Raisa 35v. nousi duunariperheestä akateemiseksi. Kärjistävää ja yleistävää, miksi?
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/3a61e7b0-d7e3-4ea4-a7fd-5941…
Hyvin on opiskelut sujuneet, sehän on vain hienoa. En silti ymmärrä tätä yleistystä yhä tänä päivänä, kuinka nyt ollaan eri piireistä ja vain osalla mahikset päästä ns. piireihin. Hän puhuu, kuinka ei tohtinut hakea parempaan lukioonkaan, vaikka ka oli hyvä. Jne jne...lisää itse artikkelissa. Itse olen opettajaperheessä kasvanut eli minulla on keskiluokkaiset lähtökohdat, ei ns. duunaritaustaa. Opiskelin itse myös samaiseen ammattiin, kuten vanhempanikin. Siihen aikaan ei ollut tosin kenenkään kohdalla muotia hakea "huippulukioihin" tai lähteä asumaan lukion takia johonkin. Ihan siihen lähilukioon mentiin, koska se oli tapana. Ka oli minullakin 9,3 ja siitä huolimatta lähin kelpasi. Ei ollut mikään luokkakysymys. Yliopisto-opinnoissa meitä oli ystäväporukassa todella eri taustoista, sehän nyt on selvääkin selvempää, että näin on. Ei se ollut mikään juttu, eikä kukaan edes ajatellut selvittää jokaista sukulaista ja heidän ammattiaan. Mitä nyt joku kertoi ohimennen ja kaikki oli yksinomaan hienoa. Ei minkäänlaista akateemista erottelua ilmennyt koko opiskeluaikanani. Tosin opiskelin Jyväskylän yliopistossa, se oli ainakin minulle loistava opinahjo. Jutussa Raisa halusi vaihtaa Helsinkiin, josko se vaikuttaa tässä nyt enemmän kuin "akateemisuus" noin yleensä. Vähän vierastan tuon termin käyttöä, en korosta olevani, se ei näy arjessani. En myöskään allekirjoita sitä, että koulutetuista vanhemmista syntyy koulutettuja lapsia. Olen sekä omalla kohdallani että ystävieni kohdalla todistamassa, kuinka eri tavoin tämä voikaan mennä. Meidän omalla jälkikasvullamme painottuu ammatillinen puoli, kun taas ammatillisesti koulutetuilla tutuillamme lähtee nuoria yliopistoon tai amk:eaan. Tämä erottelu, mitä Raisa tekee, on hänen oma subjektiivinen kokemuksensa. Asioita ei kannata yleistää kuitenkaan liiaksi, koska monen totuus ja kokemus on kuitenkin ihan iloisen päinvastainen. On turha ylläpitää kynsin ja hampain vanhoja raja-aitoja. Vieläpä ihan itse.
Kommentit (863)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika uhrimentaliteettinen anglofiili saa olla, jos Suomessa perustaa identiteettinsä koulutustaustan ympärille. Nykyään voi kuka tahansa vetää vappuna ylioppilaslätsän päähän ja mennä puistoon syömään perunasalaattia ja silliä. Mitään ei vaadita keneltäkään, matematiikan osaaminen on romahtanut, eivätkä ylioppilaat osaa enää edes ruotsia.
Jep. Mun oppiaineessa kielitaidottomuutta paheksuttiin. Perusopintovaiheessa jo oli pakko lukea vähintään kolmella kielellä kirjoja. Proffien mielestä auttava latina kuului yleissivistykseen. Pieni kulttuurishokki oli maalaislukiosta tulleelle. 😆
Nykyään kieliopintojen suosio lukioissa on romahtanut.
No ei kuule mun lukion valikoimassa tuolloinkaan latinaa ollut!
Aivan. Suomessa on parempia ja huonompia lukioita.
Sitäpä juuri sanoin. Ja jotkut täällä väittää, että mitään tuollaisia eroja ei ole ja maalaislukiosta tullut ei-akateemisten vanhempien lapsi ei voi saada kulttuurishokkia ympäristössä, jossa klassisen lyseon käymistä pidetään sivistyksen mittana.
Entäs me akateemisesta suvusta olevat, maalaislukion käyneet? Meitä on nimittäin todella paljon, vain pienen pieni osa akateemisten vanhempien lapsista käy jonkun eliittilukion.
Vierailija kirjoitti:
Juttelin kerran tutkijan kanssa ja hän sanoi että aiheeseen liittyy todella paljon vääriä käsityksiä. Korkeakoulutus on Suomessa laajentunut niin nopeasti, että pelkät akateemisten vanhempien lapset ei edes riittäisi täyttämään kovinkaan suurta osaa opiskelupaikoista, vaikka 90 prosenttia heistä valitsisi korkean koulutuksen (todellisuudessa pienempi osa).
Tietystikin korkeasti koulutettujen lapsista suhteellisesti suurempi osa päätyy korkeasti koulutetuiksi, mutta ei ole totta, että mikään koulutusala olisi vain heille.
Lisäksi kannattaa muistaa tutkimuksia lukiessa, että korkea-asteen koulutus tilastotiedoissa sisältää vanhat opistoasteen koulutuksetkin. Eli merkonomit ja opistoinsinöörit vanhempina sisältyy yläkäsitteeseen vanhemmilla korkea-asteen koulutus. Moni lukee sen väärin ja näitä päätyy jopa lehtijuttuihin.
Äitini oli sairaanhoitaja ja isäni merkonomi, 1980-luvulla korkeakoulussa tunsin olevani todella duunariperheestä. Mielstäni vanhempani olivat ihan duunareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä nyt taas? Olen Raisan ikäinen ja oman kokemukseni mukaan tässä ikäluokassa on ihan tavallista, että duunariperheen lapsista vähintään yksi päätyy yliopistoon. Mehän ollaan juuri sitä ikäluokkaa, kun vähintään amk-tason jatko-opinnoista tuli uusi normaali.
Samaa mieltä. Olen 50-vuotias nainen ja duunari-isäni luki 40- vuotiaana AMK-tutkinnon ja päätyi suht’ korkeaan johtoasemaan. Itse olen toista kertaa yliopistossa nyt. Tätä koulutuksellista nousua on siis tapahtunut jo aikaisemmassakin sukupolvessa. Isäni päätyi aikoinaan duunariksi siksi, koska ei ollut varaa opiskella. Aikuisena sitten oli. Nykyään onneksi varakkuus ei säätele opiskelumahdollisuuksia samassa mitassa.
Isäs varmaan teki sut nuorena, Amk ollut olemassa about 15 vuotta ja säkin jo 50v...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika uhrimentaliteettinen anglofiili saa olla, jos Suomessa perustaa identiteettinsä koulutustaustan ympärille. Nykyään voi kuka tahansa vetää vappuna ylioppilaslätsän päähän ja mennä puistoon syömään perunasalaattia ja silliä. Mitään ei vaadita keneltäkään, matematiikan osaaminen on romahtanut, eivätkä ylioppilaat osaa enää edes ruotsia.
Jep. Mun oppiaineessa kielitaidottomuutta paheksuttiin. Perusopintovaiheessa jo oli pakko lukea vähintään kolmella kielellä kirjoja. Proffien mielestä auttava latina kuului yleissivistykseen. Pieni kulttuurishokki oli maalaislukiosta tulleelle. 😆
Sitäpä juuri sanoin. Ja jotkut täällä väittää, että mitään tuollaisia eroja ei ole ja maalaislukiosta tullut ei-akateemisten vanhempien lapsi ei voi saada kulttuurishokkia ympäristössä, jossa klassisen lyseon käymistä pidetään sivistyksen mittana.
Entäs me akateemisesta suvusta olevat, maalaislukion käyneet? Meitä on nimittäin todella paljon, vain pienen pieni osa akateemisten vanhempien lapsista käy jonkun eliittilukion.
Varmaan ette tekään ole samalla viivalla kulttuurisukujen vesojen kanssa, mutta ehkä se ero ei ole ihan niin jyrkkä, kuin ei-koulutettujen vanhempien lapsilla.
Olen akateeminen, mutta vanhemmat duunareita. En ole oikein osannut hyödyntää täysin koulutustani, jonkinlainen vähempiarvoiseen asemaan tyytyminen työelämässä johtuu varmaan taustasta. Toisaalta elämäntapa on joustavampi myös tehdä käytännön töitä tai siinä, missä voi käydä. Voi mennä sekä hienompiin paikkoihin tai ei-niin hienoihin. En totta puhuen tiedä ketä äänestää, kun en ole työläinen sanan perinteisessä merkityksessä, mutta en oikein mitään niitä muitakaan. Olen varmaan äänestänyt melkein kaikkia puolueita. Akateemisten vanhempien lapset sai kotona apua läksyistä ja tietysti oppivat kieliä, kun perheissä matkustettiin ulkomailla, eli sitä tukea ei saanut kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärtänyt näköjään jutun pointtia. Kyllä taustalla on merkitystä. Se ei tietenkään estä sitä, että duunarienkin lapset voi mennä yliopistoon. Mutta vanhempien valinnoilla on monille todella suuri merkitys, koski se sitten opiskelua, ruokavaliota tai ylipäänsä asennetta elämään. Ja jos siltä ummistaa silmänsä, eikä ymmärrä tätä, niin ei sekään ihan oikein mene.
Se asenne elämään voi johtua myös muista ihmisistä ja miten on tullut kohdelluksi ja kohdatuksi myös muiden ihmisten toimesta, niin lähipiirissä kuin muutenkin. Ruokavaliokin on riippuvainen em. asioista, esim. helposti sitä iloa elämään hakee sieltä mistä sitä saa, jos esim. muut ihmiset tuovat liikaa surua ja kärsimystä elämään.
Yritystä ei omastakaan elämästä ole puuttunut, vähän kuin vahingossa kouluttautui samalle alalle kuin toinen vanhempi, vaikka ei täysin omalta alalta tuntunutkaan eikä vahvuudetkaan täysin sillä alalla ole olleet. Vahvuudet ovat olleet siellä, mihin onkin sitten ollut vaikea päästä.
Terveysasiatkin ovat olleet murheena, kun niihin en ole voinut riittävästi vaikuttaa, vaan muut ovat siihenkin eniten vaikuttaneet, myös kohtelullakin on ollut osansa. Mutta onhan se helppoa lyhytnäköisesti syyttää vain yksilöitä, vaikka ympäristölläkin on suuri rooli asioiden kehityskulussa ja etenemisessä.
Itse olen rekkakuskin ja tehdastyöläisen lapsi. Äidin puolelta ensimmäinen ylioppilas ja sekä isän että äidin puolelta ensimmäinen yliopistosta valmistunut. Ei tämän kirjoittajan kokemukset tuntuneet ollenkaan tutuilta. Ystäväpiirissä on eri taustoista tulevia, mutta ei ole tullut mieleen tällä tavalla arvottaa itseäni tai heitä.
”Duunariperhe”, ”akateeminen perhe”. Että tällaiset sanonnat saavat verenhimot aina nousemaan. Miksei voida olla vain ihmisiä ihmisten joukossa, eikä mitään duunaria tai akateemista?
Vierailija kirjoitti:
Olin yliopistossa vuosina 1996-2001. En tunnistanut mitään noista artikkelin asioista.
Vaikea kuvitella, että tässä asiassa olisi menty taaksepäin.
Tutkimusten mukaan on menty nimenomaan taaksepäin.
Luin artikkelin ja olen kyllä pitkälti samaa mielta kuin Raisa. Olen työläisperheestä, eikä mitään tukea kotoa tullut opiskeluun koskaan. Menin lukioon, sitä ihmeteltiin. Insinööriksi tai akateemiseksi en edes arvannut hakeutua lukemaan, eikä suureen kaupunkiin muutto taloudellisesti olisi ollut uskalluksen rajoissa. Luin teknikoksi, täysin arvosanoin oppilaitoksen parhaat kautta aikojen. Perhe tuli, jatko opiskelut jäi vaimon velkoja maksaessa. Lapsilleni lupasin maksaa opiskelut niin pitkälle kuin tahto riittää, ehkä ketju tyttäreni osalta on nyt murrettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, aika pitkä oli matka yliopistomaailmaan tupakanhajuisesta, homeisesta talosta, jossa kai kahdesti kysyttiin, onko läksyt tehty. Lämmintä ruokaa oli vain silloin, kun oli vieraita. Ahdistus/masennus/dissosiaatio jne oireilu tuli kaupan päälle.
Kirjoitusten maksut maksettiin kyllä, mutta ei tiedetty mihin lukioon hain tai milloin kirjoitin.
Usein mietin sellaisia teemoja, että mitä tekisin nyt, jos olisin saanut asianmukaisesti vaikka ravintoa.
Mutta onneksi on kouluruoka, kuntoutuspsykoterapia ja opintotuki, joitain elämäni kulmakiviä mainitakseni.Juuri tuo. Suhteessa omaan taustaan tietää päässeensä pitkälle. Silti vituttaa katsoa televisiossa asiantuntijoina haastateltavia opiskelukavereita, jotka muistaa keskinkertaisina kermaperseinä, jotka sai ensimmäiset oman alan työpaikat suhteilla. Kun tietää, mitä he olivat, ei usko pisaraakaan siitä paskasta, että täysin omilla ansioilla olisivat asemansa saavuttaneet.
Kyllä ne suhteet painaa. Kuvitelkaa nyt jotain Tove Janssonia syntymään kainuulaiseen maanviljelijäperheeseen, varmaan olisi päässyt Tukholmaan opiskelemaan, saanut ekan työpaikan Garm-lehdestä jne. jne. Ja tämäkin ihminen, jonka työtä ihailen suuresti, mutta ilman suhteita olisi ollut nobody. Malcolm Gladwell on kirjoittanut hyvän kirjan siitä, että pelkästä lahjakkuudella ja kovalla työllä ei välttämättä pääse mihinkään.
Mihin Mauno Koivisto tai Väinö Linna eivät mielestäsi päässeet?
Tai Ahtisaaren Martti?
Vierailija kirjoitti:
Luin artikkelin ja olen kyllä pitkälti samaa mielta kuin Raisa. Olen työläisperheestä, eikä mitään tukea kotoa tullut opiskeluun koskaan. Menin lukioon, sitä ihmeteltiin. Insinööriksi tai akateemiseksi en edes arvannut hakeutua lukemaan, eikä suureen kaupunkiin muutto taloudellisesti olisi ollut uskalluksen rajoissa. Luin teknikoksi, täysin arvosanoin oppilaitoksen parhaat kautta aikojen. Perhe tuli, jatko opiskelut jäi vaimon velkoja maksaessa. Lapsilleni lupasin maksaa opiskelut niin pitkälle kuin tahto riittää, ehkä ketju tyttäreni osalta on nyt murrettu.
Hyvä se on koulutuksella leveillä Vauva-palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä se on koulutuksella leveillä Vauva-palstalla.
Vai leveillä, mielestäni kertoo lasikatoista, joita ei teoriassa ole, mutta jotka kuitenkin estävät kykyjen mukaisen etenemisen yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, aika pitkä oli matka yliopistomaailmaan tupakanhajuisesta, homeisesta talosta, jossa kai kahdesti kysyttiin, onko läksyt tehty. Lämmintä ruokaa oli vain silloin, kun oli vieraita. Ahdistus/masennus/dissosiaatio jne oireilu tuli kaupan päälle.
Kirjoitusten maksut maksettiin kyllä, mutta ei tiedetty mihin lukioon hain tai milloin kirjoitin.
Usein mietin sellaisia teemoja, että mitä tekisin nyt, jos olisin saanut asianmukaisesti vaikka ravintoa.
Mutta onneksi on kouluruoka, kuntoutuspsykoterapia ja opintotuki, joitain elämäni kulmakiviä mainitakseni.Juuri tuo. Suhteessa omaan taustaan tietää päässeensä pitkälle. Silti vituttaa katsoa televisiossa asiantuntijoina haastateltavia opiskelukavereita, jotka muistaa keskinkertaisina kermaperseinä, jotka sai ensimmäiset oman alan työpaikat suhteilla. Kun tietää, mitä he olivat, ei usko pisaraakaan siitä paskasta, että täysin omilla ansioilla olisivat asemansa saavuttaneet.
Kyllä ne suhteet painaa. Kuvitelkaa nyt jotain Tove Janssonia syntymään kainuulaiseen maanviljelijäperheeseen, varmaan olisi päässyt Tukholmaan opiskelemaan, saanut ekan työpaikan Garm-lehdestä jne. jne. Ja tämäkin ihminen, jonka työtä ihailen suuresti, mutta ilman suhteita olisi ollut nobody. Malcolm Gladwell on kirjoittanut hyvän kirjan siitä, että pelkästä lahjakkuudella ja kovalla työllä ei välttämättä pääse mihinkään.
Mihin Mauno Koivisto tai Väinö Linna eivät mielestäsi päässeet?
Tai Ahtisaaren Martti?
Ihan sama mistä ilmiöstä puhuu, niin siitä löytyy jokunen poikkeus. Se ei tee ilmiötä vähemmän todeksi.
30-vuotiaista naisista, joiden vanhemmilla ei akateemista tutkintoa, 5 % oli suorittanut yliopistotutkinnon. Tutkimus ihan viime vuosilta, että kyllä se tausta vaikuttaa vahvasti edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden perofessorin lapsuudesta asti, on varastomiehen ja perhepäivähoitajan jälkeläinen. Piti päänsä ja lähti opiskelemaan humanistista alaa, vaikka kotona pidettiin alaa ihan humpuukina. Loi hiljalleen sopivia verkostoja ja tosiaan on edennyt professoriksi eli kyllä lahjakkuus ja innostuneisuuskin auttaa etenemään, ei pelkästään tausta ja vanhempien suhteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu näiden hehkutettujen alle 30 v start-up yrittäjien ja vähän vanhempienkin. Kyllä sitä alkuvaiheen venture kapitaalia on tullut omasta suvusta tai tuttava piiristä... Ei Sluhsissa pyörinyt kainuulaisen leskeksi jääneen laitosapulaisen puoliorpo jälkikasvu...
Tämä. Maailmanmaineeseen noussut kielinsinen oli vain HalpaHallin kassa, mutta kaskas suku omisti koko puljun. Tiktok siivojatähti on töissä äidin perustamassa siivousfirmassa ja aduntosijoituksilla rikastuvat lainaa alkuoääoman mieheltä ja veljestään. Itse remppaa kämpät. Raksamies isän avustuksella. Näin se menee. Tehkää perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin lukion pienellä itäsuomalaisella paikkakunnalla, ja opiskelin siellä latinaa. En tosin kirjoittanut sitä. Enpä tiennytkään opiskelleeni jossain eliittilukiossa...
Vierailija kirjoitti:
Olin yliopistossa vuosina 1996-2001. En tunnistanut mitään noista artikkelin asioista.
Vaikea kuvitella, että tässä asiassa olisi menty taaksepäin.
Olin yliopistossa 2000-2006 ja tunnistin kaikki nuo asiat.
Eli?
Kiitos kun vastasit. On mukavaa huomata että joku ymmärtää. Kynnyskysymys on juurikin tuo pohja asioiden päättelyyn, silloin uusista tilanteista selviää helpommin ja on myös helpompi kysyä, kun on rohkeutta ja pohjaa löytää oikeat sanat kysymykseen. Olen itse nyt nelikymppisenä siinä tilanteessa, hieman kade niille jotka olivat jo nuorena ;)