Anna edellisen asiakkaan pakata rauhassa
Eikös se näin ole, että nyt korona-aikana markettien kassalinjoilla pitäisi antaa edellisen asiakkaan pakata tavaransa rauhassa ennen kuin itse menee pakkaamaan. Ai niin, mutta kukas sitä pakkausruuhkaa loppujen lopuksi säätelee? No, se kassalinjaa hoitava kassaneiti.
Nyt pääsiäisen aikaan marketit ovat laajentaneet aukioloaikojaan, täälläkin kaikki osuuskaupan marketit avoinna iltaisin 23:een asti kaikki pyhäpäivät ja lauantainkin. Asiakkaat voivat siis suunnitella kauppareissunsa sillain väljemmin, jottein ruuhkia tulisi esim. torstaille ja lauantaille.
No, kävinpä kuitenkin minäkin eilen kiirastorstaina marketissa - iltapäivällä tosin, ennen töistä tulijoiden mahdollista rynnistystä. Mutta niin vain oli marketissa porukkaa kuitenkin, olivat kai lähteneet töistä aiemmin.
No, mites kassalla tuon pakkausrauhan kanssa kävi? Huonosti, ainakin meikäläisen kohdalla. Siinä oli toisella puolella pleksiä yksi herra, joka oli ostanut kaiketikin yhden ostoskassillisen verran (kassi läpinäkymätöntä muovia) tarjouksessa ollutta Juhlamokkaa, siinä se niitä päällimmäisiä paketteja oli kassaneidille näyttänyt kun maksuvuorossa oli. Muuten sillä ei niin hirvittävää kuormaa ostoksia ollut, aika kohtuullinen määrä. No, mun ja sen miehen välissä oli yks nainen, sillä ihan pienet ostokset, selvisi äkkiä vuorostansa. No, mulla oli sitte semmonen tavallinen satsi, normaali ruokaostosmäärä, mutte kuitenkin sen verran, ettei ihan sekunnissa pois kassalta selviä. Siinä kun olin pakkaamassa omiani, niin se mies oli edelleen omalla puolellaan ja hyvin tarkkaan näytti katsovan että mites ne tavarat sinne laukkuun laitetaan... nää tällaset tarkasti ja harkiten tavaroita laukkuun laittavat ovat kai sellaisia, että ne vievät sen laukun sellaisenaan johonki kotikylmiöön ja sieltä laukusta sitten tarpeen mukaan haetaan mitä tarvitaan, että sen takia pitää katsoa että mihin nurkkaan mitäkin laittaa, muuta selitystä en keksi, kun noin niin kuin kotikylmiötä omistamattomathan purkavat sen laukun kuitenkin kotona ja laittavat tavarat jääkaappiin, pakastimeen tai ruokakaappiin hyllyille. No, ei mulla aika siihen touhujen katselemiseen mennyt, sivusilmällä panin merkille kun omiani pakkasin. Mutta se halvatun kassa, se rupes ajamaan mua seuraavan asiakkaan tavaroita sinne mun tavaroiden päälle, ihan tosta vaan! Että mulle se siinä sitten kiire tuli, ettei mene tavarat sekasin... Tollasen äijän annetaan pakata kaikessa rauhassa, että osuuskauppa kohteleekin sitten tässä pakkausrauhassa ihmisiä vähän epätasa-arvoisesti. Sä joudat siitä jo meneen, että pistäs vauhtii...... Niin joo, olisin tietty voinut huutaa sille kassalle, ette hold your horses, mä en oo vielä pakannut. Mutta tiiättekö mitä, jos niin olisin tehnyt, niin ne olis närkästynyt minuun, mut se äijä siis sen kun vaan tarkkaan katto että mihis ton ja ton laitan, taisi vähän jopa joutua purkamaan tavaroitansa takaisin hihnalle, kun oli mennyt väärässä järjestyksessä.
Että joo: Anna pakkausrauha! Ja kassa ajaa toisen tavarat päälle!
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Jospa olisit vain hippulat vinkuen pakannut niitä omia ostoksiasi etkä käyttänyt noin paljon aikaa muiden tarkkailuun ja pohtimiseen, mihin kukakin mahtaa ostoksensa kotona sijoittaa ja miten sieltä niitä käyttää. Jestas. 😄 Kyllä on ongelmat.
Kyllä on ongelmat. Sinä et varmaan käy ruokaostoksilla kaupassa lainkaan. Katsos, jos toisen asiakkaan tavarat ajetaan vielä toisen asiakkaan pakkaamattomien tavaroiden joukkoon, niin kyllä siinä pientä sekaannusta ja ongelmaa voi tulla!
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumiehellä niin vähäiset ostokset ettei tarvitse jonotella kiitos itsepalvelukassojen.
Äläs nyt sinkkumies, et saa kaljaa ja tupakkaa itsepalvelukassan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pakataanko Suomessa kassalla? Kuulostaa hitaalta! Asun ulkomailla ja täällä ladataan takaisin ostoskärryyn ja pakataan autolla sinne joihinkin koreihin, laatikoihin tai mitä nyt diellä onkaan tai jos on kävellen liikkeellä, syrjemmällä kasseihin. Ei nyt siinä kassalla kaikkien tukkeena.
Ihan sama aikahan siinä menee pakkaapa pussiin vai kärryyn.
Ei ainakaan niillä kerroilla, kun olen sitä etanantouhua Suomessa ollut todistamassa. Ensin pakataan ja pakataan, sit maksetan hitaaaaaasti jne.
Vierailija kirjoitti:
Antaisin, mutta ainakin täkäläisissä kaupoissa kassaihminen alkaa piippailla seuraavan ostoksia heti perään. Seuraus: pakkaamassa 2 tyyppiä, minä siinä kassalla vaikka olen jo maksanut, niskassa hengittää seuraava asiakas, joka tulee liian lähelle. Ei siinä voi voittaa. Joko menen liian lähelle pakkaajia tai sitten jonon seuraavat tulee liian lähelle minua.
No älä itse lado niitä ostoksiasi hihnalle, ennen kuin edelliset ovat pakanneet ainakin suurimman osan!
Maksan ostokseni vasta, kun olen saanut ne pakattua. Usein seuraava asiakas odottelee jo kuumeisesti, että saa lätkäistyä bonuskortin kortinlukijaan. Pelkäävät varmaan, että bonukset jää saamatta, jos niitä ei heti nappaa. Tiedoksi: sen bonuskortin voi näyttää vasta maksutapahtuman yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. kirjoitti:
Salossa avautui golfarata ja ihmiset vaan rynnii laumassa paikalle ilman maskeja. Vaikka on pyydetty että käyttäkää sitä maskia, pitäkää turvaväliä jne. Ei ihme, että Salossa luvut nousee kun muualla Suomessa tartunnat laskussa.
Älä jaksa...muistakaa se turvaväli vaikka teillä on ne maskit ja jos näette näitä maskittomia poistukaa itse paikalta.
Ottakaa hyvä asento sohvalla, viltti ylle ja nettiin tekemään ne ostokset. Tekopyhää paheksua muita kun itse kuitenkin siellä kaupassa ole.
Ja turha huudella ettei kaikilla ole mahdollisuutta tilata netistä, jne...puhelin on edelleen oikein oivallinen väline tänäkin päivänä. Yhteys sinne omaan kauppaan miten asia hoituu ilman että täytyy jonotella siellä kassalla.Laita mulle tilille 12e toimituskuluihin niin sit voin tilata netistä.
On täysin ilmaista soittaa meille ja pyytää meitä keräämään tarvitsemasi tuotteet ja noutaa yhdessä sopivana ajankohtana. Soitellaan 😊
Vierailija kirjoitti:
Itse pakkaan jo siinä kohtaa kassiin, kun elintarvikkeet liukuvat hihnaa pitkin päätyyn.
Nopeaa ja tehokasta, eikä mitään vitkastelua. Yleensä myyjätkin kiittävät.
Joo, näin voi toki sujua. Mutta kun tänä aikana pitää antaa edellisen asiakkaan hoitaa itsensä sinne kassan tykö ja pitää se kaksi metri turvaväliä, eikä kassahihnalla ole niitä ostoserottimia käytössä, ja jos itsellä on runsaasti ostoksia, niin siinä vaiheessa kun kassa alkaa lukea niitä tämän kyseisen asiakkaan ostoksia niin osa ostoksista saattaa olla vielä korissa tai kärryssä, joten mites menet noukkimaan kassan lukemia ostoksia laukkuun heti siinä vaiheessa kun ne on kassaan luettu.
On teillä ja jutut!
Vetäkää kassalla kärryjä perässänne. Kukaan ei pääse liian lähelle.
Ai ensin ostokset maksetaan ja sit vasta aletaan pakata? :D
Kuulostaa ihan käsittämättömältä touhulta :D
Vierailija kirjoitti:
Itse pakkaan jo siinä kohtaa kassiin, kun elintarvikkeet liukuvat hihnaa pitkin päätyyn.
Täytyy olla pitkät kädet, että ylettyy samaan aikaan nostamaan kärrystä tavaroita hihnalle ja hihnan toisesta päästä kauppakassiin. Nostan kyllä hattua.
Pakkaaminen omaan tahtiin onnistuu parhaiten itsepalvelukassoilla. Kun on maksanut ostokset, ne ovat yhä siinä pöydällä eikä siinä ole oikein ylimääräistä tilaa toiselle henkilölle ja hänen ostoksilleen. Punainen valo muuttuu vihreäksi kyllä heti, kun on maksanut ostokset. En tiedä, tekeekö muut niin että ensin pakkaa ja sitten vasta maksaa.
Tavallisilla kassoilla saattaa olla jotkut pärskepleksit välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. kirjoitti:
Salossa avautui golfarata ja ihmiset vaan rynnii laumassa paikalle ilman maskeja. Vaikka on pyydetty että käyttäkää sitä maskia, pitäkää turvaväliä jne. Ei ihme, että Salossa luvut nousee kun muualla Suomessa tartunnat laskussa.
Älä jaksa...muistakaa se turvaväli vaikka teillä on ne maskit ja jos näette näitä maskittomia poistukaa itse paikalta.
Ottakaa hyvä asento sohvalla, viltti ylle ja nettiin tekemään ne ostokset. Tekopyhää paheksua muita kun itse kuitenkin siellä kaupassa ole.
Ja turha huudella ettei kaikilla ole mahdollisuutta tilata netistä, jne...puhelin on edelleen oikein oivallinen väline tänäkin päivänä. Yhteys sinne omaan kauppaan miten asia hoituu ilman että täytyy jonotella siellä kassalla.Laita mulle tilille 12e toimituskuluihin niin sit voin tilata netistä.
On täysin ilmaista soittaa meille ja pyytää meitä keräämään tarvitsemasi tuotteet ja noutaa yhdessä sopivana ajankohtana. Soitellaan 😊
Onko teidän kauppa joku pikku k-market? Isommista kaupoista ei ainakaan täällä kyllä saa noutoakaan ilmaiseksi, vaan kulut taisi olla 6e halvimmillaan. Pikkukaupasta taas ostokset tulee niin kalliiksi, että yhtä hyvin vois sen 12e maksaa kuljetuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopeaa ja tehokasta, eikä mitään vitkastelua. Yleensä myyjätkin kiittävät.Täytyy olla pitkät kädet, että ylettyy samaan aikaan nostamaan kärrystä tavaroita hihnalle ja hihnan toisesta päästä kauppakassiin. Nostan kyllä hattua.
Ei tarvitse. Normaaleilla käsillä olen pärjänyt. Lappaan kamat hihnalle, siirryn pakkaamaan ja maksan. Mitäs pidätte niitä ihme turvavälejä joka paikasssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa olisit vain hippulat vinkuen pakannut niitä omia ostoksiasi etkä käyttänyt noin paljon aikaa muiden tarkkailuun ja pohtimiseen, mihin kukakin mahtaa ostoksensa kotona sijoittaa ja miten sieltä niitä käyttää. Jestas. 😄 Kyllä on ongelmat.
Kyllä on ongelmat. Sinä et varmaan käy ruokaostoksilla kaupassa lainkaan. Katsos, jos toisen asiakkaan tavarat ajetaan vielä toisen asiakkaan pakkaamattomien tavaroiden joukkoon, niin kyllä siinä pientä sekaannusta ja ongelmaa voi tulla!
No voi kyllä käyn. Pari kertaa viikossa, kolme kassillista per kerta. Monta suuta ruokittavana.
Ehkä kassalla oli juuri tuolla kerralla kokematon henkilö tai muuten tuli ajatuskatkos. Itselleni ei ole ikinä käynyt noin, että ostosteni joukkoon on alettu ajamaan seuraavan ostoksia. Yli 20 vuotta tässä on tullut itsenäisesti asioitua.
Vastuu on myös siellä jonossa olevilla asiakkailla, että eivät ala latoa ostoksiaan hihnalle, ennen kuin edelliset ovat päässeet pois alta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein ärsyttävimpiä on nämä ihmiset, jotka jää meditoimaan siihen kassalle kun heidän tavaroita piipataan, miksi niitä ei voi mennä saman tien pakkaamaan? Jotkut käy kyllä niin hitaalla.
Minä jään "meditoimaan", eli seuraamaan otetaanko tuotteista varmasti oikea hinta. On muuten todella yleistä, että ei huomioida punalappuja tai muita alennuksia, yms. ja niitä joutuisi sitten setvimään kun huomaa kuitista, että tuotteet eivät maksaneetkaan sitä mitä piti. Kumpi mielestäsi on parempi, että seuraan summia vai kun olen jo maksanut, niin tulen siihen kassalle jälkikäteen kuittini kanssa selvittelemään ja viemään enemmän omaa ja muiden aikaa?
Että koita jaksaa vaan meitä "meditoijia", koska minulla ei ole varaa antaa kaupalle ylimääräisiä euroja, tarvitsen ne omaan käyttöön.
Ap. Kerroit välissä olleen pleksin. Sitä varten se pleksi on, että molemmilla puolilla voi asiakkaat pakata ostoksiaan samaan aikaan.
En tiedä minkä verran pleksi suojaa, mutta sitä varten käytetään suojamaskeja, jos se ei ole riittävä suoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. kirjoitti:
Onko teidän kauppa joku pikku k-market? Isommista kaupoista ei ainakaan täällä kyllä saa noutoakaan ilmaiseksi, vaan kulut taisi olla 6e halvimmillaan. Pikkukaupasta taas ostokset tulee niin kalliiksi, että yhtä hyvin vois sen 12e maksaa kuljetuksesta.
Sale. Ei hinnat nyt niin paljoa esim Prisman hinnoista eroa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joku energiajuoman ostava teini ei tajua kuinka kauan aikaa menee lapsiperheen ostosten pakkaamiseen. Vielä kauemmin menee, jossei ole puolisoa sillä kertaa mukana ja joku kuumottaa iholla.
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla onnistuu ostosten laitto kärrystä hihnalle ja samaan aikaan pakkaus toisessa päässä kasseihin? Kerro ihmeessä taktiikkasi, olen kiinnostunut!
Meillä on ainakin niin ripeäkätisiä myyjiä kassoilla, että ne vetää ostoksia samaan tahtiin kun minä (ripeästi) ladon niitä hihnalle. Kun olen saanut kärryn tyhjäksi, tyrkättyä sen hihnan päähän, piipattua bonuksen on jo maksun aika. Ei siinä todellakaan jää yhtään aikaa pakkaamiseen!