut olisi persuksissa jos "johtaisivat" jossain muualla. Mutta varhaiskasvatuksessa on vallalla vaikenemisen kulttuuri, kiltit naiset nielevät kaikki älyttömyydet ja homma jatkuu entisellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näistä puhuta ikinä.Tiesittekö, että henkilökohtaiset lisät varhaiskasvatuksessa saa vuodeksi, eli se on kiertopalkinto.
Tuossa aikaisemmin mainittiin että myönnetään toistaiseksi eli pitkäksi aikaa. Nyt kun saisi vielä jostain tietää millaisesta summasta on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pomo lomailee joka kuukausi, tylsät hommansa on delegoinut varajohtajalle tai muulle hlökunnalle.Minä ilmoitan suoraan aina pomolle että olen poissa, jos sairastun. Pomo sitten käskee ilmoittaa muille, en tiedä miksi. Varmaan koska ei itse meinaa tehdä asialle mtn.
Mielestäni pitäisi riittää että ilmoittaa esimiehelle. Hän sumplikoon tiedon eteenpäin.
AIVAN! Eihän sun kuulu ilmoittaa muille vaan pomolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkisesti paska homma.
Niilä vain ei pahemmin ole pakotietä.
Ylenemisreittejä ei pahemmin ole ja takaisin ryhmiin eivät enää kykene tai halua.
Minä taas tykkään omasta työstäni ryhmässä. Enkä suostu varajohtajaksi, johtajasta puhumattakaan. En todellakaan haluaisi sumplia kuka tulee mihinkin vuoroon ja mistä sijainen saadaan ja kuka jää ylitöihin jne. Siitä maksetaan palkka esimiehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja työvuorojen sumplimisesta ei makseta lisää palkkaa. Itse en sitä suostunut ottamaan kontolleni.
Meillä jos sairastutaan niin itse huolehditaan kuka paikkaa kyseisen vuoron. Sen pitäisi riittää että ilmoittaa pomolle,hän järjestäköön vuorot. Aika paljon tehdään kaikkea johtajalle kuuluvaa työtä,ilman mitään korvauksia. Pitäisi lopettaa tämä ja antaa pomon hoitaa. Siinä sitten voi miettiä miten homma toimii kun porukkaa sairaana
Minä ainakin ilmoittaisin että sukulaistyttö tulee paikkaamaan, laittakaa työsopimus valmiiksi.
Meillä oli viime kauden varajohtajana lastenhoitaja kun muita ei ollut. Voi helvata että se pamahti tyypille päähän kuin kusi sukkaan.