Saakohan 90 asteessa liian isot housut pienemmiksi?
Kommentit (13)
Riipuu ihan siitä miten laadukasta puuvillaa housut ovat. Esikutistettu puuvilla on kutakuinkin keitetty ja rumpukuivattu niin että se on jo kutistunut sen mitä kutistuu ennen kuin siitä ommeltiin vaatteita. Saahan senki varmaan pari prosenttia kasaan 95 asteessa ja kuivausrummussa. Heikkolaatuisen esikutistamattoman puuvillan saa kutistumaan 20%
Parhaiten se menee kasaan kuivausrummussa kun laitat automatiikan sijaan aikaohjelmalle pyörimään 90 minuutiksi täydellä teholla.
Vie ompelijalle tai korjaa itse nipistämällä takasaumasta ylimääräset
Ei, pikemminkin voivat menettää muotonsa ja venyä.
Housut kutistuvat vallan mainiosti jos tulit ostaneeksi ne juuri oikean kokoisina.
Kukaan ei sitten vaivautunut kertomaan että pellavan kuuluukin kutistua 8% ensimmäisessä pesussa joten arvatkaapa kuka osti alennusmyynnistä täydellisen sopivat pellavahousut kesäksi.
Ei saa jos pesemisen jälkeen märkänä venyttelee kangasta.
Mutta älä kuivaa kuivausrummussa, silloin kutistuu etkä saa enää alkuperäiseen muotoon.
Märkänä venyttelyn jälkeen vain kuivumaan vaaka asentoon niin ei hätää.
Mutta en saanut aloituksesta tolkkua, pitääkö housut saada pienemmiksi vai ei ?
Jos pienemmiksi, niin tee päinvastoin kuin juuri kerroin.
Vierailija kirjoitti:
Housut kutistuvat vallan mainiosti jos tulit ostaneeksi ne juuri oikean kokoisina.
Kukaan ei sitten vaivautunut kertomaan että pellavan kuuluukin kutistua 8% ensimmäisessä pesussa joten arvatkaapa kuka osti alennusmyynnistä täydellisen sopivat pellavahousut kesäksi.
Ap ei puhunut pellavasta yhtään mitään
Mulla kutistuu kaikki vaatteet ihan itsestään. Kesän jälkeen aloin laittamaan syyshousuja jalkaan, niin ei mahtuneet.
Vierailija kirjoitti:
Kai ne nyt ommella pitää. Mikään nipistys ei housuja pienennä.
Vierailija kirjoitti:
Riipuu ihan siitä miten laadukasta puuvillaa housut ovat. Esikutistettu puuvilla on kutakuinkin keitetty ja rumpukuivattu niin että se on jo kutistunut sen mitä kutistuu ennen kuin siitä ommeltiin vaatteita. Saahan senki varmaan pari prosenttia kasaan 95 asteessa ja kuivausrummussa. Heikkolaatuisen esikutistamattoman puuvillan saa kutistumaan 20%
Parhaiten se menee kasaan kuivausrummussa kun laitat automatiikan sijaan aikaohjelmalle pyörimään 90 minuutiksi täydellä teholla.
Mulla kutistui Hemtexin 2005 ostamani pussilakana pituussuunnassa liian lyhyeksi 90asteen pesussa ja värit haalistuu. Pesuohje siis 60 astetta. Hemtexin luulisi olevan laadukasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa jos pesemisen jälkeen märkänä venyttelee kangasta.
Mutta älä kuivaa kuivausrummussa, silloin kutistuu etkä saa enää alkuperäiseen muotoon.
Märkänä venyttelyn jälkeen vain kuivumaan vaaka asentoon niin ei hätää.
Mutta en saanut aloituksesta tolkkua, pitääkö housut saada pienemmiksi vai ei ?
Jos pienemmiksi, niin tee päinvastoin kuin juuri kerroin.
Ihan selvästihän asia tulee ilmi jo otsikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ne nyt ommella pitää. Mikään nipistys ei housuja pienennä.
Housut jalkaan nurinpäin.
Neulaa takasauma sopivan kireäksi.
Sitten ompelee uuden takasauman neulauksen mukaan.
Kutistumisprosentti on sen verta pieni että ei tule onnistumaan.